اخبار داغ

جست و جوی نان بر سر گذر؛

زخم کرونا بر زندگی کارگران کُردستانی/ ساخت و سازهایی که دیگر جوابگوی تعداد کارگران استان نیست!

زخم کرونا بر زندگی کارگران کُردستانی/ ساخت و سازهایی که دیگر جوابگوی تعداد کارگران استان نیست!
میدان‌های اصلی شهر صبح خروس‌خوان محل تجمع کارگرانی است که دنبال یافتن کاری برای همان‌روز به منظور تامین هزینه امرار معاش خود و خانواده هستند و در جدال بین جان و نان هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی،  احمد با قد بلند، موهای مجعد، صورت آفتاب سوخته و دستانی زمخت، در انتظار کارفرمایی است که به سراغش بیاید و او بتواند، نانی بخرد و غذایی برای خانواده سه نفره‌اش تهیه کند. او مستاجر است و تا دیپلم درس خوانده، 38 ساله است، سال‌هاست کارگری می‌کند و تنها منبع درآمدش، از محل کاری است که روزانه به دست می‌آورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,   کُردتودی,

سال‌ها کارگری، چهره او را خموده کرده و نه انگار که پدر فرزندی پنج ساله است.شرایط سخت کاری، نداشتن امنیت شغلی، نداشتن بیمه و کار مستمر، احمد را فرتوت، خسته و پیر کرده، اما او همچنان امیدوار است تا چراغ خانه‌اش را روشن نگه دارد.

,

شیوع ویروس کرونا و تعطیل بودن کارگاه‌های ساختمانی، شرایط سختی برای خانواده احمد زندی به وجود آورده است.

,

, ,

قبل از شیوع کرونا، راحت‌تر می‌توانست کاری به دست آورد و مخارج خانواده را تامین اما حالا، سری از تاسف تکان می‌دهد و عنوان می‌کند گاهی چند روز پشت سر هم، نمی‌تواند کاری انجام دهد، با اینکه تا عصر در میدان انقلاب سنندج منتظر می‌ماند تا شاید کسی کارگری بخواهد، اما در نهایت با دست خالی به خانه می‌رود

,

احمد نماینده هزاران کارگر ساختمانی و فصلی در کردستان و کشور است که طی 3 ماه گذشته، کرونا زندگیشان را زیر و رو کرده است.

,

, ,

برای کارگران ساختمانی نگرانیم

, برای کارگران ساختمانی نگرانیم,

به راستی کارگر، یک کلمه نیست دنیایی در این واژه نهفته است و در آن می‌توان جهانی  مملو از تلاش، تقلا، درد و رنج و سختی را دید ولی بی شک درک و حس کردن چنین شرایطی از عهده هر کسی برنمی آید مگر اینکه خود روزی کارگری کرده باشد.

,

کارگری شغلی که نقش محوری در توسعه هر جامعه ای دارد و متاسفانه در بیشتر جوامع هم علی رغم تاثیرگذاری آن زیاد مورد توجه قرار نمی گیرد و کارگران همواره جزو اقشار ضعیف و آسیب پذیر بوده و هستند.

,

سه ماهی  از شیوع ویروس  کرونا در ایران می گذرد هر چند در اوایل بروز و ظهور این بیماری همه درخصوص عادل بودن آن و اینکه فقیر و غنی نمی شناسد حرف می زدند ولی به مرور که آسیب های ناشی از آن هویدا شد بر همگان آشکار گشت؛ ضربه ای که قشر فقیر از این ویروس می خورند به مراتب سخت تر از خسارت  و آسیب وارد شده به ثروتمندان است.

,

براساس آمار موجود انجمن های کارگری کردستان ۴۵ هزار نفر کارگر ساختمانی در این استان وجود دارد و بی شک علاوه براین  تعداد زیادی هم در واحدهای تولیدی و شرکت‌ها و نهادهای خدماتی اعم از دولتی و خصوصی مشغول به کار بودند و با آمدن کرونا تعداد زیادی از آنها بیکار شدند.

,

اگر به طور میانگین هر خانواده کارگر ساختمانی در استان را چهار نفر در نظر بگیریم ۱۸۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری استان را شامل می شود که در ایام شیوع کرونا شرایط معیشتی سختی را می گذرانند.

,

, ,

ساخت و ساز در استان به حدی نیست که جوابگوی تعداد کارگران باشد

, ساخت و ساز در استان به حدی نیست که جوابگوی تعداد کارگران باشد,

ناجی روحانی نایب رییس  کانون کارگران ساختمانی کردستان اظهار داشت: حدود ۴۵ هزار نفر عضو انجمن کارگران استان هستند که از این تعداد ۱۷ هزار نفر آنها مربوط به شهرستان سنندج است.

,

 وی یادآور شد: کردستان چون استان صنعتی نیست و واحدهای تولیدی بزرگ که اشتغال زیادی داشته باشند در آن وجود ندارد بسیاری از مردم آن برای کارگری نه تنها به سایر استان ها بلکه به خارج از کشور می روند.

,

نایب رییس  کانون کارگران ساختمانی کردستان با اشاره به اینکه ساخت و ساز در استان به حدی نیست که جوابگوی تعداد کارگران این بخش باشد، اضافه کرد: بعد از شیوع ویروس کرونا تردد به استان‌های دیگر کشور هم محدود و ممنوع شد  و علاوه بر این  اقلیم کردستان عراق هم تردد مسافر از مرز باشماق مریوان را ممنوع کرد.

,

, ,

پرداخت بیمه بیکاری کرونا به ۸ هزار و ۵۰۰ کارگر کردستانی

, پرداخت بیمه بیکاری کرونا به ۸ هزار و ۵۰۰ کارگر کردستانی,

صباح قریشی مدیر کل تأمین اجتماعی استان کردستان با بیان اینکه کسانی که در سامانه رفاهی وزارت تعاون ثبت نام کرده اند و مشمول این طرح هستند بیمه بیکاری به آنان پرداخت می شود گفت: کارگرانی که اسفندماه بیکار شده اند در اولویت قرار دارند.

,

وی گفت: به صورت ماهانه مقرری بیمه بیکاری مشمولان این طرح به شماره حساب اعلامی آنان واریز می شود.

,

مدیر کل تأمین اجتماعی استان کردستان گفت:کارگران این سازمان برای چاپ دفترچه‌های درمانی و استحقاق درمان تا اواخر این ماه نیازی به چاپ و تمدید ندارند.

,

, ,

8500 کارگر کردستان مشمول دریافت بیمه کاری شدند

, 8500 کارگر کردستان مشمول دریافت بیمه کاری شدند,

پیش از این مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی کردستان اعلام کرده بود که در استان ۱۲ هزار و ۴۵۰ نفر برای دریافت بیمه بیکاری طرح حمایت دولت از واحد‌های آسیب دیده براثر شیوع ویروس کرونا ثبت نام کردند که هشت هزار و ۵۰۰ نفر از این افراد مشمول دریافت بیمه بیکاری شده‌اند.

,

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته‌های گذشته با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مقرری بگیرانی که در اسفند سال ۹۸ شغل خود را از دست داده و بیکار شده اند، پس از دریافت پیامک درخواست شماره حساب برای واریز بیمه بیکاری با مراجعه به سامانه درخواست بیمه بیکاری، نسبت به درج شماره حساب بانکی خود در یکی از بانک‌های تعیین شده در سامانه اقدام کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه