اخبار داغ

معاون بازاریابی و فروش شرکت صنایع مس شهید باهنر مطرح کرد؛

اعتبار بخشیدن به برند ساخت ایران راهکار تضمین محصولات صادراتی/ هزینه‌های گزاف بازاریابی، صادرات بر پایه حدس و گمان را رواج داده است

اعتبار بخشیدن به برند ساخت ایران راهکار تضمین محصولات صادراتی/ هزینه‌های گزاف بازاریابی، صادرات بر پایه حدس و گمان را رواج داده است
نوریان گفت: برند ملی که به‌طور ویژه در صادرات کاربرد جدی‌تری دارد، به شکل ناباورانه‌ای مغفول مانده است، اعتبار بخشیدن به جمله «ساخت ایران» از آن ارزش افزوده‌هایی می‌توانست باشد که مثل یک گارانتی خرید، سایه‌اش روی تمام محصولات صادراتی ما باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امیرحسین نوریان معاون بازاریابی و فروش شرکت صنایع مس شهید باهنر در ارتباط با وضعیت صادرات در ایران به خبرنگار راه آرمان گفت: به نظر می‌رسد هیچ گاه در تاریخ اقتصاد ایران، صادرات و تامین ارز تا این حد در اولویت سیاست‌های کشور نبوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی افزود: حالا که تحریم‌های اقتصادی علاوه بر مشمول مرور زمان شدن، به اوج خود رسیده است اهمیت صادرات غیرنفتی بیش از هر زمان دیگری مشهود است.

,

رفتارهای ضد صادراتی مسئولان در زمانی که ادعای حمایت از صادرات به گوش می رسد

, رفتارهای ضد صادراتی مسئولان در زمانی که ادعای حمایت از صادرات به گوش می رسد, رفتارهای ضد صادراتی مسئولان در زمانی که ادعای حمایت از صادرات به گوش می رسد,

معاون بازاریابی و فروش شرکت صنایع مس شهید باهنر تصریح کرد: با این حال در همین دوران که حمایت از صادرات و ادعای حمایت از آن به طور مداوم از سوی مسئولان به گوش می‌رسد، هم زمان بیشترین ناهماهنگی‌ها و رفتارهای ضد صادراتی نیز دیده می‌شود.

,

نوریان مطرح کرد: حقیقت این است که ما از نظر  پیشینه تاریخی، اساسا بیشتر از آنکه کشوری تولیدکننده یا تاجر باشیم، کشور مصرف‌کننده‌ای بودیم، همواره نفت این نعمت خدادادی را از اعماق زمین بیرون کشیده، فروختیم و از طریق آن ارتزاق کردیم.

,

وی یادآور شد: حالا اما باید روی تولیدات غیرنفتی ازجمله مواد معدنی که غالبا به صورت خام فروخته می‌شود، فعالیتی انجام شود، تا به واسطه آن ارزش افزوده ایجاد کرده و حتی به محصول نهایی تبدیل شود تا در قالب فعالیتی تولیدی- بازرگانی به فروش برسانیم.

,

معاون بازاریابی و فروش شرکت صنایع مس شهید باهنر ابراز کرد: این همان کاری است که به نظر می‌رسد به صورت کلی راهکار رسیدن به آن را نمی‌دانیم، در این گفتگو به صورت خلاصه به آسیب‌شناسی عمده‌ترین مشکلات و موانع صادراتی می پردازیم.

,

اعتبار بخشیدن به برند ساخت ایران راهکار تضمین محصولات صادراتی

, اعتبار بخشیدن به برند ساخت ایران راهکار تضمین محصولات صادراتی, اعتبار بخشیدن به برند ساخت ایران راهکار تضمین محصولات صادراتی,

نوریان عنوان کرد: برند ملی که به‌طور ویژه در صادرات کاربرد جدی‌تری دارد، به شکل ناباورانه‌ای مغفول مانده است، اعتبار بخشیدن به جمله «ساخت ایران» که در حال حاضر نسبت به آن حساسیت وجود دارد، از آن ارزش افزوده‌هایی می‌توانست باشد که مثل یک گارانتی خرید سایه‌اش روی تمام محصولات صادراتی ما در تمامی‌صنایع گسترده باشد.

,

وی ادامه داد: توجه به برند ملی با این حجم از پتانسیل در ابعاد مختلف و خلق ارزش به ‌واسطه برند ملی ایران، از آن نکات مهم و جامانده‌ای است که هر ثانیه تاخیر در شروع برندینگ آن در بازار ابررقابتی امروز، کار را دشوارتر و سبب از دست رفتن فرصت می شود و ارزش صادرات کالاهای ما را در کوتاه‌ مدت و نیز در بلند مدت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

,

معاون بازاریابی و فروش شرکت صنایع مس شهید باهنر تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صادرات، ارسال کالاهای بی‌کیفیت با نگاهی کوتاه‌ مدت به فعالیت‌های صادراتی است، حجم قابل توجهی از صادرات توسط بازرگانانی صورت می‌پذیرد که نگاهی کوتاه‌ مدت به مقوله صادرات داشته و فکر می‌کنند.

,

نوریان اذعان کرد: اگر محصولی را ارزان‌تر یا حتی بیشتر از ارزش واقعی‌ آن بفروشند، یا کالای بی‌کیفیتی را به هر شکل به مشتریان خارجی بدهند، تجارت کرده‌اند و احساس می‌کنند تجارت موفقی انجام داده‌اند.

,

وی افزود: این در حالی است که این اقدام سبب مبادلاتی می‌شود که صرفا برای یک بار اتفاق می‌افتد و در طرف مقابل، بازار بزرگی را برای بلندمدت به محصولات ایرانی بدبین کرده و ورود به آن را تا مدت‌ها دشوار و حتی غیرممکن خواهد کرد.

,

هزینه های گزاف بازاریابی، صادرات بر پایه حدس و گمان را رواج داده است

, هزینه های گزاف بازاریابی، صادرات بر پایه حدس و گمان را رواج داده است, هزینه های گزاف بازاریابی، صادرات بر پایه حدس و گمان را رواج داده است,

معاون بازاریابی و فروش شرکت صنایع مس شهید باهنر متذکر شد: همچنان اهمیت آشنایی کامل از جزئیات فرهنگ، بازار، رفتار مصرف‌کننده و قوانین کشور مقصد درک‌نشده و بسیاری از بازرگانان بر اساس ذهنیات خود اقدام به صادرات می‌کنند.

,

نوریان بیان کرد: به دلیل گران ‌بودن تحقیقات بازاریابی به‌خصوص از سوی شرکت‌های معتبر بین‌المللی بسیاری از شرکت‌ها به دنبال این تحقیقات و مطالعات نمی‌روند و بر اساس شنیده‌ها و حدس و گمان، اقدام به صادرات کالاهای خود می‌کنند.

,

وی یادآور شد: در این خصوص تجارب بسیاری موجود است که متاسفانه لطمات جبران‌ناپذیری به پتانسیل‌های صادراتی کشور وارد شده است، به این موارد عدم آشنایی با قوانین حقوقی و تجاری کشور مقصد را نیز اضافه کنید.

,

معاون بازاریابی و فروش شرکت صنایع مس شهید باهنر عنوان کرد: نکات ظریف و مهمی وجود دارد که در قراردادهای بین‌المللی رعایت نمی‌شود و خواسته یا ناخواسته باعث به دردسر افتادن بسیاری از تاجران می‌شود که علاوه بر ورشکستگی، در بسیاری از مواقع تحمل حبس و جریمه نقدی و بعضا جبران خسارت‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای را به همراه دارد.

,

نوریان اظهار کرد: در حال حاضر نحوه تسویه تعهد ارزی از مشکلات جدی تجار در صنایع و صنوف مختلف است، شرایط یکسانی برای تسویه برای صنایع مختلف با قدرت‌ها، اندازه‌ها، شرایط مختلف و تفاوت‌های فاحش در جنس رفتار بازرگانی در آن صنعت، تجار را دچار چالش‌های جدی کرده است که باعث شده عده‌ای به سمت صادرات غیررسمی یا حتی قاچاق کالا بروند.

,

وی ادامه داد: از سوی دیگر حتی عده‌ای مجبورند برای تسویه صادرات ارز آزاد خود را به نرخ نیمایی با قیمت کمتر به فروش برسانند، به عنوان نمونه صادرات به عراق و افغانستان که دو مقصد مهم و بزرگ صادراتی برای ایران هستند.

,

رفتارهای سختگیرانه برخی بازرگانان مسیر تسویه ارزی را با چالش رو به رو کرده است

, رفتارهای سختگیرانه برخی بازرگانان مسیر تسویه ارزی را با چالش رو به رو کرده است, رفتارهای سختگیرانه برخی بازرگانان مسیر تسویه ارزی را با چالش رو به رو کرده است,

معاون بازاریابی و فروش شرکت صنایع مس شهید باهنر مطرح کرد: به دلیل اینکه در غالب موارد صادرات به این دو کشور به‌صورت ریالی صورت می‌گیرد، صادرکنندگان مجبور به خرید دلار از بازار آزاد و سپس تسویه آن هستند که به‌جای ایجاد فشار به آنها برای تسویه، باید با کار کارشناسی در سطح کلان با توجه به واقعیت‌های صادرات به این دو کشور، مسیر صادرات را برای صادرکنندگان تسهیل کرد.

,

نوریان ابراز کرد: در اینکه دولت به ‌صورت جدی نیاز به تامین ارز و مدیریت چرخه اقتصادی کشور در این حوزه دارد شکی وجود ندارد، اما رفتارهای سختگیرانه و بعضا نامنطبق با شرایط منطقی برخی بازرگانان، مسیر تسویه‌ ارزی را به یک چالش و گاهی مانع در صادرات تبدیل کرده است.

,

وی افزود: دراغلب مواقع، افزایش قیمت ارز سبب می‌شود برای بسیاری از صنایع، صادرات توجیه ‌پذیر و جذاب باشد، در این شرایط شرکت‌ها و افراد به صورت هیجانی اقدام به صادرات می‌کنند و به شکلی بی‌پروا و پرریسک به سمت صادرات هجوم می‌آورند.

,

معاون بازاریابی و فروش شرکت صنایع مس شهید باهنر گفت: به همان نسبت که صادرات با ارز گران‌تر برای صادرکننده جذاب‌تر می‌شود، انجام اقدامات ضروری برای صادرات مانند تحقیقات بازاریابی، حضور در کشور مقصد و انجام مذاکرات رو در رو، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و انجام تبلیغات در کشور مقصد نیز گران‌تر می‌شود.

,

نوریان تاکید کرد: این مساله، صادرات هوشمندانه ‌تری را طلب می‌کند و نیاز به تجار کارآزموده و زیرک دارد که بی‌توجهی به روی دیگر افزایش جذابیت صادرات به‌دلیل افزایش نرخ ارز، به آفت‌های صادرات درکوتاه‌ مدت دامن می‌زند.

,

تحریم ها سهم موثری بر عدم شناخت ماهیت واقعی صادرات دارند

, تحریم ها سهم موثری بر عدم شناخت ماهیت واقعی صادرات دارند, تحریم ها سهم موثری بر عدم شناخت ماهیت واقعی صادرات دارند,

وی یادآور شد: با این همه غیر از عوامل درونی مزبور که ناشی از عدم شناخت ماهیت واقعی صادرات است، عوامل جدی بیرونی نیز نقشی قابل توجه در دشوار شدن شرایط صادرات دارند.

,

معاون بازاریابی و فروش شرکت صنایع مس شهید باهنر تشریح کرد: مواردی مانند اثرات واقعی تحریم‌ها سهم زیادی از این اثرات را برعهده دارند، به عنوان مثال در این فضا نقل‌ و انتقال پول و دریافت ارز از شرکت‌های خریدار به صورت رسمی ‌در برخی مواقع نشدنی و در بسیاری مواقع با هزینه‌های بالا انجام می‌پذیرد.

,

نوریان عنوان کرد: این اقدام در اکثر مواقع ریسک‌های جدی به همراه دارد و بسیاری از شرکت‌ها هنوز درگیر پول‌های بلوکه ‌شده در بانک‌ها یا صرافی‌ها هستند و امکان دریافت پول به صورت مستقیم برای بسیاری از بانک‌های خارج از ایران وجود ندارد.

,

وی ادامه داد: حتی بسیاری از شرکت‌ها و مشتریانی در دیگر کشورها به خاطر فضای تحریم حاضر به مذاکره نیستند و برخی از آنها هم به دلیل توهم تبعات معامله با ایران و در غالب موارد به دلیل ترس روانی از تحریم، از ایجاد ارتباط و حتی مذاکره صرف‌نظر می‌کنند که اثر این پدیده  بر صادرات قابل توجه است.

,

تصویب قوانین ناگهانی با هدف حمایت از بازار داخلی، سد راه صادرات

, تصویب قوانین ناگهانی با هدف حمایت از بازار داخلی، سد راه صادرات, تصویب قوانین ناگهانی با هدف حمایت از بازار داخلی، سد راه صادرات,

معاون بازاریابی و فروش شرکت صنایع مس شهید باهنر توضیح داد: به موارد ذکر شده در دوران تحریم، مشکلات ناشی از اثرات تحریم بر حمل و نقل و هزینه‌های بالای آن، تحریم کشتیرانی جمهوری اسلامی ‌و عدم امکان بیمه کردن محموله‌های صادراتی از سوی مشتریان را نیز اضافه کنید که به صورت طبیعی مشکلات عدیده‌ای را ایجاد می‌کند.

,

نوریان گفت: از سوی دیگر مشکلات صادرات، تصویب قوانین ناگهانی با هدف حمایت از بازار داخلی در شرایط دشوار اقتصادی است، مثلا یک‌شبه صادرات کالاهای خاصی ممنوع می‌شود که این مساله برای شرکت‌های صادرکننده آن کالا و آن صنعت که مدت‌ها روی آن بازار وقت و هزینه صرف کرده‌اند، اثرات بعضا غیرقابل جبرانی به همراه دارد.

,

وی افزود: اساسا برگرداندن مشتری از دست‌رفته چندین برابر بیش از ایجاد مشتری جدید نیاز به زمان و هزینه دارد به همین دلیل است که شرکت‌های حرفه‌ای، بر حفظ مشتریان موجود که شناخت کافی از آنها پیدا کرده‌اند، تمرکز بسیار زیادی می‌کنند.

,

تصویب قوانین ناگهانی با هدف حمایت از بازار داخلی در پایان خاطرنشان کرد: صادرات، از تصمیم‌گیری در لایه کلان استراتژیک، تا نحوه اجرای آن از سوی مجریان گمرکات کشور، با همه عوامل موثر بر دو سر این طیف، نیازمند مسیرها و کانال‌های روان است تا قلب صادرات به درستی بتپد، به نظر می‌رسد صادرات ایران در مقطع حساس کنونی به ‌صورت جدی نیاز به جراحی دارد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه