اخبار داغ

کارشناس روانشناسی:

لزوم مشارکت همسران زنان شاغل در امور خانه /رضایت از زندگی زناشویی تابع ویژگی های شخصیتی افراد است

لزوم مشارکت همسران زنان شاغل در امور خانه /رضایت از زندگی زناشویی تابع ویژگی های شخصیتی افراد است
مجتبی کمری زاده تقسیم وظایف منزل را یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در رضایت از زندگی زناشویی در خانواده های زنان شاغل دانست و ادامه داد: زنانی که از کار و زندگی زناشویی خود رضایت دارند دارای همسرانی هستند که در بحث تقسیم کار و وظایف به شدت به آن ها کمک می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجتبی کمری زاده در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در خصوص تاثیر اشتغال بانوان بر رضایت از زندگی زناشویی خود و همسرانشان گفت: تحقیقات متعددی در این حوزه انجام شده که نتایج برخی از این تحقیقات حاکی از این بوده است که میزان رضایتمندی به‌طورکلی در زنان خانه‌دار و همسران آن‌ها در مقایسه با زنان شاغل و همسران آن‌ها بیشتر بوده و پژوهش های متعددی نیز انجام شده که رضایت زناشویی در زنان شاغل بیشتر بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی با اشاره به وجود تفاوت های فردی و ویژگی های شخصیتی متفاوت افراد تاکید کرد: پایین تر بودن رضایت زناشویی در زنان شاغل موضوع غالبی در جامعه نیست و به شدت این موضوع تابع ویژگی های شخصیتی افراد است.

,

کارشناس روانشناسی با بیان این که موضوعاتی از قبیل قدرت، مسائل اقتصادی و ... در مسئه اشتغال بانوان بسیار حائز اهمیت است و همسران باید این موضوعات را بین خودشان حل و فصل کنند

,

کمری زاده عنوان کرد: نوع شغل، فضا و محیط کار، ساعت کاری، همکاران و ... نیز از جمله عوامل تاثیرگذار در این موضوع است به طور مثال اشتغال بانوان در محیط هایی مانند کارخانه انجام کارهای سخت و مردانه  احتمالا رضایت از کار را در زنان پایین می آورد و به التبع به طور طبیعی بر رضایت از زناشویی نیز تاثیر منفی می گذارد.

,

وی تقسیم وظایف منزل را یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در رضایت از زندگی زناشویی در خانواده های زنان شاغل دانست و ادامه داد:  تقسیم وظایف در منزل نیز به ویژگی های شخصیتی  همسران بر می گردد؛ اگر همسر همچنان به باورهای سنتی جامعه مردسالار اعتقاد داشته باشد و انجام کارهای خانه را فقط مختص زن بداند قطع به یقین مشکل آفرین خواهد بود.

,

کمری زاده ادامه داد: زنی که صبح تا ظهر سر کار باشد و عصرها هم مشغول کار منطل باشد و همسر نیز به او کمکی نکند پس از مدتی دچار مشکلات جسمانی و روانشناختی خواهد شد و بنابراین نمی تواند وظایف خود در راستای رضایت از زندگی زناشویی را به درستی انجام دهد؛ اما اگر تقسیم وظایف انجام شود و آقایان نیز کمک دست زنان باشند  در مسائل ریز و درشت به توافق برسند مشکلات به مراتب کمتر خواهد بود و رضایت نسبی حاصل خواهد شد.

,

وی خاطرنشان کرد: زنانی که از کار و زندگی زناشویی خود رضایت دارند دارای همسرانی هستند که در بحث تقسیم کار و وظایف به شدت به آن ها کمک می کنند.

,

کمری زاده با انتقاد از اظهار نظرهایی که پیرامون اشتغال بانوان و تاثیرات آن مطرح می شود گفت: در حوزه علوم انسانی در مورد موضوعات مختلف نمی تواند با قطعیت صحبت کرد؛ تاثیرات اشتغال بانوان نیز به شدت تابع شخصیت افراد، نحوه تربیت، آموزش و ... است و پژوهش هایی که در این حوزه انجام شده نتایج متفاوت و بعضا متناقضی نیز  داشته است.

,

وی ادامه داد: خانم های خانه داری نیز داریم که عزت نفس، اعتماد به نفس پایینی دارند و حتی مراجعه زنان افسرده خانه دار به مراکز روانشناختی بیشتر از زنان شاغل است.

,

این مشاوره خانواده با انتقاد از سیستم آموزشی موجود گفت: دانشگاه و آموزش و پرورش در زمینه آموزش های حوزه خانواده خوب عمل نکرده اند و به این حوزه اصلا وارد نشده اند و خانواده های معمولا در سنینی این آموزش های را می بینند که بعضاً اثرگذاری کمتری دارد.

,

کمری زاده در توصیه به زنان شاغل گفت: مهمترین توصیه این ایت که در ابتدای امر با همسرشان در مورد موضوع مهم تقسیم وظایف منزل صحبت کنند و آقایان نیز قسمتی از امورات منزل را نیز برعهده بگیرند. آقایان باید دقت کنند خانم ها جدا از بحث استقلال مالی، وارد بازار کار می شوند که بتوانند به اقتصاد خانواده نیز کمک کنند و اگر آقایان با این دید به موضوع نگاه کنند بهتر می توانند به همسرشان کمک کنند.

,

وی با اشاره به ویژگی های خاص مشاغل خانگی اظهار داشت: بانوان اگر بتوانند به سمت مشاغل خانگی بروند و کارهایی را انتخاب کنند که بتوانند در خانه و یا محیط های زنانه انجام دهند بهتر خواهد بود چرا که می توانند زمان بیشتری برای خانه داشته باشند و در زمان کار نیز بر مسائل خانه اشراف داشته باشند و از سویی دیگر هم بعد اقتصادی اشتغال بانوان محقق می شود و هم موضوعات عزت نفس، اعتماد به نفس و شادابی بانوان نیز حاصل می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه