اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

آیا روحانی به دنبال رد صلاحیت شدن در انتخابات خبرگان رهبری است؟

آیا روحانی به دنبال رد صلاحیت شدن در انتخابات خبرگان رهبری است؟
بررسی صلاحیت حسن روحانی برای انتخابات خبرگان رهبری حواشی سیاسی بسیاری را به دنبال داشته است که برخی معتقدند، رد صلاحیت روحانی دستاوردهای بیشتری از تایید برای او به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حالی تنها 90 روز به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری باقی مانده است که افکار عمومی و داوطلبان انتخابات در انتظار اعلام نظر نهایی شورای نگهبان درباره احراز و عدم احراز صلاحیت کاندیداها است.

هیئت های اجرایی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس را اعلام کرده است و در حال حاضر شورای نگهبان در حال بررسی این صلاحیت ها با در نظر گرفتن اعتراض داوطلبان ورود به مجلس آینده است،‌ اما هنوز گزارشی از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری ارائه نشده است.

در بین داوطلبان شرکت در انتخابات خبرگان رهبری، ثبت نام حسن روحانی، رئیس جمهور سابق برای نمایندگی خبرگان، اما حاشیه های بسیاری را در فضای مجازی به دنبال داشته است.

افکار عمومی بر این باور است که عملکرد حسن روحانی در طول 8 سال ریاست جمهوری وی، عاملی برای رد صلاحیت او است، برخی نیز معتقدند که وجود پرونده تخلفات وی در موضوعات مختلف از جمله دخالت در بازار ارز، دخالت در بورس، ترک فعل در تامین واکسن مورد نیاز مردم در دوران شیوع کرونا، از جمله مواردی است که صلاحیت وی برای نمایندگی مردم در خبرگان رهبری را با مشکل مواجه خواهد کرد.

جریان اصلاح طلب و نزدیکان دولت قبل، اما در یک موج سواری رسانه ای تلاش می کند به جامعه القا کند که منتقدان روحانی شورای نگهبان را برای رد صلاحیت رئیس جمهور سابق تحت فشار گذاشته است، این در حالی است که بارها هم سخنگوی شورای نگهبان و هم اعضای آن اعلام کردند که هیچ گاه تحت تاثیر فشار گروه ها، تصمیم گیری نخواهد کرد.

رد صلاحیت شدن، دستاوردی برای روحانی!

در میان اما و اگر های تایید صلاحیت حسن روحانی، برخی چهره های سیاسی بر این باورند که دستاورد وی از رد صلاحیت شدنش بسیار بیشتر از تایید صلاحیت شدن اوست.

محمدعلی وکیلی، مدیر مسئول روزنامه ابتکار و نماینده مجلس در لیست امید چندی پیش در گفتگویی عنوان کرد: آقای روحانی با ثبت‌نام در انتخابات خبرگان ریسک خیلی بزرگی کرد، البته ایشان جزو معدود چهره‌های حسابگر میان سیاسیون است ولی به‌هرحال تصمیم پرریسکی را گرفت، چرا که بعید است در تهران لیستی مستقل از لیست جامعتین در انتخابات خبرگان داشته باشیم. اگر دیدید زمان مرحوم هاشمی لیست خبرگان با محوریت ایشان بسته شد و همزمان شد با شور انتخابات سال 94 که در نهایت به پیروزی لیست امید و لیست خبرگان اصلاح‌طلبان انجامید، امروز دیگر شاهد چنین فضای انتخاباتی در کشور نیستیم.

وکیلی این را هم گفته است که آقای روحانی خودش به‌تنهایی ظرفیت تکانه‌سازی در فضای سیاسی کشور را ندارد و انتخابات خبرگان می‌تواند برای او حکم برد و باخت مهمی داشته باشد، تایید او یک دستاورد است ولی درباره رأی‌آوری ایشان اما و اگر‌های زیادی وجود دارد، در نقطه مقابل دستاورد آقای روحانی در رد صلاحیت بیش از تأیید او خواهد بود.

محمد مهاجری، هم در اظهاراتی گفته است با ردصلاحیت آقای روحانی ایشان همچنان به‌عنوان یک چهره سیاسی معترض مطرح خواهند بود اما هزینه آن را نظام و به‌ویژه دولت آقای رئیسی خواهد داد. اگر ایشان تاییدصلاحیت شود به نظرم تا حد زیادی فضاسازی‌هایی که آقای روحانی و اطرافیان ایشان درباره ردصلاحیت‌ها و خالص‌سازی اعلام می‌کنند از بین خواهد رفت و به نفع نظام سیاسی است که آقای روحانی را تاییدصلاحیت کند تا میزان جوسازی او هم در فضای سیاسی کمتر شود.

مهاجری این را هم گفته که آقای روحانی چه در انتخابات تایید صلاحیت بشود، چه نشود، ایشان بازنده این ماجرا نخواهند بود. معتقدم ایشان هوشمندترین چهره بعد از انقلاب است؛ حتی هوشمندتر از آقای رفسنجانی و این کار را با هوشمندی انجام دادند و همین نگرانی جریان رقیب را به همراه دارد!

کلید واژه یکدست سازی، دست آویزی برای آشوب

از سوی دیگر اصلاح طلبان رادیکال نیز در مواضع خود ضمن اتهام زنی آشکار به حاکمیت بر کلید واژه خالص سازی تاکید می کنند تا در صورت رد صلاحیت داوطلبانشان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، آن را به گردن حاکمیت انداخته و دست آویزی برای ایجاد هرنوع آشوب یا تشنجی در کشور در اختیار داشته باشند.

به نظر می رسد جریان اصلاحات و اعتدال، دچار خطا در محاسبات سیاسی شده و نسبت به آینده سیاسی حسن روحانی گرفتار توهم است.

برخی چهره های نزدیک به روحانی بر این باورند که او می تواند به هاشمی رفسنجانی دیگری تبدیل شود و با داشتن رویکرد انتقادی، اگر وارد رقابت های انتخاباتی شود، مردم با حضور او لبیک خواهند گفت در حالی که عملکرد روحانی در طول 8 سال ریاست جمهوری از محبوبیت او حتی در بین چهره های اصلاح طلب به طور قابل توجهی کاسته است.

به نظر می رسد در صورت تایید صلاحیت حسن روحانی در انتخابات وی با شکست جدی مواجه شود چرا که میزان محبوبیت او در کشور شکننده و متزلزل است.

آنچه قابل تامل است اینکه آیا روحانی به دنبال این است که از رد صلاحیت شدن در انتخابات دستاوردی داشته باشد یا دچار توهم پیروزی در انتخابات و راه یابی به خبرگان رهبری است؟!

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه

نظرات
نیما -> 1402/09/22
پاسخ

فضای سیاسی روحانی دیگه مرد تموم شد رفت

حمید -> 1402/09/22
پاسخ

روحانی جمعه از وقایع مطلع میشه بنابراین باور کنید جمعه یادش افتاده بره ثبت نام که دیگه اونم بی فایده بوده :))

حاج احمد -> 1402/09/22
پاسخ

صد سال سیاه نه میزارن بیاد و نه اگر بیاد کسی بهش رای میده. هیشکی یادش نرفته که این آدم چه بلایی سر کشور آورد