اخبار داغ

رئیس هیئت مدیره شرکت شال امیری کرمان مطرح کرد؛

ارز آزاد سدی محکم در برابر تولید شالبافی در کرمان/ شرط حیات هنر هزار ساله کرمان حمایت توسط شرکت های بزرگ است

ارز آزاد سدی محکم در برابر تولید شالبافی در کرمان/ شرط حیات هنر هزار ساله کرمان حمایت توسط شرکت های بزرگ است
محمد رضا آریان گفت: مواد اولیه شالبافی بسیار مرغوب و پشم مرینوس وارداتی است و از آنجایی که ارز دولتی به این هنر دستی تعلق نمی گیرد و باید با ارز آزاد خریداری شود بر قیمت تمام شده محصول اثر می گذارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان، شال بافی یک هنر دستی مردم کرمان است که پیشینه ای بس با سترگ دارد؛ کافی است که به تاریخ این هنر دستی بنگرید آنگاه خواهید دید که بسیاری از بزرگان و صاحب منصبان از جمله امیر کبیر و یا ناصرالدین شاه بخشی از لباس خود را به شال کرمانی مزین می کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

این هنر دستی ارزشمند نه تنها در ایران بلکه در اروپا و انگلستان نیز طرفداران خاص خود را داشته و ملکه انگلیس در آن زمان از این هنر زیبا و ارزشمند مردم کرمان استقبال می کرد.
در سال ۱۳۹۶ به همت استاندار وقت کرمان علیرضا رزم حسینی و پی گیریها و دغدغه های مدیر مرکز کرمانشناسی استان سید محمد علی رزم حسینی بعد از ۱۵۰ سال کارگاهی برای بافتن شال کرمانی راه اندازی شد.

در این کارگاه محمدرضا آریان رئیس هیئت مدیره شرکت شال امیری کرمان و همکارانش همتی بس بلند داشته اند و به واقع گام اول و موثر برای زنده کردن این هنر دستی را آنها برداشتند.
اکنون ۴ سال از تاسیس و راه اندازی این کارگاه می گذرد اما باخبر شدیم که چرخ های بافندگی این هنر اصیل خوابیده اند و دیگر نخ های شال بافی توسط بافندگان آن ها زیر و رو نمی شود تا جایی که حتی دیگر حمایت برخی مسئولان از این‌کارگاه، کم سو تر شده و دیگر مکانی که در گذشته از سوی فنی و حرفه ای در اختیار این کارگاه قرار داده شده بود را باز پس گرفته اند و با حذف دستگاههای بافتنی فروغ این کارگاه که بعد از ۱۵۰ سال جان یافته بود، کم شده است.

نگاهی به پیشینه هنر شالبافی در کرمان

محمد رضا آریان رئیس هیئت مدیره شرکت شال امیری کرمان است. او در ابتدای گفتگویمان گریزی زد به اصالت و پیشینه شال کرمانی و گفت: شالبافی در واقع یک تکنیک بافت است که پیشینه چند هزار ساله داشته و در زمان های گذشته به این دلیل که از این نوع تکنیک بافت برای شال کمر و گردن استفاده می شده است به نام شالبافی شناخته شده است.

وی ادامه داد: اسم دانشگاهی این نوع بافت به ترمه انگشتی است و در واقع جد ترمه یزد است.

آریان بیان کرد: کم کم در دوره صفویه کاربرد شالبافی عوض می شود و در واقع محصولات زینتی با دوخت و بافت ترکیب می شود و بر روی پارچه شال حاشیه دوزی هایی ایجاد می شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت شال امیری کرمان توصیح داد: شالبافی در دوره قاجار به اوج خود می رسد تا جایی که لباس امیر کبیر و ملکه انگلیس مزین به شال کرمان می شوند و بسیاری ازخانواده های سلطنتی از شال کرمان استفاده می کردند و در واقع کاربرد شال کرمان در لباس بوده است.

وی افزود: امیر کبیر دستور می دهد که هر کس به ایران سفر می کند شال کرمان را به او هدیه دهند از این رو در دنیا به شال امیری با امیری شال معروف می شود. اما کم کم شالبافان به دلیل این که برای دربار شال می بافتند اما مزدشان را دریافت نمی کردند قیام می کنند در نتیجه حکومت آن ها را سرکوب می کند.

آریان اظهار کرد: در گذسته شغل دو سوم مردم کرمان شالبافی بوده است و شرکت های انگلیسی شالبافی کرمان را حمایت و پشتیبانی می کردند اما پس از قیام شالبافان، این شرکت ها از ایران می روند و دیگر چیزی از این هنر باقی نمی ماند.

وی بیان کرد: تنها یکسری از مردم به صورت محدود به روستای هودک مهاجرت می کنند و به صورت ذهنی شالبافی را به فرزندان و نوادگانشان می آموزند.

احیای هنرشالبافی بعد از ۱۵۰ سال به همت شرکت خصوصی شال امیری

آریان با بیان این که بعد از گذشت ۱۵۰سال، شالبافی را در کرمان احیا شده است، عنوان کرد: صفر‭ ‬تا‭ ‬صد‭ ‬احیا‭ ‬شال‭ ‬بافی‭ ‬توسط‭ ‬بخش‭ ‬خصوصی‭  ‬که‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬حاضر‭ ‬شرکت‭ ‬شال‭ ‬امیری‭ ‬نام‭ ‬دارد‭ ‬انجام‭ ‬گرفته‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬واقع‭  ‬بعد‭ ‬از‭ ‬منسوخ‭ ‬شدن‭ ‬این‭ ‬دست‭ ‬بافته‭ ‬،‭ ‬از‭ ‬سال‭ ‬۹۵‭ ‬تحقیقات‭ ‬برای‭ ‬احیا‭ ‬این‭ ‬هنر‭ ‬آغاز‭ ‬شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت شال امیری کرمان تشریح کرد: برای احیای شال بافی در کرمان در گام اول نیاز به طراحی دستگاه شالبافی بود از این رو با تلاش نیروهای مجموعه و قریب به 4 سال این دستگاه توسط نیروهای مجرب در کرمان طراحی شد.

وی تاکید کرد: دستگاه جدید تمام استانداردهای جهان را دارد و یک دستگاه بافندگی با استاندارد های جهانی است و سرعت بافت را ۱۵ برابر دار شالبافی در گذشته افزایش داده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت شال امیری کرمان گفت: در گذشته دار بافندگی را در گودالی قرار می دادند تا رطوبت موجود مانع پارگی نخ شود اما دستگاه کنونی با طراحی دقیقی که دارد دیگر نیاز به این شرایط نیست.

وی ادامه داد: قدم دوم روش احیای آموزش شالبافی بود که با مهندسی معکوس از شال های موجود در زمان قاجاریه، توانستیم برای اولین بار در ایران شال بافی را به صورت آکادمیک و علمی و نه ذهنی و تجربی تکنیک احیا کنیم.
آریان با بیان این که در زمان قاجاریه طرح و نقش در دست انگلیسی ها بوده است، عنوان کرد: مردم کرمان هریک نقش داده شده را به صورت ذهنی می بافتند اما مجموعه “شال امیری کرمان” تلاش کرد تا روش آموزشی شالبافی احیا شود، از این رو دیگر محددیتی در طرح و نقش دیگر وجود ندارد.

رئیس هیئت مدیره شرکت شال امیری کرمان توضیح داد: در روش آموزشی جدید بافت دو رو، کشمیر و … ایجاد شد از این رو نسبت به گذشته بافت شالبافی ارتقا داده شد.

وی با اشاره به تفاوت ترمه یزد و ترمه انگشتی تشریح کرد: یکی از تفاوت های ترمه انگشتی(شالبافی) با ترمه یزد درمحدودیت طرح و نقش است، برای مثال در ترمه یزد تعداد رنگ ها بیش از ۸ رنگ نمی تواند باشد اما در ترمه انگشتی محدودیت رنگ وجود ندارد و بی نهایت رنگ می تواند وجود داشته باشد، همچنین محدودیت عرضی و طولی و یا الیاف وجود ندارد.

آریان با اشاره به این که در ترمه انگشتی یا شالبافی الیافت اصلی پشم مرینوس و کرک استفاده می شود، بیان کرد: در حال حاضر کاربردی که برای ترمه انگشتی تعریف کرده ایم با توجه به بازاری است که احیا کرده ایم بعنی شال گردن، تابلو شال،کراوات و یا برخی سفارشات خاص بوده است.

ارز آزاد سدی محکم در برابر تولید شالبافی در کرمان

وی با اشاره با بالا بودن هزینه تولید شالی کرمانی، عنوان کرد: مواد اولیه شالبافی بسیار مرغوب و پشم مرینوس وارداتی است،و از آنجایی که ارز دولتی به این هنر دستی تعلق نم یگیرد و باید با ارز آزاد خریداری شود بر قیمت تمام شده محصول اثر می گذارد.

رئیس هیئت مدیره شرکت شال امیری کرمان عنوان کرد: پشم داخلی نهایت 30 میکرون است و از طرفی هر چه میزان میکرون پشم پایین تر باشد نخ لطیف تر می شود در حالی که پشمی که در شالبافی استفاده ۲۰ تا ۲۱ میکرون است از این رو اگر پشم ایرانی استفاده کنیم مرغوبیت کالا از بین می رود از این رو قیمت تمام شده محصول بالا می رود.

آریان توضیح داد: با راه اندازی کارگاه شالبافی در کرمان حدودا برای چهل نفر بافنده به صورت مستقیم و شصت تا هفتاد نفر غیر مستقیم اشتغال زایی شد و در کرمان، کشکوئیه و بردسیر افراد به کار مشغول شدند.

وی با اشاره به مشکلات فروش این محصول اظهار کرد: در قدم اول این محصول از طرف شرکت های بزرگ کرمانی حمایت شود و همچون گذشته از این کالای ارزشمند به عنوان هدایا استفاده شود.

شرط حیات هنر شالبافی در کرمان حمایت شرکت های بزرگ است

رئیس هیئت مدیره شرکت شال امیری کرمان با اشاره به ناشناخته بودن این محصول عنوان کرد: تلاش کردیم و سه سال با داشتن ۴۰ بافنده این کارگاه را سرپا نگه داریم و با حمایت شرکت هایی چون گهر زمین جهت خرید محصول به عنوان هدایا، ادامه کار دهیم؛ چرا که این محصول به این گونه نیست که بتوان در مغازه به فروش رود و عامه مردم از این محصول خریداری کنند از طرفی این محصول هنوز آن گونه که باید، شناخته شده نیست چرا که جزو کالاهای لوکس محسوب می شود و ارزش افزوده بالایی دارد از این رو باید از طرف شرکت ها و ارگان ها حمایت شود.

آریان توضیح داد: تا اردیبهشت امسال توانستیم تولیداتمان را بفروشیم اما بعد از این مدت قراردادی با یکی از شرکت های کرمانی تا پایان سال ۹۹ بسته شد اما این شرکت بعد از دو ماه قرار را فسخ کرد از این رو چون از قبل مواد اولیه را تهیه کرده بودیم به بافنده ها بدهکار شدیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت شال امیری کرمان ادامه داد: مکان ابتدایی کارگاه شالبافی در یکی از مراکز فنی و حرفه ای بود اما به دلایلی از آنجا نقل مکان کرده ایم و  اکنون یکی از دستگاههای شالبافی را در خانه ای از میراث فرهنگی که 70 درصد بازسازی شده است قرار داده ایم و منتظریم تا خانه به طور کامل بازسازی شود تا بتوانیم کارگاه را دوباره راه اندازی کنیم.

وی تاکید کرد در ابتدای راه باید بر اساس سفارش کار کنیم اما به هر حال این محصول باید حمایت شود تا شناخته شود و بر اساس شناخت بتوانیم محصولات در قیمت پایین تر برای مردم تولید کنیم و یک محصول رقابتی با پته ایجاد کنیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت شال امیری کرمان بیان کرد: در گذشته مواد اولیه این محصول کرک بوده و توسط شرکت های بریتانیایی تبدیل به نخ می شده است در حال حاضر هیچ شرکت ایرانی که کرک را تبدل به نخ کند، وجود ندارد.

تلاش برای دریافت نشان جغرافیایی برای کرمان با احیای شالبافی

وی در خصوص حمایت های سازمان میراث فرهنگی در کرمان گفت: میراث فرهنگی از لحاظ مالی و حمایت شرکت ها تاکنون نتوانسته کاری انجام دهد و حتی ما میراث فرهنگی را حمایت کرده ایم و تونسته ایم اعتبار میراث فرهنگی را بالا ببریم.

آریان نوان کرد: بعد از نمایشگاه در شهریور ۹۸ ، شال کرمان در ایران مطرح شد و اکنون در حال تلاش هستیم تا نشان جغرافیایی را برای اولین بار برای شهر کرمان بگیریم و تمام این تلاش ها را مجموعه مدیریت کارگاه شالبافی با میراث فرهنگی تهران انجام داده است.

وی ادامه داد: معاونت صنایع دستی، میراث فرهنگی کرمان در انجام امور کارهای اداری با ما همکاری لازم را انجام داده اند، البته بیش از این نیز توقع نداریم.

صنایع دستی باید به صورت متمرکز مدیریت شوند

وی در خصوص نوع مدیریت تولیدات صنایع دستی گفت: اگر به گذشته نگاهی کنیم تولیدات صنایع دستی در گذشته بسیار نفیس بوده است اما باید توجه کرد که در گذشته تولیدات صنایع دستی فرد گرایی نبود بلکه همه تولیدات زیر نظر شرکت هایی بود که اکنون نام و نشانی از آن ها نیست.


ادامه داد: تولیدات صنایع دستی متمرکز و طبق نظر اساتید و کارشناسان تولید می شده است، تجربه ما نیز این است که طبق استاندارد پیش برویم و کالایمان به عنوان کالای لوکس و قابل دفاع شناخته شده است.
اگر در تولید پته نیز شرکت های بزرگ متمرکز شده تولید پته را مدیریت کنند و رنگ های اصلی و اصیل را با نخ مرغوب و طراحی های اصیل را به کار ببرند، محصول تولید شده ناب است.

انتهای پیام/

,

این هنر دستی ارزشمند نه تنها در ایران بلکه در اروپا و انگلستان نیز طرفداران خاص خود را داشته و ملکه انگلیس در آن زمان از این هنر زیبا و ارزشمند مردم کرمان استقبال می کرد.
در سال ۱۳۹۶ به همت استاندار وقت کرمان علیرضا رزم حسینی و پی گیریها و دغدغه های مدیر مرکز کرمانشناسی استان سید محمد علی رزم حسینی بعد از ۱۵۰ سال کارگاهی برای بافتن شال کرمانی راه اندازی شد.

,
,

در این کارگاه محمدرضا آریان رئیس هیئت مدیره شرکت شال امیری کرمان و همکارانش همتی بس بلند داشته اند و به واقع گام اول و موثر برای زنده کردن این هنر دستی را آنها برداشتند.
اکنون ۴ سال از تاسیس و راه اندازی این کارگاه می گذرد اما باخبر شدیم که چرخ های بافندگی این هنر اصیل خوابیده اند و دیگر نخ های شال بافی توسط بافندگان آن ها زیر و رو نمی شود تا جایی که حتی دیگر حمایت برخی مسئولان از این‌کارگاه، کم سو تر شده و دیگر مکانی که در گذشته از سوی فنی و حرفه ای در اختیار این کارگاه قرار داده شده بود را باز پس گرفته اند و با حذف دستگاههای بافتنی فروغ این کارگاه که بعد از ۱۵۰ سال جان یافته بود، کم شده است.

,
,

نگاهی به پیشینه هنر شالبافی در کرمان

, نگاهی به پیشینه هنر شالبافی در کرمان,

محمد رضا آریان رئیس هیئت مدیره شرکت شال امیری کرمان است. او در ابتدای گفتگویمان گریزی زد به اصالت و پیشینه شال کرمانی و گفت: شالبافی در واقع یک تکنیک بافت است که پیشینه چند هزار ساله داشته و در زمان های گذشته به این دلیل که از این نوع تکنیک بافت برای شال کمر و گردن استفاده می شده است به نام شالبافی شناخته شده است.

,

وی ادامه داد: اسم دانشگاهی این نوع بافت به ترمه انگشتی است و در واقع جد ترمه یزد است.

,

آریان بیان کرد: کم کم در دوره صفویه کاربرد شالبافی عوض می شود و در واقع محصولات زینتی با دوخت و بافت ترکیب می شود و بر روی پارچه شال حاشیه دوزی هایی ایجاد می شود.

,

رئیس هیئت مدیره شرکت شال امیری کرمان توصیح داد: شالبافی در دوره قاجار به اوج خود می رسد تا جایی که لباس امیر کبیر و ملکه انگلیس مزین به شال کرمان می شوند و بسیاری ازخانواده های سلطنتی از شال کرمان استفاده می کردند و در واقع کاربرد شال کرمان در لباس بوده است.

,

وی افزود: امیر کبیر دستور می دهد که هر کس به ایران سفر می کند شال کرمان را به او هدیه دهند از این رو در دنیا به شال امیری با امیری شال معروف می شود. اما کم کم شالبافان به دلیل این که برای دربار شال می بافتند اما مزدشان را دریافت نمی کردند قیام می کنند در نتیجه حکومت آن ها را سرکوب می کند.

,

آریان اظهار کرد: در گذسته شغل دو سوم مردم کرمان شالبافی بوده است و شرکت های انگلیسی شالبافی کرمان را حمایت و پشتیبانی می کردند اما پس از قیام شالبافان، این شرکت ها از ایران می روند و دیگر چیزی از این هنر باقی نمی ماند.

,

وی بیان کرد: تنها یکسری از مردم به صورت محدود به روستای هودک مهاجرت می کنند و به صورت ذهنی شالبافی را به فرزندان و نوادگانشان می آموزند.

,

احیای هنرشالبافی بعد از ۱۵۰ سال به همت شرکت خصوصی شال امیری

, احیای هنرشالبافی بعد از ۱۵۰ سال به همت شرکت خصوصی شال امیری,

آریان با بیان این که بعد از گذشت ۱۵۰سال، شالبافی را در کرمان احیا شده است، عنوان کرد: صفر‭ ‬تا‭ ‬صد‭ ‬احیا‭ ‬شال‭ ‬بافی‭ ‬توسط‭ ‬بخش‭ ‬خصوصی‭  ‬که‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬حاضر‭ ‬شرکت‭ ‬شال‭ ‬امیری‭ ‬نام‭ ‬دارد‭ ‬انجام‭ ‬گرفته‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬واقع‭  ‬بعد‭ ‬از‭ ‬منسوخ‭ ‬شدن‭ ‬این‭ ‬دست‭ ‬بافته‭ ‬،‭ ‬از‭ ‬سال‭ ‬۹۵‭ ‬تحقیقات‭ ‬برای‭ ‬احیا‭ ‬این‭ ‬هنر‭ ‬آغاز‭ ‬شد.

,

رئیس هیئت مدیره شرکت شال امیری کرمان تشریح کرد: برای احیای شال بافی در کرمان در گام اول نیاز به طراحی دستگاه شالبافی بود از این رو با تلاش نیروهای مجموعه و قریب به 4 سال این دستگاه توسط نیروهای مجرب در کرمان طراحی شد.

,

وی تاکید کرد: دستگاه جدید تمام استانداردهای جهان را دارد و یک دستگاه بافندگی با استاندارد های جهانی است و سرعت بافت را ۱۵ برابر دار شالبافی در گذشته افزایش داده است.

,

رئیس هیئت مدیره شرکت شال امیری کرمان گفت: در گذشته دار بافندگی را در گودالی قرار می دادند تا رطوبت موجود مانع پارگی نخ شود اما دستگاه کنونی با طراحی دقیقی که دارد دیگر نیاز به این شرایط نیست.

,

وی ادامه داد: قدم دوم روش احیای آموزش شالبافی بود که با مهندسی معکوس از شال های موجود در زمان قاجاریه، توانستیم برای اولین بار در ایران شال بافی را به صورت آکادمیک و علمی و نه ذهنی و تجربی تکنیک احیا کنیم.
آریان با بیان این که در زمان قاجاریه طرح و نقش در دست انگلیسی ها بوده است، عنوان کرد: مردم کرمان هریک نقش داده شده را به صورت ذهنی می بافتند اما مجموعه “شال امیری کرمان” تلاش کرد تا روش آموزشی شالبافی احیا شود، از این رو دیگر محددیتی در طرح و نقش دیگر وجود ندارد.

,
,

رئیس هیئت مدیره شرکت شال امیری کرمان توضیح داد: در روش آموزشی جدید بافت دو رو، کشمیر و … ایجاد شد از این رو نسبت به گذشته بافت شالبافی ارتقا داده شد.

,

وی با اشاره به تفاوت ترمه یزد و ترمه انگشتی تشریح کرد: یکی از تفاوت های ترمه انگشتی(شالبافی) با ترمه یزد درمحدودیت طرح و نقش است، برای مثال در ترمه یزد تعداد رنگ ها بیش از ۸ رنگ نمی تواند باشد اما در ترمه انگشتی محدودیت رنگ وجود ندارد و بی نهایت رنگ می تواند وجود داشته باشد، همچنین محدودیت عرضی و طولی و یا الیاف وجود ندارد.

,

آریان با اشاره به این که در ترمه انگشتی یا شالبافی الیافت اصلی پشم مرینوس و کرک استفاده می شود، بیان کرد: در حال حاضر کاربردی که برای ترمه انگشتی تعریف کرده ایم با توجه به بازاری است که احیا کرده ایم بعنی شال گردن، تابلو شال،کراوات و یا برخی سفارشات خاص بوده است.

,

ارز آزاد سدی محکم در برابر تولید شالبافی در کرمان

, ارز آزاد سدی محکم در برابر تولید شالبافی در کرمان,

وی با اشاره با بالا بودن هزینه تولید شالی کرمانی، عنوان کرد: مواد اولیه شالبافی بسیار مرغوب و پشم مرینوس وارداتی است،و از آنجایی که ارز دولتی به این هنر دستی تعلق نم یگیرد و باید با ارز آزاد خریداری شود بر قیمت تمام شده محصول اثر می گذارد.

,

رئیس هیئت مدیره شرکت شال امیری کرمان عنوان کرد: پشم داخلی نهایت 30 میکرون است و از طرفی هر چه میزان میکرون پشم پایین تر باشد نخ لطیف تر می شود در حالی که پشمی که در شالبافی استفاده ۲۰ تا ۲۱ میکرون است از این رو اگر پشم ایرانی استفاده کنیم مرغوبیت کالا از بین می رود از این رو قیمت تمام شده محصول بالا می رود.

,

آریان توضیح داد: با راه اندازی کارگاه شالبافی در کرمان حدودا برای چهل نفر بافنده به صورت مستقیم و شصت تا هفتاد نفر غیر مستقیم اشتغال زایی شد و در کرمان، کشکوئیه و بردسیر افراد به کار مشغول شدند.

,

وی با اشاره به مشکلات فروش این محصول اظهار کرد: در قدم اول این محصول از طرف شرکت های بزرگ کرمانی حمایت شود و همچون گذشته از این کالای ارزشمند به عنوان هدایا استفاده شود.

,

شرط حیات هنر شالبافی در کرمان حمایت شرکت های بزرگ است

, شرط حیات هنر شالبافی در کرمان حمایت شرکت های بزرگ است,

رئیس هیئت مدیره شرکت شال امیری کرمان با اشاره به ناشناخته بودن این محصول عنوان کرد: تلاش کردیم و سه سال با داشتن ۴۰ بافنده این کارگاه را سرپا نگه داریم و با حمایت شرکت هایی چون گهر زمین جهت خرید محصول به عنوان هدایا، ادامه کار دهیم؛ چرا که این محصول به این گونه نیست که بتوان در مغازه به فروش رود و عامه مردم از این محصول خریداری کنند از طرفی این محصول هنوز آن گونه که باید، شناخته شده نیست چرا که جزو کالاهای لوکس محسوب می شود و ارزش افزوده بالایی دارد از این رو باید از طرف شرکت ها و ارگان ها حمایت شود.

,

آریان توضیح داد: تا اردیبهشت امسال توانستیم تولیداتمان را بفروشیم اما بعد از این مدت قراردادی با یکی از شرکت های کرمانی تا پایان سال ۹۹ بسته شد اما این شرکت بعد از دو ماه قرار را فسخ کرد از این رو چون از قبل مواد اولیه را تهیه کرده بودیم به بافنده ها بدهکار شدیم.

, . ,

رئیس هیئت مدیره شرکت شال امیری کرمان ادامه داد: مکان ابتدایی کارگاه شالبافی در یکی از مراکز فنی و حرفه ای بود اما به دلایلی از آنجا نقل مکان کرده ایم و  اکنون یکی از دستگاههای شالبافی را در خانه ای از میراث فرهنگی که 70 درصد بازسازی شده است قرار داده ایم و منتظریم تا خانه به طور کامل بازسازی شود تا بتوانیم کارگاه را دوباره راه اندازی کنیم.

,

وی تاکید کرد در ابتدای راه باید بر اساس سفارش کار کنیم اما به هر حال این محصول باید حمایت شود تا شناخته شود و بر اساس شناخت بتوانیم محصولات در قیمت پایین تر برای مردم تولید کنیم و یک محصول رقابتی با پته ایجاد کنیم.

,

رئیس هیئت مدیره شرکت شال امیری کرمان بیان کرد: در گذشته مواد اولیه این محصول کرک بوده و توسط شرکت های بریتانیایی تبدیل به نخ می شده است در حال حاضر هیچ شرکت ایرانی که کرک را تبدل به نخ کند، وجود ندارد.

,

تلاش برای دریافت نشان جغرافیایی برای کرمان با احیای شالبافی

, تلاش برای دریافت نشان جغرافیایی برای کرمان با احیای شالبافی,

وی در خصوص حمایت های سازمان میراث فرهنگی در کرمان گفت: میراث فرهنگی از لحاظ مالی و حمایت شرکت ها تاکنون نتوانسته کاری انجام دهد و حتی ما میراث فرهنگی را حمایت کرده ایم و تونسته ایم اعتبار میراث فرهنگی را بالا ببریم.

,

آریان نوان کرد: بعد از نمایشگاه در شهریور ۹۸ ، شال کرمان در ایران مطرح شد و اکنون در حال تلاش هستیم تا نشان جغرافیایی را برای اولین بار برای شهر کرمان بگیریم و تمام این تلاش ها را مجموعه مدیریت کارگاه شالبافی با میراث فرهنگی تهران انجام داده است.

,

وی ادامه داد: معاونت صنایع دستی، میراث فرهنگی کرمان در انجام امور کارهای اداری با ما همکاری لازم را انجام داده اند، البته بیش از این نیز توقع نداریم.

,

صنایع دستی باید به صورت متمرکز مدیریت شوند

, صنایع دستی باید به صورت متمرکز مدیریت شوند,

وی در خصوص نوع مدیریت تولیدات صنایع دستی گفت: اگر به گذشته نگاهی کنیم تولیدات صنایع دستی در گذشته بسیار نفیس بوده است اما باید توجه کرد که در گذشته تولیدات صنایع دستی فرد گرایی نبود بلکه همه تولیدات زیر نظر شرکت هایی بود که اکنون نام و نشانی از آن ها نیست.

,


ادامه داد: تولیدات صنایع دستی متمرکز و طبق نظر اساتید و کارشناسان تولید می شده است، تجربه ما نیز این است که طبق استاندارد پیش برویم و کالایمان به عنوان کالای لوکس و قابل دفاع شناخته شده است.
اگر در تولید پته نیز شرکت های بزرگ متمرکز شده تولید پته را مدیریت کنند و رنگ های اصلی و اصیل را با نخ مرغوب و طراحی های اصیل را به کار ببرند، محصول تولید شده ناب است.

,
,
,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه