اخبار داغ

معدن «جانجا» محرکی برای توسعه جنوب شرق کشور است

معدن «جانجا» محرکی برای توسعه جنوب شرق کشور است
معدن جانجا در شمال سیستان و بلوچستان قرار دارد که با ذخیره بیش از یک میلیارد تن یکی از بزرگ‌ترین معادن در حوزه طلا و مس کشور خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از عصرهامون، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین پایه‌های اقتصاد هر کشوری منابع معدنی و ذخایر تحت اراضی آن کشور است، معادنی که تأمین‌کننده مواد اولیه موردنیاز بسیاری از صنایع بوده و در امر خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد و افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه یک کشور نقش بسزایی دارند.
 
معدن و اکتشافات معدنی در ایران دارای سابقه‌ای طولانی و پرافتخار است که صدها نام بجای مانده از روزگاران گذشته مانند آهنگران، کوه زر و کوه نقره گواه این تاریخ پرگوهر و قدمت آن است.
 
سیستان و بلوچستان، یکی از استان‌های بزرگ معدنی کشور محسوب می‌شود به‌طوری‌که از ۶۰ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور، ۲۸ نوع آن در این استان وجود دارد و از حیث داشتن عناصر معدنی فلزی از کم‌نظیرترین استان‌های کشور به شمار می‌آید.
 
مواد معدنی مکشوفه در سیستان و بلوچستان شامل کرومیت، مس، منگنز، آهن، طلا، تیتانیوم و کانی‌های فلزی نظیر تالک، منیزیت، گل‌سفید، آنتیموان، فلدسپات خاک صنعتی، نیکل، کائولن، سیلیس و سنگ‌های ساختمانی به‌ویژه گرانیت، این استان را به رنگین‌کمان معادن کشور و بهشت سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است.
 
 به گفته متولیان امر برخی از معادن سیستان و بلوچستان به دلیل ظرفیت‌های بالای ذخایر در رتبه‌های اول و دوم کشوری قرار گرفتند به‌گونه‌ای که این استان رتبه نخست معادن آنتیموان و رتبه دوم معادن منیزیت کشور را به خود اختصاص داده است.
 
یکی از معادن با ارزشی که می‌تواند فرصت اشتغال و اقتصاد بسیار خوبی را برای سیستان و بلوچستان فراهم کند معدن جانجا در ۲۱۰ کیلومتری شمال زاهدان و در محدوده شهرستان نیمروز است.

جانجا سیستان و بلوچستان را بیش‌ازپیش در مسیر توسعه قرار می‌دهد

مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با بیان اینکه معدن مس جانجا در شهرستان نیمروز ۳۰۰ میلیون تن ذخیره فعلی دارد که با تکمیل اکتشافات ذخیره آن بیشتر هم خواهد بود، بیان کرد: بهره‌برداری از این معدن، سیستان و بلوچستان را بیش‌ازپیش در مسیر توسعه قرار می‌دهد.
 
وی افزود: ۴۰۰ میلیون یورو برای استخراج و راه‌اندازی کارخانه فراوری این معدن در منطقه سرمایه‌گذاری که برای بیش از ۶ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.
 
مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری معادن و فلزات تأکید کرد: عیار متوسط این معدن ۲۶ صدم درصد است که در مقایسه با معادن مس دیگر کشور عیار پایینی دارد، اما با استفاده از فناوری‌های جدید عیار سنگ مس معدن را ارتقا می‌دهیم.
 
محمدی افزود: با بهره‌برداری از معدن مس جانجا، ۷۵ میلیون تن عملیات معدنی در سال انجام می‌شود و حدود ۶۰ میلیون تن باطله بهره‌برداری انجام و حدود ۱۵ میلیون تن ماده معدنی تولید خواهد شد.
 
عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در سفر اخیر خود به سیستان و بلوچستان و در بازدید از معدن جانجا در شمال این استان بیان کرد: این معدن در تراز یک معدن جهانی است و پیش‌بینی می‌شود ذخیره بیش از یک میلیارد تن داشته باشد که می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین معادن در حوزه طلا و مس کشور تبدیل شود. 
 
وی افزود: در زمان بهره‌برداری از معدن جانجا زمینه اشتغال یک هزار نفر به طور مستقیم و پنج هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم فراهم خواهد شد که باید آن را به ۱۰ تا ۵۰ هزار اشتغال افزایش دهیم، لازمه این امر برنامه‌ریزی برای ایجاد صنایع پایین‌دست معادن است.
 
علی‌آبادی خاطرنشان کرد: همچنین ظرفیت‌های معدنی را باید کاوش کنیم هم اکنون حدود هشت هکتار محدوده معدنی در دست اقدام داریم که تا ۹۲ هکتار فقط در منطقه جانجا قابل‌توسعه است که باید اکتشاف در این منطقه توسعه پیدا کند تا با توسعه ظرفیت‌های امیدبخش سیستان و بلوچستان از این نعمت بهره‌مند شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه