اخبار داغ

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان چابهار:

درخت «چش» نادر ترین گونه گیاهی ایران در چابهار

درخت «چش» نادر ترین گونه گیاهی ایران در چابهار
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان چابهار گفت: درخت «چش» در چابهار دارای مصارف پزشکی و صنعتی یکی از نادرترین گونه های گیاهی چابهار در کشور می باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالغنی رئیسی در گفت و گو با چهاربهاران اظهار کرد: چابهار درختانی نظیر کنار، چش، کهیر، ولو و غیره دارد که یکی از مهمترین آنها درخت چش با مصارف صنعتی و دارویی و پزشکی است.
وی با اشاره به گونه نادر گیاهی در چابهار افزود: گونه گیاهی چش با نام علمی Acacia nilotica از تیره Mimosaceae در نقاط مختلف جنوب کشور به نام ‏های کرت، سلم و چش معروف است و زیستگاه چش شبه قاره هند، ایران، عربستان و آفریقا است این گونه؛ درختی است کبود رنگ و خاردار، برگهای آن دارای سه تا 6 بند و در هر بند دارای 10 تا 20 برگچه و به شدت نورپسند است.
وی با توجه به خصوصیات درخت کرت عنوان کرد: این درخت در خطه چابهار هر سال 2 بار گل دهی دارد و بذور با کیفیت و کمیت بالای آن در اواخر بهار و اوایل تابستان شکل می گیرد و در سایر فصول به علت رطوبت زیاد گل‏ها تبدیل به میوه نمی‏ شود.
رئیسی ادامه داد: چوب درخت چش در ساختمان سازی، بشکه و قایق سازی، تهیه افزارهای روستایی، خراطی، تهیه زغال و صمغ آن در رنگرزی و چاپ چلوار و پزشکی استفاده می ‏شود پوست و نیامک این درخت سرشار از مازوج است و در صنایع پوست و دباغی مصرف دارد.
رئیس اداره منابع طبیعی چابهار تاکید کرد: چابهار اقلیم و خاک مناسبی برای توسعه زراعت چوب نظیر گونه چش دارد که بافت خاک منطقه با توجه به مارنی و رسی- سیلیتی بودن امکان ایجاد رواناب را با کمترین بارندگی می دهد.
وی با اشاره به خاک حاصخیز چابهار برای رشد گیاهانی نظیر چش خاطرنشان کرد: این درخت نقش فراوانی در توسعه دامداری و اشتغال افراد بومی دارد بهره گیری از درخت چش در صنایع، پزشکی و غیره ایجاب می کند که با سرمایه گذاری در زمینه توسعه سطح زیر کشت آن در مزارع، جنگل و دشت ضمن کمک به بهبود کیفیت محیط زیست، از این نعمت الهی که مقاوم به کم آبی و بی آبی و فواید زیادی دارد، به نحو شایسته استفاده شود.
​انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, چهاربهاران,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه