اخبار داغ

کرونا در تعقیب کودکان خیابانی/ 133 کودک کار زیر 18 سال در کُردستان وجود دارد

کرونا در تعقیب کودکان خیابانی/ 133 کودک کار زیر 18 سال در کُردستان وجود دارد
هر چند میزان مرگ و میر کودکان کار در کردستان به ثبت نرسیده است اما این کودکان با توجه به مواردی که عنوان می شود به راختی می توانند ناقل این ویروس باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از کردتودی، سر چهار راه های بعضی از مسیرهای شهر سنندج از جمله خیابان فردوسی را کی طی می کنیم پسرهای 10 تا 13 ساله در خیابان با در دست داشتن دستمال کاغذی هایی می خواهند آنها را به فروش برسانند، خستگی از چهره شان نمایان است و با توجه به وجود هشدارهای فراوان در خصوص رعایت نکات بهداشتی در مورد کرونا اما متاسفانه هیچ نوع نکات بهداشتی را رعایت نکرده اند و اگر اینطور ادامه دهند متاسفانه احتمال ابتلا شدن آنها به این ویروس کرونا جدی می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی،,

نباید از موضوع کودکان خیابانی غافل شد

, نباید از موضوع کودکان خیابانی غافل شد,

یکی از شهروندان سنندجی می گوید: هر روزه من مسیر چهار راه فردوسی تا میدان بسیج سنندج را کی طی می کنم متاسفانه شاهد هستم که کودکانی با در دست داشتن بسته های آدامس و یا دستمال کاغذی در حال فروش آن هستند و چهره  و کار انها در این سن دل هر دردمندی را به درد می آورد اما برای همه شهروندان این جای سوال است که جمع‌آوری و ساماندهی این قشر کودکان مورد غفلت دستگاه‌های مسوول قرار گرفته و هر چند هر سال دستگاه‌ها از جمع آوری و ساماندهی آنها سخن می‌گویند، اما متاسفانه همچنان شاهد فعالیت آنها هستیم و می‌طلبد یک بار برای همیشه دستگاه ها به وظیفه خود عمل کرده و نسبت به ساماندهی آنها اقدام کنند.

,

وی یادآور شد: شرایط فعلی کشور مانند گذشته نیست و نباید و از موضوع کودکان خیابانی غافل شد زیرا ویروس کرونا با هیچ کس شوخی ندارد و در صورت عدم مراقبت بهداشتی، یک فرد آلوده می تواند صدها نفر را مبتلا کند.

,

, ,

کودکان کار می توانند ناقل ویروس کرونا باشند

, کودکان کار می توانند ناقل ویروس کرونا باشند,

بهار شافعی کارشناس روانشناسی بالینی در گفتگو با خبرنگار کردتودی عنوان کرد: کودکان کار و خیابان بی دفاع ترین افراد در برابر این بیماری به شمار می روند و بدون داشتن امکانات اولیه بهداشتی و پیشگیرانه در برابر کرونا مانند ماسک و دستکش در خیابان ها و معابر شهربه دست فروشی یا در سطل های زباله بدنبال جمع کردن ضایعات هستند.

, کردتودی,

معضل کودکان کار و خیابان علاوه بر آسیبی که به خود کودکان و خانواده هایشان وارد می‌کند، آزردگی شدید روحی و روانی شهروندان را نیز موجب شده و با توجه به شیوع کرونا خطر انتشار بیشتر این ویروس را نیز به همراه داشته است.

,

وی افزود: هر چند میزان مرگ و میر کودکان کار در کردستان به ثبت نرسیده است اما این کودکان با توجه به مواردی که عنوان می شود به راختی می توانند ناقل این ویروس باشند.

,

شافعی خاطر نشان کرد: از اینرو اگر چنین اقشار و گروه‌هایی مورد حمایت و پشتیبانی جدی و سیستماتیک قرار نگیرند، خود به کانون پرخطری برای گسترش و شیوع این بیماری تبدیل و سبب وارد آمدن صدمات انسانی، اجتماعی و اقتصادی جبران‌ناپذیری به کل جامعه خواهند شد. 

,

وی ادامه داد: در میان این گروه‌ها و اقشار که نیازمند توجه و حمایت فوری هستند، کودکان کار به دلایل مختلفی اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی شاید در صدر گروه‌هایی قرار دارند که باید در اولویت اول برخورداری از طرح‌های حمایتی قرار گیرند.

,

این روانشناس بالینی تاکید کرد: در این شرایط باید مسوولان نهادهای حمایتی و بهداشتی، فعالان مدنی، انجمن‌ها و خیرین با تهیه بسته‌های مواد غذایی و مواد بهداشتی ضمن ارتباط با این کودکان و خانواده‌های آنها علاوه بر حمایت‌های مادی آموزش‌های لازم را برای مدیریت این شرایط در اختیار آنان قرار دهند و کودکانی که سرپناهی ندارند با ارجاع آنها به خانه‌های امن و حمایت‌های مادی و بهداشتی از آنها می‌توان تا حدی از رنجشان کاست اگر چه همه می‌دانیم مداخلات پایدارتری در این زمینه لازم است.

,

, ,

133 کودک کار زیر 18 سال در کُردستان وجود دارد

, 133 کودک کار زیر 18 سال در کُردستان وجود دارد,

 محسن شجاعی معاون امور اجتماعی بهزیستی استان کردستان نیز در گفتگو با خبرنگار کردتودی عنوان کرد: 13 مرکز کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در استان کردستان وجود دارد که 12 مرکز آن با کمک موسسات خیریه و با همکاری سازمان بهزیستی فعالیت می کنند.

, کردتودی,

وی افزود: در این ایام با توجه به شیوع ویروس کرونا در خیابان، با کمک های مادی بسته های غذایی و بهداشتی توزیع شد و خانواده‌ها را اقناع کرده‌ایم که حتی‌الامکان از ورود کودکان به خیابان جلوگیری کنند اما متاسفانه به طور میانگین روزانه شاهد حضور تعدادی از کودکان در سرچهارراه‌ها و خیابان‌های سطح شهر هستیم.

,

 

,

, ,

وی گفت: در حال حاضر در استان کردستان 133 کودک کار زیر 18 سال وجود دارد که براساس مصوبه شورای عالی فرهنگی تمام این کودکان ساماندهی شده اند که چهار نفر از آنها نیز دختر هستند.

,

معاون امور اجتماعی بهزیستی کردستان با بیان  اینکه خیابان کانون آسیب برای کودکان کار است، افزود: خیابان جای کودکان نیست و اولویت اصلی ما بازگرداندن این افراد به کلاس درس و کانون خانواده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه