اخبار داغ

سفر به بهشت گمشده طبیعت؛

کوه گل؛ نگین انگشتری سرزمین دنا/دریاچه که رویاها را برای شما به ارمغان می آورد+تصاویر

کوه گل؛ نگین انگشتری سرزمین دنا/دریاچه که رویاها را برای شما به ارمغان می آورد+تصاویر
کوه گل منطقه ای رویایی و زیبا در دنا جنوبی است که طبیعت شگفت انگیز آن دل هر رهگذاری را می رباید و به آن نگین فراموش شده دنا نیز می گویند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل ازسفیر دنا، ایران کشوری است چهار فصل  که در هر گوشه اش جلوه ای از زیبایی های طبیعت خداوند در آن خودنمایی می کند. به هر گوشه اش که می نگریم گویی نقاش چیره دستی با قلمی جادویی نقطه به نقطه اش را با ظرافت خاصی به تصویر کشیده است.طبیعتی زیبا که در گوشه ی ذهن هر کدام از ما ، خاطره ای را ثبت کرده است ، گاه با سرسبزی اش ، گاه با سپیدی برفش و گاه با لباس رنگارنگ پاییزی...

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر دنا، ,

پدیده های طبیعی در جای جای کشورمان جا خوش کرده اند  که می توان از کوه و جنگل و دریا تا دشت و دریاچه و بیابان نام برد که هرکدام زیبایی های خاص خود را دارند.

,

شهرسی سخت که به عنوان مرکز شهرستان دنا از آن یاد می شود ،شهری کوهستانی و زیبا در دامنه های سرد و کوهستانی دنای استوار است که تا مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد، 30کیلومتر فاصله داشته و همه ساله مأمن مسافران و گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور است.

,

, ,

سی سخت که به آن شهر افسانه های سی پهلوان شاهنامه از بیژن تا سقل آسمانی، بلندین قله دنای استوار است ،امروز رنگ و بوی دلنشین و با طراوت و سرسبز در آخرین روزهای تابستان به خود گرفته و طبیعت زیبای آن دل هر رهگذری را می رباید.

,

وقتی پا به زیبایی دنا می گذاری ،خیره به جنگل های بلوط ، کیکم وحشی و چنار این منطقه می شوی که نام سی سخت در دل کوههای سر به فلک کشیده دنا از زیبایی های این سفر افزون می کند.

,

هوای مطبوع و خنک کوهستان به همراه چشم‌اندازهای زیبا، جویبارها و چشمه‌های پرآب، جنگل‌های بلوط، باغ‌های میوه، روستاهایی که از پس یکدیگر می‌آیند و تاک‌های انگوری که نوید آبسالی منطقه را می‌دهند در کنار دنا این کوه سرافراز و استوار که دامان بخشنده‌اش را گشوده تا سبزی قلبش را به همگان هدیه دهد،همه و همه وصف نشدنی است.

,

, ,

دریاچه کوه گل که به آن نگین زیبای دنا نیز می گویند ودر جنوب کشور آوازه ای زیاد را به خود اختصاص داده یکی از زیباترین و بکرترین و حتی معروف ترین جاذبه های سرزمین برف وافتاب است.

,

پس از گذر از جاده ها و رسیدن به شهر سی سخت باید مسیری را پیاده طی کرد تا به دریاچه ای زیبا رسید؛دریاچه ی کوه گل که نگین منطقه ی کوه گل است در ارتفاعات دامنه ی نزدیک به قله کوه گل دنا و در «دهانه انبری» گردنه مشهور «بیژن» به جلوه گری ادامه می دهد، این دریاچه وسعتی نزدیک به نیم هکتار و عمقی برابر ۱۵ متر دارد

,

.

, ,

, ,

این دریاچه ی زیبا در شمال شرقی شهر سی سخت است و ۳۲ کیلومتر با شهر یاسوج فاصله دارد که در فصول مختلف سال ریواس، جاشیر، پونه کوهی، نعناع کوهی، قارچ کوهی این دامنه‌ها را در بر گرفته اند و تصویر گل ها و سر سبزی کوه ها نیز در آب می افتد،جلوه ی خاصی را ایجاد می کند.

,

تابستان که از راه برسد، تجمع پرندگان مهاجری همچون مرغابی و اردک کله سبز، لک لک، حواصیل، درنا، خروس کولی و چنگر ، همراه با پرندگان بومی در کنار دریاچه منظره ای را پدید می آورد که چشم از دیدنش سیر نمی شود.
در فصل بهار و تابستان  عطر خوش گل های شقایق و گیاهان وحشی و همچنین آویشن خوش عطر کوهستان در اطراف دریاچه به مشام می رسد.

,
,

منطقه ی کوه گل در نزدیکی شهر سی سخت چشم انداز های طبیعی بسیاری را در خود جای داده است،نام آن نشان از منطقه ای پر از گل دارد که در بهار بیشتر از همیشه این نام در آن جلوه می کند.

,

, ,

دشت لاله های واژگون ، آبشار تنگه نمک ، چشمه سردو ،منطقه ی حفاظت شده ی دنا و دریاچه ی کوه گل مجموعه ی بسیار زیبایی را در این منطقه ایجاد کرده اند.

,

بهار که می آید بوی چویل و بابونه و ریواس این منطقه را عطرآگین می کند و لاله ی واژگون چند روزی میهمان این دشت می شود ،دشت لاله های واژگون با آن گل های سرخ و زرد دل هر بیننده ای را می رباید . 

,

آبشار تنگه نمک ، دیگر زیبایی این منطقه است که از تنگه ای به همین نام سرازیر می شود و موسیقی گوش نوازی را با آب می نوازد،این آبشار در انتهای منطقه ی کوه گل و در یک کیلومتری پاسگاه محیط بانی در کنار چشمه های آب نمک قرار دارد و آب آن در رودخانه ی کوه گل جریان می یابد،چشمه سردو نیز در این منطقه قرار دارد و آب گوارایی را به گردشگران هدیه می کند که امروز به دلایلی خشک شده و افسوس گردشگران را در بر داشته است.

,

منطقه ی حفاظت شده ی دنا هم در این منطقه قرار دارد و با پوشش گیاهی و جانوری خاص خود بر زیبایی منطقه افزوده است،منطقه ای وسیع که خانه ی امنی برای انواع مختلف پستانداران ، آبزیان ، پرندگان و دوزیستان و خزندگان است .

,

, ,

 چهار فصل طبیعت زیبای خداوند دیدنی است،اما در بهار و تابستان کوه گل را فراموش نکنید،آب و هوای مطبوع و دامنه های پرگل در این منطقه انتظار شما را می کشند،ماه اردیبهشت اوج زیبایی کوه گل را با آن لاله های واژگونش به تصویر می کشد .

,

برای رسیدن به دریاچه ی کوه گل ، راه شهر سی سخت در استان کهکیلویه و بویراحمد را در پیش بگیرید،۸ کیلومتر آن طرف تر از سی سخت به منطقه ی کوه گل می رسید . حالا وقت آن است که پیاده روی را شروع کنید یک مسیر پیاده روی زیبا و بسیار هموار پیش روی شماست ؛به دلیل اینکه دریاچه در میان کوه ها قرار گرفته تا ۵۰ متری دریاچه هم اثری از ان نمی بینید پس نگران نباشید و به راهتان ادامه دهید . پس از حدود ۴۵ دقیقه به دریاچه می رسید.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه