اخبار داغ

گزارشی از قایق محلی شمال سیستان و بلوچستان؛

توتن سواری، ورزش بومی و محلی بومیان سیستان/ قایق محلی سیستانیان همچنان می تازد

توتن سواری، ورزش بومی و محلی بومیان سیستان/ قایق محلی سیستانیان همچنان می تازد
توتن یکی از صنایع دستی ارزشمند سیستان به شمار می رود که به عنوان قایق از آن برای عبور از روی تالاب هامون استفاده می شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از پایگاه خبری اوشیدا؛ در زمان پرآبی هامون، صیادان منطقه و همچنین کسانی که قصد عبور از عرض دریاچه هامون را داشتند از توتن که از توتک برای تولید آن استفاده می شد بهره برداری می کردند.

تولید توتن با سختی ها و مشقت های فراوان همراه بود اما تولید آن برای بومیان محلی با توجه به اینکه مواد اولیه تولید آن از دریاچه تامین می شد بدون هرگونه هزینه ای انجام می گرفت.

هرساله نیز با آمدن آب از سرریز سدهای افغانستان به مدت چندماه بعضی نقاط تالاب دارای آب بوده و توتن سواری به تفریحی برای مردم مبدل می شود.

توتن از نی های روییده در نیزارهای حاشیه دریاچه هامون ساخته می شود

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان زابل عنوان کرد: توتن نام قایقی محلی است که زمانی به وفور بر روی بستر دریاچه هامون به چشم می خورد و هنوز هم چشم انتظار حیات دوباره آن است تا باز به آغوش آب باز گردد.

علیرضا کیخواه آریا به خبرنگار اوشیدا؛ گفت: این قایق محلی از نی (توتک که نام توتن نیز از ان گرفته شده است) تهیه می شود که در نیزارهای حاشیه دریاچه هامون به میزان زیاد می روید.

وی افزود: توتن جز صنایع دستی سیستان محسوب می شود و دارای دو نوع است به طوری که یک نوع آن که پنج متر طول دارد باریست و برای حمل دام مثل گاو، گوسفند، شتر و وسایل مختلف از آن بهره می بردند.

کیخواه آریا تصریح کرد: نوع دیگر توتن که تقریبا دو تا سه متر است برای شکار و تردد بر روی دریاچه از آن استفاده می شده است.

وی ابراز کرد: توتک (نی مخصوص ساخت توتن) بعد از خشک شدن داخل، هوا گرفته و یک سطح چرمی روی آن را می پوشاند و همین موضوع باعث روی اب ماندن آن و عدم نفوذ آب به داخل آن شده است.

توتن سواری از جمله بازی های بومی و محلی به شمار می رود

رئیس اداره صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری زابل خاطرنشان کرد: توتن سواری از جمله بازی ها و ورزش های بومی و محلی پرطرفدار سیستان و بلوچستان به شمار می رود که از گذشته های دور تاکنون در بین صیادان و ماهی گیران مناطق شمالی استان به ویژه در زمان پرآبی هامون رواج داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اوشیدا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,



 

,
, ,
,

کیخواه آریا ادامه داد: تا چند سال پیش که تالاب بین المللی هامون آب داشت و صید و صیادی، دامداری و شکار از رونق خاصی برخوردار بود توتن نقش وسیله حمل و نقل مردم در این دریاچه آب شیرین و تختک های (شبه جزیره) داخل آن را ایفا می کرد به طوریکه دامداران و صیادان بدون این وسیله امکان انتقال علوفه، جابجایی دام، فعالیت صیادی و شکار را نداشتند.

وی ابراز کرد: امروزه همچنان توتن به شکل محدود در رودخانه هیرمند و بخشهای بسیار کوچکی از دریاچه هامون مورد استفاده قرار می گیرد و رقابت توتن سواری بین صیادان منطقه سیستان در مناسبت های مختلف برگزار می شود.

کیخواه آریا بیان کرد: توتن سوار با پاروی بلندی که در گویش محلی به آن ˈپچو ˈ می گویند و از چوب بلندی تشکیل شده، وسیله خود را به حرکت در می آورد.

وی در این راستا اضافه کرد: توتن سوار در طول مسیر با زدن چوب به کف رودخانه و یا دریاچه به حرکت خود ادامه می دهد و همین مساله موجب افزایش قدرت بدنی و استقامت وی می شود و معمولا توتن سواران یا ˈپچوداران ˈ که دائما به این شغل یا ورزش و بازی مشغولند از عضلاتی قوی وبدنی سالم و با نشاط برخوردار هستند.

انتهای پیام

,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه