اخبار داغ

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی:

رسالت مجلس در راستای اصلاح ساختاری بودجه، بازگشت لایحه به دولت است

رسالت مجلس در راستای اصلاح ساختاری بودجه، بازگشت لایحه به دولت است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: فکر می کنم که اگر اصلاح ساختاریِ بودجه مدنظر است و مجلس بخواهد رسالت خودش را انجام دهد، باید لایحه را به دولت برگرداند تا دولت در راستای اصلاح ساختار با توجه به کسری قابل توجهی که در بودجه وجود دارد،اقدام کند و برای تصویب به مجلس ارسال کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛سید محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص مباحث پیرامون بودجه سال ۹۹، گفت: در رابطه با اصلاح ساختاری که مدنظر مقام معظم رهبری بود، قرار شد که دولت در مدت چهار ماه این نقطه نظرات و بسته اصلاحات ساختاری را تهیه کند و جاهایی که نیاز به مجوزات قانونی دارد از مجلس اخذ مجوز کند و در جاهایی که بر اساس قوانین بالا دستی اجازه دارد اقدام و در نهایت بسته را در شورای هماهنگی سران مصوب کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

اذعان دولت به عدم تغییرات ساختاری در بودجه

حسینی افزود: دولت در این زمینه اقداماتی را انجام داد ولی در نهایت در موعد مقرر که اتفاقی نیفتاد هیچ، حتی امروز هم لایحه بودجه ۹۹ را با رویکردی همانند شرایط گذشته به لحاظ اولویت های مباحث تحریمی و هم چنین افزایش سطح معیشت مردم تهیه کرده است و خودش هم اذعان می کند که هیچ گونه اصلاح ساختاری که مد نظر مقام معظم رهبری بوده است در لایحه بودجه سال ۹۹ وجود ندارد.

وی عنوان کرد: امروز اگر بررسی کنیم شیوه تامین منابع و همچنین مصارف موجود چه در بحث بودجه عمومی و چه در بحث بودجه شرکت های دولتی، همان اصل و قاعده های زمان گذشته را داراست با این تفاوت که میزان درآمد نفتی ما نسبت به سنوات گذشته کاهش پیدا کرده است. امسال نیز باز هم همان آیتم ها و مواردی که در سنوات گذشته در حوزه درآمدی داشتیم به خاطر جبران درآمد های نفتی افزایش پیدا کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: در بودجه امسال اصلاح ساختار خاصی را ندیدیم و نمی بینیم و در فضایی که این لایحه تدوین شده است هیچ تغییر عمده ای نسبت به سنوات گذشته ندارد.

وی در خصوص تاثیر مالیات بر بودجه ۹۹ نیز تصریح کرد: در همین شرایط موجود یعنی با همین قوانین موجود مالیاتی، اعتقاد داریم که ظرفیت مالیاتی در کشور نسبت به GDP وجود دارد. از طرفی برخی از کارشناسان معتقد هستند که عدد قابل توجهی که حدود ۳۰ الی ۴۰ هزار میلیارد تومان است نیز فرار مالیاتی داریم یعنی بدون این که پایه مالیاتی را اضافه کنیم و بدون اینکه مالیات جدید وضع شود فقط اگر بتوانیم به طور دقیق درآمد مشمولان مالیاتی را شناسایی کنیم، این عدد به درآمدهای مالیاتی افزوده خواهد شد.

احتمال عدم وصول ۳۰ هزار میلیارد تومانی از پیش بینی های مالیاتی در بودجه ۹۹ 

حسینی عنوان کرد: دولت رقم پیش بینی مالیاتی را با شیب بسیار تندی افزایش داده است که البته برای خود ما هم عدم وصول آن در حد ۲۰ الی ۳۰ هزار میلیارد تومان ملموس است ولی از آن طرف اگر دولت چنان چه بتواند جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد و کم کند، این عدد قابل جبران است.  

وی با اشاره به عدم افزایش نرخ پایه مالیاتی اظهار کرد: پیش بینی هایی که در خصوص مالیات در بودجه انجام شده است شاید از نظر عددی رشد پیدا کرده ولی در مباحثی مانند فشار به تولید، چون شرایط اقتصادی، شرایط تحریمی هست و در حوزه تولید رکود داریم، این مسئله مقداری برای تولید کننده سخت خواهد بود که حتی همان مالیات حقه را هم بپردازد.

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان اضافه کرد: در کل باید گفت که شیب افزایش زیاد است و ما هم در نگاه کارشناسی خودمان این را خیلی غیر قابل وصول می بینیم و فکر می کنیم ظرفیت مالیاتی در کشور حتی با در نظر گرفتن استفاده از تکنولوژی های جدید و طرح مالیاتی دولت که ان شاءالله بتواند به بهره برداری برسد، کم تر از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان هست و نمی توانیم ۱۹۵ هزار میلیارد را وصول کنیم.

رسالت مجلس در راستای اصلاح ساختاری بودجه بازگشت لایحه به دولت است

وی در خصوص موضع مجلس در مورد بودجه ۹۹ نیز گفت: باید ببینیم در روزهای آینده چه اتفاقی می افتد. طبق آیین نامه داخلی زمانی که دولت لایحه را به مجلس ارائه می کند، این موضوع توسط کمیسیون ها باید مورد بررسی قرار گیرد و گزارش کمیسیون ها در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گیرد.

حسینی یاد آور شد: در گذشته این مورد را داشتیم که وقتی کمیسیون تلفیق کلیات لایحه را رد می کرد این اجازه را نداشتیم که لایحه را به دولت برگردانیم ولی با اصلاحاتی که در آیین نامه داخلی مجلس صورت گرفت امروز این شرایط حاکم هست که چه در صحن علنی و چه در صحن کمیسیون تلفیق اگر کلیات بودجه رد شود، قابلیت این را دارد که لایحه را به دولت برگرداند و دولت نیز کلف است ظرف دو هفته اصلاحات مورد نیاز را انجام دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: فکر می کنم که اگر اصلاح ساختاریِ بودجه مدنظر است و مجلس بخواهد رسالت خودش را انجام دهد، باید لایحه را به دولت برگرداند تا دولت در راستای اصلاح ساختار با توجه به کسری قابل توجهی که در بودجه وجود دارد،اقدام کند و برای تصویب به مجلس ارسال کند.

انتهای پیام/  

,

اذعان دولت به عدم تغییرات ساختاری در بودجه

, اذعان دولت به عدم تغییرات ساختاری در بودجه, اذعان دولت به عدم تغییرات ساختاری در بودجه,

حسینی افزود: دولت در این زمینه اقداماتی را انجام داد ولی در نهایت در موعد مقرر که اتفاقی نیفتاد هیچ، حتی امروز هم لایحه بودجه ۹۹ را با رویکردی همانند شرایط گذشته به لحاظ اولویت های مباحث تحریمی و هم چنین افزایش سطح معیشت مردم تهیه کرده است و خودش هم اذعان می کند که هیچ گونه اصلاح ساختاری که مد نظر مقام معظم رهبری بوده است در لایحه بودجه سال ۹۹ وجود ندارد.

,

وی عنوان کرد: امروز اگر بررسی کنیم شیوه تامین منابع و همچنین مصارف موجود چه در بحث بودجه عمومی و چه در بحث بودجه شرکت های دولتی، همان اصل و قاعده های زمان گذشته را داراست با این تفاوت که میزان درآمد نفتی ما نسبت به سنوات گذشته کاهش پیدا کرده است. امسال نیز باز هم همان آیتم ها و مواردی که در سنوات گذشته در حوزه درآمدی داشتیم به خاطر جبران درآمد های نفتی افزایش پیدا کرده است.

,

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: در بودجه امسال اصلاح ساختار خاصی را ندیدیم و نمی بینیم و در فضایی که این لایحه تدوین شده است هیچ تغییر عمده ای نسبت به سنوات گذشته ندارد.

,

وی در خصوص تاثیر مالیات بر بودجه ۹۹ نیز تصریح کرد: در همین شرایط موجود یعنی با همین قوانین موجود مالیاتی، اعتقاد داریم که ظرفیت مالیاتی در کشور نسبت به GDP وجود دارد. از طرفی برخی از کارشناسان معتقد هستند که عدد قابل توجهی که حدود ۳۰ الی ۴۰ هزار میلیارد تومان است نیز فرار مالیاتی داریم یعنی بدون این که پایه مالیاتی را اضافه کنیم و بدون اینکه مالیات جدید وضع شود فقط اگر بتوانیم به طور دقیق درآمد مشمولان مالیاتی را شناسایی کنیم، این عدد به درآمدهای مالیاتی افزوده خواهد شد.

, GDP,

احتمال عدم وصول ۳۰ هزار میلیارد تومانی از پیش بینی های مالیاتی در بودجه ۹۹ 

, احتمال عدم وصول ۳۰ هزار میلیارد تومانی از پیش بینی های مالیاتی در بودجه ۹۹ , احتمال عدم وصول ۳۰ هزار میلیارد تومانی از پیش بینی های مالیاتی در بودجه ۹۹ ,

حسینی عنوان کرد: دولت رقم پیش بینی مالیاتی را با شیب بسیار تندی افزایش داده است که البته برای خود ما هم عدم وصول آن در حد ۲۰ الی ۳۰ هزار میلیارد تومان ملموس است ولی از آن طرف اگر دولت چنان چه بتواند جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد و کم کند، این عدد قابل جبران است.  

,

وی با اشاره به عدم افزایش نرخ پایه مالیاتی اظهار کرد: پیش بینی هایی که در خصوص مالیات در بودجه انجام شده است شاید از نظر عددی رشد پیدا کرده ولی در مباحثی مانند فشار به تولید، چون شرایط اقتصادی، شرایط تحریمی هست و در حوزه تولید رکود داریم، این مسئله مقداری برای تولید کننده سخت خواهد بود که حتی همان مالیات حقه را هم بپردازد.

,

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان اضافه کرد: در کل باید گفت که شیب افزایش زیاد است و ما هم در نگاه کارشناسی خودمان این را خیلی غیر قابل وصول می بینیم و فکر می کنیم ظرفیت مالیاتی در کشور حتی با در نظر گرفتن استفاده از تکنولوژی های جدید و طرح مالیاتی دولت که ان شاءالله بتواند به بهره برداری برسد، کم تر از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان هست و نمی توانیم ۱۹۵ هزار میلیارد را وصول کنیم.

,

رسالت مجلس در راستای اصلاح ساختاری بودجه بازگشت لایحه به دولت است

, رسالت مجلس در راستای اصلاح ساختاری بودجه بازگشت لایحه به دولت است, رسالت مجلس در راستای اصلاح ساختاری بودجه بازگشت لایحه به دولت است,

وی در خصوص موضع مجلس در مورد بودجه ۹۹ نیز گفت: باید ببینیم در روزهای آینده چه اتفاقی می افتد. طبق آیین نامه داخلی زمانی که دولت لایحه را به مجلس ارائه می کند، این موضوع توسط کمیسیون ها باید مورد بررسی قرار گیرد و گزارش کمیسیون ها در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گیرد.

,

حسینی یاد آور شد: در گذشته این مورد را داشتیم که وقتی کمیسیون تلفیق کلیات لایحه را رد می کرد این اجازه را نداشتیم که لایحه را به دولت برگردانیم ولی با اصلاحاتی که در آیین نامه داخلی مجلس صورت گرفت امروز این شرایط حاکم هست که چه در صحن علنی و چه در صحن کمیسیون تلفیق اگر کلیات بودجه رد شود، قابلیت این را دارد که لایحه را به دولت برگرداند و دولت نیز کلف است ظرف دو هفته اصلاحات مورد نیاز را انجام دهد.

,

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: فکر می کنم که اگر اصلاح ساختاریِ بودجه مدنظر است و مجلس بخواهد رسالت خودش را انجام دهد، باید لایحه را به دولت برگرداند تا دولت در راستای اصلاح ساختار با توجه به کسری قابل توجهی که در بودجه وجود دارد،اقدام کند و برای تصویب به مجلس ارسال کند.

,

انتهای پیام/  

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه