اخبار داغ

در گفت‌وگو با یک مرغدار مطرح شد؛

گرانی و کمبود دان ضررهای میلیونی به مرغداران وارد کرد/ عدم‌حمایت دولت باعث تعطیلی مرغداری می‌شود

گرانی و کمبود دان ضررهای میلیونی به مرغداران وارد کرد/ عدم‌حمایت دولت باعث تعطیلی مرغداری می‌شود
مرغداری‌های خراسان‌جنوبی به دلیل گرانی و کمبود دان مورد نیاز با مشکلاتی زیادی مواجه و اغلب متوجه ضررهای چندصد میلیون تومانی شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا گلی یکی از مرغداران بخش قهستان شهرستان درمیان در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: 13 سال است در مرغداری گوشتی مشغول بکار هستم و مجموع ظرفیت سالن مرغداری 13 هزار جوجه در هر دوره است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رضا گلی یکی از مرغداران بخش قهستان شهرستان درمیان در گفت‌وگو با , خاورستان, خاورستان, خاورستان, خاورستان, ،, ،, اظهار کرد: 13 سال است در مرغداری گوشتی مشغول بکار هستم و مجموع ظرفیت سالن مرغداری 13 هزار جوجه در هر دوره است.,

وی افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا و افزایش قیمت دان دو دوره می‌شود با کمبود دان مورد نیاز برای پرورش جوجه‌ها مواجه می‌شوم و مرغ هنگام بارگیری به وزن مورد نظر برای فروش نمی‌رسد.

,

این مرغدار بیان کرد: هر جوجه مرغ در طول دوره رشد باید 4.5 کیلوگرم دان بخورد تا به وزن مشخص برای فروش و کشتار برسد و با توجه به این‌که ظرفیت مرغداری من 13 هزار جوجه است در هر دوره بیش از 58 تن دان مورد نیاز است.

,

گلی عنوان کرد: طی دو دوره گذشته به دلیل گرانی و کمبود دان مرغداری‌های منطقه با مشکلات زیادی مواجه شدند و تعداد زیادی اقدام به تعطیلی مرغداری‌ها و عدم جوجه‌ریزی در دوره جدید کردند.

,

در خراسان‌جنوبی سویا پیدا نمی‌شود

, در خراسان‌جنوبی سویا پیدا نمی‌شود, در خراسان‌جنوبی سویا پیدا نمی‌شود,

وی اظهار کرد: طی چند روز گذشته برای تهیه سویا حتی با قیمت آزاد تمام استان را بررسی کردم اما نتوانستم یک کیلوگرم سویا پیدا کنم.

,

این مرغدار بیان کرد: ذرت آزاد به قیمت هر کیلوگرم 2200 تومان خریداری کردم اما نتوانستم سویا مورد نیاز را تامین کنم.

,

گلی با بیان این‌که شرکت پشتیبانی امور دام هر دوره حدود 1.5 تن دان مورد نیاز را به من می‌داد، اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل این‌که دوره پرورش مرغ‌ها به اتمام رسیده و 40 روز شده شرکت پشتیبانی امور دام از من حمایت نمی‌کند.

,

وی ادامه داد: اتمام دوره پرورش مرغ‌ها در حالی است که وزن آنها به دلیل کمبود دان کم است و هنوز به وزن مشخص برای بارگیری نرسیده و در این شرایط هیچ خریداری مرغ را بارگیری نکرده و نمی‌خرد.

,

300 میلیون سرمایه 13 ساله در حال نابودی

, 300 میلیون سرمایه 13 ساله در حال نابودی, 300 میلیون سرمایه 13 ساله در حال نابودی,

این مرغدار گفت: در این شرایط سرمایه 300 میلیون تومانی من که بعد از 13 سال کار به دست آوردم در حال نابودی است و هیچ نهادی از من حمایت نمی‌کند.

,

گلی با بیان این‌که برای بیان مشکلم به جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی مراجعه کردم، گفت: معاون بهبود تولیدات دامی، من را برای دریافت 8 تن دان آماده به یکی از شرکت‌های استان معرفی کرد اما تنها با این 8 تن دان آماده و شرایط فعلی مرغداری، وزن مرغ به 4 کیلوگرم نمی‌رسد و باید حتما ذرت و سویا باشد که با دان آماده مخلوط و به مرغ داده شود که طی حداقل 10 روز دیگر به وزن مناسب برسد.

,

وی خاطرنشان کرد: مرغداری را اجاره دارم و برای هر 50 روز 5 میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کنم علاوه بر این هزینه‌های جاری مرغداری نیز وجود دارد که در این شرایط موجود، کارکردن فقط ضرر است.

,

این مرغدار از کمبود و نبود دان در خراسان‌جنوبی گلایه کرد و گفت: این حق منِ تولید کننده نیست که در این سالی که به نام جهش تولید نام گرفته حمایت نشوم و تمام سرمایه زندگی‌ایم جلوی چشمم نابود شود.

,

عدم حمایت نهادهای حمایتی

, عدم حمایت نهادهای حمایتی, عدم حمایت نهادهای حمایتی,

گلی از نهادهای حمایتی نیز گلایه کرد و گفت: برای بیان مشکل به جهادکشاورزی مراجعه می‌کنیم می‌گویند شرکت پشتیبانی امور دام سهمیه‌ای به جهاد می‌دهد و جهاد با اولویت بین مرغداری‌های فعال توزیع می‌کند. به شرکت پشتیبانی امور دام مراجعه می‌‌کنیم می‌گویند جهاد مسئول است و به جای اینکه به ما جواب بدهند توپ را داخل زمین یکدیگر می‌اندازند.

,

وی بیان کرد: من برای 13 هزار جوجه در هر دوره باید 15 تن سویا داشته باشم اما از این 15 تن مجموعا شرکت پشتیبانی امور دام 8 تن سویا به من داده است و 7 تن دیگر را باید آزاد کیلویی 7500 تومان بخرم.

,

این مرغدار از عدم حمایت دولت برای ضرری که شیوع ویروس کرونا متوجه مرغداری‌ها کرده گلایه کرد و گفت: دوره قبل جوجه‌ریزی با توجه به قیمتی که ابتدای دوره جوجه خریدم و افزایش قیمت دان حدود 35 میلیون تومان متضرر شدم و این ضرر جدای از هزینه‌های جاری صرف شده در مرغداری است.

,

سود افزایش قیمت مرغ به جیب دلال می‌رود نه مرغدار!

, سود افزایش قیمت مرغ به جیب دلال می‌رود نه مرغدار!, سود افزایش قیمت مرغ به جیب دلال می‌رود نه مرغدار!,

گلی به افزایش قیمت مرغ اشاره کرد و افزود: افزایش قیمت مرغ هیچ دردی از مرغدار را دوا نمی‌کند چراکه مرغ را از مرغدار کیلویی 10 هزار تومان می‌خرند و در بازار 16 تا 17 هزار تومان به فروش می‌رسانند و این سود 6 تا 7 هزار تومانی به دست دلال و واسطه می‌رسد نه مرغداری که 48 روز دان را به زحمت و قیمت گران خریداری کرده است.

,

وی اظهار کرد: قیمت ذرتی که دوره قبل 1900 تومان بوده در این دوره به 2400 تومان و قیمت سویا از 3 هزار تومان به 7400 تومان رسیده است.

,

غیرفعال شدن 40 مرغداری در بخش قهستان

, غیرفعال شدن 40 مرغداری در بخش قهستان, غیرفعال شدن 40 مرغداری در بخش قهستان,

این مرغدار از غیرفعال بودن 40 مرغداری در بخش قهستان خبر داد و گفت: برخی از مرغداری‌ها طی سال‌های گذشته به دلیل برخی مشکلات و تعدادی از مرغداران نیز طی دوره قبل متضرر شده و اقدام به غیر فعال کردن مرغداری‌ها کردند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه