اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

۸ روز پس از زلزله ویران‌کننده مراکش؛ از اسکان زلزله‌زدگان تا بازگشایی راه‌ها

۸ روز پس از زلزله ویران‌کننده مراکش؛ از اسکان زلزله‌زدگان تا بازگشایی راه‌ها
در روزهای اخیر تیم‌های امدادی به جستجوی بازماندگان احتمالی و اجساد در مناطق زلزله‌زده مراکش ادامه می دهند و به موازات آن، تلاش‌ها برای پناه دادن و امدادرسانی به آسیب‌دیدگان و باز کردن جاده‌ها تشدید شده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در هشتمین روز پس از زلزله مغرب که هزاران کشته و زخمی برجای گذاشت، سازمان‌های امدادی تلاش‌های خود را برای حمایت و پناه دادن به آسیب‌دیدگان در استان الحوض که کانون زلزله است و بیشترین تعداد کشته و زخمی در آن رخ داده، تشدید کردند.

همزمان، مقامات اعلام کردند که توانسته‌اند تمام راه‌های اصلی استان تارودانت را که علاوه بر مراکش و چیچاوا، از مناطق اصلی زلزله زده است، باز کنند.

مقامات مراکشی در حال تلاش برای باز کردن جاده های مسدود شده توسط رانش سنگ برای رسیدن به روستاهای کوهستانی هستند که برخی از آنها به دلیل زلزله تقریباً به طور کامل ویران شده اند.

عملیات جست و جو توسط تیم های امداد و نجات داخلی و خارجی در میان نگرانی از ریزش سنگ در حال انجام است.

روز جمعه، تیم های جستجو و نجات توانستند اجساد را از زیر آوار در مناطق مختلف با توجه به سختی رسیدن به مکان های بلند بیرون بیاورند.

تلاش ها برای پناه دادن به ساکنانی که خانه هایشان به طور کامل یا جزئی ویران شده است نیز سرعت می گیرد، زیرا چادرهایی در مناطق آسیب دیده برپا شده است.

عبداللطیف وهبی، وزیر دادگستری مراکش گفت که عملیات جستجو برای افرادی که زیر آوار گیر افتاده اند ادامه دارد و افزود که دولت مراکش تصمیم برای شروع بازسازی و پناه دادن به آسیب دیدگان گرفته است.

دیوان سلطنتی مراکش از فعال شدن طرحی برای بازسازی یا بازسازی حدود 50000 خانه در اثر زلزله و اختصاص کمک های مالی مستقیم به آسیب دیدگان این فاجعه خبر داد.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت کشور مراکش، این زلزله ۲۹۴۶ کشته و ۶۱۲۵ زخمی بر جای گذاشته است.

در خصوص نقشه مناطق زلزله زده، آمارهای رسمی نشان می دهد که تعداد جمعیت های روستایی در سراسر مراکش 48 هزار است که از این تعداد بین 6 تا 8 هزار جمعیت تحت تأثیر زلزله قرار گرفته اند.

وی تصریح کرد: جمعیت روستایی معمولاً شامل 50 تا 100 خانوار یا حدود 400 تا 500 نفر در یک محیط است.

سرپناه و امداد

در همین حال، خبرگزاری رسمی مراکش اعلام کرد که تمامی ساکنانی که منازل آنها به طور کامل یا جزئی فروریخته است، مجدداً در چادرها اسکان داده شده اند تا از آنها در برابر شرایط بد جوی محافظت شود.

نیروهای مسلح مراکش با انتشار ویدئویی اعلام کرد که تیم‌های آنها در حال ایجاد یک اردوگاه نظامی یکپارچه برای پناه دادن به زلزله‌زده‌های شهر آمیزمیز در منطقه الحوض هستند.

مدیر مرکز بیمارستانی منطقه ای شهرستان تارودانت نیز با بیان اینکه این مرکز روزانه پذیرای حدود 130 مصدوم است، گفت: وزارت بهداشت در حال اعزام تعدادی از مصدومان به بیمارستان های شهرستان های همجوار برای تسریع روند درمان است.

محمد السعلی سخنگوی جمعیت هلال احمر مراکش گفت که یک کاروان امدادی به سمت چیچاوا، الحوض و طرودانت در حرکت است و خاطرنشان کرد که جاده های ناهموار مانع بزرگی برای امدادرسانی هستند.

پیش از این، ریچارد برنن، مدیر برنامه اضطراری سازمان جهانی بهداشت، گفته بود که این سازمان تیم های امدادی و هواپیماهای امدادی را با توجه به اینکه اوضاع در آنجا تحت کنترل است به مراکش می فرستد.

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه نیز گفت که انتظار دارد مراکش برای حمایت از بازماندگان زلزله از سازمان ملل درخواست کمک کند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه