اخبار داغ

پنجم ذی القعده، روز بزرگداشت امامزادگان و بقاع متبرکه؛

مرکزی میزبان حدود ۲۷۰ بقاع متبرکه/ برادر امام رضا(ع) و جدّ رهبر انقلاب شاخص ترین امامزادگان استان مرکزی

مرکزی میزبان حدود ۲۷۰ بقاع متبرکه/ برادر امام رضا(ع) و جدّ رهبر انقلاب شاخص ترین امامزادگان استان مرکزی
روز پنجم ذی القعده و پنجمین روز از دهه کرامت با عنوان «امامزادگان؛ ذخائر معنوی جامعه» در تقویم رسمی کشور به عنوان روز بزرگداشت و تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ روز پنجم ذی القعده و پنجمین روز از دهه کرامت با عنوان «امامزادگان؛ ذخائر معنوی جامعه» در تقویم رسمی کشور به عنوان روز بزرگداشت و تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب, .,

تکریم امامزادگان به منزله ابراز محبت به پیامبر اکرم (ص) است و روز ملی بزرگداشت امامزادگان عظیم الشأن که در ایام دهه کرامت در سطح کشور برگزار می‌شود، اقدامی ارزنده برای معرفی سیره و شخصیت امامزادگان و تبیین معارف شیعی و تکریم مودت اهل بیت علیهم السلام است.

, .,

در دوران ولایتعهدی تحمیلی امام رضا علیه السلام نیز گروهی از امامزادگان و علویان و سادات همراه ایشان وارد ایران شدند و در زمان حرکت کاروان حضرت معصومه سلام الله علیها عده زیادی از سادات و علویان نیز این بانو را همراهی کردند.

, .,

طبق بررسی تاریخی بیشتر امامزادگان در سال ۲۵۰ هجری قمری در ایران شهید یا دفن شده اند. بر اساس اسناد تاریخی براساس آمار به دست آمده از سایت «بقاع متبرکه» وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، بقعه ۸ هزار و ۱۶۷ امامزاده در ایران ثبت شده است که استان‌ مرکزی میزبان حدود ۲۷۰ امامزاده است.

, .,

بیشتر امامزادگان مدفون در ایران از سادات حسینی و فرزندان امام سجاد علیه السلام هستند.

, .,

در ادامه با شاخص ترین بقاع امامزادگان استان مرکزی آشنا می شویم.

,

اراک(مشهد میقان) - بقعه متبرکه امامزاده محمدعابد(ع)

, اراک(مشهد میقان) - بقعه متبرکه امامزاده محمدعابد(ع), اراک(مشهد میقان) - بقعه متبرکه امامزاده محمدعابد(ع),

این بقعه متبرکه در روستای مشهد میقان (در دهستان مشهد میقان بخش مرکزی اراک و در ۱۱ کیلومتری شهر اراک) واقع شده است.

,

, ,

 

,

امامزاده محمدعابد(ع) فرزند امام موسی کاظم(ع) است. ایشان از جهت کثرت نماز و عبادت خدا و شب زنده‌داری زبانزد عصر خود بودند. در شأن و عظمت این امامزاده عظیم‌الشأن همین بس که در حالات و کرامات مرحوم ملافتحعلی سلطان‌آبادی از شاگردان مرحوم آخوند خراسانی می‌گوید: من هرچه از مقامات عرفانی و معنوی دارم از حضرت محمدعابد(ع) دارم و هر کس شب‌های جمعه شاهزاده محمدعابد را به نیابت از من زیارت کند نایب الزیاره او در نجف اشرف در محضر امیرالمومنین(ع) خواهم بود.

,

شهادت سیدمحمدعابد(ع) در دهه اخر قرن سوم هجری اتفاق افتاده است.

,

اراکـ - بقعه متبرکه امامزادگان عبدالله(ع) و آمنه خاتون(س)

, اراکـ - بقعه متبرکه امامزادگان عبدالله(ع) و آمنه خاتون(س), اراکـ - بقعه متبرکه امامزادگان عبدالله(ع) و آمنه خاتون(س),

این بقعه متبرکه در شهر اراک واقع شده است. محمدکاظم استرآبادی چنین بیان کرده است؛ این آستان مدفن چهار بزرگوار است: ابوعبدالله حسن‌بن موسی الکاظم(ع). ام عبدالله همسر یا کنیز ام ولد آن بزرگوار. پسر خردسالشان شاهزاده عبدالله(ع) و دختر خردسالشان آمنه خاتون(س). وی امامزاده حسن(ع) را فرزند امام موسی کاظم(ع) و برادر امام رضا(ع) و همراهان انان را جزو شهدا می‌داند.

,

, ,

 

,

اراک(هزاوه) - بقعه متبرکه امامزاده سلطان سیداحمد(ع)

, اراک(هزاوه) - بقعه متبرکه امامزاده سلطان سیداحمد(ع), اراک(هزاوه) - بقعه متبرکه امامزاده سلطان سیداحمد(ع),

این بقعه متبرکه در روستای هزاوه در دهستان امیریه، جزء بخش مرکزی اراک در بالای تپه قرار دارد. امامزاده سلطان سید احمد(ع) از نوادگان امام سجاد(ع) و جد بزرگوار مقام معظم رهبری است که فرموده‌اند: بنده افتخار می‌کنم که این بزرگوار جد من است. ایشان در سال‌های گذشته دوبار این امامزاده را زیارت کرده‌اند.

,

 

,

, ,

 

,

یکی از محققان در تحقیق خود چنین نوشته است؛ حضرت امامزاده سلطان سید احمد(ع) در نیمه اول قرن چهارم در منطقه عراق عجم به اراک فعلی آمده و به ‌علت تحت تعقیب بودنش از طرف مأموران بنی عباس به ارتفاعات قریه آشناباد(هزار آبه) پناهنده شد. در سنه ۳۶۰ هجری خود و فرزند رشیدش شاهزاده اسماعیل با همراهانی از بنی‌فاطمه(س) به فیض شهادت نائل آمدند.

,

اراک(ساروق) - بقاع متبرکه امامزادگان هفتادودوتن(ع)

, اراک(ساروق) - بقاع متبرکه امامزادگان هفتادودوتن(ع), اراک(ساروق) - بقاع متبرکه امامزادگان هفتادودوتن(ع),

این بقعه متبرکه در روستای ساروق(جاده اراک به فرمهین-سه راهی روستای آهنگران- جاده روستای ساروق واقع شده است. بقعه غربی مدفن امامزاده حسین(ع) و عده‌ای از شهدا است و بقعه شرقی مدفن امامزاده عبدالله ثانی(ع)، علی صالح(ع) و عده‌ای از شهداست. این بقعه آجری در شرق صحن قرار گرفته است. بقعه میانی یا بقعه چهل دختران مدفن سیده سکینه(س) و بانوی فاطمی است. این بنای آجری در فاصله میان بقعه شرقی و غربی قرار دارد.

,

امامزادگان از نسل امام سجاد(ع) امام محمدباقر(ع) و امام کاظم(ع) هستند و به قصد دیدار با امام رضا(ع) به‌سمت خراسان در حرکت بوده‌اند که دشمنان آنها را شهید کرده‌اند. علمای روحانی معتقد هستند که شهدای ۷۲ تن ساروق به قصد همسفری با امام رضا(ع) از مدینه حرکت کرده و در این مکان در اثر حمله مأموران عباسی به شهادت رسیده‌اند.

,

, ,

 

,

 

,

این بقعه متبرکه محل وقوع معجزه قرآنی(کربلایی کاظم ساروقی مرد بی‌سوادی بود که ناگهان حافظ قرآن کریم شد) است که آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در‌خصوص ایشان می‌فرمایند: قرآنی به دست گرفته و او را آزمودم دیدم این مرد دهاتی بی‌سواد با تسلط کامل سؤالات را پاسخ می‌گوید در حالی که اگر کسی به قیافه‌اش نگاه می کرد فکر می‌کرد او حتی سوره حمد و توحید را به زحمت خواهد خواند بعد از مدتی برخی از علاقه‌مندان او را به قم دعوت کرده و به حضور آیت‌الله بروجردی رسید و طلاب در مدرسه فیضیه همچون پروانه اطراف او را گرفتند.

, مرد بی‌سوادی بود که ناگهان حافظ قرآن کریم شد, مرد بی‌سوادی بود که ناگهان حافظ قرآن کریم شد,

تفرش- بقعه متبرکه امامزاده محمد(ع)، جد مقام معظم رهبری

, تفرش- بقعه متبرکه امامزاده محمد(ع)، جد مقام معظم رهبری, تفرش- بقعه متبرکه امامزاده محمد(ع)، جد مقام معظم رهبری,

این بقعه متبرکه در شهر تفرش واقع است. سلسله نسب امامزاده محمد(ع) بر طبق زیارتنامه‌ای که در داخل حرم وجود دارد، بدین ترتیب است.(محمد‌بن حسین‌بن حسن الافطس بن علی اصغر بن امام زین العابدین(ع)).

,

 

,

, ,

از این امامزاده به عنوان جد مقام معظم رهبری در تفرش یاد می شود. ایشان در سال ۷۹ در اجتماع پرشور مردم تفرش در خصوص این امامزاده گفت: «.....من حالا به زیارت امامزاده بزرگوار حضرت سلطان سید محمد مشرف شده بودم. ایشان در راس سلسله ی سادات حسینی هستند. حضرت سلطان محمد پدر سلطان سید احمد است که در هزاوه مدفونند و این بزرگوار فرزند با چهار واسطه، می رسد به امام سجاد (ع) که این مزار این بزرگوار مشهد حضرت سید محمد است ، ایشان به شهادت رسیده اند. اینجا کما اینکه مشهد میقان که الان در راه اراک زیارت کردیم مشهد حضرت سلطان محمد عابد است، اینها همه شهادتگاه هستند.

, حضرت سید محمد است ، ایشان به شهادت رسیده اند. اینجا کما اینکه مشهد میقان که الان در راه اراک زیارت کردیم, .,

ساوه- بقعه متبرکه امامزاده اسماعیل(ع)

, ساوه- بقعه متبرکه امامزاده اسماعیل(ع), ساوه- بقعه متبرکه امامزاده اسماعیل(ع),

این بقعه متبرکه در روستای یل‌آباد هشت کیلومتری جنوب غربی ساوه قرار دارد. بنا بر متن سنگ مرقد این امامزاده از نوادگان امام کاظم(ع) است و حسین قمی در خلاصه البلدان می‌نویسد: امامزاده اسماعیل از احفاد موسی ابوسبحه بن ابراهیم الاصغر المرتضی‌بن الامام موسی کاظم(ع) و از سادات موسویه می‌باشد.

,

, ,

 

,

 

,

ساوه-بقعه متبرکه امامزاده اسحاق(ع) مشهور به سید اسحاق

, ساوه-بقعه متبرکه امامزاده اسحاق(ع) مشهور به سید اسحاق, ساوه-بقعه متبرکه امامزاده اسحاق(ع) مشهور به, سید , ا, سحاق,

 این بقعه متبرکه در شهر ساوه قرار دارد که هم اکنون جزو امامزادگان شاخص شهرستان است.

,

عموم مردم این مزار واجب‌التعظیم را فرزند بلاواسطه امام موسی کاظم(ع) می‌دانند. مرتضی سیفی تفرشی در کتاب مروری بر جغرافیای ساوه می‌نویسد: این بقعه در سال ۱۰۲۳ هجری قمری تعمیر شده و روی کاشی با زمینه لاجوردی نوشته شده (هذا تربهاالشریف الاسحاق بن موسی الکاظم و اخ الامام مرتضی الرضا(ع).

,

, ,

 

,

شازند- بقعه متبرکه امامزاده سهل بن علی(ع)

, شازند- بقعه متبرکه امامزاده سهل بن علی(ع),

این بقعه متبرکه در داخل شهر آستانه قرار دارد اصل بنا به دوران قبل از صفویه مربوط است و معماری بسیاری جالبی دارد.

,

, ,

 

,

امامزادگان بزرگوار سهل‌بن علی(ع) و طالب‌‌بن علی(ع) و جعفربن علی(ع) از نوادگان امام سجاد(ع) هستند .درحدود ۶۵ سال قبل "مشهدی صادق" که عاجز و زمینگیر بود کفشها را به دست می‌کرد و نشسته به کمک دست‌ها حرکت می‌نمود و قدرت بلند شدن نداشت. مدت ۶ ماه در صحن امامزاده ماند و به حضرت پناه آورد تا شفا یافت و یک سال بعد از آن واقعه با پای پیاده به زیارت حضرت رضا(ع) مشرف شد. این مرقد نورانی هم اکنون به قطب فرهنگی تبدیل شده و در مراسمات معنوی و مذهبی میزبان زائران فراوانی از اقصی نقاط ایران است.

,

آشتیان- بقعه متبرکه امامزاده فاطمه صغری(س)

, آشتیان- بقعه متبرکه امامزاده فاطمه صغری(س), آشتیان- بقعه متبرکه امامزاده فاطمه صغری(س),

این بقعه متبرکه در روستای سیاوشان(جاده آشتیان به روستای سیاوشان دو کیلومتری روستا) واقع است.

,

نسب امامزاده در شهرت محلی به امام کاظم(ع) می‌رسد. این بقعه متبرکه توسط خیران و اداره اوقاف شهرستان بازسازی شده و دارای امکانات مناسب جهت اسکان و همچنین فضای معنوی بسیار زیبایی است.

,

 

,

, ,

خمین- بقعه متبرکه امامزاده عبدالعلی(ع) ریحان مشهور به آقاعبدالعلی

, خمین- بقعه متبرکه امامزاده عبدالعلی(ع) ریحان مشهور به آقاعبدالعلی, خمین- بقعه متبرکه امامزاده عبدالعلی(ع) ریحان مشهور به آقاعبدالعلی,

این بقعه متبرکه در روستای ریحان سفلی واقع در ۳ کیلومتری جنوب خمین در دهستان رستاق از بخش حومه شهرستان خمین قرار دارد.

,

نسب و شرح حال این امامزاده به امام زین العابدین(ع) می‌رسد.

,

خنداب- بقعه متبرکه امامزاده مسعود(ع)

, خنداب- بقعه متبرکه امامزاده مسعود(ع), خنداب- بقعه متبرکه امامزاده مسعود(ع),

این بقعه متبرکه در مرکز شهرخنداب ۱۰۵ کیلومتری شمال غربی اراک واقع شده است.

,

سر درب ورودی حرم نوشته شده است: این شاهزاده که به خنداب اندر است/ اندر جلال و رتبه به کیوان برابر است/ اندر نسب برادر سلطان دین رضا/ فرزند پاک حضرت موسی‌بن جعفر است

,

دلیجان- بقعه متبرکه امامزاده سیده فاطمه(س) مشهور به بی بی زبیده خاتون

, دلیجان- بقعه متبرکه امامزاده سیده فاطمه(س) مشهور به بی بی زبیده خاتون, دلیجان- بقعه متبرکه امامزاده سیده فاطمه(س) مشهور به بی بی زبیده خاتون,

این بقعه متبرکه در شهر نراق ۷ کیلومتری جنوب شرق نراق منطقه بیدشک در بالای کوه سفید قرار دارد.

,

امامزاده فاطمه صغری(س) دختر امام جواد(ع) است. این بارگاه نورانی در ۱۳ فروردین و اربعین سالار شهیدان از اجتماع زائدالوصف زائران برخوردارست و مجاوران معتقدند که سالروز شهادت آن بانوی بزرگوار مصادف با اربعین بوده و هیئات عزاداری از اطراف حاضر شده و از محل نذورات مردمی اطعام صورت می‌گیرد.

,

دلیجان- بقعه متبرکه امامزاده معصوم(ع)

, دلیجان- بقعه متبرکه امامزاده معصوم(ع), دلیجان- بقعه متبرکه امامزاده معصوم(ع),

این بقعه متبرکه در شهرستان دلیجان کیلومتر ۵ جاده دلیجان – قم حاشیه رودخانه اناربار در کنار سد ۱۵ خرداد واقع شده است. چهارتن از امامزادگان به نام‌های سیدعلی(ع). سیدابوالقاسم(ع). سیده مریم(س) و سیده کاتبه(س) از فرزندان امام کاظم(ع) بوده و برادران و خواهران امام رضا(ع) هستند. این بقعه متبرکه به‌واسطه امکانات و نزدیکی به جاده از زائران فراوان برخوردارست.

,

خمین- بقعه متبرکه امامزاده ابوطالب(ع)

, خمین- بقعه متبرکه امامزاده ابوطالب(ع), خمین- بقعه متبرکه امامزاده ابوطالب(ع),

این بقعه متبرکه در شهرستان خمین قرار دارد.امامزاده ابوطالب(ع) فرزند امامزاده ابومحمد رئیس(ع) بوده است. نسب شریف وی با ده واسطه به امام حسن مجتبی(ع) منتهی می‌شود. امامزاده سیدابوطالب(ع) و برادرش امامزاده سیدمحمد(ع) مدفن در شهر خمین از شهر نیشابور به منطقه جبل مهاجرت کرده و در خمین سکونت اختیار کردند.

,

محلات- بقعه متبرکه امامزاده فضل و یحیی واقع در کوی بالای محلات

, محلات- بقعه متبرکه امامزاده فضل و یحیی واقع در کوی بالای محلات, محلات- بقعه متبرکه امامزاده فضل و یحیی واقع در کوی بالای محلات,

بقعه دارای بقه، رواق و ایوان‌هایی است و در اطراف حیاط نیز حجره‌هایی یه چشم می‌خورد. ساختمان بقعه به شکل مستطیل به ابعاد ۵*۱۷ متر است و در هر ضلع بقعه بجز شاه‌نشین که محل نصب محراب است دری برای ورود و خروج تعبیه شده است.

,

امامزادگان یحیی و فضل(ع) از فرزندان امام موسی کاظم و امام رضا(ع) است. بر فراز دیوار شرقی بقعه لوحی از کاشی نصب شده که بر روی آن نوشته است(هذا الروضه المنوره و المشهد المقدسه السیدین الشریفین یحیی بن الکاظم و فضل الرضا(ع))

,

فراهان-بقعه متبرکه امامزاده حسن افطس(ع)

, فراهان-بقعه متبرکه امامزاده حسن افطس(ع), فراهان-بقعه متبرکه امامزاده حسن افطس(ع),

این بقعه متبرکه در روستای اسفین ۱۱ کیلومتری شمال غربی فرمهین قرار دارد. این امامزاده منسوب به امام سجاد(ع) است و از اجداد مقام معظم رهبری است. بنای این بقعه مربوط به دوره صفوی است.

,

زرندیه- بقعه متبرکه امامزاده منصور(ع) مشهور به سیدمنصور

, زرندیه- بقعه متبرکه امامزاده منصور(ع) مشهور به سیدمنصور, زرندیه- بقعه متبرکه امامزاده منصور(ع) مشهور به سیدمنصور,

این بقعه متبرکه در شهر مأمونیه قرار دارد. این امامزاده به امام کاظم(ع) منسوب می‌شود و بر اساس کتاب بحرالانساب نسب وی اینگونه ذکر شده است(منصور‌بن محسن‌بن امام موسی کاظم(ع))

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه