اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

قمار براندازی یا عقلانیت سیاسی؛ دو راهی پیش روی خاتمی!

قمار براندازی یا عقلانیت سیاسی؛ دو راهی پیش روی خاتمی!
عبور از گفتمان دوم خرداد که به نظر می رسد سیاست این روزهای خاتمی است وی را در دو راهی قمار بر سر براندازی یا عقلانیت سیاسی گرفتار کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این روزها که جبهه اصلاحات در حال تقابل درون گروهی بین طیف میانه رو و رادیکال برای ورود به عرصه انتخابات و تصمیم گیری برای ماندن در سیاست یا رفتن به انزوای سیاسی هستند، پدرخوانده اصلاحات اما در حال ارزیابی فضای سیاسی برای تصمیم گیری مهم یک قمار سیاسی است.

جریان اصلاحات همزمان با اعلام زمان قانونی پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی مواضع دوگانه ای را اتخاذ کرد.

طیفی از این جریان که احزابی همچون کارگزاران سازندگی، ندای ایرانیان، اعتماد ملی و چهره هایی همچون بهزاد نبوی در آن گنجانده می شوند، تنها مسیر اصلاحات را گذر از جاده انتخابات و با اتکا به صندوق رای می دانند.

بهزاد نبوی: نمی‌خواهیم دینامیت زیر ساختمان نظام بگذاریم

بهزاد نبوی چندی پیش در گفتگویی عنوان کرده بود: ما اصلاح‌طلبان قطعا نمی‌توانیم با معترضان کف خیابان که شعارهای براندازانه می‌دهند، همسو شویم. بحث محافظه‌کاری نیست؛ ما شعارهای آنان را قبول نداریم. ما می‌خواهیم در چارچوب نظام، نظام را اصلاح کنیم.

نمی‌خواهیم دینامیت زیر ساختمان نظام بگذاریم، بلکه می‌خواهیم همین بنا را اصلاح و ایراداتش را برطرف کنیم که البته می‌دانیم کار بسیار مشکل و پرهزینه‌ای است. با چنین مواضعی چون این‌کاره نیستیم، برای همین نه می‌توانیم با کسانی که شعارهای براندازانه می‌دهند، همراهی کنیم و نه وضعیت حاکم را قبول کنیم.

گرامی مقدم: هر کس در خودش توان می بیند فرصت را از دست ندهد

اسماعیل گرامی مقدم، قائم مقام حزب اعتماد ملی نیز در گفتگویی گفته بود: من به عنوان یک فعال سیاسی عرض می کنم هر کسی که در خودش توان این را می بیند که نماینده خوبی برای مردم باشد، احساس می کند از فیلتر شورای نگهبان عبور می کند و رد صلاحیت نمی شود و احساس می کند رای دارد، خب این فرصت پیش ثبت نام را از دست ندهد.

کرباسچی: اصلاح‌طلبان به دنبال تحریم انتخابات نیستند

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل سابق حزب کارگزاران سازندگی نیز در واکنش به اینکه بسیاری بر این باور هستند که بیانیه اخیر جبهه اصلاحات و رفتارهای آنها حکایت از تحریم انتخابات توسط این جریان دارد، خاطرنشان کرد: اصلاح‌ طلبان انتخابات را تحریم نکردند، چراکه اگر می‌خواستند انتخابات را تحریم کنند در بیانیه خود اعلام می‌کردند که در انتخابات اعلام داوطلبی نکنید.

بنابراین استنباط بنده این است که اصلاح‌طلبان به دنبال تحریم انتخابات نیستند.

این گونه اظهارات و مواضع اتخاذ شده حاکی از آن است که طیفی از درون اصلاحات خواستار حول محور صندوق رای بوده و تحریم انتخابات را خودکشی سیاسی می داند.

تحریم انتخاباتی ماتَرک جبهه منحله مشارکت

در این بین اما طیف دیگری از جریان اصلاحات تحریم انتخابات را تنها راه موجود برای رویکرد سیاسی خود دانسته و بر آن تاکید دارند. این طیف عمدتا جریانی است متشکل از جبهه منحله مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب، که چهره هایی همچون آذر منصوری دبیر کل حزب اتحاد ملت سردرمدار آن هستند.

این جریان به نظر می رسد تکلیف خود را با طیف مقابل روشن کرده و تصمیم به موضع سکوت درباره انتخابات گرفته است، چرا که سیاستش تحریم انتخابات است.

روزنامه اعتماد در واکنش به جایگزینی آذر منصوری به جای بهزاد نبوی در گزارشی نوشت: بی‌انگیزه کردن مردم برای مشارکت در انتخابات یک فرآیند مدت‌دار بوده. همه افراد و دستگاه‌هایی که امیدی چون برجام را به نومیدی تبدیل کردند، مدال افتخار گرفتند، اما نباید و نمی‌توان اجازه داد انتخاباتی ضعیف به حفظ وضعیت فشل دولت سیزدهم کمک کند. اصلاح‌طلبان اگر از لاک خود بیرون آیند و همین موضوع ساده را برای مردم آشکار کنند خدمت بزرگی به خودشان کرده‌اند.

طیف رادیکال اصلاحات، خودکشی سیاسی و انزوا را سیاست اجرای دانسته و کلید واژه تحریم انتخابات را سرلوحه برنامه های خود قرار داده است.

این میان، اما سید محمد خاتمی بین دو طیف اصلاحات در دو راهی قمار براندازی یا سیاست عقلانیت بلاتکلیف مانده است.

اظهارات وی به ویژه در یک سال اخیر و تاکید بر واژه خودبراندازی و خود اصلاحی از یک سو و همچنین موضع سکوت در مورد ثبت نام در انتخابات مجلس حاکی از تردید های سیاسی وی است.

انتشار بیانیه ۱۵ ماده‌ای خاتمی هم نشان از این بود که وی بنای عبور از گفتمان دوم خرداد را دارد، اما هنوز در تردید است که آیا به یک مهره برانداز تبدیل شود یانه؟

به هر طریق سید محمد خاتمی این روزها در دو راهی قمار براندازی یا عقلانیت سیاسی در بلاتکلیفی است، بلاتکلیفی که جایگاه وی را در دروان اردوگاه اصلاحات نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه