اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

آیا عملکرد رئیس جمهور سابق از یاد مردم رفته است؟/ تایید صلاحیت روحانی در هاله ای از ابهام

آیا عملکرد رئیس جمهور سابق از یاد مردم رفته است؟/ تایید صلاحیت روحانی در هاله ای از ابهام
روحانی رئیس جمهور سابق کشورمان که آخرین بار در سال ۱۳۸۵ برای عضویت مجلس خبرگان انتخاب شد، حال برای سومین دوره در این انتخابات شرکت کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حالی ثبت نام ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز گذشته به پایان رسید که حسن روحانی رئیس جمهور پیشین در آخرین روز انتخابات، با اعزام نماینده خود به ستاد انتخابات کشور برای این دوره نام نویسی کرد.

روحانی که دو دوره ریاست‌ جمهوری را در کارنامه خود دارد، آخرین بار در سال ۱۳۸۵ برای عضویت مجلس خبرگان انتخاب شد و حال برای سومین دوره در این انتخابات شرکت کرده است.

رئیس جمهور پیشین که پس از پایان دوران ریاست جمهوری خود نزدیک به دو سال، خود را از رسانه‌ها پنهان کرد، حال مجددا به صدر اخبار بازگشته است و در اولین اظهارات خود درباره کاندید شدنش در انتخابات مجلس خبرگان با بیان اینکه سه دوره نماینده خبرگان بوده و طبیعی است که این دوره هم شرکت کند، اظهار داشته است: من بارها در معرض آرای ملت بودم، چه سه دوره در خبرگان، چه پنج دوره در مجلس شورای اسلامی و چه دو دوره در انتخابات ریاست جمهوری، این دوره خبرگان هم اعلام آمادگی می‌کنم که در معرض رأی مردم قرار گیرم تا اگر کاری از دست من برآید به وظیفه خود برای کشور عمل کنم.

او در انتخابات مجلس خبرگان گذشته در کنار هاشمی بود و در شکل‌گیری لیست یاران اعتدال نقش پررنگی داشت.

حال نظر به اینکه حسن روحانی رئیس جمهور سابق کشورمان چندین پرونده باز در دادستانی ویژه روحانیت دارد و با توجه به پرونده تخلفات و کم کاری ها و  سوءمدیریت، معضلات ساختاری و فساد مطروحه که از طریق کمیسیون اصل نود به مراجع عالی قضایی تقدیم شده است، اینک باید دید که روحانی تایید صلاحیت خود را از دستگاه هیات نظارت اجرایی دریافت می کند یا خیر؟

عامل دومی که احتمال ورود روحانی به مجلس خبرگان را کمتر خواهد کرد، عملکرد ضعیف روحانی در دوره هشت ساله ریاست جمهوریش است. وی با وعده‌های بسیار و تهییج افکار عمومی در انتخابات‌های سال‌های ۹۲ و ۹۶ توانست رأی بخش بزرگی از معترضان به وضع موجود را کسب کند.

برخی معتقدند روحانی بعد از تصدی مسئولیت، نه تنها توجهی به وعده‌های خود و قول و قرارهای انتخاباتی نکرد، بلکه به لحاظ شدت خلاف واقع‌گویی، پشت کردن به رأی‌دهندگان، رفتار دوگانه و نادیده گرفتن وفای به عهد، رکورد زد.

شکاف زیاد بین وعده‌های روحانی در فضای انتخاباتی و عملکرد او خشم و پشیمانی شمار زیادی از رأی‌ دهندگان را در پی داشت و او بدون اعتنا به انتقادات و نارضایتی‌ها در مسیر غلط و متضاد با وعده‌ها و قول و قرارهای انتخاباتی‌اش حرکت کرد.

شعاری عمل کردن روحانی در دو دوره ریاست‌ جمهوریش، مدیریت ضعیف، نظارت‌گریز، کاهلانه، آمرانه، غیرمشارکتی و قبیله‌گرایانه و همچنین کاهش ارزش پولی ملی، فریب مردم برای سرمایه گذاری در بورس، تورم بالا، خیانت به امید و اعتماد عمومی و عدم جامعه عمل پوشاندن به شعارهایش در طرح مسکن ملی و مباحثی که در بیمه سلامت و ... مطرح کرده بود، باعث تشدید معضلات در آن دوره شد.

در واقع روحانی اکنون کسی است که عملکردش در ذهنیت جامعه زنده است و دیگر خودش و تیمش محبوبیتی در بین مردم نخواهند داشت و این مسئله در انتخابات نیز نمود پیدا خواهد کرد، همان گونه که روحانی اعلام کرده که برای انتخابات مجلس برنامه خاصی ندارد و هیچ لیستی ارائه نمی دهد، این احتمال را هم می دهد که نتواند مثل سابق رای مردم را کسب کند و همین مسئله برای خودش نیز صادق است و احتمال اینکه در انتخابات مجلس خبرگان بتواند رای مورد نیاز را از طریق صندوق آرا کسب کند کم خواهد بود.

گفتنی است؛ انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ همزمان با مرحلهٔ نخست انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای انتخاب ۸۸ عضو مجلس خبرگان رهبری برای یک دوره هشت ساله برگزار خواهد شد.

خبرنگار : فاطمه میرزااقایی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه