اخبار داغ

روانشناس و مشاور مطرح کرد؛

ضرورت به کارگیری از روانشناسان برای کنترل اضطراب ابتلا به کرونا در رسانه ملی/ ترس از بیماری از خود بیماری خطرناک تر است

ضرورت به کارگیری از روانشناسان برای کنترل اضطراب ابتلا به کرونا در رسانه ملی/ ترس از بیماری از خود بیماری خطرناک تر است
یک روانشناس و مشاور در گفتگویی بر ضرورت بکاگیری از روانشناسان برای کنترل اضطراب ابتلا به کرونا در رسانه ملی تاکید کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز گذشته به علت گلودرد حاد راهی  مطب پزشکی شدم که معمولا به او مراجعه می کنم. یک دکتر قدیمی و حاذق که پزشک عمومی است و معمولا با بیمارانش رابطه دوستانه ای دارد و چون در شهرستان فعالیت می کند اکثر مراجعه کنندگانش را می شناسد. در این مطب در بدترین حالت بیست دقیقه منتظر می ماندم تا نوبت ویزیت به من می رسید اما دیروز درکمال شگفتی یک ساعت و نیم منتظر بودم تا دکتر مرا ببیند! وفور آدم های ماسک زده و دستکش به دست که به اصرار خودشان درخواست سرم می کردند و همه توهم ابتلا به کرونا داشتند، بی سابقه بود. مردمی آنقدر متوهم که وقتی از آن ها می پرسیدم چه شده که به دکتر مراجعه کردی می گفت: فکر میکنم تب دارم! فکر میکنم تمام بدنم درد میکند! فکر میکنم کرونا گرفتم.

و اینجاست که ترس از بیماری بر خود بیماری غلبه می کند. مردمی که یکسره اخبار بی پشتوانه مجازی را دنبال می کنند و آنقدر به بیماری می اندیشند که روانشان بیمار می شود.

درباره فوبیای بیماری و مرگ، با سعید قلی پور،کارشناس ارشد روانشناس بالینی و مشاور گفتگو کردیم که از نظرتان می گذرد:

پیامد روانی شیوع کرونا را چگونه ارزیابی می کنید؟

قلی پور: چه کرونا چه هر بیماری دیگری و یا حتی رویداد دیگری. علت ترس انسان از آن ها ناشناخته بودنشان است. در واقع انسان وقتی با چیزی روبرو می شود که به بدن آسیب می رساند دچار شوک می شود. اکنون همه مردم باورشان شده که با اولین عطسه مبتلا به کرونا هستند و قطعا هر مبتلایی از دنیا خواهد رفت. باید بدانید که ترس از مرگ و نگرانی درباره فانی بودن همه چیز، یک حس اصیل، ریشه دار و سالم در وجود انسان است؛ در واقع اگر کسی اصلاً به موضوع مرگ نیندیشد، به بخشی از واقعیت زندگی‌اش توجه نکرده است. علت نگرانی از مرگ، این است که انسان همواره برای بقا تلاش می‌کند اما در گوشه ذهن، به این فکر می‌کند که راهی جز پذیرفتن پایان این دنیا ندارد. پس مرگ حقیقتی است که مانند تولد وجود دارد و هیچ کدام از این دو حادثه مهم در کنترل و اختیار بشر نیست. با این حال در فاصله بین تولد و مرگ بسیاری از امور در کنترل ما است که بهتر است برآن‌ها تمرکز داشته باشیم و آن چیزی نیست جز تصمیم‌هایی که می‌گیریم و نباید با ترس از بیماری جریان زندگی خود را مختل کنیم.

از نظر شما مردم ما به "ترس از بیماری" مبتلا شده اند؟

قلی پور:‌یکی از انواع وسواس‌های فکری، وسواس بیماری یا ترس بیمارگونه از بیمار شدن است. این افراد همیشه تصور می‌کنند به بیماری لاعلاجی مبتلا هستند و به همین دلیل به طور مداوم به پزشکان متعدد مراجعه می‌کنند. این افراد معمولا از نظر پزشکان سالم هستند اما آنها را وادار می‌کنند برایشان انواع آزمایش‌ها، سونوگرافی، تصویربرداری و... تجویز کنند. بعد از اعلام نتیجه آزمایش‌ها که سالم بودن آنها اثبات می‌شود، تا چند روز می‌پذیرند که بیمار نیستند اما بعد از چند روز دوباره این وسواس فکری به سراغشان می‌آید. هجوم مردم به مطب ها، بیمارستان ها و درمانگاه ها هم نشان می دهد مردم در وضعیتی قرار دارند که می تواند در آینده برای آنها پیامدهای روانی جبران ناپذیری به بار آورد.

به نظرتان برای کنترل بهتر اوضاع چه باید کرد؟

قلی پور: باید تعریف درستی از بیماری کرونا صورت بگیرد و اطلاع‌رسانی درست شود. در خانواده به جای توجه بیشتر به آمار بیماران و فوت‌شده‌ها، به موارد بهداشتی توجه کنیم. زندگی عادی خود را داشته باشیم. وقتی زلزله ای رخ می دهد چه تضمینی وجود دارد زلزله ای دیگر نیاید؟ یا ریشتر آن قوی تر نباشد؟  ما اگر بنا باشد با ترس از ابتلا زندگی کنیم تمام وجوه زندگی مان مختل خواهد شد. حتی اگر قرنطینه مان کنند. تصور کنید مبتلا به بیماری هستید و قرنطینه اید. در قرنطینه هم نیاز به آب و غذا و هوا هست. نیاز هست کسی این آب و غذا را به دستتان بدهد. بنابراین اگر قرار است به همه چیز مشکوک باشیم هیچ چیز عوض نمی شود جز آنکه پیش از روی دادن یک اتفاق برای آن نوحه سرایی کنیم.

 آقای قلی پور، خیلی ها می گویند ما نگران خودمان نیستیم نگران خانواده مانیم. به آنان چه توصیه ای دارید؟

قلی پور: باید به هم ریختگی های ذهنی مان را مرتب کنیم. همه ما خانواده داریم. در خانواده مریض داریم، کودک داریم، سالمند داریم و همه ما در معرض ابتلاییم. اما در این میان راه هایی وجود دارد که از ابتلا پیشگیری کنیم. بنابراین به جای دادن انرژی منفی به خانواده باید با لبخند به سراغشان رفت، اوضاع را آرام نگه داشت، راه های آسوده سازی ذهنی (ریلکسیشن و مدیتیشن ) را به آنان آموخت و علاوه بر همه این ها ما مسلمانیم. دعا کردن و پناه بردن به خدا که روزانه در نمازهایمان انجامش می دهیم منبع آرامش است. بهترین چیز برای انسان این است که بداند قدرتی ماورایی می تواند بسیاری از امور را تغییر دهد و آنچه صلاح است را انجام دهد.

 وظیفه دولت ها در چنین شرایطی چیست. به هرحال بحران وجود دارد و نمی توان آن را کتمان کرد. برای کنترل بهتر اوضاع دولت ها چه می توانند کنند؟

قلی پور: ببینیدجامعه سالم پیش از آن که به آسایش نیاز داشته باشد، به امنیت روانی نیازمند است، زیرا در سایه امنیت و آرامش است که هرکار خرد و کلان شدنی و دست یافتنی است. از این رو دغدغه امنیت درهمه شاخه های آن بویژه امنیت روانی و آرامش جمعی، مهم ترین مسئولیت دولت ها و خواسته ملت ها و جوامع بشمار می رود. در صدا و سیما این روزها پزشکان بسیاری مصاحبه می کنند و تاکید دارند که کرونا بیماری خطرناکی نیست، درصد مرگ و میر بر اثر آن کم است و ...این ها درست. اما همین که کشور دچار بحران است و ما هم هی به بحران دامن می زنیم خودش مزید بر علت شده تا عده ای مشوش شوند. به نظر من وجود یک استدیوی مشخص برای پخش اخبار کرونا در یکی از شبکه ها از بار روانی موجود بر شبکه ها هم کم می کند. چون اکنون همه در تلاشند خبر دسته اول به مردم بدهند. یک مرجع برای پاسخگویی وجود داشته باشد و هرکس می خواهد از آخرین اخبار کرونا مطلع شود به آن مراجعه کند. حال که مردم در خانه اند و توصیه شده کمتر بیرون بروند باید برای ذائقه آن ها اندیشیده شود. برنامه های سرگرم کننده، مسابقات، استندآپ درباره این بیماری و ... ساخته و پخش شود. اجازه بدهیم مردم وارد مداری شوند که بیماری در تسخیر آن ها باشد نه آن ها در تسخیر بیماری و علاوه بر همه این ها اکنون زمان آن فرا رسیده که در تمام شبکه ها با توجه به مخاطبانشان از یک روانشناس یا مشاور کمک گرفته شود.

 یعنی به زعم شما حضور روانشناس کودک در شبکه نهال و سایر مشاوران در شبکه های تلویزیونی می تواند بحران ذهنی مردم را حل کند؟

قلی پور:‌قطعا همین طور است. باید با تکنیک های آرامشبخش مردم را از این بحران عبور دهیم. نباید جامع از اخبار کرونا اشباع شود اما باید متوجه باشد که باید رعایت نکات بهداشتی را در حد اعلا انجام دهد. ما در ارائه نکات آموزشی فقط به اینفوگرافی ها و توصیه های پزشکان اکتفا کرده ایم در حالیکه می توان با زبان طنز، با زبان انیمیشن و هنر تاثیر گذار تر عمل کرد.


در جهان معاصر بشر هر روز با تهدید جدیدی روبروست. اگرچه این تهدیدات در گذشته نیز وجود داشته است اما اینک با تکیه بر علم روز باید راه های فائق آمدن بر یک بحران سریع تر و ریشه ای دنبال شود. اگرچه بخشی از ترس مردم از کرونا و آنچه در ذهن تصور می کنند منطقی به شمار می آید اما کار از آن جایی خراب می شود که بیم های بیمارگونه و شایعات بی پایه از یک بحران گذرا، فاجعه ای عظیم می سازد.

تغذیه سالم خطر ابتلا به بیماری کرونا را کاهش می دهد

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: هر چه بتوانیم سیستم ایمنی بدن را با تغذیه مناسب تقویت کنیم کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ها مثل کرونا قرار می‌گیریم.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان چهارمحال و بختیاری  ؛ عنایت ا... کلیج رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه باید سیستم ایمنی بدن را با غذاهایی که حاوی ویتامین‌های C، A و D هستند بالا ببریم، افزود: بهترین منبع ویتامین C مرکبات هستند که مصرف روزانه آن‌ها توصیه می‌شود.

وی، با بیان اینکه بعد از مرکبات سبزیجات هستند که منبع خوب ویتامین C به‌شمار می‌روند، افزود: پیاز منبع دیگر ویتامین C است که به‌صورت خام می‌تواند مصرف شود.

کلیج از دیگر ویتامین هایی که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت نماید به ویتامین A اشاره داشت و افزود: این ویتامین در سبزیجاتی که برگ تیره دارند مثل اسفناج یافت می‌شود.

وی، سبزیجات با رنگ‌های زرد و نارنجی مثل هویج و کدو حلوایی را از دیگر منابع سرشار از ویتامین A برشمرد.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: شیر یکی از کامل‌ترین ماده‌های غذایی است که همه مواد غذایی مورد نیاز بدن را دارا است.

وی در ادامه متذکر شد، شیر منبع کامل پروتئین و کلسیم است و توصیه می‌شود در روز حداقل دو واحد مصرف ولی حتماً باید از شیر پاستوریزه، جوشیده و کم‌چرب استفاده شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
, پیامد روانی شیوع کرونا را چگونه ارزیابی می کنید؟, پیامد روانی شیوع کرونا را چگونه ارزیابی می کنید؟,
,
,
,
, از نظر شما مردم ما به "ترس از بیماری" مبتلا شده اند؟, از نظر شما مردم ما به "ترس از بیماری" مبتلا شده اند؟,
,
,
,
, به نظرتان برای کنترل بهتر اوضاع چه باید کرد؟, به نظرتان برای کنترل بهتر اوضاع چه باید کرد؟,
,
,
,
,  آقای قلی پور، خیلی ها می گویند ما نگران خودمان نیستیم نگران خانواده مانیم. به آنان چه توصیه ای دارید؟,  آقای قلی پور، خیلی ها می گویند ما نگران خودمان نیستیم نگران خانواده مانیم. به آنان چه توصیه ای دارید؟,
,
,
,
,  وظیفه دولت ها در چنین شرایطی چیست. به هرحال بحران وجود دارد و نمی توان آن را کتمان کرد. برای کنترل بهتر اوضاع دولت ها چه می توانند کنند؟,  وظیفه دولت ها در چنین شرایطی چیست. به هرحال بحران وجود دارد و نمی توان آن را کتمان کرد. برای کنترل بهتر اوضاع دولت ها چه می توانند کنند؟,
,
,
,
,  یعنی به زعم شما حضور روانشناس کودک در شبکه نهال و سایر مشاوران در شبکه های تلویزیونی می تواند بحران ذهنی مردم را حل کند؟,  یعنی به زعم شما حضور روانشناس کودک در شبکه نهال و سایر مشاوران در شبکه های تلویزیونی می تواند بحران ذهنی مردم را حل کند؟,
,
,
,
,
,
,
, تغذیه سالم خطر ابتلا به بیماری کرونا را کاهش می دهد, تغذیه سالم خطر ابتلا به بیماری کرونا را کاهش می دهد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه