اخبار داغ

نایاب‌شدن تخم‌مرغ در بیرجند؛

افزایش قیمت و کمبود تخم‌مرغ در قطب پرورش مرغ کشور/ بی‌توجهی دولت به گرانی و عدم‌ترخیص دان از گمرک

افزایش قیمت و کمبود تخم‌مرغ در قطب پرورش مرغ کشور/ بی‌توجهی دولت به گرانی و عدم‌ترخیص دان از گمرک
چند روزی است تخم مرغ در بازار بیرجند به عنوان یکی از قطب‌های پرورش مرغ کشور، کمیاب است و مسئولان برای رفع مشکل، قیمت تخم مرغ را افزایش داده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، تخم مرغ یکی از ساده‌ترین مواد غذایی مورد نیاز هر خانواده است اما در حال حاضر این ماده غذایی سرشار از پروتئین در بازار بیرجند کمیاب و در برخی از مناطق شهر نایاب شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،, خاورستان،, خاورستان،, خاورستان،, تخم مرغ یکی از ساده‌ترین مواد غذایی مورد نیاز هر خانواده است اما در حال حاضر این ماده غذایی سرشار از پروتئین در بازار بیرجند کمیاب و در برخی از مناطق شهر نایاب شده است.,

طی روزهای گذشته هر فردی در شهر بیرجند برای خرید تخم مرغ مراجعه داشته با نبود یا کمبود تخم مرغ مواجه شده است.

,

یکی از شهروندان بیرجندی در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: روز گذشته برای خرید تخم مرغ به مغازه‌ای مراجعه کردم که مغازه‌دار گفت تخم مرغ ندارد.

,

وی افزود: بعد از آن به چندین مغازه دیگر رفتم که هیچ کدام تخم مرغ برای فروش نداشتند.

,

این شهروند بیرجندی بیان کرد: روز گذشته بیش از 4 ساعت در سطح شهر به دنبال پیدا کردن تخم مرغ بودم اما فایده‌ای نداشت.

,

وی اظهار کرد: در نهایت یک مغازه‌دار من را برای خرید تخم مرغ به فروشگاهی معرفی و با صاحب مغازه تماس گرفت که به من تخم مرغ بدهد.

,

هر شانه تخم مرغ در بیرجند 21 هزار تومان

, هر شانه تخم مرغ در بیرجند 21 هزار تومان, هر شانه تخم مرغ در بیرجند 21 هزار تومان,

این شهروند گفت: در نهایت پس از گذشت چهار ساعت تلاش برای خرید تخم مرغ توانستم یک شانه تخم مرغ با قیمت 21 هزار تومان تهیه کنم.

,

وی خاطرنشان کرد: تمام مغازه‌دارانی که تخم مرغ نداشتند دلیل کمبود تخم مرغ را گران بودن دان مورد نیاز مرغ و پایین بودن قیمت تخم مرغ عنوان می‌کردند.

,

این شهروند بیان کرد: برخی از مغازه داران نیز عنوان کردند به نظر می‌رسد قیمت فعلی هر کیلوگرم تخم مرغ با توجه به قیمت زیاد دان برای تولید کننده به صرفه نیست و تولید کننده‌ها با احتکار و کم کردن تخم مرغ در بازار قصد افزایش قیمت تخم مرغ را دارند.

,

مسئول فروش یک مرکز تولید مرغ و تخم مرغ در گفت‌وگویی دلایل کمبود تخم مرغ در شهر بیرجند را قیمت گران دان دانست و گفت: چند وقت است شاهد افزایش قیمت دان هستیم و این امر سبب شده تولید کنندگان تخم مرغ را به دلیل قیمت پایین، به فروش نرسانند.

,

وی افزود: قیمت تخم مرغ تولید شده در بیرجند نسبت به دیگر شهرستان‌های مجاور ارزان‌تر است و این سبب نارضایتی تولید کنندگان شده است.

,

این مسئول فروش بیان کرد: مدتی است دان پیدا نمی‌شود و اگر هم وجود داشته باشد قیمت آن زیاد است و خرید آن برای تولید کننده مقرون به صرفه نیست.

,

وی عنوان کرد: دولت، دان را سهمیه بندی کرده و در چنین اوضاعی، تولید کننده  فقط دنبال حفظ مرغ است و تلاش دارد تا حد ممکن مرغ را زنده نگه دارد و در گام بعد به فکر تولید تخم مرغ باشد.

,

این مسئول فروش گفت: باید در گام نخست نظارت بیشتری بر عرضه دان در بیرجند و استان شود چراکه گاهی دیده شده دست دلالان در کار است و تولید کننده تخم مرغ حتی حاضر نیست اسمی از دلال ببرد چرا که به ضرر خودش تمام می‌شود.

,

وی با اشاره به گرانی سایر اقلام در جامعه، تصریح کرد: در این مدت 60  قلم کالای اساسی افزایش قیمت داشته اما تخم مرغ با وجود گرانی کارتن و دان افزایش قیمتی نداشته است، حال با این وضعیت تولید کننده تخم مرغ امیدی ندارد تا جوجه‌ریزی کند چرا که دان را با قیمت مناسب دریافت نمی‌کند.

,

این مسئول فروش به ماندن دان در بنادر و گمرک و عدم تامین ارز مورد نیاز برای آزاد کردن دان موجود در گمرک اشاره کرد و افزود: چرا کسی دان را آزاد نمی‌کند تا به دست استان‌ها برسد؟

,

غلامرضا زجاجی رئیس اتحادیه مواد پروتئینی بیرجند نیز با تایید کمبود تخم مرغ در شهر گفت: تولید کننده، تخم مرغ تولیدی را عرضه نمی‌کند چرا که از قیمت پایین آن گلایه دارد و معتقد است تخم مرغ با قیمت هشت هزار تومان خریداری می شود و به قیمت 9 هزار تومان به دست خریدار می‌رسد و این درحالی است که در شهرستان های مجاور قیمت برای خریدار 10 هزار تومان است.

,

هر کیلو گرم تخم مرغ در خراسان جنوبی 10 هزار تومان

, هر کیلو گرم تخم مرغ در خراسان جنوبی 10 هزار تومان, هر کیلو گرم تخم مرغ در خراسان جنوبی 10 هزار تومان,

الیاس جویبان معاون بازرگانی، توسعه و تجارت سازمان صمت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی نیز در این خصوص گفت: قیمت مصوب شده برای تخم مرغ به ازای هر کیلوگرم 10 هزار تومان تعیین شده است.

,

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی شامل ذرت، سویا و افزایش قیمت تخم مرغ در استان‌های همجوار، شرایط به گونه‌ای بود که کشش قیمتی برای خروج تخم مرغ از استان وجود داشت.

,

معاون بازرگانی، توسعه و تجارت سازمان صمت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: طبق هماهنگی بین اتحادیه مرغداران، جهاد کشاورزی و اعضای کمیته تخصصی مقرر شد از یک‌شنبه 25 خرداد، هر کیلو تخم مرغ در خراسان جنوبی به قیمت 10 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.

,

جویبان بیان کرد: با توجه به این‌که قیمت مصوب شده، باز هم پایین ترین قیمت تخم مرغ را در کشور داریم اما مرغداران تعهد کردند تا زمانی‌که تخم مرغ مصرفی استان را تامین نکنند برنامه‌ای برای صادرات نداشته باشند.

,

وی با بیان این‌که ابتدا باید تخم مرغ مورد نیاز استان تامین و سپس صادر شود، تاکید کرد: اگر میزان مصرف استان تامین نشود جلوی خروج تخم مرغ گرفته خواهد شد. 

,

روزانه 65 تن تولید تخم مرغ در استان/ 15 تن مورد نیاز

, روزانه 65 تن تولید تخم مرغ در استان/ 15 تن مورد نیاز, روزانه 65 تن تولید تخم مرغ در استان/ 15 تن مورد نیاز,

معاون بازرگانی، توسعه و تجارت سازمان صمت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: روزانه 65 تن تخم مرغ در استان تولید می‌شود در حالی که نیاز روزانه استان 15 تن است و مازاد تولید تخم مرغ، در شرایط عادی به استان‌های مجاور ارسال می‌شود.

,

قیمت هر شانه تخم مرغ در بیرجند در حالی 21 هزار تومان است که ترکاشوند مدیر اتحادیه مرغ تخم‌گذار قیمت هر شانه تخم مرغ را 17 هزار و 900 تومان اعلام کرده است.

,

وی با بیان این‌که قیمت تخم مرغ در مرغداری‌ها متعادل است، افزود: مردم می‌توانند در میادین میوه و تره بار تخم مرغ را شانه ای 17 هزار و 900 تومان تهیه کنند.

, 17 هزار و 900,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه