اخبار داغ

مسئول میراث فرهنگی شهرستان سرایان:

آرامگاه تورانشاه سرایان محلی برای بازدیدمسافرین نوروزی

آرامگاه تورانشاه سرایان محلی برای بازدیدمسافرین نوروزی
مسئول میراث فرهنگی شهرستان سرایان ازآرامگاه تورانشاه شهرسرایان بعنوان مکانی باستانی وتاریخی زیبا برای بازدید گردشگران نوروزی خبرداد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدعرب مسئول میراث فرهنگی شهرستان سرایان صبح امروز در گفت وگو با سرایان بیدار گفت :بنای تاریخی آرامگاه تورانشاه سرایان درحاشیه جنوبی شهر سرایان واقع شده و پیرامون آنرا قبرهایی فرا گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سرایان بیدار,

وی افزود:این بنا دارای نقشه هشت ضلعی است و ورودی آن در ضلع شمال شرقی قرار گرفته ، پس از سر در ورودی بلافاصله فضای گند خانه قرار دارد.

,

مسئول میراث فرهنگی شهرستان سرایان اظهارکرد: این فضا نیز دارای نقشه هشت ضلعی بوده و هر ضلع آن دارای طاقی با قوس جناغی می باشد. دوره تاریخی این بنا بر اساس مدارک موجود به احتمال فراوان به دوره تیموری تعلق دارد.وجود چندین سنگ قبر که به قبرهای اطراف تعلق داشته و به دوره تیموری تعلق دارند و نیز سنگ لوحی بر بالای درگاه ورودی بنا که دارای متن زیر است:

,

عرب گفت:«تمت هذه العماره المیمونه الشریفه سلطان الا ولیا نظام الحق و الدین تورانشاه علیه الرحمه و الرضوان فی شهر ذوالقعده سنه ثمان و خمسین و فی ثمانماه»  این مکان مدفن عارف بزرگی به نام تورانشاه بوده است این بنای تاریخی با شماره 15286 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

,

وی همچنین خاطرنشان کرد: بنای تاریخی خانه یزدانی که در داخل شهر سرایان واقع گردیده با شماره 23909 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این بنا به سبک درون گرایی و حیاط مرکزی ساخته شده و مهمترین اجزای بنا ایوان،شاهنشین،حیاط،اتاقهای پیرامون حیاط و مطبخ می باشد.ایوان که در ضلع جنوب غربی واقع شده دارای طاق جناغی با پوشش گنبدی می باشد و از ویژگی های مهم ایوان تزئینات رسمی بندی گچی است.این بنا به اوایل دوره قاجاریه تعلق دارد.

,

مسئول میراث فرهنگی شهرستان سرایان بیان داشت: حمام قدیمی سرایان در مجموعه تاریخی این شهر و در میانه بافت تاریخی آن واقع شده و با شماره 8735 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این مجموعه شامل مسجد،‌ کاروانسرا،‌ آب انبار، حمام و بازار قدیمی می شود. شهر پس از گسترش بسوی شمال،‌ این مجموعه در جنوب شرقی شهر و در حاشیه میدان کوثر قرار گرفته است .

,

عرب اظهارداشت: خوشبختانه کتیبه سر در حمام هنگام نقشه برداری از داخل کشف گردید. متن این کتیبه که به خط نستعلیق و برروی سنگک مرمر سفیدی کنده شده به شرح ذیل است :

,

بسعی دوست محمد بنا شد این حمام                                   که باد تا بود این عرج نیلگون در سیر

,

بروح والد خود ساخت این مقام لطیف                                    که یادگار بماند در این قدیمی دیر

,

یقین که نیت ساعی بخیر بود که یافت                                     حساب سال بنایشخرد ز ساعی خیر

,

                                                                                                           (صفوی)

,

مسئول میراث فرهنگی شهرستان سرایان بیان کرد: این حمام در زمینی به طول 37 متر در 14 متر و دو بخش مردانه و زنانه ساخته شده است.این بنا کماکان بعنوان حمام مورد استفاده قرار می گیرد ولی در حال حاضر به دلیل انجام عملیات مرمتی تعطیل می باشد

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه