اخبار داغ

کالای ایرانی یا خارجی ، کدامیک بهتر است ؟

کالای ایرانی یا خارجی ، کدامیک بهتر است ؟
به راستی چرا بسیاری از ما ایرانیان بیش از آنکه به مصرف تولیدات داخلی و بومی خود بپردازیم در دور باطل و ترویج مدام کالاهای خارجی فرو رفته و برای مصرف هر چیزی باید به دنبال مارک خارجی ان می رویم ؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی  راه دانا به نقل از مفاآنلاین به راستی چرا بسیاری از ما ایرانیان بیش از آنکه به مصرف تولیدات داخلی و بومی خود بپردازیم در دور باطل و ترویج مدام کالاهای خارجی فرو رفته و برای مصرف هر چیزی باید به دنبال مارک خارجی ان می رویم ؟

, شبکه اطلاع رسانی  راه دانا, مفاآنلاین ,

اگر یک نظرسنجی از افرادی که در بازار به دنبال خرید اجناس هستند انجام شود،به نظر می رسد بخش قابل توجهی از آنها به خرید کالاهای خارجی تمایل دارند و اگر دلیل آنرا بپرسید تقریبا پاسخ همه مشابه است،کفیت بالاتر کالاهای خارجی نسبت به محصولات مشابه داخلی،قیمت کمتر و تنوع بیشتر را دلیل انتخاب خود می دانند.

,

سالهاست کشور ما با معضلی به نام ترویج مصرف کالاهای خارجی روبرو بوده است روندی که پس از گذشت دهه ها تبدیل به فرهنگی گشته است که همواره کالای خارجی را بر کالای تولید وطن تر جیح داده است و این کالای ایرانی یا تولید داخل بوده است که همچنان از عدم توجه و نگاه منفی به آن رنج برده است.

,

با توجه به چرخه تولید،هر کالای خارجی که می خریم به معنای آن است که اشتغال خارجی افزایش یافته و در عوض شرایطی را برای تعطیل شدن صنایع داخلی و بیکاری بیشتر نیروی کار فراهم کرده ایم.این در حالی است که صنایع داخلی توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را نداشته باشند،واردات فشار مضاعفی را بر تولید کننده داخلی وارد می سازد.

, با توجه به چرخه تولید،هر کالای خارجی که می خریم به معنای آن است که اشتغال خارجی افزایش یافته و در عوض شرایطی را برای تعطیل شدن صنایع داخلی و بیکاری بیشتر نیروی کار فراهم کرده ایم.این در حالی است که صنایع داخلی توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را نداشته باشند،واردات فشار مضاعفی را بر تولید کننده داخلی وارد می سازد.,

بنا به تاکید رهبر فرزانه انقلاب بخش عظیم حمایت از تولید ملی به مردم باز می گردد و نقش افراد جامعه در این حمایت نه تنها کمرنگ تر از دولت و حلقه های اصلی اقتصاد تولید یعنی کارگران و سرمایه گذاران نیست، بلکه این نقش بسیار اساسی و با اهمیت است، چرا که کم اقبالی افراد جامعه نسبت به تولیدات داخلی ریشه ای فرهنگی دارد و این موضوع چرخش چرخ های کار و صنعت را با چالش جدی مواجه ساخته و به وابستگی، عقب ماندگی و در نهایت رکورد اقتصادی – اجتماعی منجر خواهد شد.

,

از دهه های گذشته همواره کار شناسان بر این نکته تاکید کرده اند که دو عنصر مهم قیمت و کیفیت سبب می شود تا برای کالایی تقاضا وجود داشته باشد در این حال در گذشته و حال در بسیاری از کالاها نمونه خارجی بوده است که کیفیتی بالاترداشته است و عملا باعث استحکام فرهنگ خرید کالاهای خارجی شده است اما به راستی امروزه نیز کالاهای ایرانی قدرت رقابت با کالاهای خارجی را دارا نیستند یا این فرهنگ و رفتارهای غلط ما در کنار سیاست های اشتباه مقامات اقتصادی است که باعث شده است کالای ایرانی در کشور مهجور باشد و گاه زمانی باعث شده است همان کالا با نام کشوری دیگر در کشور عرضه گردد.

,

عدم استقبال و استفاده نکردن از کالاهای خارجی فقط شامل مصرف کننده نمی شود،بلکه تولید کننده نیز وظایفی را بر عهده دارد.قیمت بالای محصول،پایین بودن کیفیت،عدم توان رقابتی با کالاهای خارجی،تقاضا را به سمت کالاهای خارجی سوق می دهد. تولید کننده عمده فعالیت ها و برنامه ریزی های خود را فقط برای سود دهی در بازه زمانی کوتاه مدت انجام داده و به سلیقه و خواسته های مصرف کننده کمتر اهمیت می دهند،این در حالی است که در سایر کشورها،مصرف کننده داخلی را در اولویت قرار می دهند و محصولات جدید خود را به صورت رایگان و یا با تخفیف زیاد در اختیار مشتری قرار می دهند،تا بازار را نسبت به واردات کالاهای مشابه خارجی واکسینه نمایند.

,

images4

, images4, images4,

در حال حاضر با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی کشور تولیدات داخلی توان رقابت با محصولات خارجی را ندارند،مقایسه تولیدات داخلی با خارجی شبیه مقایسه بنز با ژیان می باشد.از جمله عواملی که باعث این عدم رقابت گردیده است می توان به عدم بهره گیری از تکنولوژی های جدید و پیشرفته،پایین بودن کیفیت بسته بندی محصولات و عدم تبلیغات و بازاریابی مناسب اشاره کرد،البته نباید نقش مهم سرمایه گذاری را نادیده گرفت.ترس از ورود کالاهای مشابه و تقلبی به بازار،انگیزه سرمایه گذاری در تولید را کاهش داده،با توجه به وجود نقدینگی زیاد کشور در چند سال اخیر،سرمایه گذاری که باید در تولید صورت گیرد و باعث افزایش تولید داخلی گردد به سمت بازارهای موازی پر سود تر مانند طلا و ارز سرازیر شده اند.

,

مشکل جدی دیگری که هم اکنون در زمینه تولید و عرضه کالا در بازار خودنمایی می کند کپی برداری از محصولات خارجی میباشد،در همین ارتباط عده ای از تولید کنندگان داخلی به جای تلاش برای تولید و ارتقاء سطح کیفی محصول خود با خرید آرم و هولوگرام از بازار نام و نشان کالاهای خارجی را بر روی محصولات خود درج می کنند و معتقد هستند که اگر محصولات آنها به اسم تولید داخلی عرضه شود،تقاضایی را از سوی مصرف کننده ندارد.عدم نظارت دقیق بر چنین مواردی و همچنین ورود بی رویه محصولات خارجی و واردات آنها مخصوصا به صورت غیرمجاز و قاچاق نه تنها انگیزه تولید و خلاقیت را سلب نموده بلکه تقاضا برای کالاهای داخلی نیز با عدم استقبال رو به رو شده است.

,

آنچه مشخص است چالش بزرگ پیش روی محصولات صنعتی داخلی در حال حاضر، انبوه کالاهای مصرفی بادوام و کم دوامی است که به شکل قانونی و یا غیرقانونی وارد کشور می شود، اما مسلم است که برای برخورد بااین چالش نمی توان تنها به برخوردهای قانونی اکتفا کرد و باید با توجه به شیو های گوناگون فر هنگی از مردم خواست تا مصرف کالای ایرانی را افتخار ملی بدانند علاوه بر این باید به یاد داشت تا وقتی که بازار و خانه های ما از کالاهای خارجی پر باشد، نه صنعت ما پیشرفت خواهد کرد و نه توسعه شکل خواهد گرفت و نه لشکرگسترده بیکاران کمتر خواهد شد و راه ایجاد اشتغال و کاستن از تعداد بیکاران فراهم آوردن زمینه توسعه تولید در کنار افزایش کیفیت کالاهاو تشویق خرید کالای ایرانی در کوتاه مدت و میان مدت در داخل کشور است در این راستا دولت باید به گونه ای عمل کند که قدرت و میل به خرید مردم برای خرید کالای داخلی تقویت شود امری که پیامدهای مثبت و مهمی نظیر بالارفتن رشد اقتصادی و صنعتی در کنار قدرت مند شدن صنعت و توان برای صادرات بیشتر به همراه دارد.

,

اگر خرید کالاهای ایرانی در جامعه ترویج پیدا کند و به فرهنگ عمومی تبدیل شود باعث افزایش انگیزه در تولید کننده و ایجاد فرصت های شغلی بیشتر برای افراد بیکار جامعه می گردد.در این صورت تقاضا به جای رفتن به سمت کالاهای خارجی به سوی کالاهای داخلی سوق داده می شود.

,

نویسنده: محمد صادقی –استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی

,

انتهای پیام/ص

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه