اخبار داغ

همتی ملی لازم است؛

«کوه زباله سراوان»؛ معضلی دیگر از بی تدبیری مسئولان/ فاجعه ای که جان ۲ میلیون گیلانی را به خطر می اندازد! + فیلم

«کوه زباله سراوان»؛ معضلی دیگر از بی تدبیری مسئولان/ فاجعه ای که جان ۲ میلیون گیلانی را به خطر می اندازد! + فیلم
این روزها شاهد دسته گلی دیگر از بی تدبیر مسئولان گیلانی هستیم و آن کوه زباله عجیب و غریبی در جنگل های سراوان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از 8دی. «هر دم از این باغ بری می رسد، تازه تر از تازه تری می رسد»، این جمله می تواند بیانگر عملکرد و کم کاری مسئولان استانی باشد، یعنی هر زمان باید منتظر بود تا آقایان با بی مدیریتی یا بد مدیریتی خود دسته گلی به آب بدهند!، از زمین خواری و کوه خواری گرفته تا نابودی تالاب انزلی!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از 8دی. «هر دم از این باغ بری می رسد، تازه تر از تازه تری می رسد»، این جمله می تواند بیانگر عملکرد و کم کاری مسئولان استانی باشد، یعنی هر زمان باید منتظر بود تا آقایان با بی مدیریتی یا بد مدیریتی خود دسته گلی به آب بدهند!، از زمین خواری و کوه خواری گرفته تا نابودی تالاب انزلی!, 8دی,

این روزها نیز شاهد دسته گلی دیگر از تدبیر مسئولان با کفایت! گیلانی هستیم و آن نیز کوه زباله عجیب و غریبی است در میان جنگل در منطقه سراوان گیلان.

,

 

,

, ,

 

,

کوهی با مساحت 12 هکتار و 90متر ارتفاع! اگر هر پلاستیک فشرده را 10 سانتیمتر محاسبه کنیم، 21600 متر مربع یعنی به اندازه یک زمین فوتبال زباله در سراوان وجود دارد. شیرآبه تولیدی از این زباله ها تقریبا 5 لیتر بر ثانیه بوده ، یعنی کل زباله ها 432 هزار لیتر شیرآبه تولید می کند، یعنی به اندازه 288 هزار بطری آب معدنی، این میزان شیرآبه باعث آلودگی سفره های زمینی در یکی از غنی ترین نقاط آب در ایران شده و در آینده تبعات بسیار خطرناکی از بیماری های گوناگون از سرطان ها و مشکلات دیگر را برای مردم گیلان ایجاد خواهد کرد، این خطرات تنها برای مردم گیلان نبوده و برای مردم سراسر ایران است، زیرا این شیرآبه ها محل تغذیه جنگل بوده و دام و طیور از آن مصرف می کنند و از طریق محصولاتشان مردم ایران را نیز آلوده می کنند.

,

گیلان قطب اصلی تولید برنج در کشور است و قسمتی از این شیرآبه از طریق سفره های زیر زمینی وارد این زمین ها شده و قسمتی از آن از طریق شیررود به تالاب انزلی ریخته و از آنجا به دریا می ریزد و باعث آلودگی ماهی ها و کل دریا شده و سلامت مردم سراسر ایران را تهدید می کند. حال می توان با ایجاد یک کارخانه معمولی و با تجهیزاتی معمولی از این آلودگی تولید ثروت کرد، برق و گاز متان تولید کرد و برای مصارف گوناگون مصرف یا حتی صادرات کرد.

,

استفاده از زباله و تبدیل آن به ثروت امروزه یکی از تجارت هایی است که در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است، در شهر "لیوبلانا" پایتخت کشور "اسلوونی" که یکی از ضعیف ترین کشورهای اروپایی از هر لحاظ است، زباله را به سوخت، کود یا مواد دیگر تبدیل می کنند.

,

مرکز مدیریت بازیافت زباله در "لیوبلانا"،‌ پایتخت "اسلوونی" یکی از بزرگترین پروژه‌های زیست محیطی‌ است که صندوق انسجام اروپا در راستای همکاری منطقه‌ای انجام می‌ دهد.

,

سالانه ۱۷۰ هزار تن زباله در این مرکز بازیافت می شود. ۹۸درصد این زباله ها به اشیاء جدید، کود یا سوخت زیستی تبدیل می شود.

,

به خاطر تولید سوخت زیستی،‌ این مرکز از لحاظ انرژی خود کفاست. در این کارخانه جدید تنها ۲ درصد زباله باقی می‌ ماند و باید در زمین دفن شود و ۹۸ درصد دیگر به سوخت تبدیل می شود.

,

بازیافت زباله باعث می‌ شود از میزان نیاز به زمین برای دفن زباله و شکل‌های دیگر دور ریختن زباله کاسته شود این کار منجر به کاهش آلاینده های انتشار گازهای گلخانه‌ا ی می شود.

,

اضافه می شود تا قبل از سال 2000 میلادی یعنی 19 سال پیش "اسلوونی" به صورت سنتی زباله ها را دفن می کرد اما آن زمان تصمیم گرفت تا با مدیریت پسماندهای خود از زباله به عنوان ثروتی بی نهایت استفاده کند و از آن به عنوان مبدأیی برای تولید گاز، برق و کود استفاده کند، برای این کار شهروندان موظف هستند زباله های خود را بر اساس خشک و تر جدا کرده و هر کدام از زباله‌ها مصارف دیگری نیز دارند.

,

تولید برق از زباله نیز در تهران و در زمان شهرداری دکتر قالیباف در زمستان سال 93 با همکاری کشور چین اجرایی شد که با راه اندازی آن روزانه 200 تن زباله تبدیل به 3 مگاوات برق می شود و این پروژه نشان می دهد، می توان آن را در سرتاسر کشور اجرایی کرد، هزینه برای ساخت این مراکز نیز توجیه اقتصادی داشته زیرا در گذر زمان باز می گردد و از راه‌های مختلف نظیر فاینانس و ایجاد خط اعتباری قابل پرداخت است.

,

جنگل سراوان در دهه 60 تا به امروز تنها چند ماه قرار بود به عنوان مقصد دفن زباله باشد اما با گذشت سال های متمادی چاله زباله به کوهی عظیم از زباله تبدیل گشته است، دولت های مختلف و مسئولان استانی مختلفی برای رسیدن به این اوضاع بعد از جنگ، مقصر بوده و کار به اینجا رسیده است که دیگر تاب تحمل را از مردم گیلان گرفته، زیرا تنها در این سال ها وعده وعید شنیده اند و نه کاری جهادی.

,

 

,

, ,

 

,

در این باره، جبار کوچکی نژاد نماینده رشت گفته است: معتقدم ۷۰ روز باقی مانده از روزشمار پروژه سراوان آخرین مهلت اهالی به مسئولان است، این وعده‌ا ی است که آقایان مسئول داده‌اند و این روزشمار اگر تمام شود حق مردم است که جلوی حمل زباله به این منطقه را بگیرند.

,

“ قربانعلی محمدپور” مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار ۸دی در واکنش به روزشمار پروژه زباله سراوان و وعده فرماندار سابق رشت برای رفع معضل سراوان و پایان انتقال زباله به این منطقه و نصب زباله‌سوز، اظهار کرده است: «هم‌اکنون تصفیه‌خانه‌ا ی با ظرفیت ۴لیتر در ثانیه در محل سراوان آماده است و در مرحله مقدمات ی نصب قرار دارد.»

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان درباره مقصر اصلی معضل سراوان نیز گفته است: «طبق قانون مجموعه وزارت کشور و شهردار ی‌ ها موظف هستند پسماند را مدیریت کنند اما درباره مقصر باید در محکمه مطرح شود و محکمه اعلام کند که مقصر کیست؛ قانون پسماند می گوید مدیران شهردار ی باید پسماند را مدیرت کنند ولی در استان‌های شمالی ما نیاز به نوعی تکنولوژ ی داریم تا این مشکل رفع شود.»

,

 

,

, ,

 

,

طبق گفته محمدپور، شهرداری ها مقصر اصلی بوده و تا قبل از ایجاد شوراهای شهر و روستا در دهه هشتاد، دولت و وزارت کشور مسئول اصلی شهرداری ها بوده اند و باید به مردم پاسخ بدهند و از آن به بعد شوراهای شهر می بایست قدمی برای همشهریان خود بر می داشتند.

,

گویا در استانی که اعتبار پروژه احیای رودخانه هایش به قول خود مسئولان گم شده و اثری از آن باقی نمی ماند، ایجاد کوهی از زباله برای آقایان مسئول زیاد هم عجیب نیست!

,

این فاجعه زیست محیطی نشان می دهد هم مسئولان غیربومی به این مساله بی توجهی کرده اند و هم اعضای شورای شهر که انتخاب شهردار و نظارت بر آن از وظایف آنان است در کار خود قصور داشته اند، امروز مردم گیلان باید بیش از همه فریاد را بر سر شورای شهر و مسئولان بومی شان بلند کنند و از آنان مطالبه کنند که در طی این سال ها برای گیلان چه کرده امد، این مساله با توجه به عمق تخریب بالای خود نیز وجه عمومی پیدا کرده و همچون مسائل زمین خواری، دریاخواری و کوه خواری باید قوه قضائیه به آن ورود کند و علیه مسئولان امر در طی این سال ها اعلام جرم کند تا مسئولان فکر نکنند دوران مسئولیت تنها برای دورهمی آن بوده و آزادند هر عملی را انجام دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه