اخبار داغ

از آشتیان دست خالی بر نمی گردید

سفر نوروزی با طعم فتیر و نان محلی/مرغوبترین صابون سنتی کشور در آشتیان تولید می شود

سفر نوروزی با طعم فتیر و نان محلی/مرغوبترین صابون سنتی کشور در آشتیان تولید می شود
فتیر، که خود یک میان وعده خوش طعم و در عین حال مقوی است، از جمله مهمترین محصولات شهر آشتیان است که معمولا مردم این شهر و مسافران آن را به عنوان سوغات به همراه خود برای دوستان، اقوام و آشنایان هدیه می‌برند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر آشتیان؛ همزمان با نوروز بسیاری از مردم بار سفر می‎بندند تا از فرصت طلایی تعطیلات برای سیاحت و زیارت استفاده کنند و بعد از یک سال کار و تلاش، نفسی تازه کرده و سال جدید را با انرژی مضاعف از سفر نوروزی آغاز کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر آشتیان,

, ,

شهرستان آشتیان با جاذبه های طبیعی و تاریخی از جمله امامزاده بی بی فاطمه صغری(ع) در روستای سیاوشان و امامزاده عبدالله(ع) در روستای آهو، پل تاریخی سیاوشان، آسیاب جفتی در  ۲.۵ کیلومتری جاده آشتیان-آهو، منزل دکترعبدالعظیم قریب در روستای گرکان، منزل میرزاحسن آشتیانی در شهر آشتیان، کارگاه صابون سازی، منزل تاریخی هدایت الله وزیردفتری (موزه آشتیان)، موزه فعلی شهر آشتیان، منزل تاریخی معتمدالایاله و ( موزه صنایع دستی) مقصد بسیاری از مسافران نوروزی است.

,

شهرستان آشتیان سرزمین مشاهیر بزرگی همچون دکتر محمد مصدق، پروین اعتصامی، عباس اقبال آشتیانی و...بوده است با توجه به قدمت کهن در کنار آداب و رسوم سوغاتی های خاص خود را دارد.

,

ازمیان اقتصاد سنتی و سوغات این شهر می توان از کارگاه صابون پزی سنتی نام برد، صابون سنتی آشتیان حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد و مرغوبترین صابون سرشوی سنتی تولیدی در کشور است.

,

این محصول از چربی گاو و گوسفند تهیه می شود و تنها مواد شیمیایی موجود در این محصول«سود کاستیک»است که در مرحله آخر از آن جدا شده و این صابون تبدیل به یک محصول کاملا طبیعی می شود.

,

, ,

این محصول فقط در فصل تابستان تولید شود، برای مرغوبیت این محصول، تولید کنندگان صابون به صورت کاملا سنتی در آفتاب گرم تابستان، صابون را بعد از جوشیدن در دیگ و قالب زنی خشک می کنند.

,

, ,

, ,

یکی دیگر از سوغاتی های مختص آشتیان فتیر این شهر است، فتیر نوعی نان شیرین، داغ و خوش طعم بوده که از ترکیب شیر، شکر، روغن مایع، آرد گندم، مایه خمیر برای پخت و زرده تخم مرغ، کنجد، سیاه دانه یا خرفه برای روی نان فتیر استفاده می‌شود.

,

, ,

فتیر، که خود یک میان وعده خوش طعم و در عین حال مقوی است، از جمله مهمترین سوغات های شهر آشتیان است که معمولا مردم این شهر و مسافران آن را بعنوان سوغات به همراه خود برای دوستان، اقوام و آشنایان هدیه می‌برند.

,

, ,

, ,

, ,

در گذشته زنان فتیر را در خانه و در تنورهای گلی تهیه می کردند و پخت فتیر نوروزی برای مهمانان مرسوم بوده است اما امروزه با گذشت زمان با قدری تغییر فتیر در مغازه های شهر آشتیان پخت می شود.

,

, ,

سوغات دیگر این شهرستان نان خشک است، این نان ها مانند نان های لواش، مسطح هستند ولی نحوه پختشان متفاوت است؛ به این شکل که زمان پخت طولانی تری دارند؛ به طوری که حرارت تنور ملایم تر است تا آب داخل نان کاملا تبخیر شود. بعد از پخت هم، نان را در هوای آزاد قرار می دهند تا مراحل خشک شدن تکمیل شود زیرا وقتی نان به این شکل در می آید، مدت نگهداری آن بیشتر می شود، این نان دارای خاصیت درمانی برای بیماران دیابتی و چاقی است.

,

, ,

, ,

پخت کسمه، کلوچه در کنار فتیر از دیگر مشتقات و سوغات مشابه شهرستان آشتیان بوده که در این شهر پخت و بعنوان سوغات عرصه می شود و به طور قطع هرمسافر و میهمان که به این شهرستان سفر کرده برای یکبار طعم شیرین، داغ و دل چسب آنرا چشیده است.

,

, ,

, ,

انتهای پیام/ش

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه