اخبار داغ

مروری بر عملکرد حماسه سازان سلامت در سیستان و بلوچستان؛

بهداشت و درمان، ارمغان انقلاب به ساکنان جنوب شرق کشور

بهداشت و درمان، ارمغان انقلاب به ساکنان جنوب شرق کشور
خدمات و افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه بهداشت و درمان به ویژه در سیستان و بلوچستان بسیار چشم گیر و در عین حال غیر قابل مقایسه با وضعیت اسف بار مردمان این استان در سال های پیش از پیروزی انقلاب است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، نظام مقدس جمهوری اسلامی در طول عمر 41 ساله خود خدمات بسیار زیاد و گسترده ای در حوزه بهداشت و درمان به مردم سیستان و بلوچستان ارزانی داشه است.
 
امروز با گذشت بیش از 4 دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی، نظام بهداشت و درمان استان نیز همپا و همراه با سایر محورهای توسعه پایدار در استان و بر اساس برنامه های کشوری نظام سلامت، تحولات شگرفی را پشت سر گذاشته است.

افتخارات نظام سلامت در سیستان و بلوچستان

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
, افتخارات نظام سلامت در سیستان و بلوچستان,


دکتر سید محمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: تا قبل از انقلاب، بی عدالتی در دسترسی به خدمات مهم ترین مشخصه نظام بهداشت و درمان بود؛ به عنوان مثال در سال 57 بالغ بر 87 درصد از پزشکان متخصص، 54 درصد از پزشکان عمومی و 66 درصد از دندانپزشکان  کشور در تهران و 5 شهر بزرگ کشور فعالیت داشتند. 

وی تصریح کرد: همچنین پوشش واکسیناسیون بر علیه 6 بیماری قابل پیشگیری با واکسن صرفا 30 درصد بوده و این میزان نیز به مناطق برخوردار شهرها و روستاهای بزرگ خلاصه می شد. به همین دلیل مسافرت های درمانی بیماران شهرستانی به تهران و دیگر شهرهای بزرگ یکی از مسائل رایج بوده و بسیاری از هموطنان میانسال آن را به خاطر دارند.

وی در ادامه به ارائه برخی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه بهداشت و درمان استان سیستان و بلوچستان پرداخت و گفت: راه اندازی مرکز اشعه درمانی ولایت در زاهدان و تکمیل چرخه درمان بیماران سرطانی در سیستان و بلوچستان، راه اندازی مرکز درمان ناباروری مولود در زاهدان و تکمیل چرخه درمان ناباروری در سیستان و بلوچستان، تکمیل و تجهیز یکی از پیشرفته ترین بیمارستان های تخصصی و فوق تخصصی چشم پزشکی در کشور و دنیا در زاهدان و ورود به عرصه گردشگری سلامت و اخذ مجوز پذیرش بیماران غیر ایرانی در این مرکز از جمله خدمات جدید ارائه شده به مردم خونگرم سیستان و بلوچستان بوده است.

وی افزود: علاوه بر این، تامین منابع انسانی و نیروی متخصص و فوق تخصص، تکمیل تجهیزات و فراهم نمودن فضای لازم جهت ورود نظام بهداشت و درمان استان به عرصه های جدیدی همچون، جراحی قلب باز، پیوند کلیه، پیوند قرنیه، تعویض مفصل، کنترل سل مقاوم به درمان و سل خیلی مقاوم به درمان، تشخیص قبل از تولد تالاسمی، سوختگی، درمان های تخصصی دندانپزشکی و گوش و حلق و بینی و ... و راه اندازی 3 پایگاه اورژانس هوائی در شمال، جنوب و مرکز استان از جمله برجسته ترین خدمات شاخص حوزه بهداشت و درمان در طی این سال ها بوده است.
 
هاشمی شهری تصریح کرد: نتیجه منطقی راه اندازی دانشگاه های علوم پزشکی در استان و تربیت نیروی انسانی متخصص به تعداد کافی،  توسعه زیر ساخت های بهداشت و درمان و از همه مهمتر، ارتقاء سطح فرهنگ عمومی و اعتماد  مردم به کادر بهداشت و درمان منجر به بهبود چشمگیر شاخص های اساسی بهداشت و درمان شده است که افزایش امید به زنده بودن در بدو تواد از 57   سال در ابتدای انقلاب به 78سال از جمله مهمترین آنهاست. 

وی با مقایسه برخی از مهمترین شاخص های سلامت از سال 1357 تا کنون خاطرنشان کرد: درصد زایمان های بهداشتی و پوشش واکسیناسیون در سال 57 در استان به ترتیب 20 و 30 درصد بوده که این رقم در سال 97 به 94 و 100 درصد رسیده است. همچنین میزان مرگ و میر نوزادان (به ازاء هر 1000 تولد زنده) از 45 به هشت، مرگ و میر کودکان زیر یکسال(به ازاء هر 1000 تولد زنده) از 120 به 12 و مرگ و میر مادران باردار(به ازاء هر 100000 تولد زنده) به 41 مورد رسیده است.

این مقام مسئول با اشاره به گام آخر در توسعه بهداشت و درمان استان با اجرای طرح تحول نظام سلامت و حذف فاصله سیستان و بلوچستان با متوسط های کشوری گفت: با وجود سرمایه گذاری وسیع نظام جمهوری اسلامی ایران در بخش بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان و رشد چند برابری زیر ساخت های سلامت به نسبت رشد جمعیت، هنوز هم تعدادی از شاخص ها با متوسط کشوری فاصله دارد. این امر ناشی از ضعف مفرط و تاریخی زیرساخت های توسعه در استان، عدم حضور جدّی و فراگیر بخش خصوصی و بخش خیریه در ارائه خدمات بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: به منظور کاهش بیش از پیش این فاصله در سال های اخیر و در قالب طرح تحول نظام سلامت اقدامات اساسی به منظور توسعه زیر ساخت های بهداشت و درمان استان انجام شده است. طرح تحول نظام سلامت، از سال 1392 همزمان با سراسر کشور در استان سیستان و بلوچستان به مرحله اجرا رسید. 

اجرای طرح تحول نظام و کاهش سهم مردم در پرداخت هزینه ها

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, اجرای طرح تحول نظام و کاهش سهم مردم در پرداخت هزینه ها,


هاشمی گفت: اجرای طرح تحول نظام سلامت در بخش درمان با کاهش سهم مردم در پرداخت هزینه های بستری به 5 تا 10 درصد کلّ هزینه ها، الزام بیمارستان ها به تامین تمام اقلام و داروهای مورد نیاز بیماران بستری، رایگان شدن فرانشیز زایمان طبیعی و رایگان شدن درمان بیماران سرطانی در بیمارستان های دولتی همراه بود.  در این راستا از ابتدای شروع طرح تا کنون تنها در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیش از 3هزار و 800 میلیارد ریال به عنوان یارانه درمان به هموطنان عزیز خدمات ارائه شده است.

وی اضافه کرد: در بحث تخت های بستری و به خصوص تخت های ویژه نیزاتفاقات بزرگی افتاده است. در مجموع پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت تخت های ویژه این دانشگاه  از 125 تخت به 194 تخت (با احتساب چابهار) به بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اضافه شد و بدون احتساب چابهار 156 تخت ویژه داریم؛ علاوه بر حمایت های مالی از بیماران بستری در بیمارستان های دولتی، نوسازی، بهسازی، بازسازی و تکمیل بخش های مورد نیاز در بیمارستان ها و توسعه زیرساخت ها و تجهیزات درمانی نیز از برکات این طرح بوده است. 

وی خاطرنشان کرد: بزرگترین و مهمترین این طرح ها شامل 4 بخش اورژانس در بیمارستان های خاتم الانبیاء(ص)زاهدان، علی ابن ابی طالب(ع) زاهدان، امام خمینی(ره) خاش و رازی سراوان، 3 بلوک زایمانی و زایشگاه در بیمارستان های علی ابن ابی طالب(ع) زاهدان، امام خمینی(ره) خاش و رازی سراوان، 2 بخش غربالگری سرطان در زاهدان و سراوان و 3 کلینیک ویژه در زاهدان، سراوان و خاش بوده است. از این تعداد طرح، کلینیک های ویژه خاش و زاهدان و بلوگ زایمانی خاش به بهره برداری رسیده و سایر طرح ها نیز ان شا ا... تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: در حوزه بهداشت نیز بیش از 216 طرح و پروژه شامل، مرکز جامع خدمات سلامت (درمانگاه) شهری و روستائی، خانه بهداشت روستائی و پایگاه بهداشتی در منطقه تحت پوشش این دانشگاه اضافه شده است. در حال حاضر اقدامات اولیه به منظور شروع عملیات اجرائی و کلنگ زنی رسمی ساخت 3 بیمارستان بزرگ در زاهدان، ایرانشهر و چابهار و حذف کامل فاصله سیستان و بلوچستان با متوسط کشوری شروع شده است.
 
این مقام مسئول توسعه شاخص های دسترسی در حاشیه شهر را دستاورد مهم طرح تحول نظام سلامت برشمرد و اذعان داشت: علاوه بر حوزه درمان، طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت نیز به اجرا در آمد  به طوری که پایگاه های سلامت و مراکزجامع سلامت (درمانگاه ها) در حاشیه شهرها از 54 مرکز و پایگاه به 75 مرکز و پایگاه رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در پایان اظهار کرد: در این مدت با بکار گیری 330 نفر کادر بهداشتی شامل کارشناسان تغذیه، روانشاسی و بهداشت عمومی، برای نخستین بار برای همه ساکنان حاشیه شهر پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شد و خدمات ویژه و جدید با هدف اصلاح سبک زندگی این عزیزان و پیشگیری از وقوع بیماری های غیر واگیر دار مثل، فشار خون و دیابت و بیماری های روانی ارائه می شود.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه