پایانههای صادراتی با هوشمند سازی و ایجاد پایگاههای اطلاعاتی، تخصصی شدن، ایجاد اتاقهای مشترک، ارائه مشاوره بازاریابی، ایجاد نمایشگاه، امکان تبلیغات، استقرار دفاتر بازاریابی کشورهای هدف و بهروزرسانی خدمات به خریداران میتواند موفق باشد و مسیر رشد تولید و رونق اقتصادی را هموار و تسریع کند.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ،استان مازندران به جهت قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی منحصربهفرد و همچنین داشتن آب و هوایی کمنظیر و خاک بسیار حاصلخیز، خواستگاه بسیاری از محصولات کشاورزی است بهطوریکه این استان با تولید ۷۶ نوع محصول کشاورزی که در ۱۵ نوع ازجمله برنج با بیش از یکمیلیون تن، مرکبات با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن، کیوی، گل و گیاه، دام و طیور و در حوزه شیلات رتبه اول تا سوم کشور را دارد.
نبود مراکز خرید تضمینی محصولات مشکل اصلی کشاورزان
هرساله یکی از دغدغههای اصلی کشاورزان مازندرانی در زمان برداشت نبود مراکز خرید مطمئن و مناسب است که متأسفانه دلالان، محصولات کشاورزان را که با رنج و زحمت بسیار به بار نشسته به قیمت ارزانی خریداری میکنند که موجب نارضایتی و عدم تأمین منابع مالی کشاورزان میشود. در کنار افزایش قیمت نهادهای سم و کود که هزینه تولید را برای کشاورزان افزایش میدهد وجود مشکلات فوق انگیزه تولید را از این قشر گرفته و آنچه را که شاهدیم بهجای سبز شدن برنج و مرکبات، شاهد سر برآوردن ویلاها و ساختمانهای چندطبقه در میان مزارع و باغات کشاورزی مازندران هستیم.
30 درصد محصولات کشاورزی در ایران پس از برداشت ضایع میشود
امروزه با توجه به ازدیاد جمعیت کره زمین و رشد مصرف غذا، تقاضای جهانی برای دسترسی به غذای کافی حداقل برای 30 سال آینده در حال افزایش است لذا تأمین غذا و برقراری امنیت غذایی بسیار اهمیت دارد که در این میان، محصولات کشاورزی بهعنوان اصلیترین منبع تأمین غذا، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
بخش کشاورزی نقش بسیار مهمی در اقتصاد ملی دارد و از ارکان مهم تولیدی و اقتصادی کشور بشمار میآید در حال حاضر 85 درصد غذای موردنیاز جامعه و 90 درصد مواد اولیه موردنیاز کارخانههای صنایع غذایی کشور از محصولات کشاورزی داخل کشور تأمین میشود.
هرساله مقدار بسیار زیادی از محصولات زراعی و باغی که نقش مهمی در تأمین نیاز غذایی و سلامت انسان دارند، در مراحل گوناگون بهویژه پس از برداشت دچار اُفت کیفیت میشود، بهطوریکه مقدار این ضایعات در کشورهای جهان سوم بیش از کشورهای صنعتی است که بر پایه آمارهای موجود بهطور متوسط 30 درصد از این محصولات در ایران ضایع میشود ازاینرو مدیریت زنجیره تأمین در بخش کشاورزی دارای اهمیت ویژهای است.
محسن رمضانی کارشناس کشاورزی طی گفتوگویی با خبرنگار بلاغ بابیان اینکه شهرستان جویبار ازلحاظ منابع نیروی انسانی در بخش کشاورزی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد گفت: در چند سال اخیر با اضافه شدن نیروهای جوان و تحصیلکرده و ارائه آموزشهای علمی در بخش کشاورزی منجر به افزایش تنوع محصولات در جویبار شده است.
وی افزود: باوجود نیروهای متخصص در جهاد کشاورزی و بسیج مهندسین و حضور آنان در روستاها تا حد زیادی در افزایش بهرهوری و تولید محصولات کشاورزی توانسته به کشاورزان جویباری کمک کند.
این کارشناس کشاورزی یکی از مزیتهای کشاورزی در جویبار را وجود آببندان های متعدد دانست و گفت: حدود 50 قطعه آببندان با ظرفیت ذخیرهسازی آب به میزان 74 میلیون مترمکعب در جویبار وجود دارد که میتواند در توسعه کشت محصولات کشاورزی و باغی حائز اهمیت باشد.
رمضانی با اشاره به اینکه 28 هزار هکتار از اراضی کشاورزی جویبار تحت کشت انواع محصولات است عنوان کرد: یکی از مناطقی که نباید از آن غافل بود زمینهای ساحلی است که هرچند قابلیت کشت ندارد ولی میتوان در آن گلخانههای هیدروپونیک احداث کرد.
وی تأکید کرد: در این گلخانهها هیچ محدودیت زمانی و خاکی نداریم که میتواند در رونق تولید و اقتصادی شدن کشاورزی تأثیر بسزایی داشته باشد و جویبار ازجمله شهرستانهای منحصربهفردی است که از این ظرفیت و پتانسیل برخوردار است.
پایانه صادراتی مسیر حرکت نیل به اقتصاد کشاورزی
کارشناس کشاورزی یکی از مشکلات محصولات باغی را نبود صنایع تبدیلی دانست و افزود: به دلیل حجم بسیار خوب تولید محصولات باغی در جویبار نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی یکی از مشکلات این بخش است که با راهاندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در جویبار میتوان شاهد تحول بزرگی در بخش کشاورزی باشیم.
رمضانی خاطرنشان کرد: با راهاندازی این پایانه نقش واسطهگری و دلالها کمرنگ میشود و کشاورزان میتوانند محصولات خود را باقیمت مناسب به فروش برسانند که این موضوع میتواند در افزایش انگیزه کشاورزان، علمی شدن و اقتصادی شدن کشاورزی تأثیرگذار باشد.
برندسازی و فراهم نکردن بازارهای خارجی یکی دیگر از مشکلات عمده کشاورزان مازندران است. ازآنجاییکه استان مازندران به دلیل همجواری با دریای خزر و همسایگی که با کشورهای (C.I.S) دارد ظرفیت و بازار بسیار بزرگی میتواند برای محصولات مازندران باشد که چندان به آن توجه نشده است. در سالهای اخیر احداث پایانه صادراتی محصولات کشاورزی چپکرود جویبار این بارقه امید را برای کشاورزان مازندرانی ایجاد کرده با فعالیت آن دغدغه عدم خرید محصولات زراعی و باغی حل خواهد شد.
پایانههای صادراتی نقش استراتژیکی در افزایش تولید دارند
دکتر فواد عشقی استاد دانشگاه مازندران طی گفتوگویی با خبرنگار بلاغ بابیان اینکه در علم اقتصاد برخی معتقدند که صادرات موجب رشد تولید میشود و برخی دیگر معتقدند که تولید است که منجر به صادرات میشود گفت: مطالعات در ایران نشان داده که این رابطه دوطرفه است یعنی هم صادرات محصولات کشاورزی باعث افزایش تولید میشود و هم افزایش تولید منجر به صادرات میشود.
وی تأکید کرد: اگر نخواهیم شاهد تورم و افزایش نقدینگی در کشور باشیم باید به دنبال رونق و افزایش تولید باشیم.
این استاد دانشگاه بابیان اینکه پایانههای صادراتی نقش استراتژیکی در افزایش تولید دارند اظهار کرد: یکی از نقاط قوت استان مازندران وجود پایانه صادراتی است که نسبت به سایر استانها در وضعیت بهتری قرار دارد ولی داشتن پایانه شرط لازم برای افزایش تولید است ولی کافی نیست.
ذائقه شناسی بازار شرط موفقیت پایانههای صادراتی
عشقی به مشکلات پیش روی صادرات در استان مازندران اشاره و عنوان کرد: صادرات بهصورت تخصصی نیست و موجب عدم تمرکز، افزایش ریسک، دخالت در امور یکدیگر و اینکه استمرار و مداومت در بازار هدف وجود ندارد.
وی افزود: عدم نیازسنجی بازار فروش یا بازاریابی یکی دیگر از مشکلات صادرات استان است و پایانههای صادراتی زمانی میتوانند به برند سازی و رشد تولید کمک کنند که فروشنده بداند چه محصولی را به کدام بازار باید عرضه کند و بهطور کل نیاز بازارها را بداند.
کارشناس بازاریابی تصریح کرد: باید محصولی را تولید کنیم که بازار هدف تقاضا دارد، در این صورت است که دورریز محصولات کشاورزی کاهش پیدا میکند نه اینکه پس از تولید محصول به دنبال بازار فروش باشیم.
عشقی بابیان اینکه متأسفانه با ورود ارقام وارداتی برخی محصولات کشاورزی منجر به کاهش فروش محصولات کشاورزی مازندران شد گفت: با واردات ارقام محصولات کشاورزی و ذائقه سازی در مردم و همچنین قیمت مناسب آن باعث شد محصولات باغی و زراعی مازندران مثل تامسون در استانهای دیگر نسبت به ارقام دیگر مثل ژاپنی بازار کمتری را به خود اختصاص دهد بنابراین نیازسنجی قبل از تولید از اهمیت بالایی برخوردار است.
هوشمندسازی پایانههای صادراتی
وی با تأکید بر اینکه تولیدکنندگان باغی مازندران خردهمالک هستند که باعث سلف فروشی میشود بیان کرد: راهحل برونرفت از این مشکل این است که باید به سمت اقتصاد تعاون برویم یعنی باید تعاونیهایی از سوی کشاورزان خردهمالک تشکیل شود تا ضمن جلوگیری از سلف فروشی، زمینه برای بازاریابی در داخل و یا صادرات به خارج به درست صورت گیرد.
کارشناس بازاریابی به شرایط اقتصادی شدن کشاورزی اشاره و عنوان کرد: قیمت محصولات کشاورزی که به فروش میرسد باید تجارتی باشد که البته دولت باید در این مورد سیاستگذاری و یارانههایی را برای این موضوع اختصاص دهد، دومین مورد تقویت بازاریابی کشاورزان و تأمین نقدینگی برای کشاورز است.
عشقی در پایان خاطرنشان کرد: پایانههای صادراتی با هوشمند سازی و ایجاد پایگاههای اطلاعاتی، تخصصی شدن، ایجاد اتاقهای مشترک، ارائه مشاوره بازاریابی، ایجاد نمایشگاه، امکان تبلیغات، استقرار دفاتر بازاریابی کشورهای هدف و بهروزرسانی خدمات به خریداران میتواند موفق باشد و مسیر رشد تولید و رونق اقتصادی را هموار و تسریع کند.
90 درصد تولیدات باغی استان مازاد نیاز مازندران است
عزیزاله شهیدی فر رئیس جهاد کشاورزی مازندران طی گفتوگویی با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: مازندران با محصولات باغی، زراعی، شیلاتی، دام و طیور قطب کشاورزی کشور است.
وی با اشاره به اینکه نیمی از مرکبات کشور در مازندران تولید میشود گفت: حدود 2 میلیون و 700 هزار تن مرکبات در مازندران تولید میشود که نیمی از تولیدات کشاورزی در کشور را به خود اختصاص داده است و 90 درصد آن مازاد نیاز مازندران است که بخش عمدهای از آن به سایر استانها و بخش دیگر به سایر کشورها صادر میشود.
رئیس جهاد کشاورزی مازندران بابیان اینکه به دلیل عدم وجود پایانه صادراتی در بخش محصولات کشاورزی به خارج از کشور با مشکل مواجه هستیم اظهار کرد: در سالهای اخیر چند پایانه صادراتی در حال احداث هستند که مهمترین پایانه استان که مختص به محصولات باغی است پایانه روماک گستر در منطقه چپکرود جویبار است که سال گذشته بهصورت نمادین بهرهبرداری رسید.
وی تصریح کرد: این پایانه صادراتی میتواند به بخش کشاورزی استان کمک بسیار کند که ضمن ارزآوری برای کشور باعث اقتصادی شدن کشاورزی در مازندران میشود.
رئیس جهاد کشاورزی مازندران عنوان کرد: راهاندازی پایانههای صادراتی دیگری در بخشهای برنج، آبزیپروری و گل و گیاه نیز در دستور کار قرار دارد.
آمادهسازی و بستهبندی سالانه ۳۳۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی
فاز نخست پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در شهرستان جویبار در زمینی به مساحت ۳۱ هکتار و با داشتن ۷۸ هزار مترمربع سالنهای مجهز برای آمادهسازی و بستهبندی، رنگ آوری، آزمایشگاه، واحد IQF، نمایشگاه و سایر خدمات پنجره واحد تجاری و ظرفیت ۱۴۰ هزار تن در حال راهاندازی است که با راهاندازی دو فاز دیگر این پروژه ، ظرفیت صادرات آن به۳۴۰ هزار تن خواهد رسید.
ایجاد و معرفی برند ایرانی برای محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی، بازاریابی و صادرات محصولات کشاورزی و اصلاح نظام توزیع و تنظیم بازار محصولات کشاورزی از ویژگیهای برجسته این مرکز لجستیکی است.
به گزارش بلاغ با توجه به پتانسیل بالای استان مازندران در زمینه تولید محصولات کشاورزی و نقش این محصولات در تأمین زنجیره غذایی میتوان با بهرهمندی از شیوههای مدرن کشاورزی و همچنین فراهم کردن زمینه فروش و صادرات این محصولات در داخل و خارج از کشور، تجلی اقتصاد کشاورزی در معنای حقیقی خود را محقق ساخت و در کنار کسب سود و افزایش میزان اشتغالزایی افراد بیکار بدون پشتوانه؛ همچنین نرخ مهاجرت روستا به شهر را کاهش داد تا ضمن رونق گرفتن اقتصاد کشاورزی، زندگی و اقتصاد روستایی نیز رونق گیرد که در صورت این امر میتوان ایرانی آباد با تکیهبر اقتصاد درونزا شاهد بود.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه