اخبار داغ

رابطه اقتصادی با آمریکای جنوبی در سایه تحریم‌ها ثمر داد؛

موفقیت ایران در یک معامله شاخص نفتی/ مردم ونزوئلا با پرچم ایران جشن گرفتند

موفقیت ایران در یک معامله شاخص نفتی/ مردم ونزوئلا با پرچم ایران جشن گرفتند
به گفته کارشناسان مسائل بین‌المللی صدای نفت کش‌های جمهوری اسلامی ایران و ورود آنها به ونزوئلا، ناقوس مرگ ابهت و هیبت تو خالی دولت جنایتکار آمریکا را به صدا در آورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، طی هفته گذشته در میان خبرهای جهانی خبری منتشر شده که نشان از عزم جهانی برای پایان دادن سلطه گری آمریکا داشت اعزام پنج نفتکش ایرانی به ونزوئلا که واکنش های زیادی را نیز به دنبال داشت، خبر اعزام پنج نفتکش سوخت از جمهوری اسلامی ایران به مقصد جمهوری بولیواری ونزوئلا از هفته گذشته  تا کنون در صدر اخبار بین المللی قرار گرفته و تمام رسانه های جهان به آن پرداخته اند و هنوز هم تحلیل ها در این زمینه ادامه دارد.

"دیوسدادو کابلو" رییس مجلس ملی موسس ونزوئلا که پس از نیکولاس مادورو قدرتمندترین مرد این کشور محسوب می‌شود، با ورود نفتکش‌های ایران به سواحل ونزوئلا گفت که مردم تهران و کاراکاس مسیر آزادی را در پیش گرفته‌اند.

در حالی نفت کش های ایران یکی پس از دیگری در بنادر ونزوئلا پهلو گرفتند که تهدید های زیادی از سوی آمریکا برای این نفت کش ها اعلام شده بود هفته گذشته روزنامه وال استریت ژورنال از تهدید آمریکا برای تحریم نفتکش‌های حامل سوخت ایران به مقصد ونزوئلا برای شکستن اتحاد جدید نفتی میان تهران و کاراکاس خبر داد بود  اما هیچ یک از این تهدیدان نه توانست از عزم ایران برای اعزام نفت کش ها کاهش دهد و در نهایت این تهدیدات هرگز عملی نشد.

دولتمردان آمریکا از روز اول، حرکت نفتکش‌های ایران را از بندر شهید رجایی واقع در سواحل بندرعباس زیر نظر داشتند و هشدارهایی  هم دادند تا جایی که چند نفر از جمله امیر قطر و سلطان عمان را واسطه کردند تا ایران متقاعد شود حرکت نفت کش ها با واکنش قطعی ارتش آمریکا مواجه خواه شد و در راستای آن   ارتش آمریکا با اعزام چندین ناو جنگی و ناوشکن و سایر تجهیزات نظامی به دریای کارائیب ذیل عنوان دروغین مبارزه با مواد مخدر سعی کرد واقعی بودن تهدیداتش  را به جمهوری اسلامی گوشزد نماید اما ایران از یک طرف از طریق همین واسطه‌ها و نیز بصورت اعلام عمومی به تهدیدات آمریکا قاطعانه پاسخ داد و از طرف دیگر تمهیدات نظامی را برای واکنش در نظر گرفت و طرف آمریکایی را هم بطور کلی از ابعاد آن در منطقه آگاه کرد همچنین روشن نگه داشتن رادار نفت‌کش‌های ایران یک پیام سیاسی به تمامی کشورهای دنیا داشت و تحریم‌های نفتی آمریکا را زیرسوال برد.

جشن مردم ونزوئلا با پرچم ایران

اعزام پنج کشتی نفتکش «فورچون»، «فارست»، «فاکسون»، «پتونیا» و «کلاول» حامل سوخت ایران به ونزئلا از اهمیت زیادی برخوردار است تا جایی که ونزوئلا رسیدن نفتکش‌های ایرانی را جشن گرفت و پرچم ایران در کاراس به اهتزارز در آمد و کاربران شبکه های اجتماعی ونزوئلا با انتشار پرچم های ایران در صفحات خود از این اقدام ایران قدردانی کردند.

بعد از ورود اولین نفت کش ایرانی به آب های ونزوئلا آسوشیتدپرس اعلام کرد محموله‌های نفتی ایران، با بی‌اعتنایی به تحریم‌های شدید اعمال شده توسط دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، وارد این کشور می‌شود و منعکس کننده دوره تازه‌ای در روابط در حال شکوفایی بین کاراکاس و تهران است. ایران در حال محکم کردن جای پای خود در نیم‌کره غربی است.

در این  زمینه مسعود اخوان فرد کارشناس حقوق بین الملل درگفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار کرد: صدای نفت کش های جمهوری اسلامی ایران و ورود آن ها به ونزوئلا ناقوس مرگ ابهت و هیبت تو خالی دولت جنایتکار آمریکا را به صدا در آورد.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: بین ایران و ونزوئلا شباهت هایی وجود دارد هر دوی این دولت ها از دستورات و اوامر رژیم آمریکا سرپیچی کرده و می کنند این کشورها زمانی پایگاه آمریکا بودند با این تفاوت که ونزوئلا در قاره آمریکا و نزدیک کشور آمریکا است و جمهوری اسلامی ایران هزاران کیلومتر با آمریکا فاصله دارد، و منطقه ویژه و راهبردی خلیج فارس اهمیت فوق العاده دارد که در دنیا بی نظیر است.


مرگ دکترین مونروئه و ورود به حیات خلوت آمریکا

وی خاطرنشان کرد: کشورهای ایران و ونزوئلا سال های سال است تحت تحریم آمریکا هستند و کشورها نمی توانستند کالایی را به این کشورها عرضه کنند و یا از آنها واردات داشته باشند اما با اعلام قبلی و بدون هیچ ترس جمهوری اسلامی ایران5 فروند کشتی نفت کش خود را به ونزوئلا ارسال کرد.

استاد دانشگاه تصریح کرد: حرکت کشتی های نفت کش ایران به سمت ونزوئلا در مقابل دیدگان کشورهای جهان بود و  ایرانی ها  از تهدیدات تو خالی آمریکا نترسیدند و با بر افراشتن پرچم جمهوری اسلامی ایران روی نفت کش ها به هیمنه پوشالی آمریکا لبخند معناداری زدند و مرگ دکترین مونروئه نسبت به آمریکای لاتین بعنوان اتاق خلوت ایالات متحده آمریکا فرا رسید.

اخوان فرد ادامه داد: ارسال کشتی های نفت کش ایران به ونزوئلا دستاوردهای زیادی داشت که در دنیا بی نظیر بود این مسئله نشانگر این است که دوران امرو نهی آمریکا به پایان رسیده و ونزوئلا بدون ترس از تهدیدات آمریکا از تحریم های غیرقانونی آمریکا سرپیچی کرد.

ریزا گریز تارگوتحلیلگر امور ونزوئلا از در این باره گفت: چنین روندی نشان می دهد که ایرانی‌ها اطمینان کافی دارند که دولت ترامپ نمی‌تواند مانعی بر سر راه آن‌ها شود و به همین دلیل خطر بیشتری می‌کنند تا به منطقه آمریکای لاتین که حیات خلوت آمریکا محسوب می‌شود، ورود کنند.  

هدف ایران و ونزوئلا انجام یک معامله اقتصادی بود

کوروش احمدی کارشناس ارشد مسائل بین‌المللی در این زمینه اظهار کرد: جلوگیری از حرکت نفتکش‌ها در آب‌های آزاد به قدری با حقوق بین‌الملل و تمام بنیادهایی که دنیای امروز بر آن استوار است، منافات دارد که حتی یک دولت یاغی و بی‌اعتنا به حقوق بین‌الملل مثل دولت ترامپ نیز مشکل می‌تواند به آن مبادرت کند. هر اقدامی علیه این نفتکش‌ها می‌توانست موجب یک بحران بین‌المللی شود.

وی افزود: هدف ایران و ونزوئلا در ابتدا بی‌شک انجام یک معامله اقتصادی بوده است. ونزوئلا به خاطر فروپاشی تولید در پالایشگاه‌های آن کشور با بحران کمبود بنزین و گازوئیل مواجه است و ایران نیز طی چند ماه اخیر به خاطر کاهش سفرها و کاهش فعالیت‌های اقتصادی و کرونا و... اضافه تولید بنزین دارد، طبعا با توجه به حرف و حدیث‌هایی که در این رابطه مطرح شد، رسیدن نفتکش‌ها به ونزوئلا یک پیروزی سیاسی برای ایران نیز به شمار می‌رود.

به گفته کارشناسان محموله ایران به ونزوئلا فاقد اشکال قانونی بود چرا که مبادله بنزین بین دو دولت قانونی مشکلی ندارد  ایران توانایی صادرات بنزین را داشت و به صدور بنزین هم نیازمند بود و اقدامات دو سال اخیر آمریکا محدودیت‌هایی را سر راه صادرات بنزین ایران پدید آورده بود. بنابراین اینجا دو نیاز مهم به یکدیگر گره خوردند و ایران تصمیم گرفت به درخواست کاراکاس پاسخ مثبت بدهد و البته این اراده را هم داشت که تمهیدات نظامی برای تأمین امنیت نفتکش‌ها را به کار گیرد که کارساز هم شد.

نکته  حائز اهمیت دیگر این است که با این اتفاق جسارت های کشور ها دیگر در جهان برای مبادلات اقتصادی با ایران بیشتر خواهد شد همچنین در دوره قبلی تحریم‌ها در سال 90، کشور نیاز جدی به بنزین پیدا کرد در آن زمان ونزوئلا مازاد بنزین داشت و ایران هم از این کشور بنزین وارد کرد  تا نیاز کشور به بنزین  به طور کامل برطرف شود.


انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
, جشن مردم ونزوئلا با پرچم ایران, جشن مردم ونزوئلا با پرچم ایران,
,
,
,
,
,
, قم فردا,
,
,
,
,
, مرگ دکترین مونروئه و ورود به حیات خلوت آمریکا, مرگ دکترین مونروئه و ورود به حیات خلوت آمریکا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, هدف ایران و ونزوئلا انجام یک معامله اقتصادی بود, هدف ایران و ونزوئلا انجام یک معامله اقتصادی بود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه