اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

جنگ روسیه-اوکراین؛ سامانه موشکی «اسکندر» در خط مقدم روس‌ها

جنگ روسیه-اوکراین؛ سامانه موشکی «اسکندر» در خط مقدم روس‌ها
روسیه ده‌ها سامانه موشکی اسکندر را در امتداد مرز اوکراین مستقر کرد و یک ژنرال آمریکایی هشدار داد زمان برای ضدحمله اوکراین رو به پایان است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وادیم اسکیبیتسکی، معاون اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین گفته است که روسیه 46 سامانه موشکی اسکندر را در امتداد مرزهای این کشور مستقر کرده است.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در کیف افزود: سامانه‌های اسکندر روسی می‌توانند موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک را به زیرساخت‌های غیرنظامی کشور پرتاب کنند.

این مقام ارتش اوکراین گفت که روسیه شهر کریوی ریه در مرکز این کشور را با سامانه موشکی اسکندر-کی بمباران کرده است.

مسکو بارها از موشک های اسکندر در حملات به اهداف اوکراینی استفاده کرده است و این سیستم تاکتیکی می تواند کلاهک های متعارف یا هسته ای را پرتاب کند.

تحولات میدانی در جنگ

وزارت دفاع اوکراین تصاویری را منتشر کرد که می‌گوید نیروهایش در منطقه شرقی یک انبار مهمات متعلق به نیروهای روسیه بدون اینکه محل آن مشخص شود را هدف قرار دادند.

رسانه های اوکراینی گزارش دادند که این انبار در منطقه نوومایورسکا در استان دونتسک در منطقه دونباس واقع شده است. این وزارتخانه نیروهای روسیه را به نگهداری مهمات در مناطق مسکونی متهم کرده است.

اولکسی آریستوویچ، مشاور رئیس جمهور اوکراین نیز گفت که نیروهای آنها در حال انجام عملیات ضد تهاجمی و کنترل شمال کشور هستند.

وی افزود که درگیری ها همچنان در شهر ماریوپول (جنوب) ادامه دارد و نیروهای آنها در حال دفاع از شهر هستند.

وزارت دفاع اوکراین همچنین از سرنگونی هواپیمای سوخو-34 روسیه در میکولایف (جنوب) خبر داد. خبرگزاری روسی نووستی گزارش داد که نیروهای اوکراینی دو کشتی خارجی را در بندر ماریوپل توقیف و خدمه آنها را گروگان گرفته اند.

در خارکف، اداره نظامی اوکراین اعلام کرد که ارتش اوکراین یک کاروان عظیم روسیه را که به سمت ایزیوم در حرکت بود، منهدم کرده است و فرماندهی نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که پدافند آنها روز شنبه 3 جنگنده روسی، یک هلیکوپتر، 5 هواپیمای بدون سرنشین و 4 موشک کروز را منهدم کرده است.

بر اساس بیانیه اطلاعات نظامی در کیف، کی‌یف اعلام کرد که نیروهایش در یک عملیات منحصربه‌فرد کنترل یک سکوی استخراج نفت و گاز در دریای سیاه را که از سال 2015 تحت کنترل مسکو بود، به دست گرفته است.

در این بیانیه توضیح داده شده است که در یکی از مراحل عملیات، نبردی بین قایق‌های حامل نیروهای ویژه اوکراینی و یک هواپیمای جنگنده سوخو 30 روسی روی داد که مورد اصابت قرار گرفت و مجبور به عقب‌نشینی شد. این سکو تقریباً بین شبه جزیره کریمه و ساحل منطقه اودسا در جنوب غربی اوکراین قرار دارد.

حمله روسیه به مواضع اوکراین

از سوی دیگر، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور یک سامانه پدافند هوایی اس-300 را در فرودگاه نظامی چوگوف اوکراین منهدم کرده و 8 پهپاد اوکراینی را در چندین منطقه از جمله لوهانسک سرنگون کرده است.

آژانس اطلاعات روسیه همچنین اعلام کرد که پدافند هوایی روسیه یک پهپاد اوکراینی را بر فراز منطقه کورسک در غرب این کشور سرنگون کرده است.

اداره نظامی در دنیپرو اعلام کرد که بمباران دوم روسیه فرودگاه شهر و زیرساخت های مجاور آن را به طور کامل ویران کرد و بر اساس آنچه که اداره نظامی در لوهانسک اوکراین نشان داد، منطقه سورودونتسک در معرض حملات شدید روسیه قرار گرفته است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه