اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

تهدیدات ناشی از سویه‌های جدید کرونا؛ پیرولا و اریس، خطرات و راهکارهای پیشگیری

تهدیدات ناشی از سویه‌های جدید کرونا؛ پیرولا و اریس، خطرات و راهکارهای پیشگیری
سویه جدید کرونا XBB و BQ.1 که یکی از زیرسویه‌های امیکرون هستند، طغیان کوچکی را در ابتدای سال 1402 به همراه داشتند. اخیراً در تابستان 1402 زیر سویه جدیدی به نام پیرولا و اریس در جهان درحال شیوع است که افراد زیادی را نگران کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سویه جدید کرونا که متشکل از دو زیرسویه EG.5 و BA.2.86 است، با نام‌های مستعار پیرولا و اریس شناخته می‌شوند؛ محققان این دو سویه را نسخه بسیار جهش یافته از سویه امیکرون و زیر سویه XBB که پیش از این طغیان کرده بود دانسته‌اند که علائم شدیدتر، سرایت‌پذیری بالاتر و مقاومت در برابر واکسن از ویژگی‌های اصلی آن‌ها است.

پیش از این سازمان جهانی بهداشت درباره زیر سویه قبلی یعنی XBB نیز اعلام کرده بود که نیازی به برچسب جدید ندارد و از همان امیکرون و رده‌های فرعی آن ترکیب شده است. پس نتیجه‌ می‌توان گرفت خاطره بدی که هنگام شیوع سویه امیکرون برای مردم جهان تلقی شد، تمامی ندارد و این سویه خطرناک هنوز هم درحال جهش و پیشرفت است.

موج نهم کرونا در کشور با کرونای جدید رپیرولا و اریس

از پیک هشتم کرونا در ابتدای سال 1402 گذر کردیم و حال باید منتظر پیک نهم کرونا باشیم. متخصصان اعلام کرده‌اند دو سویه جدید ویروس کرونا که با نام EG.5 و BA.2.86 شناخته می‌شوند، متاسفانه در مقابل آنتی بادی واکسن مقاوم هستند و شیوع بالاتری خواهند داشت. این دو زیر سویه به بیش از 46 کشور سرایت کرده است.

شروع موج جدید با کرونای پیرولا و اریس

با توجه به اینکه در فصل تابستان، بسیاری از افراد با باد سرد کولر علائم سرماخوردگی را تجربه می‌کنند و ممکن است ابتلا به کرونا را به این علت نسبت دهند، بسیار باید مراقب شیوع این بیماری باشیم و با مشاهده اولین علائم، از حضور در مکان‌های عمومی خودداری کنیم. همچنین زائران اربعین از سفر برگشته نیز ممکن است به این ابتلاها دامن زده و موارد را افزایش دهند. بنابراین با مشاهده اولین علائم بهتر است برای اطمینان، تست کرونا انجام داده تا در صورت تایید ابتلا، خود را قرنطینه و اقدامات درمانی لازم را انجام دهید.

تزریق دوز یادآور برای سویه جدید کرونا پیرولا و اریس

پس از تحقیقات و مطالعات برخی متخصصان درباره آمار جمعیت واکسینه شده در بسیاری از کشورهای جهان از جمله سنگاپور، متوجه افزایش چشمگیر مبتلایان و شناسایی این زیرسویه‌ها در بیماران شده‌اند، که نشان می‌دهد این زیر سویه ویروس جدید کرونا قابلیت انتقال بیشتری را نسبت به موارد قبلی داشته باشند. 

کریمی، معاون درمان وزیر بهداشت در این باره در ابتدای سال 1402 و با شیوع زیر سویه قبلی ذکر کرد: با توجه به گذشت مدت زیادی از واکسیناسیون در جامعه، ایمنی جامعه کم شده است و تزریق دوز یادآور کرونا پیشنهاد می‌شود. 

البته همانطور که گفته شد و دبیر انجمن متخصصان عفونی کشور نیز تایید کرده است، یکی از ویژگی‌های کرونای جدید یعنی Eg.5 و BA.2.86 فرار و مقاومت از ایمنی واکسن است و احتمالا افرادی که واکسینه شده‌اند نیز در خطر ابتلا هستند.

آیا پیرولا و اریس از دیگر سویه‌های کرونا خطرناک‌تر‌ اند؟

خطر بستری شدن در بیمارستان برای زیرسویه‌های جدید XBB و BQ.1 در مقایسه با نوع دلتا کمتر است، اما (WHO) هشدار داده است که هرچند ممکن است رفتار این زیرسویه عیناً مشابه رفتاری نباشد که در سایر نقاط دنیا داشته است، اما نباید این ویروس را دست کم گرفت. افزایش تعداد مرگ و میرهای ناشی از ویروس کرونا در بسیاری از کشورها مشاهده می‌شد، به ویژه مناطق و کشورهایی که روند واکسیناسیون سرعت کمتری داشتند.

با توجه به اینکه زیر سویه جدید، یعنی EG.5 مشتق شده از نوع Xbb است، احتمال آن میرود که این زیر سویه نیز همچین رفتاری داشته باشد. سازمان جهانی بهداشت درباره سویه کرونا جدید سال 1402، درحال بررسی و تکمیل اطلاعات است، همچنین به کشورها توصیه کرده است محدودیت‌های کرونایی را به طور کامل حذف نکنند تا اطلاع رسانی‌های دیگر ابلاغ شود. 

شایع‌ترین علائم کرونایی پیرولا و اریس

زیر سویه جدید یعنی XBB، EG.5 و BA.2.86 علائم مشابه دیگر زیرسویه‌ها قبلی خود را دارد، از دست دادن حس بویایی یا چشایی با امیکرون و زیرسویه‌های آن در مقایسه با دلتا حدود 80 درصد کمتر است. ازاین جهت که زیر سویه‌های جدید کرونا از خانواده اومیکرون می‌باشند، ممکن است علائم آن مانند امیکرون باشد، گلودرد در موارد مبتلا به امیکرون نسبت به دیگر زیرسویه‌ها ۸ برابر شایع تر است. طبق مطالعاتی که بر روی سویه جدید کرونا انجام شده، افرادی که بیماری آن‌ها با گلودرد شدید شروع می‌شود به احتمال زیاد گرفتار زیرسویه جدید کرونا اومیکرون شده‌اند. آبریزش بینی، سردرد، ضعف و بی حالی، تهوع و استفراغ، معده درد، عطسه، گلو درد شدید، سوزش قفسه سینه، بدن درد از دیگر علائم کرونای جدید می باشد. 

به شاخص های کووید در منطقه خود توجه کنید

برای جلوگیری از وقوع موج جدید کرونا، آمار مبتلایان به کرونا را در منطقه خود رصد کنید. یک راه آسان برای این کار، کنترل رنگ بندی‌های روزانه ارائه شده توسط مقامات بهداشتی کشور است.

از ماسک با کیفیت استفاده کنید

توجه داشته باشید هنگام انتخاب ماسک، به میزان مناسب بودن آن توجه کنید. هنوز هم استفاده از ماسک یکی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه ابتلا به کروناست.

فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید

تنها راه قطع زنجیره و مهار پیک کرونا رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. حتی الامکان از حضور در محیط‌های بسته و شلوغ خودداری نمائید و در صورت حضور حتماً از ماسک استفاده نمائید.

واکسیناسیون خود را تکمیل کنید

تحقیقات نشان داده‌است افرادی که حداقل دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند به نسبت افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند کمتر به کووید 19 مبتلا شده‌اند و یا در صورت ابتلا نیز به نوع خفیف آن دچار شده‌اند.

تست PCR کرونا انجام دهید

یکی از بهترین روش‌ها جهت کاهش تعداد مبتلایان، انجام تست کرونا می‌باشد. در صورتی که علائم مربوط به کرونا را دارید، در اولین قدم خود را قرنطینه کرده و به نزدیکان و افرادی که با آن‌ها تماس داشته‌اید و ممکن است ناقل بیماری باشند اطلاع دهید. پس از گذشت 2 روز از شروع علائم نسبت به انجام تست PCR اقدام نمائید. همچنین به جهت کاهش این زنجیره از مراجعه به آزمایشگاه خودداری کرده و در منزل اقدام به انجام نمونه گیری نمائید.

چگونه از ابتلا به ویروس جدید کرونا جلوگیری کنیم؟

قطعاً تاکنون این موارد را زیاد شنیده‌اید، اما هنوز هم ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدامات مهمی هستند که می‌توانیم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس جدید کرونا انجام دهیم. حالا که آمار کرونا دوباره روند افزایشی پیدا کرده، باید موارد بهداشتی را رعایت کنیم تا از وقوع پیک‌های بعدی کرونا جلوگیری کنیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه

نظرات
حسین -> 1402/06/22
پاسخ

کرونا تموم شدنی نیس :(