اخبار داغ

راهکارهای تولید در صنعت ضدتحریم ایران؛

صنایع دستی، آیینه تمام نمای تمدن ایرانی-اسلامی/ حمایت از هنرمندان کلید جهش تولید

صنایع دستی، آیینه تمام نمای تمدن ایرانی-اسلامی/ حمایت از هنرمندان کلید جهش تولید
از ۴۶۰ رشته صنایع دستی در دنیا ۲۹۵ رشته متعلق به کشورمان بوده و از نظر صادرات نیز ایران رتبه سوم و از نظر تنوع رتبه اول را در جهان به خود اختصاص داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، هربرت مارکوزه، جامعه شناس شهیر آلمانی در معروفترین کتاب خود"انسان تک ساحتی(بُعدی)" مهمترین ویژگی عصر یا جامعه اخیر را بهره گیری بسیار از تکنولوژی می داند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
در این نوع جامعه، مفهوم انسان جایگاه والای خود را از دست داده و انسان مدرن با سلطه بر طبیعت و استفاده از عقل ابزاری، تمامی تلاش خود را روی مصرف کردن می گذارد و از شناخت ارزشهای والا، حقیقی و زیبایی شناسانه، غافل مانده است.
,
 
,
تکنولوژی و ماشین، ارزش های کاذب جدیدی را به جای ارزشهای حقیقی، به انسان تحمیل نموده و حتی کار به جایی رسیده است که سخن گفتن از ارزشهای غیرابزاری به نوعی جنون، نادانی و حتی به قول مارکوزه بی عرضگی تلقی می شود.
,
 
,
در این آشفته بازار و درست در روزگاری که انسانها در انحصار تکنولوژی و ماشین قرار دارند و به اصطلاح دقیقتر روحشان در سیطره آهن پاره هاست، صنایع دستی به روح آدمی جلا بخشیده و با یادآوری پیشینیان و هویت آنان زمینه ساز آرامش می شود.
,
 
,
بسیاری از مردم و کارشناسان امر اعتقاد دارند صنایع دستی زبان گویای ذوق، هنر، فرهنگ پیشینیان و ابزاری برای نمایش هویت یک منطقه است، صنعتی که با هزینه پایین تولید شده و ارزش افزوده بسیار بالایی را نیز ایجاد می کند.
,
 
,
به عبارت دیگر صنایع دستی یکی از بخش‌های مهم اقتصادی و فرهنگی کشورمان است که ابزاری قابل توجه برای صادرات کالا و ارزآوری، اشتغالزایی، جذب گردشگر خارجی، بالا بردن سطح تولید ملی و معرفی فرهنگ اصیل ایرانی به جهانیان است که به باور صاحبنظران امر از نظر ایجاد اشتغال پایدار و از حیث گردش اقتصادی و مباحث مربوط به گفتمان سازی و تبلیغات فرهنگی مورد توجه بسیاری از کشورهاست.
,
 
,
, ,
 
,
در همین خصوص شریف زاده، مدیرکل ترویج و توسعه معاونت صنایع دستی گفت: نظریه رهبر معظم انقلاب هنرهای سنتی و صنایع دستی را متحول می‌کند چرا که ایشان معتقدند هیچ چیز بدون هنر در تاریخ نمی‌ماند و ما هم برای اینک در تاریخ بمانیم باید از آن استفاده کنیم.
,
 
,
لازم به ذکر است که از ۴۶۰ رشته صنایع دستی در دنیا ۲۹۵ رشته متعلق به کشورمان بوده و از نظر صادرات نیز ایران رتبه سوم و از نظر تنوع رتبه اول را در جهان به خود اختصاص داده اما به واقع این صنعت دچار مشکلات عدیده ای است که جهت تحقق جهش تولید باید آنها یکی پس از دیگری رفع شوند.
,
 
,
در باب اهمیت این صنعت محمودیان، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می گوید: صنایع دستی یکی از حوزه های مهم اقتصادی محسوب می شود و تنوع فراوان صنایع دستی ایران با 295 رشته فعال و نزدیک به 2 میلیون هنرمند، این ظرفیت را دارد که فضای کسب و کار جدیدی ایجاد کند. صنایع دستی یک کالای کاملا ایرانی عرضه می کند و قادر است رونق تولید را محقق کند.
,
 
,
به اعتقاد وی، کشورهای حاشیه خلیج فارس، خریداران دائمی صنایع دستی فاخر ایران هستند. بنابراین یک راه گریز از تحریم ها، افزایش تولید صنایع دستی با کیفیت است. تحقق این مهم نیز جز با برندسازی و بازاریابی نوین میسر نمیشود.
,
 
,
, ,
 
,
به همین دلیل خبرنگار تیتریک در این گزارش به بررسی راهکارها، چالش ها و موانع اصلی جهش تولید در صنایع دستی پرداخته و در آن از نظرات مسئولین و فعالین این حوزه بهره جسته است.
,
 
,
بازاریابی و فروش
, بازاریابی و فروش,
 
,
بازاریابی یکی از حلقه های مفقوده حوزه صنایع دستی است، در حقیقت یکی از اساسیترین نیازهای صنایع دستی در حال حاضر بازایابی و بازارسازی است چون از آنجایی که تولیدکنندگان و کارآفرینان این حوزه غالباً زنان طبقه متوسط به پایین هستند عدم دانش و آگاهی در زمینه بازاریابی و فروش یکی از مهمترین ضعف های این افراد است،  ضعفی که باعث می شود اولاً تولیدات آنها متناسب با نیاز بازار نبوده و کاربردی نباشد و ثانیا نتوانند ارتباطات ایجاد شده مقطعی در نمایشگاه ها و مراکز عرضه را به یک ارتباط دائم تبدیل کنند.
,
 
,
در همین خصوص ابراهیم باقری، یکی از فعالین این حوزه در گفت وگو با ایرنا افزود: با برنامه ریزی های منسجم می‌توان با حفظ و احیای مشاغل کهن در حوزه صنایع دستی گام‌های اساسی برای افزایش اشتغال و رونق کسب و کار و تحقق اقتصاد مقاومتی برداشت.
,
 
,
, ,
 
,
وی ادامه داد: نبود بازار فروش، نقدینگی و بی‌توجهی دستگاه‌های اجرایی به نیازهای فرشبافان چالش هنر فرش دستبافت این استان است.
,
 
,
بسته بندی مناسب و کاربردی کردن صنایع دستی
, بسته بندی مناسب و کاربردی کردن صنایع دستی ,
 
,
کارشناسان و فعالین صنایع دستی معتقدند برای جهش تولید و افزایش فروش هنرمندان و تولیدکنندگان لازم است در ابتدای امر نیاز خریداران را شناسایی کرده و کاملا با بازار همسو شد تا فروش این گونه از محصولات افزایش و در آینده ای نه چندان دور شاهد افزایش چند برابری صادرات آنها به کشورهای مختلف جهان باشیم.
,
 
,
یکی از مهمترین موانع تحقق این امر بسته بندی نامناسب صنایع دستی است که خود در کاهش صادرات و فروش تاثیر چندانی دارد که لازم است هر چه سریعتر فکری به حال آن کرد.
,
 
,
حمایت از هنرمندان
, حمایت از هنرمندان,
 
,
بیشتر تولیدکنندگان و هنرمندان که شغلشان در حوزه صنایع دستی است وضع اقتصادی مطلوبی ندارند، به طوری که آنها معتقدند نه تنها تسهیلات کم بهره برای صنایع دستی تعریف نشده بلکه ورود بی رویه کالاهای مشابه چینی بازار ما را کساد میکند و با درنظر گرفتن مشکلات اقتصادی موجود وضعیت بدی در این صنعت حکمفرماست.
,
 
,
, ,
 
,
تشکل سازی در حوزه صنایع دستی
, تشکل سازی در حوزه صنایع دستی,
 
,
تشکل سازی یکی از راهکارهای منطقی و اصولی برای انعکاس بهتر مطالبات هنرمندان حوزه صنایع دستی، کاهش هزینه‌های تولید، یکسان سازی و هدفگذاری مناسب برای تولید و کمک به بازاریابی فروش، است.
,
 
,
مشکلات بیمه ای
, مشکلات بیمه ای,
 
,
براساس آخرین آمارهای موجود  حدود 440 هزار نفر در کشور هنرمند شاسنامه دار صنایع دستی فعالیت می کنند اما تنها 5 هزار نفر از بیمه تامین اجتماعی برخوردارند. به همین دلیل کمتر کسی به این هنر دیدگاه شغل پایدار را دارد.
,
 
,
در همین خصوص علی اکبر جعفری، یکی از فعالین این حوزه در این باره می گوید: در گذشته تمام اعضای خانواده در تولید صنایع دستی فعالیت داشتند و معیشت خانواده نیز از همین راه تأمین می‌شد اما اکنون به دلیل مشکلات بیمه‌ای، درآمد پایین و نبود درآمد ثابت تضمین شده، خانواده‌ها علاقه‌ای به ادامه این شغل ندارند و بسیاری از رشته‌های صنایع دستی منسوخ شده است.
,
 
,
, ,
 
,
ایجاد فروشگاه‌های زنجیره ای
, ایجاد فروشگاه‌های زنجیره ای,
 
,
یکی از اعضای اتحادیه صنایع دستی کشورمان در این رابطه گفت: ایجاد فروشگاه زنجیره‌ای ثابت مانند گذشته برای صنایع دستی، موجب رونق دوباره این صنعت می‌شود.
,
 
,
سیامک کارگران افزود: ۳۰ سال پیش صنایع دستی وضعیت خوبی داشت و بعد از نفت دومین وارد کننده ارز به کشور بود اما با اجرای اصل ۴۴ و واگذاری امور به بخش خصوصی، صنایع دستی دچار مشکل شد و ایجاد فروشگاه زنجیره‌ای برای فروش مشکل گشاست.
,
 
,
تغییر روزانه قیمت مواد اولیه
, تغییر روزانه قیمت مواد اولیه ,
 
,
در این باره عباس شیردل، یکی از اعضای اتحادیه صنایع دستی کشور نیز به مهم ترین مشکلات موجود در زمینه صنایع دستی در گفتگویی اشاره کرده و تصریح می کند: کمبود مواد اولیه و قوانین در زمینه تجارت یعنی چه از نظر صادرات و واردات و این که به روز نیستند ازجمله مشکلات موجود در حوزه صنایع دستی است.
,
 
,
وی ادامه می دهد: متغیر بودن قیمت ارز یکی از مهم ترین معضلاتی است که در همه موارد ازجمله صنایع دستی چالش جدی ایجاد کرده و درواقع همه چیز درجامعه ما به چالش تبدیل شده و چالشی بدتر از این وجود ندارد که الان هیچ چیزی در جای خود نیست. قیمت مواد اولیه در صنایع دستی ثانیه ای حرکت می کند و هیچ تاجری نمی تواند قیمتی که امروز می دهد را فردا هم عرضه کند.
,
 
,
نیاز سنجی خریداران
, نیاز سنجی خریداران,
 
,
بر اساس مطالعات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، الگوی تولید محصولات باید به سمت تأمین نیاز جامعه حرکت کرده و به صورت هدفدار به سمت و سوی کاربردی کردن صنایع دستی سوق یابد؛ با این حال، با تدبیر خط‌مشی‌ها و اقداماتی برای دستیابی به مواد اولیه مناسب برای تولید صنایع دستی؛ تقویت فرایندهای مرتبط تولید، فروش و بازاریابی؛ تربیت تولیدکنندگان ماهر؛ استفاده از ظرفیت گردشگری، بخش خصوصی و زنان برای توسعه صنایع دستی و رفع موانع حقوقی این حوزه می‌توان به برطرف نمودن ایراد مزبور و اثربخشی مثبت صنایع دستی در شرایط تحریم امید داشت که البته، تحقق این هدف مستلزم نقش‌آفرینی دولت در مدیریت و راهبری صنایع دستی و بسترسازی صحیح مقامات مسئول برای رشد و شکوفایی این صنایع است.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه