اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

دیپلماسی درخشان شانسی نیست/ دولت زبان غرب را بلد است

دیپلماسی درخشان شانسی نیست/ دولت زبان غرب را بلد است
اراده جدی دولت سیزدهم برای جهت دهی به دیپلماسی خارجی نشان می دهد که، دستیابی به توفیقات درخشان در حوزه سیاست خارجی شانسی نیست و باید بتوان به زبان دنیا صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درحالی دولت سیزدهم همت بلند برای بازی دیپلماسی را در پیش گرفته است که امروز کفه های ترازوی سیاست خارجی به نفع جمهوری اسلامی ایران سنگین است.

آزادسازی اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی، موضوعی بود که بسیاری از تحلیل گران سیاسی بر این باور بودند که تنها در مرحله ادعا باقی خواهند ماند و قبل از اجرایی شدن، ایالات متحده آمریکا سیاست همیشگی خود علیه ایران یعنی بر هم زدن بازی را در پیش خواهد گرفت.

این توافق، اما همزمان با آزادی ۵ زندانی ایران و ۵ زندانی آمریکایی اجرایی شد.

در حالی که رئیس جمهور و اعضای تیم دیپلماسی کشور برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک بودند، طبق توافق صورت گرفته همزمان با انتقال اموال بلوکه شده ایران به حساب های کشور در دو بانک قطری، ۵ زندانی آمریکایی در قطر به طرف های آمریکایی تحویل داده شد و همزمان زندانی های ایرانی که به خاطر دور زدن تحریم ها در زندان های آمریکا به سر می بردند، آزاد شدند.

رصد دیپلماسی ایران به جای کلید زدن آشوب

ایالات متحده آمریکا در حالی که با برنامه ریزی گسترده برای بهره برداری از سالگرد آشوب های پاییز ۱۴۰۱ در حال تدارک سناریو علیه ملت ایران بود، سرخورده از هرگونه تحرکی موضع عقب نشینی در پیش گرفت و تلاش کرد تا پیش از هر گونه اقدامی رفتار و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در عرصه دیپلماسی رصد کند.

اپوزیسیون خارج نشین به همراه برخی جریانات سیاسی در داخل کشور امیدوار بود که با حمایت جریان رسانه ای غرب در سالگرد اغتشاشات سال گذشته به بهانه شعار «زن ، زندگی ، آزادی» در کشور آشوب سازی کند، اما بازی جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی برنامه ریزی های دشمن در این زمینه را ناکام گذاشت.

ضربه فنی غرب با اخراج بازرسان آژانس انرژی اتمی

در ادامه تکمیل پازل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و در پیش گرفتن سیاست حمله، اخراج بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی توسط جمهوری اسلامی ایران، غرب را ضربه فنی کرد.

با انتشار بیانیه تروئیکا علیه جمهوری اسلامی ایران در جلسه شوراي حكام در وين ، جمهوری اسلامی ایران تصمیم به اخراج بازرسان آژانس گرفت.

این اقدام جمهوری اسلامی ایران واکنش های بسیاری را به دنبال داشت.

رافائل گروسی اين اقدام ايران را بيش از حد بي‌سابقه و غير متناسب ارزيابي كرد و خواستار تجديدنظر اساسي در آن شد.

اما ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران، در واكنش به بيانيه رافائل گروسي در مورد  لغو انتصاب چند بازرس آژانس گفت: «اقدام اخير ايران براساس حقوق حاكميتي مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بين ايران و آژانس (INFCIRC 214) صورت گرفته است و جمهوري اسلامي ايران انتظار دارد كه كشورهاي غربي از سياست سوءاستفاده از سازمان‌هاي بين‌المللي از جمله آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خودداري كنند.»

حمله! بهترین دفاع

سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل و دیدار ها و رایزنی های آیت الله رئیسی با مقامات مختلف در حاشیه این اجلاس و همچنین دیدارها و گفتگوهای حسین امیرعبداللهیان با همتایان خود در نیویورک حاکی از آن است که بهترین دفاع حمله است و جمهوری اسلامی ایران بدون عقب نشینی برای دستیابی به حقوق حقه خود مسیر حرکت رو به جلو را در پیش گرفته است.

حالا اما برخی جریانات سیاسی در داخل و خارج از کشور که نگران ادامه مذاکرات بودند، با در پیش گرفتن سیاست خارجی دولت سیزدهم، آینده مذاکرات را نامعلوم و نگران کننده پیش بینی می کردند، این در حالی است که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است اگر آمریکا از برخورد چندگانه خارج شود و نیت و اراده واقعی خود را نشان دهد، امکان دستیابی به توافق برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام دور از دسترس نیست.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه