اخبار داغ

جای خالی تحول در صداوسیما؛

بمباران فرهنگی با سریال‌های خارجی/ کی پاپر و کیدرامرهای دهه هشتادی!

بمباران فرهنگی با سریال‌های خارجی/ کی پاپر و کیدرامرهای دهه هشتادی!
در سالهای اخیر سریال‌های کره‌ای و ترکیه‌ای با صدور فرهنگ فکری و اجتماعی خود جایگاه ویژه ای در میان نوجوانان و جوانان ایرانی باز کرده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، اصطلاحات عجیب و غریبی هستند اما در میان نوجوانان دهه هشتادی رواج زیادی دارد؛ کی پاپر، کیدرامر و اکسوال! بسیاری از والدین و حتی متولدین 78 به قبل شاید این اصطلاحات حتی به گوششان نخورده باشد اما بسیاری از نوجوانان کشورمان با این اصطلاحات عجین شده‌اند و زندگی‌شان را برپایه آن بنا کرده‌اند. این اصطلاحات بر مبنای طرفداران سریال‌ها و موسیقی‌های کره‌ای است. کی پاپرها طرفداران پاپ کره‌ای، اکسوال‌ها طرفدار گروه کره‌ای به نام اکسو و کیدرامرها به طرفداران سریال‌های کره‌ای اطلاق می‌شود. جالب است که نوجوانان عمدتا دهه هشتادی بیشتر از سریال‌ها و بازیگران ایرانی سریال‌ها و بازیگران کره‌ای را می‌شناسند و حتی بسیاری از آنها برای ادامه تحصیل در کره جنوبی برنامه‌ریزی می‌کنند. این اتفاق که از دید مسئولین کاملا مغفول مانده ماحصل هزینه هنگفتِ جریان فکری فرهنگی کره در توئیتر فارسی برای تولید محتواست که از ده سال قبل آغاز شده و به خوبی نوجوانان و حتی جوانان امروزی را احاطه کرده است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

تولید سریال و فیلم‌های سینمایی عمدتا عاشقانه و نزدیک به جریان فرهنگی ایران از دیگر دلایل محبوبیت فرهنگ کره‌ای در سالهای اخیر است، فیلم‌هایی که اکثرا بدون محتوای مستهجن و تنها بر پایه روابط عاشقانه است. این فیلم‌ها با نشان دادن فرهنگ جذاب و جغرافیای دوست‌داشتنی از کشور کره به استحاله روحی نوجوان ایرانی پرداخته است.

,

ترکیه دیگر کشوری است که از طریق فیلم و سریال در حال صدور فرهنگ به سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه است. بیشتر سریال‌های ترکیه‌ای در سالهای اخیر داستانی مشابه با چندضلعی‌های عشقی اما با کاراکترها و رنگ و لعاب‌های متفاوتی که دارند، نسل جدید را شیفته و مجذوب خود می‌کند به طوریکه هزاران فن پیج در شبکه‌های اجتماعی برای آنان ساخته می‌شود و میلیون‌ها بیننده دارند. استفاده از جذابیت‌های بصری، زندگی لوکس و چینش اتفاقات براساس خواسته مخاطب سه دلیل عمده‌ای است که سریال‌های ترکیه‌ای را ‌علی رغم داشتن داستان تکراری برای مخاطب ایرانی جذاب می‌کند.

,

از سوی دیگر صدا و سیمای ما برخلاف دهه‌های گذشته در حال درجا زدن در یک شاکله فرهنگی است و ساخت سریال‌ها نه برپایه شناخت ذائقه مخاطب و تطبیق آن با فرهنگ ایرانی بلکه برپایه پرکردن زمان خالی شبکه‌ها ساخته می‌شود! سریال‌های شبکه خانگی هم در این سالها اگرچه خواسته‌اند به تقلید از سریال‌های ترکیه‌ای و کره‌ای قدم بردارند اما تقریبا چیزی شبیه آش شله قلم کار ساخته‌اند. به نظر می‌رسد جای خالی تتحولی بزرگ در صدا و سیما برایساخت سریال‌ها و برنامه‌های فرهنگی متناسب با ذائقه و فرهنگ ایرانی بسیار حس می‌شود و اگر مدیران این حوزه هرچه زودتر دست به کار نشوند، مخاطبان نسل جدید کاملا از دست خواهند رفت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه