اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

انتقادهایی دو طرفه از صدا و سیما در روزهای خانه نشینی اجباری/نه این و نه آن، هر چه ستاد مبارزه با کرونا می گوید!

انتقادهایی دو طرفه از صدا و سیما در روزهای خانه نشینی اجباری/نه این و نه آن، هر چه ستاد مبارزه با کرونا می گوید!
در این روزهایی که کرونا ویروس زندگی اکثریت مردم جهان را تحت الشعاع قرار داده است، مردم شریف ایران نیز از این بحران بی نصیب نیستند؛ اما فشارها و هجمه های ضد و نقیضی که به دنیای هنر و تلویزیون وارد می شود در این زمان قابل تامل و تفکر است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ "بماند برای روزهای بهتر!"، این بخشی از پست رامبد جوان در مورد تولید سری جدید خندوانه در روزهای کرونایی بود. همین پست کافی بود تا برخی به انتقاد از رامبد جوان بپردازند؛ از جمله محمود رضوی، تهیه کننده سینما و تلویزیون ایران که در واکنش به انصراف رامبد جوان از تولید خندوانه نوشت:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

"هرکس با تولید تاک‌شو و برنامه‌ای شبیه «خندوانه» آشنایی داشته باشد یا حتی در این سال‌ها آن را دنبال کرده باشد می‌داند که تولید این نوع برنامه‌ها نیازمند حضور مردم و تماشاگران است، اما با علم به همه این شرایط، حتماً به عمل و یادداشت آقای جوان معترضم!"

,

و این تنها انتقاد به رامبد جوان نبود، بلکه برخی رسانه‌ها و بسیاری از مردم نیز در صفحات مجازی نسبت به این اقدام بازیگر و برنامه ساز کشورمان واکنش نشان دادند.

,

مدتی بعد برنامه دورهمی با وجود شدت یافتن ویروس کرونا تولید و بر روی آنتن شبکه نسیم رفت، اما جالب این است که این بار نیز عده‌ای اقدام مهران مدیری مبنی بر تولید سری جدید دورهمی را به باد انتقاد گرفتند و بیان داشتند؛ که چه طور ممکن است در چنین شرایطی بازهم برنامه‌ای این چنینی با حضور این تعداد تماشاچی حاضر در استودیو اجرا شود.

,

یکی از این انتقادهای جدی از سوی مشاور رسانه ای وزیر بهداشت، علیرضا وهاب‌زاده صورت گرفت، او در صفحه شخصی‌اش در توئیتر نوشت؛ «تناقض یعنی توی پیک بیماری، 400 نفر رو از شهرهای مختلف کشور جمع کنی و توی دورهمی براشون از اصول پیشگیری از کرونا بگی!!

,

ظاهرا مهران مدیری واکسن پیشگیری از کرونا رو کشف کرده ما بی خبریم!! می شد جوری برنامه ساخت که سلامت چند صد نفر به خطر نیفته....»

,

انتقادهایی که جدی گرفته نشد

, انتقادهایی که جدی گرفته نشد,

البته در روزهای بحرانی، انتقاد، تنها واکنش نسبت به تولید برنامه‌های تلویزیونی نبود، بلکه نامه نگاری‌های رسمی نیز از سوی تصمیم گیرندگان و مسئولان مبارزه با کرونا نیز صورت گرفت، به طوری که دکتر زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در استان تهران نامه صریحی به وزیر ارشاد و رئیس صدا و سیما نوشت و بر توقف فیلمبرداری‌ها تأکید کرد.

,

علی عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما در واکنش به انتقادها گفت که؛ "نمی توانیم کشور را تعطیل کنیم، سریالی با 700 نفر عوامل داریم که پزشک یکی یکی آن‌ها را چک می کند."

,

اما پس از این صحبت ها تابناک ویدئویی از وضعیت بهداشتی در پشت صحنه سریالی با 700 نفر عوامل را منتشر کرد و نوشت؛ «تصاویری که از این پروژه به دست تابناک رسیده است نشان می دهد که کوچکترین اصول بهداشتی در طول این پروژه‌ها رعایت نمی شود.»

,

پس از مدتی کانون کارگردانان نیز در نامه‌ای خطاب به رئیس صدا و سیما نوشتند؛ «در صورت عدم توقف، مسئولیت ابتلا یا فوت هر یک از عوامل بر اثر کرونا با جنابعالی و مدیران ارشد صدا و سیماست.»

,

در نهایت برنامه دورهمی با بهترین تصمیم مهران مدیری تکلیفش روشن شد؛ او خطاب به مردم نوشت؛ "تصمیم گرفتم که از روز شنبه، ضبط برنامه بدون حضور تماشاگر انجام شود."

,

اما قطعا هنوز سریال‌هایی هستند که مشغول فعالیت و فیلمبرداری هستند، شاید برخی با ادامه تولید برنامه‌ها و فیلمبرداری‌ها موافق بوده و بگویند آیا ما در این شرایط نیاز به سریال و سرگرمی نداریم و برخی نیز متوقف نکردن فیلمبرداری‌ها را نوعی برخورد نادرست و خودخواهانه بدانند!

,

اما قطعا نباید از یاد ببریم که در این زمان هیچ گونه نظرهای غیرتخصصی و حتی تخصصی در حوزه‌هایی نامربوط با مبارزه با کرونا نمی تواند برای هیچ شخص و گروهی حجت باشد.

,

در واقع ذکر این موضوع ضرورت دارد که هم در این بحران و هم در بحران‌های دیگر مدیران و متخصصان هر حوزه باید بدانند که در مواقع اضطراری و بحرانی گوش به فرمان فرماندهان مربوطه همان عملیات باشند، در غیر این صورت متأسفانه در مواقع اضطراری به خاطر این تنوع آرا شاهد ضربات جبران ناپذیری خواهیم بود، بنابراین با حفظ احترام باید بگوییم در این زمان نه نظرات مردم باید مهم باشد و نه دستورات و اظهارنظرها و سلیقه‌های مدیریتی! به طور مثال در همین زمان مبارزه با ویروس خطرناکی به اسم کرونا، قبل از هر کسی حرف‌ها و دستورات و فرماندهی فرماندهان مقابله با شیوع کرونا و در نتیجه ستاد مبارزه با کرونا ارجحیت دارد و این درسی است که ما باید بیش از این با خود آن را تمرین کرده و بیاموزیم.

,

تولیدات دقیقه نودی، معضل همیشگی صدا و سیما

, تولیدات دقیقه نودی، معضل همیشگی صدا و سیما,

همان طور که رهبر معظم انقلاب در این مدت دوبار ( در روز درختکاری و در پیام اخیرشان) تأکید کردند که تدابیر وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا لازم الاجرا است، بنابراین صدا و سیما که خودش نیز مردم را به رعایت تدابیر ستاد کرونا دعوت می کند خودش نیز باید در این رابطه پیش قدم باشد.

,

بنابراین تعطیلی تاک شوها و یا محدود کردن آن‌ها، توقف برخی سریال‌ها به خصوص آن‌ها که محدودیت زمانی ندارند صد در صد باید در دستور کار قرار بگیرد، ولو ضربه‌های اقتصادی و هزینه‌های مالی به همراه داشته باشد، زیرا در صورت ادامه این بیماری قطعا جبران وضعیت اقتصادی به مراتب سخت تر خواهد بود.

,

از طرفی این انتقاد به صورت جدی بر صدا و سیما وارد است که چرا هر سال ترجیح می دهد پروژه‌های خود را دقیقه نودی پیش ببرد، مگر سریالی مانند پایتخت سریالی نیست که هر سال تأکید بر ساخت آن دارند، پس چرا همیشه تا دقیقه نود باید تولیدش طول بکشد.

,

موضوع دیگر این است که چرا در چنین زمانی ابتکار عمل نداشته و نمی توانیم تولیداتی متناسب با شرایط کنونی را تولید کنیم، می توان برنامه‌هایی تولید کرد با کمترین عوامل و بیشترین مخاطب! یادمان نرود ما در بحران قرار داریم و بهترین نوع برخورد با بحران این است که مدیریتی متناسب با موقعیت و زمان کنونی طراحی و عملیاتی کنیم! بنابراین بهتر است تصمیمی بگیریم که نه نیاز به توجیهات غیرکارشناسانه به اصرار در متوقف نکردن بسیاری از پروژه‌ها داشته باشیم و نه نیاز برای بیانِ " بماند برای روزهای بهتر"، که قطعا روزهای بهترمان زمانی خواهد آمد که امروز بهترین رفتار را داشته باشیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه