اخبار داغ

سایه کرونا بر مناطق توریستی؛

صنعت گردشگری، در دوران پسا کرونا به کدام سو خواهد رفت/ تعطیلی موقت دفاتر خدمات گردشگری یکی پس از دیگری

صنعت گردشگری، در دوران پسا کرونا به کدام سو خواهد رفت/ تعطیلی موقت دفاتر خدمات گردشگری یکی پس از دیگری
استان کردستان که تا پیش از این هم از یک صنعت گردشگری موفق و قوی برخوردار نبود حالا با وجود محدودیت‌های ناشی از کرونا با مشکلات بیشتری روبرو شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، سال‌هاست که روز 27 سپتامبر مصادف با 5 مهر به عنوان روز جهانی گردشگری نام‌گذاری شده است، اما امسال گردشگری به عنوان آسیب پذیرترین صنعت در برابر کرونا همچنان با چالش‌های زیادی روبروست به طوریکه بسیاری از فعالان این عرصه در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

استان کردستان که تا پیش از این هم از یک صنعت گردشگری موفق و قوی برخوردار نبود حالا با وجود محدودیت‌های ناشی از کرونا با مشکلات بیشتری روبرو شده است.

,

, ,

حمایت دولت راضی کننده نیست

, حمایت دولت راضی کننده نیست,

یکی از فعالان گردشگری در کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی عنوان کرد: ما انتظار زیادی از دولت نداشتم و نمی‌خواستیم همه ضرر و زیان ما را جبران کند فقط در حدی که بخشی از حقوق پرسنل را پرداخت کند که تعدیل نیرو نکنیم اما دولت با این بی‌تفاوتی خود نشان داد که گردشگری را به عنوان یک صنعت نمی‌بیند.

,

وی گفت: متاسفانه بسیاری از نیروهای ما در حال تعدیل شدن است و هیچ مسافر و گردشگری به خاطر شیوع ویروس کرونا جرات امدن به هتل ها و مسافرخانه ها را ندارد و اگر به همین روال پیش رود مجبور هستیم که ما هم وسیله ی روزیمان را جمع کنیم و در منزل بنشینیم.

,

وی تصریح کرد: در این مدت برای جبران خسارت‌های ناشی از عودت مبالغ پیش فروش تورهای کنسل شده به علت کرونا، مجبور به فروش قسمتی از املاک و دارایی‌های خود که در طی سال‌ها به سختی به دست آورده بودیم شدم.

,

این فعال گردشگری کردستان با بیان اینکه حال هیچکس در صنعت گردشگری خوب نیست، عنوان کرد: چطور انتظار داریم صنعت گردشگری جایگزین صنعت نفت بشود درحالیکه دولت اینگونه از حمایت فعالان بخش گردشگری سر باز می‌زند.

,

, ,

دفاتر گردشگری شامل دریافت تسهیلات تعیین شده نمی‌شوند

, دفاتر گردشگری شامل دریافت تسهیلات تعیین شده نمی‌شوند,

هوشنگ جواهری دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کردستان اظهار داشت: دفاتر گردشگری به دلیل کاهش شدید مسافرت‌ها بعد از شیوع کرونا عملا تعطیل شده و در این شرایط نه تنها کمکی به ما برای سرپا ماندن نمی‌شود بلکه بخشی از دستگاه‌ها بر ما فشار هم می‌آورند در حالیکه قرار بود تسهیلات بانکی دفاتر استهمال شود اما اگر قسطی عقب بیافتد، حساب بانکی فعالین دفاتر مسافرتی مسدود می‌شود.

,

وی اضافه کرد: نه تنها بخشودگی تسهیلات برای ما اجرا نشده و اقساط تسهیل پیدا نکرده بلکه شاهدیم اداره امور مالیاتی نیز همچون شرایط عادی با ما برخورد می‌کند و توجهی به وضعیت دفاتر و عدم فعالیت آنها بخاطر شرایط کرونا ندارد.

,

جواهری یادآور شد: مشکلاتی با بخش بیمه هم داریم به عنوان مثال با درخواست ما بدهی در بیمه اقساطی شد اما بخاطر مشکلاتی که اخیرا پیش آمد توانایی پرداخت اقساط را نداشتیم و اکنون از ما می‌خواهند چند قسط عقب افتاده را یکجا پرداخت کنیم که خارج از توان ما است.

,

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کردستان افزود: گفته‌اند دفاتر گردشگری شامل دریافت تسهیلات تعیین شده برای کسب و کارهایی که بدلیل کرونا متضرر شده‌اند، نمی‌شوند که سوال ما این است، چرا نمی‌توانیم از این تسهیلات استفاده کنیم؟

,

وی با اشاره به اینکه در مقایسه با شرایط اولیه شروع کرونا مقداری سفرها بیشتر شده است، اظهار داشت: اکنون فصل گردشگری‌های داخل استان نیست و اگر هم مردم به مسافرت بروند سفرها به استان‌های دیگر از جمله شمال صورت می‌گیرد که باز هم ما امکان بهره‌مند شدن از مزایای این سفرها را نداریم تا کمی شرایط مالی بهتری پیدا کنیم.

,


جواهری با بیان اینکه هیچکدام از دفاتر مسافرتی تسهیلاتی دریافت نکرده‌اند، گفت: راهکارهایی ارائه کردیم که می‌توان از آن طریق بدون اینکه هزینه‌ای هم به دولت تحمیل شود به دفاتر گردشگری کمک کرد به عنوان مثال اکنون شاهد باز شدن مرزها هستیم و می‌بینیم دانشجوها یا کسانی برای درمان به ایران سفر می‌کنند که می‌توان از آنها عوارض ورود برای کمک به بخش گردشگری دریافت کرد.

,
,

 

,

, ,

4 دفتر خدمات گردشگری و مسافرتی در کردستان به طور موقت تعطیل شده است

, 4 دفتر خدمات گردشگری و مسافرتی در کردستان به طور موقت تعطیل شده است,

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: از ۴۷ دفتر خدمات گردشگری و مسافرتی دارای مجوز فعالیت در این استان، چهار دفتر بطور موقت تعطیل شده است.

,

حمید اسکندری اظهار داشت: این دفاتر بدلیل نداشتن کار و نبود مسافر سه تا چهار ماه درخواست تعطیلی کرده‌اند.

,

وی با اشاره به اینکه دفاتر خدمات گردشگری استان برای دریافت تسهیلات واحد‌های آسیب دیده از کرونا معرفی شدند، اما تاکنون وام دریافت نکرده‌اند، اضافه کرد: قرار است تسهیلاتی که دولت تعیین کرده به این صنف پرداخت شود.

,

اسکندری یادآور شد: این تسهیلات جدا از وامی است که به صورت کلی برای واحد‌های متضرر از شیوع کرونا در نظر گرفته شده است.

,

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان افزود: با همفکری فعالین حوزه گردشگری پیشنهاداتی را برای بهبود وضعیت به وزارتخانه ارائه کرده‌ایم و منتظر نتیجه موافق یا مخالف آن‌ها هستیم.

,

, ,

وی تاکید کرد: یکی از پیشنهادات اینکه تور لیدر‌ها نمی‌توانند برنامه سفر ببندند و این کار باید توسط دفاتر خدمات مسافرتی انجام شود و این دفاتر هستند که باید برای انجام این کار‌ها تور لیدر‌هایی استخدام کنند، است.

,

اسکندری گفت: هر کسی نباید بتواند بدون مجوز اقدام به راه‌اندازی تور‌های گردشگری کند و در این راستا برخی محدودیت‌های دیگر را هم در نظر گرفته‌ایم.

,

وی با بیان اینکه پیگیر پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به دفاتر خدمات گردشگری هستیم، افزود: تلاش می‌کنیم اگر دفتری هم پیشتر تسهیلات دریافت کرده برای پرداخت آن تسهیل و مهلت تعیین شود.

,

, ,

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اظهار داشت: ایجاد پایگاه جامع اطلاع‌رسانی دفاتر در استان و کشور از دیگر برنامه‌هایی است که پیگیری می‌کنیم.

,

وی تاکید کرد: قرار است با توجه به هماهنگی که با دفاتر استان‌های غرب کشور صورت گرفته تور‌های مشترک گردشگری به استان کردستان برگزار کنند.

,

به نظر می‌رسد مسئولان، هیچ راهکار منطقی و قابل قبولی برای برون رفت از این شرایط ندارند و تا به راه حل اثربخشی برای نجات این صنعت، دست پیدا کنند چرا که ممکن است تا سالیان سال ما درگیر بیماری کرونا باشیم که تا آن زمان اثری از این صنعت باقی نمانده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه