اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

شکست حصر آبادان؛ نمادی از ایمان و ایستادگی ملت ایران در مقابل تهدیدهای خارجی

شکست حصر آبادان؛ نمادی از ایمان و ایستادگی ملت ایران در مقابل تهدیدهای خارجی
سالروز شکست حصر آبادان، نه تنها نمادی از قدرت و تصمیم ملت ایران در مقابل تهدیدهای خارجی بود، بلکه نشان دهنده وحدت عظیم مردم به انقلاب و مقام رهبری بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پنجم مهر ماه مصادف با سالروز شکست حصر آبادان است؛ روزی که ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه حصر آبادان باید شکسته شود در طرحی مشترک توانستند این شهر را از محاصره نیروهای عراق آزاد کنند. این پیروزی نه تنها نمادی از قدرت و تصمیم ملت ایران در مقابل تهدیدهای خارجی بود، بلکه نشان دهنده وحدت و ایمان عظیم مردم به انقلاب و مقام رهبری بود.

شرایط پیشین حصر آبادان

حصر آبادان در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به یکی از محاصرات طولانی‌مدت تبدیل شده بود. نیروهای عراقی به رهبری صدام حسین، شهر آبادان را احاطه کرده بودند و مردم این منطقه به سختی در شرایط دشوار و کمبودهای اساسی زندگی می‌کردند. 

در واقع محاصره آبادان برگ برنده‌ای در دست ارتش عراق بود تا در موقعیت مناسب بتواند اراده خود را به مقابل تحمیل کند. ورود و خروج به این شهر تنها از طریق دریا ممکن بود و مردم مقاوم این شهر همچنان پایدار بودند.

دستور فرمان امام خمینی(ره)

با حصر آبادان، امام خمینی (ره) در ۱۴ آبان ۱۳۵۹ و تنها ۲۵ روز پس از عبور نیروهای عراقی از رودخانه کارون، و همچنین ناتوانی بنی‌صدر برای عقب ‌راندن دشمن از مواضع اشغالی، دستور شکستن محاصره آبادان را خطاب به نیرو های نظامی و انتظامی صادر فرمودند و پس از آن نیز مکرر به ضرورت این امر تأکید ورزیدند. با این وجود خارج ساختن این شهر از محاصره؛ نزدیک به یک سال به طول انجامید.

اظهارات رهبر معظم انقلاب در باره شکست حصر آبادان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری فرمان امام خمینی رحمه‌الله برای شکست حصر آبادان و طراحی و برنامه ریزی عملیات ثامن الائمه در مهر ماه سال ۱۳۶۰، در منطقه مارِد در شرق کارون، خاطرنشان کردند: «پیروزی رزمندگان اسلام در این عملیات سرآغاز سلسله عملیات بعدی طریق القدس، فتح المبین و الی بیت المقدس شد که می توانست در همان سال‌ها به جنگ تحمیلی پایان دهد.
جبهه دشمنان نظام اسلامی یعنی همین دولت‌های اروپایی و دولت آمریکا با دادن امکانات و تجهیزات جدید و پیشرفته به رژیم بعثی صدام، او را به ادامه جنگ تشویق می‌کردند و همین مسئله باعث شد، جنگ تحمیلی، ۸ سال بطول انجامد.»

عملیات پیروز آمیز

از آنجا که وسعت منطقه عملیاتی بالغ بر ۱۳۰ کیلومترمربع بود و حوزه دید بسیار وسیعی داشت، امکان اختفای تحرکات نظامی در طول روز میسر نبود لذا مقرر شد عملیات در تاریکی شب انجام شود تا دشمن نتواند از نیروهای زرهی خود بهره لازم را ببرد.

سرانجام عملیات ثامن‌الائمه(ع) با هدف انهدام نیروهای دشمن در شرق کارون و تصرف و این منطقه، در ساعت یک بامداد پنجم مهرماه سال ۱۳۶۰ با رمز مقدس " نصرمن‌الله و فتح قریب " شروع شد.

این عملیات با همکاری ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای ژاندارمری انجام شد و نیروهای عمل کننده در این عملیات بزرگ از «لشگر ۷۷ خراسان» شامل سه تیپ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،۱۶ گردان نیروی پیاده در سازمان سه قرارگاه تیپی، «تیپ ۳۷ زرهی شیراز»، «گردان ۲۵۱ تانک» از «لشگر ۱۶ زرهی»، «گردان ۱۰۷ ژاندارمری»، «گروه رزمی ۲۹۱ تانک» بودند و جهادسازندگی علاوه بر احداث جاده " وحدت " در فروردین ۱۳۶۰، امور مقدماتی عملیات را انجام دادند.

نیروهای سپاه اسلام با عبور از میدان‌های مین و تله‌های انفجاری و موانع ایذائی در حالی که به شدت با آتشبارهای خطوط پشتیبانی حمایت می‌شدند به مواضع دشمن یورش برده و دشمن را سخت غافلگیر کردند. همچنین به سرعت خاکریزهای مقدماتی دشمن تسخیر شد و نیروهای دشمن مورد تعقیب قرار گرفتند.

لشکر زرهی عراق با قدرت تمام درهم کوبیده شده و نیروهای آن تحت تعقیب قرار گرفتند. با فرار دشمن به غرب کارون، بهترین موضع پدافندی و ضدپاتک نصیب نیروهای ایران شد. پس از دو روز نبرد بی‌امان رزمندگان اسلام، پس‌مانده‌های ارتش بعثی به غرب کارون فرار کرده و در آنجا زمین‌گیر شدند.

 این عملیات پیچیده و خطرناک بود اما نتایجی را چون خارج شدن قوای دشمن از شهر آبادان، آزاد شدن دو جاده مهم اهواز - آبادان و ماهشهر _ آبادان و آزادسازی کامل شرق کارون به وسعت ۱۳۰ کیلومتر مربع در پی داشت.

اثرات و پیامدها

شکست حصر آبادان نه تنها به نجات مردم این شهر و تسکین درد و رنج آنها منجر شد، بلکه به عنوان یک نماد از اراده و ایمان ملت ایران به انقلاب اسلامی و مقام رهبری به یادگار ماند. این پیروزی پیامی از ایستادگی و تدبیر ملت ایران به جهان منتقل کرد و نشان می‌دهد که در مقابل تهدیدهای خارجی، نیروهای نظامی و مردم ایران همواره آماده به دفاع از انقلاب و ارزش‌های آن هستند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه