اخبار داغ

ابوالفضل عمویی در گفتگو با دانا:

لغو انتصاب چند بازرس آژانس در چارچوب اختیارات ایران است/ آژانس نمی‌تواند برای آن عواقبی در نظر بگیرد

لغو انتصاب چند بازرس آژانس در چارچوب اختیارات ایران است/ آژانس نمی‌تواند برای آن عواقبی در نظر بگیرد
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به درخواست گروسی از ایران مبنی بر تجدید نظر درخصوص لغو انتصاب چند بازرس آژانس گفت: لغو انتصاب چند بازرس در چارچوب اختیارات ایران است و آژانس نمی‌تواند برای آن عواقبی در نظر بگیرد.

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در واکنش به درخواست رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران مبنی بر تجدید نظر درخصوص لغو انتصاب چند بازرس آژانس اظهار داشت: موضوع تایید بازرسان آژانس یکی از حقوق اختیاری ایران طبق بند نه توافقی است که بین ما و آژانس وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هم آژانس به اندازه‌ کافی بیش از آن بازرس تایید شده برای بازدید از سایت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب پادمان دارد، گفت: این که چند نفر از بازرسان که زیر ده درصد کل بازرس که از ایران مجوز بازرسی دارند، محدود شوند و دسترسی‌ آن ها تایید نشود یک امر کاملا پذیرفته شده و در چارچوب اختیارات ایران است و آژانس نمی‌تونه برای آن عواقبی در نظر بگیرد.

همکاری‌های خودمان را با آژانس ادامه میدیم

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه ما همکاری‌های خودمان را با آژانس ادامه میدیم، عنوان کرد: ما کشوری هستیم که سابقه‌ی بیشترین تعداد بازرسی آژانس از یک کشور را داریم، هرچند همیشه سوال این بوده که وقتی ما بیشترین همکاری را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می دهیم، چرا پرونده‌ی هسته‌ای ایران دائما با سوالات بیشتری مواجه میشود، درصورتی که همکاری بیشتر باید منجر به رفع مسائل شود، اما اراده‌ی سیاسی که شکل می گیرد، متاسفانه مانع حل و فصل بعضی موضوعات باقی مانده شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان افزود: مواضع منفی بعضی کشورهای اروپایی و همچنین بیانیه‌ای که در حاشیه مجمع شورای حکام دادند نسبت به نیات بعضی از این بازرسان برای ما سوالاتی را ایجاد کرد و از این جهت این حق اختیاری ایران بود که از آن استفاده کرد و مجوز بعضی از این افراد را لغو کرد.

گفتنی است؛ اتحادیه اروپا بدون اشاره به بدعهدی‌های آمریکا و کشورهای غربی در خصوص برجام و همچنین صدور قطعنامه یکجانبه ضد ایرانی خود در نشست شورای حکام آژانس، گزارش رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد تصمیم ایران مبنی بر لغو مجوز چند بازرس با تجربه آژانس برای نظارت و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای این کشور را بسیار نگران کننده خواند.

این اتحادیه مدعی شد که این اقدام تأثیر مستقیم بر توانایی آژانس برای انجام فعالیت‌های راستی آزمایی دارد بنابراین از ایران خواست تا در تصمیم خود تجدید نظر کند.

روز شنبه گذشته گروسی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران تصمیم خود برای لغو مجوز چند بازرس آژانس را به ما اطلاع داده است و این اقدام به گونه ای اجرا شد که به طور مستقیم و شدید بر توانایی آژانس برای انجام بازرسی های موثر در ایران تأثیر می گذارد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه گروسی مبنی بر اقدام جمهوری اسلامی ایران در لغو انتصاب چند بازرس با تجربه آژانس گفت: متأسفانه سه کشور اروپایی و آمریکا با وجود تعامل مثبت، سازنده و مستمر جمهوری اسلامی با آژانس، با زیاده‌خواهی و با هدف تخریب فضای همکاری ایران و آژانس، از فضای شورای حکام برای مقاصد سیاسی خود سوءاستفاده کردند.

کنعانی افزود: ایران پیشتر درباره عواقب این گونه سوءاستفاده‌های سیاسی از جمله تلاش برای سیاسی کردن فضای آژانس هشدار لازم را داده بود‌.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه