اخبار داغ

کارشناس و مشاور باشگاه علمی پژوهشی جوان یزد:

نهضت تولید علم در باشگاه علمی پژوهشی محقق می شود/ پیشتازی یزد درالمپیادهای علمی و جشنواره خوارزمی

نهضت تولید علم در باشگاه علمی پژوهشی محقق می شود/ پیشتازی یزد درالمپیادهای علمی و جشنواره خوارزمی
حیدری اظهار داشت: باشگاه علمی پژوهشی جوان تنها مرکزی است که در حیطه آموزش و پرورش تولید علم دارد و این مساله بسیار مهم است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهرام حیدری کارشناس و مشاور باشگاه علمی پژوهشی جوان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا عنوان کرد: تقریباً از سال ۱۳۸۰ سنگ بنای باشگاه علمی پژوهشی جوان یزد گذاشته شد. در آن زمان در وزارت آموزش و پرورش چیزی به عنوان پژوهش‌سرای دانش‌آموزی وجود نداشت ولی در یزد با همت اعضا  باشگاه شکل گرفت و اکنون در تمام کشور شاهد فعالیت این مجموعه ها هستیم. به بیان دیگر می توان گفت شروع و مبدا پژوهش سراها از باشگاه یزد آغاز شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی افزود: با توجه به اینکه آموزش دانش‌آموزان در مدارس معمولاً  تئوری است در باشگاه علمی پژوهشی یک مقدار به بُعد عملی، خلاقیت و فناوری پرداخته می شود.

,

حیدری اضافه کرد: در همین راستا ارائه مشاوره و راهنمایی برای آمادگی دانش آموزان در جشنواره خوارزمی، المپیادها و مسابقات آزمایشگاهی دنبال می شود. در کنار این مباحث انجمن های حاشیه ای نیز وجود دارند. از جمله انجمن نجوم که از جمله قدیمی‌ترین انجمن‌های استانی است و اساتید زیادی را به جامعه نجوم استان یزد معرفی کرده است. همچنین انجمن نانو اولین بار در باشگاه علمی پژوهشی جوان برای ترویج و آموزش علمی نانو میان دانش آموزان تشکیل شد.

,

کارشناس و مشاور باشگاه علمی پژوهشی جوان یزد ابراز داشت: خوشبختانه در نتیجه تلاش های صورت گرفته دانش آموزانِ  عضو باشگاه علمی پژوهشی جوان یزد سه مدال جهانی در رشته های ریاضی، زیست شناسی و نجوم کسب کردند. در مسابقات کشوری هم طبیعتاً مدال های مختلف طلا و نقره برنز نصیب دانش آموزان ما شد.

,

وی افزود: البته در موفقیت دانش آموزان سه عنصر مدرسه، خانواده و باشگاه جوان دست به دست هم داده اند و نمی‌توان گفت این موفقیت ها فقط کار یک نفر بوده اما باشگاه نیز به عنوان مکمل فعالیت کرده است.

,

حیدری عنوان کرد: استان یزد علیرغم اینکه سرانه جمعیت کمی در کشور دارد نامش همواره در المپیادها مطرح بوده است. همچنین در جشنواره خوارزمی به لحاظ سرانه سرآمد بوده اما در دو سال گذشته از لحاظ تعداد طرح‌های رتبه برتر نیز رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است.

,

کارشناس و مشاور باشگاه علمی پژوهشی جوان یزد با اشاره به نقش این باشگاه در جشنواره خوارزمی گفت: معمولاً دانش‌آموزان با یک ایده خیلی خام به ما مراجعه می کردند علت هم مشخص است افراد در این سن دسترسی به منابع اطلاعاتی ندارند، فرآیندهای علمی را نمی شناسند فلذا معمولاً بحث پرورش، هدایت و ارتقای افراد در باشگاه انجام می شود. به همین خاطر هم گاهی اوقات محصول و خروجی بعضی از طرح ها با اصل آن کاملاً متفاوت بود. 

,

وی تاکید کرد: متاسفانه این نقش باشگاه واقعاً ناشناخته است و بسیاری از خانواده ها و نیز جامعه تحصیل کرده ما از این مسئله اطلاع ندارند که اگر فرزندشان طرحی ابتکاری داشت به کجا می‌توانند این ایده را ارائه بدهند. باشگاه جوان یکی از مراکزی است که می‌تواند این کار را برای خانواده ها انجام دهد و در قبال این اقدامات نیز هزینه ای دریافت نمی کند. 

,

وی اضافه کرد: باشگاه علمی پژوهشی جوان تنها مرکزی است که در حیطه آموزش و پرورش تولید علم دارد و این مساله بسیار مهم است.

,

حیدری خاطرنشان کرد: برای جذب دانش آموزان در باشگاه هیچ محدودیت، فیلتر و یا آزمونی وجود ندارد فرد تنها باید خودش را اثبات کند. باید اثبات کند که توانایی و ایده دارد. البته در مورد المپیادها موضوع قدری متفاوت است و اکثراً تیزهوشان در این حوزه مشغول هستند ولی در جشنواره خوارزمی یک مقدار فضا عمومی تر است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه