اخبار داغ

داغی که از وعده‌های بی‌عمل بر دل مردم نشسته است؛

بحران خوزستان؛ بی‌آبی یا بی‌کفایتی؟/ غیزانیه، تنها روستای تشنه کشور نیست

بحران خوزستان؛ بی‌آبی یا بی‌کفایتی؟/ غیزانیه، تنها روستای تشنه کشور نیست
بدیهی است در جلگه‌ای که بیش از ۳۰ درصد آبهای جاری کشور و دست کم ۱۱ سد فعال دارد و از سوی دیگر از نعمت‌های خدادادی عظیمی چون نفت و گاز بهره‌مند است، مشکل نه وجود آب و یا ثروت است، که خوزستان سال‌هاست از نبود مدیریت جوان انقلابی، فعال و کارآمد رنج می‌برد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی رهیاب، پس از وقوع حادثه ای تلخ در سوم خرداد ماه ۱۳۹۹، نام بخشی از توابع کلانشهر اهواز، که نفس بیش از ۸۰ روستای آن از تشنگی به شماره افتاده است به سرخط خبرها تبدیل می‌شود؛ غیزانیه!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی رهیاب,

در آغاز، برخی فعالان رسانه ای در فضای مجازی یا رسانه های رسمی خود، از بی توجهی ۴۰ ساله به نیاز اولیه مردم روستانشین غیزانیه می‌گویند، ادعایی که توسط نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، پاسخ داده می شود: آیت الله محسن حیدری، در حاشیه افتتاح فاز اول طرح آبرسانی به بخش غیزانیه، با اشاره به تصور غلطی درباره مسأله آب غیزانیه گفت: برخی گمان می‌کنند آب‌رسانی به این روستاها، برای اولین بار پس از گذشت ۴۱ سال از عمر انقلاب اسلامی صورت گرفته است که باید دانست این تصور غلط است؛ از ابتدای انقلاب اسلامی در غیزانیه، سیستم و شبکه آب‌رسانی فعال شده بود لکن آن شبکه ابتدایی بوده و پس از کارکرد چندساله، دچار فرسودگی شده و روستاهای غیزانیه دچار مشکل شده‌اند.

,

, ,

آغاز وعده‌ها

, آغاز وعده‌ها, آغاز وعده‌ها, آغاز وعده‌ها,

ریشه مشکل بی آبی غیزانیه و زخمی که در خرداد ۹۹ سرباز کرد را باید در چهار سال قبل جستجو کرد، چهار سالی که با وعده های بی عمل پیاپی مسئولین در دوره های متعدد سپری شده و موجب می شود کام مردم علاوه بر سختی زندگی بدون آب، از بی توجهی مسئولان تلخ شود.

,

غلامرضا شریعتی درست ۶ ماه پس از در دست گرفتن سکان استانداری خوزستان، در دی ماه سال ۹۵ پس از دومین بازدید خود از بخش غیزانیه، در نشستی که در محل مسجد قائم عج روستای «عوده» از توابع این بخش برگزار کرد، ضمن اعتراض به مشکل آب منطقه، مصوب کرد: «طرح جدید آبرسانی در دو فاز از شیبان تا صفیره و از صفیره تا پایان سال 95 مورد افتتاح قرار گیرد.» اما همانگونه که پیداست این مصوبه راه به جایی نبرد و پس از چهار سال هنوز لوله های ابرسانی به غیزانیه نرسیده است.

,

استمرار بی آبی و تذکر به آبفا

, استمرار بی آبی و تذکر به آبفا, استمرار بی آبی و تذکر به آبفا, استمرار بی آبی و تذکر به آبفا,

با گذشت بیش از یکسال از وعده شریعتی به مردم غیزانیه و عدم اجرایی شدن مصوبه جلسه ۲۵ دی ماه ۹۵ در مسجد قائم عج روستای عوده، استاندار خوزستان در نشست شورای سلامت خوزستان ضمن انتقاد شدید به تعلل آبفار در برگزاری مناقصه لوله گزاری و آبرسانی به این منطقه گفت: «مشکل آب منطقه غیزانیه اهواز تبعات اجتماعی و امنیتی دارد.» شریعتی همچنین در این جلسه خواستار رسیدگی هر چه سریعتر آبفار به این مسئله و بسیج شدن همه با هدف اتمام پروژه آبرسانی غیزانیه در سال ۹۷ شد اما این تذکر و بسیج مسئولین هم با وعده سال ۹۵ خاک شد تا کار به سال ۹۹ و مطالبه اجتماعی مردم غیزانیه و برخورد نظامی به جرم امنیتی همراه شد.

,

آبفا، الفبای نیاز خوزستان

, آبفا، الفبای نیاز خوزستان, آبفا، الفبای نیاز خوزستان, آبفا، الفبای نیاز خوزستان,

نیمه دوم تیر ماه سال ۹۸ بود که حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد نماینده ولی فقیه در استان خوزستان ضمن حضور در منطقه غیزانیه، به طور مستقیم در جریان مشکلات مردم قرار گرفته و جلسه ای را با مسئولین شهری و استانی وقت در محل غیزانیه ترتیب داد. عادل حرباوی، سرپرست آب و فاضلاب روستایی استان در این جلسه، در گزارش اقدامات آبفا پیرامون منطقه غیزانیه گفت: پروژه‌ بخش غیزانیه شروع شده و قول می‌دهم که ظرف ۲ تا ۳ ماه آینده به اتمام می‌رسد و با اتمام آن تحول خوبی صورت می‌گیرد؛ اما وعده حزباوی هم پس از روزشمار یادشده، خنکای آب را برای خانه های مردم به ارمغان نیاورد و باز هم غیزانیه، تشنه باقی ماند.

,

 

,

, ,

 

,

هفته دولتِ وعده های توخالی

, هفته دولتِ وعده های توخالی, هفته دولتِ وعده های توخالی, هفته دولتِ وعده های توخالی,

عادل حرباوی، مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه نمایشگاه هفته دولت که در ۸ شهریور ماه سال ۹۸ برگزار شد، مجددا ضمن ارائه گزارشاتی از اقدامات آبفار در رابطه با مشکل آب شرب غیزانیه گفت: «برای بخش غیزانیه اهواز با اعتباری بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان کار خط انتقال به طول ۱۵ کیلومتر و قطر ۶۳۰ میلیمتر آغاز شده و بر‌اساس پیش‌بینی‌ها تا آبان ماه سال جاری به پایان می‌رسد و همچنان علی الظاهر پایان آبان ماه برای مسئولان آبفا سر نرسیده است.»

,

هزارتوی بی پایان

, هزارتوی بی پایان, هزارتوی بی پایان, هزارتوی بی پایان,

اینبار، پس از وعده حزباوی مدیرعامل آبفای روستایی و قول شریعتی از سال ۹۵، استاندار در حاشیه بازدید از پروژه خط آب‌رسانی غیزانیه با بیان این‌که یکی از مشکلات اصلی این منطقه موضوع آب است اظهار داشت: «طی بازدیدی که در اواخر سال ۹۵ از بخش غیزانیه انجام شد قرار بود این موضوع در سریع‌ترین زمان ممکن حل و تلاشمان این است تا پایان سال ۹۸ مشکل آب در این منطقه رفع شود...» ولی این وعده دو سه ساله آقای استاندار همچنان بی نتیجه مانده و مردم غیزانیه از نبود آب رنج می برند.

,

ایستگاه آخر، وعده ۴۵ روزه

, ایستگاه آخر، وعده ۴۵ روزه, ایستگاه آخر، وعده ۴۵ روزه, ایستگاه آخر، وعده ۴۵ روزه,

شریعتی اینبار طی آخرین بازدید خود در اردیبهشت ماه سال جاری از عملیات آبرسانی به غیزانیه، ضمن اشاره به اینکه سرعت کار به نسبت انتظاری که مردم از ما داشتند و قولی که به آنها داده بودیم بسیار کند بوده افزود: «مشکلاتی از جمله افزایش قیمت، مسائل ارزی و معارضان طرح هم باعث ممانعت از پیشرفت کار شدند.»

,

صبری که لبریز می‌شود

, صبری که لبریز می‌شود, صبری که لبریز می‌شود, صبری که لبریز می‌شود,

پس از اتمام مهلت وعده ۴۵ روزه استاندار، طبق نقل اهالی غیزانیه، مردمی که از بی آبی به ستوه آمده اند برای اعتراض و مطالبه حق شان به بخشداری مراجعه کرده و با عدم حضور بخشدار در منطقه، کسی را پاسخگوی خود نمی یابند؛ در راه بازگشت به روستا، مردمی که ۴ سال به امید وعده مسئولین نشسته اند، دست به اعتراض می زنند...

,

روز خرمشهر در خوزستان، امسال اما متفاوت بود و خبر تلخی را به همراه آورد: "معترضان بی آبی در غیزانیه اهواز هدف گلوله ساچمه ای پلیس قرار گرفتند" و تصویر نوجوانی که در این حادثه مجروح شده، دست به دست در فضای مجازی میچرخد.

,

فردای روز حادثه، تبدیل می شود به روز رسانه ها در غیزانیه و چیزی نمی گذرد که «صدای تشنگی غیزانیه» در همه ی رسانه های رسمی و غیر رسمی، به گوش می رسد؛ گروه های جهادی بلافاصله پای کار می آیند و مجمع جهادگران خوزستان، آمادگی خود را برای آبرسانی به غیزانیه اعلام می کند.

,

 

,

, ,

بازتاب خبر؛ از دستور رئیس جمهور تا دلجویی نماینده رهبر انقلاب

, بازتاب خبر؛ از دستور رئیس جمهور تا دلجویی نماینده رهبر انقلاب, بازتاب خبر؛ از دستور رئیس جمهور تا دلجویی نماینده رهبر انقلاب, بازتاب خبر؛ از دستور رئیس جمهور تا دلجویی نماینده رهبر انقلاب,

حسن روحانی روز دوشنبه ۵ خرداد، در گفتگوهای جداگانه ای با رضا اردکانیان وزیر نیرو و غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، با اشاره به برخی از مشکلاتی که اخیرا برای مردم در تامین آب آشامیدنی در بعضی از مناطق اهواز بوجود آمده، دستور داد تا هرچه سریعتر اقدامات لازم برای رفع این معضل توسط بخش های ذیربط انجام شود.

,

از طرفی، ساعتی پس از نیمه شب همان روز، حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی فرد با حضور در روستای غیزانیه ضمن دلجویی از مردم رنج کشیده منطقه و عیادت از نوجوان حادثه دیده روزهای گذشته، خواستار حل مشکل بی آبی ۸۳روستای این بخش شده و وعده پیگیری مستمر این مسأله را داد.

,

 

,

, ,

 

,

اولین گام انقلابی نمایندگان مجلس یازدهم

, اولین گام انقلابی نمایندگان مجلس یازدهم, اولین گام انقلابی نمایندگان مجلس یازدهم, اولین گام انقلابی نمایندگان مجلس یازدهم,

۱۴ خرداد و همزمان با رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی، مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز از حضور نمایندگان مجلس در اهواز برای پیگیری مسأله غیزانیه خبر می دهد: هم اکنون ۱۲ نفر از نمایندگان تبریز، تهران، سمنان، خراسان، یزد و اردکان همچنین آقای دکتر متفکر آزاد از هیات رئیسه مجلس جهت بازدید میدانی از مشکلات غیزانیه به اهواز تشریف آورده اند. این گام مثبت، علاوه بر دلگرمی مردم، موجب می شود تا نمایندگان خوزستان چند روز بعد، در جلسه ای با حضور وزیر نیرو حل مسأله آب غیزانیه را هر چه جدی تر مطالبه کرده و از او، وعده ای چهارماهه برای اتمام کامل این پروژه بگیرند.

,

آب به غیزانیه رسیده است یا نه؟

, آب به غیزانیه رسیده است یا نه؟, آب به غیزانیه رسیده است یا نه؟, آب به غیزانیه رسیده است یا نه؟,

, , , , ,

 

,

فاز اول طرح آبرسانی به غیزانیه با حضور رسمی استاندار خوزستان و مدیر آبفای استان، افتتاح شده و صدا و سیمای ملی، شتاب زده خبر از رسیدن آب به ۸۵ روستای بخش غیزانیه می دهد که این خبر با واکنش جدی رسانه های محلی مواجه شده و البته توسط مردم محلی، تکذیب می شود.

,

۲۴ خرداد ماه، استاندار خوزستان در حاشیه بهره برداری از این طرح می گوید: فاز اول طرح که از سال ۹۶ آغاز شده بود، با ۵۹ کیلومتر لوله گذاری امروز به بهره برداری رسید؛ شریعتی از بهره مندی شبانه‌روزی ۱۲ روستا و نیم‌روزی بیش از ۱۸ روستا در پی افتتاح این طرح خبر می دهد؛ خبری که شادی حاصل از آن دیری نمی پاید و اخبار محلی حتی بیست و چهار ساعت پس از اعلام آن، آن را تایید نمی کنند.

,

اهالی روستای گرایه که یکی از روستاهایی ست که گفته می شود مشکل آب شرب آن برای تمام شبانه روز در فاز اول حل شده است، با انتشار تصاویری که پس از یک روز از بهره برداری از فاز اول آبرسانی به غیزانیه ضبط شده اند، لوله های بی آب خانه هایشان را به رخ اخبار و وعده های مسئولین می کشند و بیصدا فریاد می زنند: غیزانیه هنوز آب ندارد.

,

ابهام، تردید و مطالبه شفافیت

, ابهام، تردید و مطالبه شفافیت, ابهام، تردید و مطالبه شفافیت, ابهام، تردید و مطالبه شفافیت,

این سخنان استاندار خوزستان و عدم ذکر رسمی نام روستاهایی که بر اساس این طرح، آب شرب به آن ها رسیده است، موجب ایجاد ابهاماتی برای مردم، اهالی رسانه و فعالان اجتماعی شده و واکنش های متفاوتی را در پی داشته و از جمله آن، دانشجویان بسیجی دانشگاه‌ آزاد اسلامی اهواز، طی نامه ای خواستار گزارشی شفاف و روشن از وضعیت آبرسانی به روستاهای غیزانیه شدند.

,

فعالان اجتماعی اما عرصه را خالی نگذاشته و به سراغ مردم منطقه رفته و خبر آب ۲۴ ساعته در ۱۲ روستا را راستی آزمایی کرده که متاسفانه این بار هم سخنان مسئولین استان، تو زرد از آب درآمده و آنچه تصاویر و اعتراض نجیبانه مردم حاکی از آن است، تشنه باقی ماندن غیزانیه است.

,

آخرین موج وعده ها

, آخرین موج وعده ها, آخرین موج وعده ها, آخرین موج وعده ها,

استاندار خوزستان اما درباره اجرای فاز دوم می گوید: این بخش از طرح، یک خط ۲۸ کیلومتری از صفیره به نزهه است که ۸ کیلومتر از آن اجرایی شده و کار در ۶ کیلومتر دیگر آن از چند روز پیش آغاز شده است و باقی آن را نیز تقبل کرده‌ایم که با همکاری آبفای خوزستان اجرایی کنیم؛ به مردم غیزانیه قول داده‌ایم در ۵۰ روز آینده فاز نهایی آبرسانی به غیزانیه را تکمیل کرده و به بهره‌برداری برسانیم.

,

 

,

, ,

 

,

همه غیزانیه های خوزستان

, همه غیزانیه های خوزستان, همه غیزانیه های خوزستان, همه غیزانیه های خوزستان,

در حالی که با وجود فعالیت گروه های جهادی درون و برون استانی، توجه نمایندگان مجلس، پیگیری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، آبفای استانی و استاندار خوزستان و با دستور مستقیم رئیس جمهور، هنوز مسأله آب ۸۵ روستای غیزانیه به سامان قطعی نرسیده و همچنان گزارشات رسمی و غیر رسمی حاکی از ادامه معضل بی آبی حتی در برخی از ۱۲ روستایی که گفته می شود آب ۲۴ ساعته در اختیار آنان قرار گرفته است، باید دانست غیزانیه، تنها روستای تشنه خوزستان نیست.

,

بر اساس گفته حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی فرد، نماینده ولی فقیه در استان، در خوزستان بیش از ۱۰۰۰ روستای نیازمند به آب و اراده ی مسئولین وجود دارد که سال هاست نجیبانه در حسرت تامین نیازهای اولیه خود دم بر نمی آورند و صد البته با تمام جان پای انقلاب و آرمان هایش ایستاده اند.

,

بدیهی است در جلگه ای که بیش از ۳۰ درصد آب های جاری کشور و دست کم ۱۱ سد فعال دارد و از سوی دیگر از نعمت های خدادادی عظیمی چون نفت و گاز بهره مند است، مشکل نه وجود آب و یا ثروت، که معضل اصلی در اینجا نبود مدیریت جوان انقلابی، فعال و کارآمد است.

,

انتهای خبر/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه