اخبار داغ

پژوهشگر موسیقی در گفت و گو با دانا مطرح کرد:

موسیقی نواحی در عصر دیجیتال/ هویت در تکاپوی تغییر

موسیقی نواحی در عصر دیجیتال/ هویت در تکاپوی تغییر
احمد صدری بیان کرد: تغییر در موسیقی یک امر طبیعی و هویتی است. درست مثل هر پدیده‌ی زنده‌ی دیگری، موسیقی هم رشد می‌کند و تحول می‌یابد.

احمد صدری، پژوهشگر موسیقی نواحی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با بیان اینکه هجدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان به نیمه راه خود رسیده، عنوان کرد: اجراهای گروه‌های سنی الف و ب، همانطور که پیش‌بینی می‌شد، بسیار قوی و چشمگیر بودند. این هنرجویان با شور و اشتیاق فراوان روی صحنه می‌آیند و تلاششان در حفظ رپرتوار اصلی موسیقی نواحی، بسیار ارزشمند است. این نکته که آن‌ها خود را در جایگاه شاگرد و هنرمند می‌بینند، به نظرم نقطه‌ی عطفی است؛ یعنی هم به دنبال یادگیری هستند و هم می‌خواهند هنر خود را به نمایش بگذارند. این نگاه، نویدبخش آینده‌ی موسیقی ماست.

جشنواره موسیقی جوان؛ میدانی برای اصالت، خلاقیت و تکامل هویت موسیقی نواحی

وی با اشاره به اینکه به لحاظ تکنیک نوازندگی، بسیاری از شرکت‌کنندگان پخته و درست اجرا کردند، خاطرنشان کرد: ملودی‌ها را با درک عمیق از فضای موسیقایی اجرا می‌کردند. اما همانطور که در هر جشنواره‌ای انتظار می‌رود، تعدادی از هنرجویان نیز بودند که صرفاً ملودی‌ها را اجرا می‌کردند، شاید با دقت اما بدون انتقال حس و درک واقعی از مفهوم موسیقی. این بخش، جایی است که آموزش و هدایت درست می‌تواند تفاوت ایجاد کند؛ یعنی هنرجو را از اجرای صرف نت به سمت درک عمیق‌تر موسیقی سوق دهد.

این پژوهشگر موسیقی افزود: تغییر در موسیقی یک امر طبیعی و هویتی است. درست مثل هر پدیده‌ی زنده‌ی دیگری، موسیقی هم رشد می‌کند و تحول می‌یابد. در گذشته، به دلیل محدودیت‌های ارتباطی، این تغییرات آهسته‌تر و عمدتاً از طریق تعاملات مستقیم صورت می‌گرفت. اما امروز، با گسترش رسانه‌ها و فضای مجازی، تأثیرپذیری فرهنگی بسیار بیشتر شده است. موسیقی هر قوم را می‌توان به یک «هسته ملودیک» تشبیه کرد که در بستر نیازهای اجتماعی و فرهنگی جامعه، شکوفا می‌شود. گاهی همین تغییرات، به جای آسیب زدن، هویت تازه‌ای به موسیقی می‌بخشند و آن را زنده نگه می‌دارند. نکته مهم این است که این تغییرات، اصالت موسیقی را فدای مدگرایی نکنند.

وی با اشاره به نقش کولی‌ها و نوازندگان دوره‌گرد در انتقال ملودی‌ها  گفت: نقش آن‌ها در گذشته بسیار پررنگ بود. این افراد، حاملان فرهنگی بودند که ملودی‌های جدید را از قومی به قوم دیگر منتقل می‌کردند. این ملودی‌ها با ناخودآگاه جمعی و عناصر هویتی هر قوم در هم می‌آمیخت و به مرور بخشی از فرهنگشان می‌شد. امروزه، هرچند نقش رسانه‌ها پررنگ‌تر شده، اما هنوز هم می‌توان شاهد تبادل فرهنگی میان اقوام بود. البته این تبادل شاید به شکل مستقیم و چهره به چهره‌ی گذشته نباشد، اما از طریق جشنواره‌ها، کارگاه‌های آموزشی و حتی تعاملات مجازی، همچنان این تبادل فرهنگی ادامه دارد. مهم این است که این تبادل، به غنای موسیقی بیفزاید، نه اینکه آن را کمرنگ کند.

رسالت جشنواره؛ پیوند اصالت و نوآوری برای حفظ میراث فرهنگی

صدری خاطرنشان کرد: جشنواره ملی موسیقی جوان، به عنوان یک رویداد مهم، رسالت دوگانه‌ای دارد. اول، ایجاد فضایی برای نمایش و ارج نهادن به اصالت موسیقی نواحی و رپرتوارهای کهن. دوم، تشویق نسل جوان به خلاقیت و نوآوری، به طوری که بتوانند این میراث را با نگاهی امروزی و متناسب با نیازهای زمانه، بازآفرینی کنند. این جشنواره باید بستری باشد تا هنرجویان بتوانند تعادل میان حفظ رپرتوار و توانایی نوآوری خود را به نمایش بگذارند. این پیوند میان گذشته و آینده، همان چیزی است که موسیقی ما را زنده و پویا نگه می‌دارد.

وی افزود: موسیقی نواحی، گنجینه‌ی ارزشمندی از هویت فرهنگی ماست. حمایت از هنرمندان جوان، تشویق به پژوهش و درک عمیق‌تر این موسیقی‌ها، وظیفه‌ی همه‌ی ماست. جشنواره ملی موسیقی جوان، گامی مهم در این مسیر است و امیدوارم با حمایت بیشتر، شاهد شکوفایی هرچه بیشتر این استعدادها باشیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه