اخبار داغ

یادداشت اختصاصی على عبدى زاده تحلیلگر اقتصادی/

پیامدهای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

پیامدهای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا
"خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که برگزیت خوانده می‌شود " درپی یک همه پرسی در سال ۲۰۱۶ برای خروج، حکومت بریتانیا اعلام کرد در ۲۹ مارس ۲۰۱۷ رویه رسمی برای خروج را آغاز خواهد کرد، که در دیرترین حالت تا اواخر سال ٢٠٢٠ بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی عبدی زاده تحلیلگر اقتصادی طی یاداشت اختصاصی با عنوان "پیامدهای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا" که به پایگاه خبری_تحلیلی گیتی آنلاین ارسال کرده, درباره اثرات کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت برگزیت بر بریتانا و اتحادیه اروپا و کل جهان,است.

متن این یاداشت به شرح زیر است:

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نتایجی اقتصادی - اجتماعی و سیاسی در پی خواهد داشت. برگزیت می‌تواند در بازار ارز، انرژی، فلزات گرانبها طلا و… کالاهای مختلف و شاخص‌های بورس و… تأثیرات مهمی بگذارد.برگزیت اثرات کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت بر بریتانیا، اتحادیه اروپا و کل جهان خواهد گذاشت. در کوتاه مدت، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ایجاد شوک‌های روانی و قیمتی به بازار خواهد کرد. در میان مدت، برگزیت می‌تواند واکنش دولت‌ها و مردم کشورهای دیگر را برانگیزد و آنها نیز خواهان همه‌پرسی برای خروج از اتحادیه بشوند. در اینصورت واحد پول مشترک اتحادیه اروپا یورو تأثیر خواهد گرفت و این امر می‌تواند ماهیت یورو را تغییر داده، کاهش سرمایه‌گذاری در این منطقه را به دنبال داشته باشد که حاصلی جز رکود نخواهد داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,


هزینه خروج از اتحادیه اروپا طبق اخبار، روز یکشنبه ۷ اوت ۲۰۱۷ ساندی تلگراف به نقل از منابع گزارش کرد، انگلستان آماده است تا ۴۰ میلیارد یورو (۴۷میلیارد دلار) به عنوان بخشی از معامله برای ترک اتحادیه اروپا بپردازد. اتحادیه اروپا عدد ۶۰ میلیارد یورو را منتشر کرده و خواستار پیشرفت مهمی در حل بدهی‌های انگلستان قبل از شروع مذاکرات برسر موضوعاتی مانند آینده ترتیبات تجاری شده‌است.

,
,


گفته می‌شود صندوق بین المللی پول در تازه‌ترین گزارش خودش پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان را از ۳/۴ درصد به ۳/۲ درصد کاهش داده و علت این اُفت را برگزیت و تردید در سرمایه‌گذاری کلان در این منطقه – دانسته‌است. البته در بلندمدت دنیای اقتصاد این موضوع را خواهد پذیرفت و سرمایه‌گذاری‌ها و شرایط اقتصادی در این منطقه، روال عادی خودش را خواهد داشت.

,
,


اما مهم ترین مسئله نهفته در این پارادایم تغییر سیاستهای مالی بین المللی است که برگزیت شروع آن است.

,
,


باید یادآور بود که اجرای این سیاست آنقدر پر اهمیت است که نخست وزیر بریتانیا "دیوید کمرون" که از حامیان ماندن در اتحادیه اروپا بود مجبور به استعفا شد، از هم حزبی او "بوریس جانسون" شهردار سابق لندن که جنبش خروج از اتحادیه را رهبری می‌کرد به عنوان گزینه جایگزینی کامرون یاد شد. اما در نهایت "ترزا می" نخست‌وزیر شد، و سپس با بن بست سیاستهای ترزا می، بوریس جانسون نخست وزیری خواهد بود که برگزیت را اجرایی خواهد کرد و این موضوع نشان از آن دارد که خروج از اتحادیه اروپا یک پروژه از پیش تعیین و تضمین شده است.

بنا بر گزارش یورونیوز: با خروج ⁧ بریتانیا ⁩ از ⁧اروپا، لیگ برتر انگلستان در خطر از دست دادن بیش از ۱۲۰ بازیکن اروپایی شاغل در این لیگ است.

,
,
,
,


بهای نفت ۶٪ کاهش یافت. ارزش پوند به کمترین مقدار در ۳۰ سال اخیر و شاخص بورس لندن به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۰۸ رسید.

,
,


پس از رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، شین فین، بزرگ‌ترین حزب ناسیونالیست در سراسر ایرلند (و شاخه سیاسی) ارتش جمهوری خواه ایرلند سابق، خواهان جدایی ایرلند شمالی از بریتانیا شد. در همه‌پرسی ۲۰۱۶ برای خروج مردم ایرلند شمالی به ماندن رای داده بودند. (برای پیوستن به جمهوری ایرلند) لذا عواقب سیاسی و اجتماعی ان در اینده بیشتر پدیدار خواهد شد.

,
,


دونالد ترامپ، در زمانی که از سوی حزب جمهوری خواه کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا شد، در مورد برگزیت اعلام کرده بود: این خیلی عالی است که مردم انگلیس موفق به پس‌گرفتن کشور خود شدند. آمریکایی‌ها هم چنین می‌کنند.

,
,


پس با توجه به این واکنشها از سوى احزاب و سیاستمدران و داده های اماری اقتصادهاى بزرگ و توسعه یافته، میتوان نتیجه گرفت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یک سناریو است که خروجی ان تضعیف و در ادامه خارج کردن یورو از رقابت کسب سهم از تراکنش پولی، تجاری بین المللی است، اینکه عصر جدیدی در بازارهای مالی جهانی در حال شکل گیری کاملا مشهود است.

,
,


مشاهدات، کنش و واکنش های بین المللی، در سطح جهان و حتی در اروپا و آمریکا، جنگ تجاری جهانی، نشان از تغییر سیاستهای پولى و بازارهاى مالی را نشان میدهد که احتمالا با سقوط یورو و‌ توسعه ارزهای دیجیتال شروع خواهد شد و در ادامه تکامل سیر این پروژه نامحسوس باید گفت سیاست فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده) مبنی بر افزایش پلکانی با شیب کم نرخ بهره و متاثر از آن کاهش ارزش دلار بر ارواق قرضه آمریکا تاثیر چشم گیری خواهد داشت که اولین و بزرگترین هدف آن اقتصاد چین خواهد بود چراکه بیشترین سهم از اوراق قرضه آمریکا را داراست.

,
,


در صورت وقوع این تحلیل، سقوط یورو و حذف تدریجی دلار از چرخه اقتصاد جهانی، تکلیف این حجم از ارز چه خواهد بود؟ یک سوال اساسی است!

,
,


ورود کمپانی های بزرگ و معتبر جهانی از جمله فیس بوک در صنعت ارزهای دیجیتال این فرضیه را قوت می بخشد ,لذا اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه باید بیشتر از کشورهای توسعه یافته سیاستهای پولی خود را اماده مواجه با این استراتژی تعیین کننده کنند.

,
,


لزوم بانک مرکزى مستقل، توسعه رمزارزها و برنامه ریزى در مورد این هدف استراتژیک و راهبردى در کشورمان کاملا ضرورى است.

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه