اخبار داغ

آشنایی با " قورقا " آجیل ترکمنی در خراسان شمالی

آشنایی با " قورقا " آجیل ترکمنی در خراسان شمالی
قورقا از گندم و کنجد تشکیل شده و این دو را با هم مخلوط و در دیگ های معروف ترکمن یاهمان غازان تفت داده و آن را به مصرف می رسانند .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از عصراترک، با توجه به اینکه این روزها مردم در خانه هایشان هستند و برای هر چه سریع تر ریشه کن کردن کرونا از منزل به جز در مواقع ضرورت خارج نمی شوند، لذا این روزها بهترین فرصت است با تهیه غذاهای سنتی بخشی از اوقات روزی سپری شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , عصراترک, عصراترک, عصراترک, ، با توجه به اینکه این روزها مردم در خانه هایشان هستند و برای هر چه سریع تر ریشه کن کردن کرونا از منزل به جز در مواقع ضرورت خارج نمی شوند، لذا این روزها بهترین فرصت است با تهیه غذاهای سنتی بخشی از اوقات روزی سپری شود.,

"قورقا" به معنای برشته کردن و تف دادن است  .از دیرباز قورقا  نوعی آجیل ترکمنی به شمار میرود . قورقا از گندم و کنجد تشکیل شده و این دو را با هم مخلوط و در دیگ های معروف ترکمن یاهمان غازان تفت داده و آن را به مصرف می رسانند .

,


طرز تهیه : گندم ، کنجد و دیگ مخصوص یا گاها در خانه در قابلمه نیز پخته می شود و مقداری هیزم جهت پخت آن در بیرون از خانه و در اجاق های محلی.

,
, طرز تهیه : ,

برای درست کردن قورقا ابتدا گندم و گنجد مورد نیاز که به اندازه یک کیلو و یا بیشتر تهیه می شود.

بعد از تهیه ان و پاک کردن زیر دیگ یا غازان با هیزم روشن می شود و بعد از داغ شدن دیگ مقداری گندم را در دیگ میریزند و هم میزنند و وقتی که رنگ گندم به رنگ قهوه ای تغییر شکل داد کنجد را به آن اضافه می کنند (دلیل اینکه کنجد دیر اضافه می شود نیز این است که کنجد ریز و پوست نازک است برای همین اگر همزمان با گندم به دیگه داغ ریخته شود می سوزد پس بهتر است کمی دیرتر کنجد اضافه شود ) و بعد از کمی تف دادن سر دیگ را میگیرند و در ظرفی میریزند سپس دوباره روی اجاق می گذارند و دوباره گندم و بعد از مدتی کنجد را به دیگ میریزند و دوباره تف میدهند و تا اخر به همین روال ادامه میدهند.

,
,
,


ترکمن از این اجیل ساده در فصل های سرد و شب نشینی ها استفاده می کنند.

,
,

انتهای پیام/ رحیمی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه