منادی سپیدان در گفتگو با دانا:
قرارداد مستقیم با صنعت، فرصتی برای تولید فناوری و ثروت دانشگاهیان است
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: «امروز دانشگاهها دیگر فقط مکانی برای تدریس نیستند؛ بلکه باید موتور محرک اقتصاد دانشبنیان باشند.»
علیرضا منادی سپیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی راه دانا، تأکید کرد: «امروز دانشگاهها دیگر فقط مکانی برای تدریس نیستند؛ بلکه باید موتور محرک اقتصاد دانشبنیان باشند.» و از سازوکار جدید قراردادهای مستقیم بین دانشگاه و بخش خصوصی خبر داد و گفت: «این راهکار، میتواند حلقه گمشده بین دانش و صنعت را متصل کند.»
رئیس کمیسیون آموزش مجلس، گفت:«هر دانشگاه، پژوهشگاه یا پژوهشسرا اکنون میتواند مستقیماً با بخش خصوصی قرارداد ببندد، بدون نیاز به مجوزهای زنجیرهای یا مداخله نهادهای میانی.»
صنعتگر به دانشگاه میآید، نه به اداره
این سازوکار جدید، به این شکل کار میکند:
- یک تولیدکننده یا صنعتگر که نیاز به راهحل فنی یا توسعه محصول دارد، مستقیماً به دانشگاه مراجعه میکند.
- دانشگاه پروژه را اجرا میکند و هزینه آن را از طریق قرارداد دریافت میکند.
- صنعتگر نیز در ازای پرداخت هزینه، از اعتبار مالیاتی بهرهمند میشود.
منادی سپیدان توضیح داد:«این روش، نه فقط شفافیت و نظارت را افزایش میدهد، بلکه سرعت اجرای پروژهها را بالا میبرد. صنعتگران دیگر نیاز نیست برای یک همکاری علمی، ماهها در دستگاههای اداری گرفتار شوند. حالا مستقیماً به استاد دانشگاه میروند و کار را شروع میکنند.»
علم به ثروت تبدیل میشود
یکی از چالشهای دیرینه کشور، تبدیل دانش به ثروت بوده است. اما امروز، قوانین جدید این مسیر را باز کردهاند. منادی سپیدان گفت:«دانشگاه باید آخرین حلقه زنجیره آموزش باشد؛ یعنی جایی که ایدههای علمی به محصول تجاری تبدیل میشوند.»
او افزود:«قانون جدید اجازه میدهد یک استاد دانشگاه، علاوه بر تدریس، عضو هیئت مدیره یا حتی مؤسس یک شرکت دانشبنیان باشد. این تغییر، انگیزه استادان را برای تحقیق و نوآوری دوچندان میکند.»
معیشت استاد، مانع اصلی پیشرفت علمی
با وجود این فرصتهای جدید، یک مانع بزرگ وجود دارد: معیشت نامناسب استادان و معلمان. منادی سپیدان اعتراف کرد:«با وجود تلاش برای افزایش حقوق تا ۳۰ درصد و حمایت رئیسجمهور، هنوز فاصله زیادی تا سطح مطلوب وجود دارد.»
او تأکید کرد:«تا زمانی که ذهن یک استاد از دغدغه مالی رها نشود، نمیتوان انتظار داشت تمام توانش را صرف پژوهش و آموزش کند. افزایش واقعی حقوق، سرمایهگذاری بلندمدت برای کیفیت آموزش است.»
بهرهوری، کلید رشد اقتصادی
رئیس کمیسیون آموزش مجلس، به اهمیت بهرهوری در حکمرانی اشاره کرد و گفت:«در دوران دفاع مقدس، با کمترین امکانات، ۸ سال کشور را اداره کردیم. این، مظهر روحیه بسیجی و فرهنگ جهادی بود که در واقع همان بهرهوری است.»
او افزود:«در برنامههای توسعه، رشد اقتصادی ۸ درصدی هدف گرفته شده و یکسوم این رشد باید از طریق بهرهوری تأمین شود. این یعنی استفاده حداکثری از منابع محدود و حذف موازیکاری.»
به عنوان نمونه، او از هوشمندسازی مدیریت آب در مشهد نام برد که منجر به صرفهجویی گسترده در مصرف آب شده است.
هوش مصنوعی، قانونگذاری میشود
منادی سپیدان از تصویب قانون هوش مصنوعی در مجلس خبر داد و گفت:«این قانون، دولت را ملزم میکند تا در حوزههای انرژی، آب، برق و گاز، سیستمها را هوشمندسازی کند. این نه فقط صرفهجویی ایجاد میکند، بلکه دقت و کارایی را افزایش میدهد.»
دانش موشکی، از دانشگاه شکل گرفت
او به تجربه موفق در حوزه دفاعی اشاره کرد و گفت:«دانش موشکی کشور ما در بستر دانشگاهها شکل گرفت. روزی موشکهای معیوب به ما داده میشد، اما امروز با تلاش شهید طهرانی مقدم و پژوهشگران دانشگاهی، توان تولید موشکهای نقطهزن را داریم.»
این موفقیت، نمونهای روشن از قدرت ارتباط دانشگاه و صنعت است.
نمونه عملی: ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری در تبریز
منادی سپیدان از یک نمونه موفق در دانشگاه تبریز خبر داد:«یک کارخانه، ۴۰۰ میلیارد تومان برای اجرای یک پروژه در چهار دانشگاه سرمایهگذاری کرده است. این پول نه از بودجه دولت، بلکه از جیب بخش خصوصی آمده و با قرارداد مستقیم انجام شده است.»
او افزود:«این، یک فرصت تاریخی برای دانشگاههاست. هر استاد میتواند با تعریف یک پروژه، هم به تربیت دانشجو کمک کند، هم به توسعه صنعت و هم از اعتبار مالیاتی بخش خصوصی بهره ببرد.»
آمار قابل توجه: ۱۳ هزار واحد فناور و ۱۱ هزار شرکت دانشبنیان
رئیس کمیسیون آموزش مجلس از گستردگی فعالیتهای علمی کشور خبر داد:
- حدود ۱۳ هزار واحد فناور در دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری فعال هستند.
- ۱۱ هزار شرکت دانشبنیان ثبت شدهاند.
- حدود ۳.۵ میلیون دانشجو و نزدیک به ۱۰۰ هزار عضو هیئت علمی در دانشگاهها فعالیت میکنند.
- در علوم پزشکی نیز بیش از ۲۶۰ هزار دانشجو و ۲۱ هزار استاد وجود دارند.
او گفت:«قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان، موانع بیمهای، مالیاتی، بانکی و گمرکی را برداشته و مورد تأیید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.»
ارسال دیدگاه