اخبار داغ

اعلام آمادگی خراسان شمالی و ۳ کشور منطقه بر گسترش مراودات تجاری و گردشگری

اعلام آمادگی خراسان شمالی و ۳ کشور منطقه بر گسترش مراودات تجاری و گردشگری
استانداری خراسان شمالی امروز در محل سالن جلسات این نهاد میزبان نمایندگان اقتصادی سه کشور قزاقستان، پاکستان و ترکیه بود که مسئولان استان و این مهمانان در این نشست پس از تبادل نظرات بر لزوم تقویت و گسترش مراودات تجاری و گردشگری با یکدیگر تاکید کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، سعید پور آبادی، رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی ظهر امروز در جلسه نشست با نمایندگان اقتصادی کشورهای قزاقستان، پاکستان و ترکیه، اظهار کرد: از روز گذشته تا به کنون به این هیات مهمان در استان ظرفیت های تولیدی، اقتصادی و گردشگری استان را معرفی کرده ایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک،,

پورآبادی با بیان اینکه طی سال های گذشته از خراسان شمالی به کشور قزاقستان محصولات سیمان، رب گوجه فرنگی، بتن های سبک و به کشور پاکستان نیز محصولات رب گوجه فرنگی، آمونیاک، شیشه و ظروف شیشه ای صادر کرده ایم، عنوان کرد: نمایندگان اقتصادی این کشورها در این دیدار دو روزه نسبت به گسترش تبادلات تجاری به ویژه در زمینه برخی از محصولات صنعتی که در استان خراسان شمالی تولید می شود، استقبال کردند.

,

وی افزود: به طور مثال تیم اقتصادی قزاقستان با بازدید از کارخانه گرانول در خراسان شمالی نسبت به خرید این محصول از خراسان شمالی اعلام آمادگی کرد.

,

پورآبادی همچنین گفت: با توجه به اینکه میان ایران و این کشورها اشتراکات فرهنگی و زبانی وجود دارد ، در این سفر به این هیات های مهمان گسترش مراودات گردشگری را پیشنهاد دادیم.

,

قمزت، رایزن اقتصادی کشور قزاقستان در این نشست اظهار کرد: طی بازدیدهای انجام شده از واحدهای تولیدی خراسان شمالی و دیگر قابلیت های این استان به این نتیجه رسیدیم که فرصت های بسیار خوبی برای گسترش تبادلات و مراودات تجاری و گردشگری میان قزاقستان و خراسان شمالی وجود دارد.

,

قمزت همچنین افزود: طرفین می توانند پروژه های مشترکی را با یکدیگر اجرا کند بنابراین از مسئولان و فعالان بخش خصوصی خراسان شمالی برای سفر به کشور قزاقستان و انجام گفت و گوهای بیشتر دعوت می کنیم.

,

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه دولت قزاقستان بسته های تشویقی به منظور جذب سرمایه گذاران خارجی را مد نظر قرار داده است و از سرمایه گذاران خارجی برای انجام فعالیت های اقتصادی حمایت خواهد کرد، بنابراین پیشنهاد می دهیم که نمایندگی برخی از کارخانجات تولیدی خراسان شمالی در کشور قزاقستان نیز راه اندازی شوند.

,

عرفان محمود بخاری، رایزن اقتصادی سفارت پاکستان در ایران نیز در این نشست بر گسترش روابط تجاری میان پاکستان، ایران و خراسان شمالی تاکید کرد.

,

بخاری گفت: برخی از تولیدات خراسان شمالی مورد تقاضای کشور پاکستان است که در مقابل به خراسان شمالی نیز پیشنهاد می کنیم برخی از محصولات مورد نیاز خود همچنین کشور ایران را از پاکستان خریداری کند.

,

وی همچنین با تاکید بر اشتراکات زبانی و فرهنگی میان پاکستان و ایران بر تقویت مراودات گردشگری میان طرفین اعلام آمادگی کرد.

,

فاتح،یک عضو از شرکت بین المللی کشور ترکیه نیز در این دیدار اعلام کرد: این شرکت آمادگی دارد در شرایط تحریمی حاکم بر ایران، تجارت با استان خراسان شمالی و کشور ایران را مبتنی بر واحد پولی لیر و ریال انجام دهد.

,

فاتح افزود: این شرکت آمادگی دارد که نمایشگاهی دائمی از محصولات تولیدی خراسان شمالی در کشور ترکیه را برپا کند.

,

در این نشست، محسن مهرعلیزاده، رییس فدراسیون کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه ای کشور همچنین یکی از اعضای سابق اتاق بازرگانی ایران نیز بوده است، اظهار کرد: خراسان شمالی هر چند استانی تازه تاسیس است اما این استان دو قابلیت بسیار مهم در پیشنه خود دارد.

,

مهرعلیزاده، آب و هوا، تولیدات کشاورزی، فرش و پرورش اسب ترکمن همچنین همسایگی با کشور ترکمنستان و نزدیکی به مرزهای افغانستان و پاکستان را از مهمترین قابلیت های اصلی استان خراسان شمالی برشمرد.

,

وی پیشنهاد کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی که خراسان شمالی دارا است این استان با تشکیل شرکت هایی بازرگانی توانایی و قابلیت تبدیل شدن به هاب تجاری ایران را دارد تا محصولات تولیدی کشور را از این موقعیت جغرافیایی خود به بازارهای هدف صادر کند.

,

در عین حال، مهرعلیزاده توصیه کرد: خراسان شمالی برای موفقیت در تجارت باید وضعیت بروکراسی های اداری خود را تعدیل کند و زمینه های تجاری آسان را برای بازرگانان فراهم کند.

,

محمدعلی شجاعی، استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست اظهار کرد: خراسان شمالی برای تقویت مبادلات تجاری خود با بازارهای خارجی قدم هایی از جمله تدوین و تهیه سند توسعه تجارت خارجی خود و پذیرش و اعزام هیات های تجاری را برداشته است و دعوت از این سه کشور مهمان نیز در همین راستا است.

,

شجاعی با تاکید بر این نکته که این دیدار در راستای تقویت مراودات تجاری با کشورهای دوست و منطقه ای ایران است، اعلام کرد: عقد تفاهم نامه و قراردادهایی که از درون این سفر میان طرفین منعقد شود خراسان شمالی به تمامی مفاد در این قراردادها متعهد خواهد بود و طبق آن عمل خواهد کرد.

,

وی همچنین اعلام کرد: خراسان شمالی آمادگی دارد حتی فضاهایی رایگان را در استان خراسان شمالی در اختیار بازرگانان و تشکل های اقتصادی این سه کشور قرار دهد تا موجب تقویت مبادلات تجاری و گردشگری میان خراسان شمالی با این کشورها شود.

,

وی در ادامه به نماینده کشور پاکستان پیشنهاد کرد: از کشور پاکستان یک پرواز به فرودگاه بجنورد تنظیم تا زمینه مراودات گردشگری بیشتر شود که علاوه بر آن، برای تقویت این مراوده  امتیازاتی دیگر را نیز پیشنهاد دهیم.

,

استاندار خراسان شمالی افزود: خراسان شمالی آمادگی دارد تا میزبان برگزاری اردوهای تیم ملی پاکستان در استان به صورت رایگان باشد.

,

وی همچنین اعلام کرد: خراسان شمالی آمادگی دارد تا نیروی کار متخصص و ماهر در هر سطحی را در رشته های صنعت ساختمان، نظام مهندسی کشاورزی و دامپزشکی به این سه کشور اعزام کند.

,

شجاعی در خاتمه گفت: شرایط اعمال تحریم های بین المللی بر کشور ایران بر هیچ کشور دیگری پوشیده نیست که البته ایران از این برهه زمانی نیز پشت خواهد گذشت، با این وجود، کشور ایران هیچ گاه در این شرایط همراهی کشورهای دوست را از یاد نخواهد برد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه