اخبار داغ

آشفته بازار قیمت ها از مزرعه تا سفره مردم؛

دلال های پیاز در بازار کرج، اشک فروشنده و خریدار را درآورند/ وقتی اجاره بها کاسبان را ناچار به گرانفروشی می کند!

دلال های پیاز در بازار کرج، اشک فروشنده و خریدار را درآورند/ وقتی اجاره بها کاسبان را ناچار به گرانفروشی می کند!
این روزها محصولات غذایی زنجیره مزرعه تا سفره مردم را در حالی طی می کنند که کشاورز، کاسب و خریدار از وضعیت پیش آمده ناراضی هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، سال 1372 آئین نامه راه اندازی بازار میوه و تره بار شهرداری ها برای فروش مستقیم محصولات کشاورزی با هدف رونق بازار و سفره مردم تدوین شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
اما با گذری بر یکی از 14 مرکز تره بار کرج متوجه می شوید که نه فروشندگان و نه خریداران از وضعیت بازار راضی نیستند، یکی از مشتریان در پاسخ به رضایت یا عدم رضایت از شرایط یه وجود آمده در سال های اخیر و تاثیر گذاشتن آن بر معیشت مردم می گوید؛ چه کسی از وضعیت کنونی راضی است که من راضی باشم؟ کشاورزها برای صیفی جاتی چون خیار مشری نداشتند و آن را به رودخانه می اندازند اما من آن را کیلویی 3 هزار و 800 تومان خریداری کرده ام.
,
 
,
, ,
 
,
متهم درجه یک این موضوع به نظر می رسد اجاره بها است، یکی از فروشندگان می گوید؛ ماهی 31 میلیون و 300 هزار تومان صرفا به سازمان میادین میوه و تره بار می دهیم، ماهیانه 15 میلیون تومان هم برای مغازه هزینه می کنیم که جمعا 45 میلیون تومان برای ما تمام می شود.
,
 
,
فروشنده دیگری می گوید؛ اجاره ها بسیار بالا است و رقمی برابر 22 میلیون تومان خواهد بود. یک کاسب از صبح تا شب هم کار کند نمی تواند هزینه خودش را تامین کند و ناچار است از مشتری بگیرد!
,
 
,
واگذاری از طریق مزایده علت بعدی افزایش قیمت هاست که حسرتی مسئول بازارهای سازما میادین میوه و تره بار شهرداری کرج درباره آن می گوید؛ قیمت پایه مزایده را کارشناسان رسمی داگستری مشخص می کنند اما این افراد متقاضی و شرکت کنندگان هستند که قیمت ها را بالا می برند.
,
 
,
و اما فارغ از صحبت های این مسئول مشکل اصلی "واسطه ها" است، یکی از فروشندگان می گوید متاسفانه بازار در قرق واسطه هایی است که حتی نقشی هم ندارند، پولی دریافت می کنند و در عوض موجب بالا رفتن نرخ کرایه و محصولات می شوند. کشاورز اصولا محصولات خود را به میدان بارها می فروشد زیرا برای برگرداندن پول به آنها، میادین مطمئن تر هستند اما غرفه بازارها چون اجاره ای است با اتمام مدت زمان اجاره، مغازه وارد مزایده می شود و سال بعد مشخص نیست کاسب در این بازار حضور داشته باشد یا خیر.
,
 
,
, ,
 
,
فروشنده مذکور در حالی اینگونه سخن می گوید که کشاورزان هم برای فروش محصولات خود درمانده شده اند، یکی از کشاورزان می گوید؛ اتحادیه قیمت محصول پیاز را 500 تومان در نظر گرفته است اما دلال ها نرخ 300 تومانی به ما می دهند. با این وضعیت ما حتی نمی توانیم پول کارگرها را هم پرداخت کنیم. با این روند بازار که پیاز کیلویی 200 تومان شده است، من حتی نمی توانم هزینه توری برای بسته بندی پیاز را تامین کنم.
,
 
,
یکی از کشاورزان می گوید؛ پیاز را روز گذشته کیلویی 1000 تومان فروخته ام اما به ازای هر کیلو، 800 تومان کرایه پرداخت کرده ام، اما مصرف کنندگان در بازارها از پیازی صحبت می کنند که کیلویی 4 هزار تومان خریداری می کنند. این روند حکایت از آن دارد که نقش تعاونی ها به عنوان حلقه ای بین کشاورزان و مصرف کنندگان مغفول مانده است.
,
 
,
, ,
 
,
موسوی مدیر تعاون روستایی استان البرز درباره مشکلات این عرصه می گوید؛ متاسفانه فضایی که بتوانیم محصولات کشاورزی تولید کنندگان یا در واقع سهام داران را عرضه کنیم در اختیار نداریم.
,
 
,
و اما این تفاوت قیمت ها از مزرعه تا سفره مردم به ستاد تنظیم بازار رسید و سازمان میادین قرار شد مزایده ها را حذف کند، وحیدی رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری کرج با اعلام این خبر می گوید؛ شهرداری این قانون را باید بر اساس برخی آیتم ها محاسبه کند و آن را به تائید شورا برساند تا یک قیمت ثابت به دست آید.
 
,
,
ختم کلام...
,
 
,
حالا باید منتظر کاهش قیمت ها باشیم زیرا اجرای درست این تصمیمات هم به پیگیری درست مسئولان مرتبط خواهد بود. 
,
 
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه