یک داستان واقعی از سرمایهگذاری در استارتاپ
10 مرحله تامین سرمایه برای یک کسبوکار
کسب سرمایه یک هنر و در عین حال یک علم است. اینکه باید فکر کنیم؛ چند مرحله پیش روی داریم؟ به چند راه نیاز داریم؟ و برای اثبات نقطه عطف بعدی چه باید بکنیم؟[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کریس همیلتون میدانست که اگر بخواهد یک استارتاپ در سیاتل توسعه یابد، باید سرمایه خود را افزایش دهد. او و شریک مالیاش، جاش جارت نیمیاز سال ۲۰۱۳ را صرف ارتقاء برنامه کسب و کار خود یعنی Koru کرده بودند. استارتاپ آنها یک برنامه همهجانبه بود و به آنهایی که تازه فارغالتحصیل شده بودند این امکان را میداد تا فرصت شروع یک حرفه را داشته باشند. هدف این بود که برای یک مدیر اجرایی ثابت شود، جزئیات وضعیت ظاهری و لباس او تا چه اندازه بر مشتریان جوان تاثیر میگذارد. هفتههای اول سرشار از موفقیت بود، علاوه بر یادگیری چارچوب ارائه یک فرایند، این جوانان تجربه کاری ملموس و اعتماد به نفس تازه ای به دست آوردند.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,همیلتون گفت: هدف ما این بود که آمار ۵۳ درصدی بیکاری جوانان تحصیل کرده را از بین ببریم، همچنین؛ ما در حال رفع یکی از مشکلات کارمندانان هم بودیم. چراکه آنها میخواستند بدانند، چه کسی میتواند آنها را به درستی استخدام کند.
,همیلتون و جرت، برای توسعه برنامه خود، بودجه اولیه را تا آخر سال، ۴.۵ میلیون دلار تعیین کردند و برای سرمایهگذاری راند A حدود ۸ میلیون دلار در نظر گرفتند. همیلتون با جذب سرمایهگذاران چندان غریبه نبود، او بهواسطه همکاری شریک مالیاش که کسب و کار کوچکی داشت، توانسته بود در سال ۱۹۹۷، سرمایه را تا ۲۰۰ میلیون دلار کسب کند. مراحل جمعآوری کمک مالی برای Koru، از استراتژیهای زمانبندی و زمینهسازی گرفته تا استقبال سرمایهگذاران، دقیقا محاسبه شده بود.
,به گفته همیلتون، کسب سرمایه یک هنر و در عین حال یک علم است. اینکه باید فکر کنیم؛ چند مرحله پیش روی داریم؟ به چند راه نیاز داریم؟ و برای اثبات نقطه عطف بعدی چه باید بکنیم؟
,جستجو برای سرمایه اولیه
,بنیانگذاران، مجموعه کوچکی از سرمایهگذاران آیندهنگر را در سال ۲۰۱۳ درنظر گرفتند که برخی از آنها ایدههای موفقی را در بازارهای چند میلیارد دلاری داشتند. آنها برای موفقیت دراین کار، پس از بررسی تحقیقات و گزارشات به این نتیجه رسیدند که سالانه هزینه ای بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار در آمریکا صرف تحصیل در کالج میشود. در این میان، حدود ۷۰ درصد فارغ التحصیلان این کالجها نمیتوانند وارد بازار کار شوند. جالب است که سالانه ۶۰ میلیارد دلار صرف هزینههای استخدام افراد جویای کار میشود، اما ۲۰ تا ۳۰ درصد این شغلها گزینههای مناسب و مطلوبی نیستند. ازطرفی، ۵۳ درصد کارآفرینان میگویند که نمیتوانند فرد باکفایتی را برای شغل مورد نظر خود پیدا کنند. Koru با گردآوری افراد حرفهای و جوان که تجربه لازم را دارند، کمک شایانی به این مسئله کرده است. همیلتون و جرت با تکیه بر همکاری مشترک با کارآفرینانی نظیر REI، Zulily، Trupanion و همچنین کالجهای هنر و دانشگاههای دولتی و غیرانتفاعی کار خودشون رو شروع کردند. آنها رزومه خود را نیز به این شکل ارائه دادند: همیلتون در سال ۲۰۰۰ پروژه Onvia را در مرحله IPO(ارائه در بازار بورس) به پایان رساند و سپس به عنوان مدیرعامل موسسه آموزشی غیرانتفاعی World Learninig و مدیر آموزش جهانی استراتژی و بازاریابی در شرکت مایکروسافت فعالیت کرد. جرت دوره MBA را در هاروارد گذرانده است و هم اکنون مدیر آموزش Koru میباشد، همچنین به مدت ۷ سال به عنوان مدیر طرحهای آموزش عالی در بنیاد بیل و ملیندا گیتس فعالیت داشته است.
,معامله: هدف هر دوی آنها جمعآوری حداقل یک میلیون برای شروع طرح بود، آنها یک دوره ۱۸ ماهه برای این پروسه در نظر گرفته بودند. اما این پروژه از نظر سرمایهگذاران بسیار جذاب بود و کارها خیلی زودتر انجام پذیرفت و آنها توانستند طی مدت ۲ ماه ۴.۵ میلیون دلار سرمایه جمع کنند. به گزارش دریک، به گفته همیلتون این روندی بود که کسی به موفقیت آن شک نداشت. گفتنیاست که این روند بهواسطه شرکتهای سرمایهگذاری Battery Venture در ماساچوست و سیاتل انجام شد.
,ماورون تنها درزمینه استارتاپهای مصرف گرایانه سرمایهگذاری میکرد. اون میگوید: “اگر شرکت نتواند برندهای مشتریپسند تولید کند و در ذهن عموم محبوب شود، آنوقت ما هم تمایلی نخواهیم داشت”. ماورون شریک اصلی کلیتون لویس، عضو هیئت مدیره Koru بود.
,سرمایهگذاران اولیه عبارت بودند از: اندریسون هوروویتنر، شرکاء مالی Queens Bridge و یک هیئت ۱۰ نفره از فرشتگان سرمایهگذاری (Angel Investors). جرت گفت:”در واقع، بیشتر سرمایهگذاران افرادی بودند که قبلا آنها را میشناختیم و به آنها اطمینان داشتیم. اینطور نبود که در خیابان به دنبال سرمایهگذار بگردیم”.
,آنها در همه موارد موفق بودند، بهطوریکه تقاضا برای برنامههای آموزشی Koru رفته رفته، بالاتر میرفت. از طرفی مشارکتها نیز رشد داشت و ۲۰ مدرسه با بیش از ۴۰ کارمند اعلام آمادگی کردند. فاز اجرایی، ماهها زودتر از آنچه همیلتون برآورد کرده بود تکمیل شد. سرمایهگذاران نیز بدون در نظر گرفتن خطرات سرمایه اجرایی، برای مرحله بعد سرمایهگذاری آستین بالا زدند.
,راند A (مرحله اول سرمایهگذاری)
,از اینجا به بعد بود که فشار اصلی به مجموعه وارد شد. Koru به ثبت آمار فارغالتحصیلان و شرکتهای همکار که حس رضایت داشتند، توجه اندکی داشت. ازطرفی، روند به کمیاصلاح نیاز داشت، تا جایی که همیلتون اعتراف کرد که بهتر است یک طراح استخدام کنند.
,Koru توانست در تعلیم صدها فارغ التحصیل موفق باشد. در این میان، حدود ۸۵ درصد آنها بهواسطه شرکتهای همکار Koru شغلهای مرتبط با تحصیلات خود یافتند. در ضمن، تعداد زیادی این برنامه را به دوستانشان پیشنهاد کردند و این موضوع ۷۰ تا ۹۰ درصد به رشد در آمد این شرکت کمک کرد.
,یکی از نکات برجسته Koru، توافق آن با شرکتهای تراز اول مانند: LinkedIn، Yelp، Zillow و کالجهای جورج تون، براون، و واسار بود. جالب است بدانید که، معاون مدیر این شرکت از طریق LinkedIn انتخاب شد.
,معامله: Koru با چند شرکت در امر سرمایهگذاری، در زمینه تکنولوژی و آموزش وارد مذاکره شد. همیلتون و جرت با سرمایهگذاران اولیه خود هماندیشی کردند تا به تولید مناسب و هدفمند دست یابند.
,ماورون که بیش از ۳ میلیون دلار در این راند سرمایه گذاشته بود، در دو استارتاپ دیگر در زمینه تکنولوژی و آموزش با نامهای Capela Education و Course Hero سرمایهگذاری کرد. دومین سرمایهگذار بزرگ که هزینه ۲ میلیون دلاری را تامین نمود، City Light Capital در نیویورک بود. Battery Venture، First Round Capital و Trilogy Equity Parters در مجموع توانستند، ۸ میلیون دلار سرمایه تامین کنند.
,بیشتر سرمایهگذاران افرادی بودند که حدود ۵ تا ۱۰ سال بنیانگذاران را میشناختند. ماورون، همیلتون را ازسال ۱۹۹۹ میشناخت، یعنی ؛ زمانی که از او برای سمت مدیراجرایی در Onvia دعوت کرده بود. ماورون میگوید: “ما به طور دقیق سابقه کارآفرینان را زیرنظر میگیریم و روابط آنها را بررسی میکنیم.”
,همیلتون انتظار دارد که درآمد و میزان مشتریان Koru در سال ۲۰۱۵ حدود ۵ تا ۱۰ درصد رشد داشته باشد. البته Koru قصد دارد پیش از آنکه در شهرهای دیگر آغاز به فعالیت کند، عملکرد خوبی در حوزه خود نشان دهد.
,در این میان، شرکت بهواسطه سرمایههای جمع شده، به ارتقاء سطح تکنولوژی و توسعه بازار پرداخت. Koru با بکارگیری ۲۰ کارمند تمام وقت کوشید تا مهندسی و تولید محصولات خود را بهتر کند. همیلتون راند دوم سرمایهگذاری را هم پیشنهاد داده است. اما همچنان این ایده را مطرح میکند که پیش از شروع باید هزینههای یک تا دو سال در دست باشد. از این رو است که یکی از وظایف خطیر کارآفرین افزایش سرمایه میباشد.
,زمانسنج سرمایه گذاری
,اگرچه معامات با یکدیگر متفاوت هستند، اما بهطور کلی این روند زمانبندی درهمه آنها صدق میکند.
,,
سرمایهگذاری اولیه(بذری)
,مراحل تامین سرمایه ۵۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون دلار برای یک کسب و کار به مدت ۶ تا ۱۸ ماه
,مرحله اول: بیزینس پلن و حوزه عملکرد خود را مشخص کنید و آنرا برای ارائه اولیه آماده کنید(زمان مورد نیاز ۲ تا ۴ ماه)
,مرحله دوم: فهرستی از فرشتگان سرمایهگذار(Angel Investor) تهیه کنید.(۲ هفته)
,مرحله سوم: ایده خود را در جاهای مختلف مطرح کنید.(۶ تا ۸ هفته)
,مرحله چهارم: جذب فرشتگان سرمایهگذاری و سرمایهگذاران مشتاق بر اساس ایده بنیانگذاران (۶ تا ۸ هفته)
,مرحله پنجم: سرمایه گذاران قراردادی را به شما میدهد که ۱۵ تا ۳۰ روز مهلت دارید آن را امضاء کنید.
,راند اول سرمایه گذاری
,مراحل سرمایهگذاری بیش از ۲۰ میلیون دلار برای کسب و کار طی مدت ۱۲ تا ۱۸ ماه
,مرحله ششم: وقتی کسب و کار شما در مدت حدود یکسال برای مشتریان مطلوب نبود، بیزینس پلن و حوزه عملکرد خود را تغییر دهید و مجددا آنرا آماده کنید برای ارائه دادن.( ۲ تا ۴ هفته)
,مرحله هفتم: فهرست سرمایهگذاران را به روزرسانی کنید تا برای راند بعدی سرمایهگذاری از آنها استفاده نمایید.(۲ هفته)
,مرحله هشتم: پیش از آغاز مرحله بعدی سرمایهگذاری، حوزه عملکرد راند اول را با سرمایهگذاران قبلی مرور کنید و عکس العمل آنها را در نظر بگیرید.( ۶ تا ۸ هفته)
,مرحله نهم: ابتدا از تمایل مجدد سرمایهگذاران فعلی راند اول برای مرحله دوم مطمئن شوید، سپس سرمایهگذاران جدید را انتخاب کرده و با انرژی بیشتر با آنها مذاکره کنید.( ۶ تا ۸ هفته)
,مرحله دهم:۱۲ تا ۱۸ ماه بعد ، هدف مشخص میشود: یا کار را رها میکنید و یا برای سرمایهگذاری راند دوم آماده میشوید.
,انتهای پیام/ن
]
ارسال دیدگاه