اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

اقتدار پهپادی و موشکی ایران و ناطرازی معادله آمریکایی - صهیونیستی

اقتدار پهپادی و موشکی ایران و ناطرازی معادله آمریکایی - صهیونیستی
ناطرازی بین توان موشکی و پهپادی ایران و قدرت بازدارندگی ایالات متحده، تهدیدی برای لابی صهیونیستی به شمار می رود به طوری که زمینه ساز نگرانی های بسیاری نسبت به افزایش روز افزون این قدرت شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بومی شدن توان موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمترین گام های است که می توان گفت در طول یک دهه اخیر به طور جدی در عرصه منطقه ای و بین المللی بر موقعیت استراتژیک ایران اثر قابل توجهی گذاشته است.

ساخت پهپاد های جنگنده و شناسایی و نیز تقویت برد موشکی ایران دستاورد مهمی است که زمینه ساز نگرانی های بسیاری برای ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی شده است.

پیشرفت شگرفت ایران در حوزه موشکی

توسعه و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در حوزه موشکی در طول دهه های اخیر، یکی از مهمترین مسائلی بود که غرب را بر آن داشت تا به بهانه های مختلف مسئله موشکی ایران را به مسئله قابل مذاکره تبدیل کند.

در دوران مدیریت حسن روحانی و در زمان فعالیت دستگاه دیپلماسی دولت وی، مذاکرات برجام مهمترین کار ویژه دولت به شمار می رفت به طوری که تقریبا تمام توان و طرفیت دولت در داخل و در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی صرف انجام مذاکرات با کشور های 1+5 شده بود.

اگرچه به باور دولت، مذاکرات در مسیر مطلوبی در حال پیشرفت بود، اما با وجود حسن نیت جمهوری اسلامی ایران و عمل به تعهدات خود، هیچگاه دستاوردی برای ملت نداشت.

این البته تنها یک سوی ماجرا نبود؛ چرا که به موازات عملکرد دولت به عنوان مجری قانون در کشور، وزارت دفاع، ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه و ارتش نیز در حین انجام هرگونه مذاکره دولت با دولت غربی، در حال انجام مسئولیت های ذاتی خود بود و آن چیزی جز تقویت توان دفاعی کشور نبود.

روحانی: روی موشک شعار نوشتند تا برجام را بر هم بزنند

پیشرفت شگرف ایران در حوزه موشکی و نمایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران که از دستاوردهای نیروهای مسلح به شمار می رفت، اما موضوعی نبود که به ذائقه دولتمردان خوش آیند باشد.

به طوری که بارها مقامات دولتی نسبت به نمایش موشکی ایران واکنش نشان دادند.

حسن روحانی در دوران ریاست بر کرسی پاستور در اعتراض به نمایش دستاوردهای موشک گفته بود: برخی آمدند و تصویری از شهرهای زیرزمینی نشان دادند که برجام را برهم بزنند، روی موشک شعارهایی نوشتند تا برجام را برهم بزنند ولی مردم ما از همه اینها عبور کردند تا به امروز برسیم و شاهد پیشرفت بیشترمان در آینده شویم.

این اظهارت رئیس جمهور وقت کشور البته با استقبال بسیاری در بین مقامات و رسانه های خارجی مواجه شد.

پایگاه خبری اسراییلی «آروتز شِوا» در گزارشی نوشت: روحانی به پیام های ضد-اسراییلی حمله کرد.

روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» نیز نوشت: روحانی به تلاش های سپاه پاسداران برای تخریب توافق هسته ای حمله کرد.

درباره مسائل ناموسی ایران مذاکره نمی کنیم

فشارها برای ادامه مذاکرات و بازگشت ایران بر سر میز مذاکرات، اما در حالی بود که زمزمه هایی درباره مذاکره پیرامون توان نظامی ایران در جریان مذاکرات مطرح شد.

موضوعی که باعث شد رهبر انقلاب در جریان سخنرانی در جمع اساتید، پژوهشگران و نخبگان دانشگاهی از آن به عنوان مذاکره درباره مسائل ناموسی ایران یاد کنند.

رهبر انقلاب در این سخنان فرمودند: ما در مورد هر موضوعی مذاکره نمی‌کنیم و «موضوعات ناموسی و اساسی انقلاب» همچون توان دفاعی کشور نمی‌توانند موضوع مذاکره باشند.

این سخنان رهبری تکلیف را درباره مذاکرات روشن کرد، اما نگرانی از توان موشکی جمهوری اسلامی ایران همچنان موضوعی است که هر روز بیش از پیش به نگرانی ایالات متحده و لابی صهیونیستی دامن می زند.

اندیشکده کارنگی آمریکا در یک مستند کوتاه‌ با اشاره به دستاوردهای ایران در رسیدن به موشک و پهپاد نقطه‌زن با برد بالا تاکید کرده است: پهپادهای ایران از توانمندی‌های ارزشمندی برخوردار هستند.

در این مستند آمده است: گرچه پهپادهای ایران ارزان هستند ولی از توانمندیهای ارزشمندی برخوردارند که شامل رادارگریزی و توان اجرای عملیات تا برد هزار و پانصد مایل است.

همچنین یک موسسه آمریکایی با نام «متحد علیه ایران هسته‌ای» در یادداشتی عنوان کرد: موفقیت برنامه پهپادی ایران نمایانگر یک پیروزی فناورانه برای جمهوری اسلامی است.

این موسسه تاکید کرده است: برنامه پهپادی ایران از دهه 1980 آغاز شد و برنامه پهپادهای نظامی ایران با پیشرفت روزافزون با هدف ارتقای ناوگان اطلاعاتی و البته تجسسی و شناسایی و توانمندسازی پهپادها به منظور اجرای حملات هوایی انجام گرفته است؛ فقط در یک دهه گذشته، ایران از پهپادهای نوین پرشماری رونمایی کرده است که خیلی از آنها در نبرد به کار گرفته شده‌اند و پیشرفت پهپادی ایران را به نمایش گذاشته‌اند.

این گزارشات حاکی از نگرانی ایالات متحده آمریکا از افزایش توان نظامی ایران است از این رو دستورکار ویژه پایگاه های تحلیلی آمریکایی به بررسی تهدیدات فزاینده‌ی نیروهای ایالات متحده و متحدان آن توسط ظرفیت پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی و متحدان آن اختصاص یافته است.

به باور بسیاری از این مراکز در حال حاضر نوعی ناطرازی در موضوع توان موشکی و پهپادی ایران با قدرت مقابله ایالات متحده به وجود آمده است که این مسئله بیش از همه تهدیدی برای لابی صهیونیستی به شمار می رود.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه