اخبار داغ

مدیر پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی سمنان:

مبتلایان به اچ.آی.وی می‌توانند بچه‌دار شوند

مبتلایان به اچ.آی.وی می‌توانند بچه‌دار شوند
مدیر پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: عدم آگاهی افراد نسبت به راههای آلوده شدن به این بیماری و ترس از طرد شدن از سوی جامعه یکی از مشکلات مبتلایان به بیماری ایدز است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «اچ‌آی‌وی» یک ویروسِ نام‌ آشنا و همچنین نام بیماری‌ِ ناشی از فعالیت این ویروس در بدن است. اما ایدز ویروس نیست. ایدز مجموعه امراض یا بیماری‌هایی نادر است که بدن را زمانی که سیستم محافظتی آن بسیار ضعیف می‌شود مورد حمله قرار می‌دهند. ایدز زمانی به وجود می­آید که ویروس اچ آی وی تعداد زیادی از حجرات معافیتی بدن را از بین می‌برد، این کار ممکن است سال‌های زیاد طول بکشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

دکتر محمد ناصر رهبر مدیر پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت با بیان اینکه ایدز جزء بیماری‌های واگیردار است، گفت: در ابتدای این بیماری علائمی در بدن فرد مشاهده نمی شود.

, مرآت ,

مدیر پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی سمنان در خصوص راه‌های اصلی انتقال این بیماری اظهار کرد: سه راه اصلی انتقال ایدز همچون ارتباط جنسی، انتقال بیماری از طریق مادر به نوزاد و انتقال خون و فراورده‌های خونی به واسطه هر شیء نوک‌تیز نظیر سوزن است.

,

رهبر با بیان اینکه جنین درون رحم مادر به ایدز آلوده نمی‌شود، تصریح کرد: نوزاد از طریق تماس با ترشحات و خون مادر، با ضریب احتمال 40 تا 60 درصد به ویرویس آلوده می‌شود.

,

وی اذعان کرد: اگر مادرآلوده به بیماری، مراحل درمان را پذیرفته و در ماه‌های آخر بارداری داروهای تجویزی را مصرف کند، احتمال انتقال این بیماری به نوزاد 1 تا 2 درصد کاهش می­یابد.

,

مدیر پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی سمنان با تأکید بر این که ویروس اچ‌آی‌وی می‌تواند به وسیله مسواک، تیغ و وسایل خالکوبی به بدن افراد منتقل شود، افزود: استفاده از وسایل خالکوبی، حجامت، ختنه و وسایل دندان‌‌پزشکی از جمله عوامل ابتلا به ایدز به شمار می‌رود.

,

رهبر در خصوص راه‌های فرعی انتقال بیماری اچ آی وی، گفت: این بیماری از طریق شیر مادر به کودک، زخم‌ها و خراش­های روی سطح بدن و قرار گرفتن مخاط دهان، بینی و چشم که در معرض ترشحات آلوده به این بیماری هستند، منتقل می‌شود.

,

وی بیماری اچ‌آی‌وی را یک ویروس بسیار ضعیف دانست و افزود: این ویروس در اثر خشکی، گرما، نور آفتاب، بتادین، مواد گندزدا که رادیکال مثبت ایجاد می کنند و مواد ضدعفونی‌کننده­ای که حاوی کلر هستند، از بین می رود.

,

مدیر پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی سمنان لباس‌های دسته دوم، ظروف غذا، استفاده از توالت­های مشترک و عمومی، استخر، حمام‌های عمومی و مشترک و نیش پشه را از موارد عدم انتقال بیماری دانست و اظهار کرد:  افراد می‌توانند زندگی سالمی در کنار مبتلایان به بیماری ایدز داشته باشند.

,

رهبربیان کرد: مشکلاتِ مبتلایان به این بیماری، ترس از طرد شدن از سوی جامعه و نیز عدم آگاهی آن ها درباره راه‌های انتقال این بیماری است.

,

وی با توجه به اینکه در سال های گذشته خون افراد اهداکننده قبل از تزریق به بیمار ابتدا مورد پالایش قرار می‌گیرد، تاکید کرد: این امر مانع انتقال بیماری از افراد اهداکننده خون آلوده به بیمارانِ دریافت‌کننده می شود که تا کنون نیز موردی در این خصوص مشاهده نشده است.

,

مدیر پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی سمنان ادامه داد: دوره کمون بیماری ایدز 4 الی 6 هفته می باشد که ممکن است بیشتر یا کمتر از این مدت زمان طول بکشد .

,

رهبردر مود ازدواج افراد آلوده به ایدز اذعان کرد: هیچ منعی در این خصوص وجود ندارد اما از نظر اخلاقی و انسانی باید طرف مقابل در جریان بیماری قرار گیرد و با استفاده از داروهای مربوطه افراد می توانند صاحب فرزند شوند.

,

وی در خصوص اتفاقات اخیری که در لردگان رخ‌داد، اذعان کرد: متاسفانه به بیماری اچ آی وی در این منطقه توجه نشد و تعدادی از افراد به دلیل عدم آگاهی به این بیماری مبتلا شدند.

,

مدیر پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی سمنان درباره اقدامات انجام شده درباره پیشگیری و درمان این بیماری گفت: در طی سال پزشکان، مراقبین بهداشت، بهورزان در شهر و روستا به صورت کلاس‌های آموزشی و چهره به چهره و در قالب همایش به عموم مردم اطلاع‌رسانی می کنند.

,

رهبر اظهار کرد: هرساله با استقرار خودروهای ون و اتوبوس‌های ایدز در محوطه دانشگاه به صورت نمادین جهت اطلاع‌رسانی به دانشجویان و گرفتن نمونه آزمایش آموزش‌های لازم انجام می‌شود.

,

وی ادامه داد: کلینیک‌های رفتاری و مراکز مشاوره در تمامی شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی، آماده‌اند تا برای تشخیص بیماری و ارائه مشاوره به تمامی افرادی که نسبت به آلودن شدن به بیماری ایدز تردید دارند، به طور رایگان خدمات ارائه دهند.

,

مدیر پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی سمنان تأکید کرد: داروهای مرتبط با درمان بیماران و نیز مادران باردار آلوده به ایدز نیز رایگان است.

,

رهبر به افرادی همچون پرستاران، جراحان، دندانپزشکان و کارکنان آزمایشگاه­ها که ممکن است دغدغه آلودگی به ایدز را داشته باشند، توصیه کرد: افراد با همکاری مشاوران آزمایش های لازم را انجام دهند.

,

وی بیان کرد: هفته اطلاع‌رسانی ایدز از 9 الی 15 آذرماه مشخص شده و شعار امسال «آگاهی و پیشگیری آزمایش و درمان اچ آی وی، همه در یک کشتی نشسته­ایم» تعیین شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه