اخبار داغ

احداث تصفیه‌خانه فاضلاب سمنان؛ از رهی تا آشناگر/ پروژه‌ای که 5 استاندار از پسِ تکمیلش برنیامدند!

احداث تصفیه‌خانه فاضلاب سمنان؛ از رهی تا آشناگر/ پروژه‌ای که 5 استاندار از پسِ تکمیلش برنیامدند!
یکی از نخستین اظهارنظرها درباره تصفیه‌خانه فاضلاب سمنان به سال 91 مربوط می‌شود؛ وقتی رهی، استاندار سمنان اعلام کرد که این پروژه با 17 میلیارد اعتبار افتتاح می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، آب بی‌تردید از ارزشمندترین دارایی‌ها در مناطق کویری و حاشیه‌کویری است؛ طبعا هدررفت آب و فاضلاب قابل تصفیه در چنین مناطقی نیز یکی از ناگوارترین اتفاقاتی است که می‌تواند رخ دهد؛ اتفاقی که سال‌هاست در سمنان شاهد آن هستیم. هدررفت 24.5 درصدی آب به واسطه فرسودگی تأسیسات انتقال آب، هدررفت قابل توجه آب در بخش کشاورزی به دلیل نامناسب بودن الگوهای کشت و شیوه‌های نادرست آبیاری و عدم استفاده صحیح از فاضلاب از جمله عوامل بروز مشکل کم‌آبی در استان است که کم‌تر به آن توجه می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

سرازیر شدن فاضلاب سمنان به مناطق جنوبی شهر و ورود این فاضلاب به کویر، علاوه بر ایجاد مشکلات زیست‌محیطی، این باور را ایجاد کرده که ارزش آب در سمنان، محدود به سخنرانی‌ها در جلسات است! برای حل این مسأله، احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در استان سمنان از چندین سال قبل مورد توجه قرار گرفته است اما اجرای آن با مشکلات و تأخیرهای فراوان همراه بوده است.

,

بی‌تردید ورود استاندار و نماینده سمنان در مجلس می‌تواند به تکمیل این پروژه مهم کمک کند. اما مروری بر آن‌چه که در طول حدود یک دهه گذشته بر تصفیه‌خانه فاضلاب گذشته است، خالی از لطف نیست:

,

یکی از نخستین اظهارنظرها درباره تصفیه‌خانه فاضلاب سمنان به سال 91 مربوط می‌شود. عباس رهی، استاندار وقت، در بیست و نهمین روز از آبان‌ماه 91، در گفتگو با روزنامه ایران، در این‌باره گفته بود: طرح تصفیه فاضلاب شهری سمنان جزو طرح‌های مهر ماندگار است که با ۱۷ میلیارد تومان اعتبار افتتاح خواهد شد.

,

یکسال و نیم بعد، علیرضا خسروی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، از روند احداث و نواقص فراوان موجود در اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب در سمنان، مهدی‌شهر و سرخه انتقاد و تأکید کرد که نقص‌های موجود در اجرای سیستم جمع‌آوری آب و فاضلاب شهری در سمنان باید برطرف شود. او ضمن این که خواستار تکمیل هرچه سریع‌تر شبکه فاضلاب شده بود، گفته بود که می‌توانیم با هزینه اندکی، آب را تصفیه کنیم.

,

خسروی: چرا باید فاضلاب سمنان در محیط باز رها شود؟

, خسروی: چرا باید فاضلاب سمنان در محیط باز رها شود؟, خسروی: چرا باید فاضلاب سمنان در محیط باز رها شود؟,

خسروی همچنین این سوال را مطرح کرده بود که چرا باید فاضلاب سمنان در محیط باز رها شود و محیط‌زیست را آلوده کند؟

,

سرانجام تصمیماتی جدی برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در سمنان اتخاذ شد. حسن سعدالدین، فرماندار وقت سمنان در یازدهم فروردین‌ماه سال 94، در جریان بازدید از تصفیه‌خانه آب و فاضلاب سمنان، راه‌اندازی این تصفیه‌خانه را گامی در جهت رعایت استانداردهای زیست‌محیطی توصیف کرد. او خواستار استفاده بهینه از ۹۰ لیتر پساب این تصفیه خانه شده و افزوده بود: برای جلوگیری و مدیریت هدر رفت این منبع آبی باید تصمیمات لازم سریع‌تر عملیاتی شود. سعدالدین یادآوری کرده بود: عملیات اجرایی احداث تصفیه‌خانه سمنان از سال ۸۴ در سمنان در سه مرحله آغاز شد که یکی از بخش‌های آن در سال ۹۲ به بهره‌برداری رسیده است.

,

طاهری، فروردین 94: قرارداد طرح احداث تصفیه‌خانه تا پایان سال منعقد می‌شود

, طاهری، فروردین 94: قرارداد طرح احداث تصفیه‌خانه تا پایان سال منعقد می‌شود, طاهری، فروردین 94: قرارداد طرح احداث تصفیه‌خانه تا پایان سال منعقد می‌شود,

محمد طاهری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان نیز که سعدالدین را در آن بازدید همراهی می‌کرد گفته بود:«با کسب مجوز از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و انجام مذاکرات نهایی با سرمایه‌گذار، قرارداد اجرای طرح تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سمنان برای 80 کیلومتر شبکه باقیمانده،40 هزار انشعاب و مدل دوم و سوم تصفیه‌خانه فاضلاب تا آخر سال 94 منعقد می‌شود.» این اعداد را به خاطر بسپارید.

,

در هشتم اردیبهشت‌ماه سال 94، محمد طاهریان، عضو شورای شهر سمنان در گفتگو با یک رسانه محلی اعلام کرد که در آینده نه چندان دور مجموعه شهرداری سمنان در حوزه ارتقاء سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب مستقر در جنوب سمنان و بازگشت این پساب به حوزه آبی شهر سمنان با اداره آب و فاضلاب شهری استان سمنان مشارکت خواهد کرد.

,

طاهری، مدیرعامل شرکت آبفا بعدها به خبرنگار مرآت گفت که در سال 95، یک سرمایه‌گذار هندی از طریق مزایده برای احداث تصفیه‌خانه و تکمیل شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب انتخاب شده است. حدود 16 ماه بعد، در مردادماه سال 95، محمدرضا خباز، استاندار وقت در یکی از جلسات شورای، خبر ویژه‌ای را اعلام کرد و گفت که هندی‌ها بانی احداث تصفیه‌خانه در سمنان شده‌اند. او از امضای تفاهم‌نامه‌ای با حضور جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور با طرف هندی خبر داد!

,

حسین موسوی، شهردار وقت سمنان نیز اعلام کرده بود که پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب سمنان ظرف دو سال به بهره‌برداری می‌رسد و 25 درصد از آب تصفیه‌شده نیز سهم شهرداری سمنان خواهد بود که از آن برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود. طاهری پیش‌تر اعلام کرده بود که به ازای سهم مشارکت شهرداری، بخشی از پساب به مدت 22 سال در اختیار این نهاد قرار می‌گیرد.

,

موسوی در خردادماه سال 96 نیز درباره تصفیه‌خانه سخن گفته بود. او اخذ تسهیلات را یکی از پیش‌زمینه‌های آغاز عملیات اجرایی توسط سرمایه‌گذار عنوان کرده و گفته بود که با اخذ وام موافقت شده و قرار است عملیات اجرایی در اسرع وقت آغاز شود.

,

خباز، هفته دولت 96: عملیات اجرایی طرح تکمیل شبکه فاضلاب آغاز شده است

, خباز، هفته دولت 96: عملیات اجرایی طرح تکمیل شبکه فاضلاب آغاز شده است, خباز، هفته دولت 96: عملیات اجرایی طرح تکمیل شبکه فاضلاب آغاز شده است,

سرانجام در هفته دولت سال 96، در ششمین روز از شهریورماه این سال، محمدرضا خباز، استاندار وقت، کلنگ را به دست طاهری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان داد تا طرح تکمیل شبکه فاضلاب شهر سمنان، رسما کلید بخورد. خباز در حاشیه این آیین کلنگ‌زنی گفت: عملیات اجرایی طرح تکمیل فاضلاب سمنان با حمایت‌های کم‌نظیر بخش خصوصی و با سرمایه‌گذاری 552 میلیاردی آغاز شده است.

,

حدود یک هفته بعد و در حالی که چندی قبل، شهردار سمنان به عنوان یکی از مشارکت‌کنندگان عمده طرح، اعلام کرده بود که پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب در سال 97 به بهره‌برداری می‌رسد، محمد طاهری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، زمان بهره‌برداری از این پروژه را 3 سال آینده یعنی سال 99 عنوان کرد. او گفت که با راه‌اندازی این تصفیه‌خانه، 350 لیتر از پساب فاضلاب سمنان در هر ثانیه تصفیه می‌شود که برای مصارف گوناگون در نظر گرفته شده است.

,

همتی، شهریور 96: مشکلات بانکی سرمایه‌گذار پروژه تصفیه‌خانه حل شد

, همتی، شهریور 96: مشکلات بانکی سرمایه‌گذار پروژه تصفیه‌خانه حل شد, همتی، شهریور 96: مشکلات بانکی سرمایه‌گذار پروژه تصفیه‌خانه حل شد,

احمد همتی، نماینده مجلس نیز در 19 شهریورماه 96 اعلام کرد که مشکلات بانکی سرمایه‌گذار هندی تصفیه‌خانه سمنان رفع شده است. او به بازدید از تصفیه‌خانه‌های سمنان، مهدیشهر و شهمیرزاد اشاره کرد و گفت: حدود یک ماه پیش تلاش کردیم مشکلات بانکی سرمایه‌گذار هندی برای پروژه تصفیه‌خانه جنوب سمنان رفع شود و قرارداد اولیه‌ای نیز با شهرداری سمنان برای تکمیل تأسیسات فاضلاب شهری منعقد شده است.

,

اما در این بین، مشکلات بسیاری پیش آمد که مانع از اجرای پروژه شد! حدود دو سال و دو ماه بعد، در دوازدهم خردادماه سال 98، آشناگر استاندار سمنان آشناگر استاندار سمنان با اشاره به هدر رفت فاضلاب شهری سمنان در منطقه جنوب این شهر گفت: یک فرصت دوماهه برای تعیین تکلیف پروژه ساخت و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب سمنان به سرمایه گذار هندی داده شده است.

,

در هفدهمین روز از خردادماه سال 98، عباس دانایی، فرماندار سمنان در جلسه تعیین تکلیف پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب سمنان گفت: مدت زمان انجام پروژه تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب و اصلاح و ارتقاء تصفیه‌خانه سه ساله بوده که پس از دو سال تنها با پیشرفت 12 درصدی پروژه مواجهیم. فرماندار سمنان با بیان اینکه عملیات اجرایی طرح توسعه، جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب سمنان در هفته دولت سال 96 با واگذاری به سرمایه‌گذار هندی آغاز شد افزود: پساب فاضلاب صرف آبیاری فضای سبز موجود و بخش صنعت در آینده خواهد شد. در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد ظرف مدت 10 روز پیمانکار نسبت به ارائه برنامه زمان‌بندی اجرای پروژه، ارائه تضمین‌نامه خرید آب از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی و ارائه تضمین‌نامه اجرای پروژه از سوی پیمانکار اقدام کند.

,

در این مهلت ده روزه، خبر دیگری درباره تصفیه‌خانه فاضلاب به گوش نرسید تا این که در یکم تیرماه، دانایی، فرماندار سمنان با ایرنا درباره تصفیه‌خانه فاضلاب سخن گفت و گفت که یک سرمایه‌گذار هندی، طرح تصفیه فاضلاب خانگی مرکز استان را اجرا کرده که تا کنون بر اساس آمار شرکت آب و فاضلاب شهری استان این طرح کم‌تر از 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

,

ثانیه‌ای 67 لیتر پساب فاضلاب هدر می‌رود!

, ثانیه‌ای 67 لیتر پساب فاضلاب هدر می‌رود!, ثانیه‌ای 67 لیتر پساب فاضلاب هدر می‌رود!,

دو روز بعد در سوم تیرماه سال 98، روزنامه همشهری، خبری را به نقل از ایرج حیدریان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان منتشر کرد که در آن به هدررفت ثانیه‌ای 67 لیتر پساب اشاره شده بود. حیدریان گفته بود که فقط 33 لیتر بر ثانیه پساب در سمنان بازچرخانی می‌شود و 67 لیتر بر ثانیه پساب استان، از شبکه‌های فاضلاب هدر می‌رود!

,

چند هفته بعد محمد طاهری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان در 22 تیرماه سال 98 گفت که تکمیل طرح فاضلاب شهر سمنان، به یکهزار و 100 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. او به اجرای 75 درصدی طرح اجرای شبکه فاضلاب فاضلاب شهر سمنان توسط بخش دولتی اشاره کرده و گفته بود: 25 درصدِ باقی‌مانده، شامل 80 کیلومتر شبکه جمع‌آوری و 2 تصفیه‌خانه به ظرفیت 20 هزار مترمکعب و نصب 38 هزار انشعاب فاضلاب به بخش خصوصی واگذار شده است.

,

طاهری همچنین اعلام کرده بود که طرح تصفیه‌خانه دامغان در سال 99 و تصفیه‌خانه شهمیرزاد در سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد.

,

خلع ید سرمایه‌گذار هندی پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب

, خلع ید سرمایه‌گذار هندی پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب, خلع ید سرمایه‌گذار هندی پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب,

اما در سال جاری، خبرنگار مرآت در چند نوبت، موضوع تصفیه‌خانه را از مدیرعامل شرکت آبفای استان، پیگیری کرد. طاهری در هفدهم خردادماه امسال در گفتگو با مرآت اعلام کرد که سرمایه‌گذار پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب به تعهدات خود عمل نکرده است و احتمال خلع ید سرمایه‌گذار وجود دارد. او از رایزنی برای سرمایه‌گذاری 100 درصدی شهرداری سمنان در طرح احداث تصفیه‌خانه خبر داده و ضمنا برآورد اعتبار پروژه را 55 میلیارد تومان اعلام کرده بود؛ طبیعتا امروز این رقم چند برابر شده است!

,

حدود سه ماه و نیم بعد، طاهری بار دیگر به پرسش‌های خبرنگار مرآت درباره تصفیه‌خانه پاسخ داد. او به طور رسمی اعلام کرد که شهرداری سمنان 100 درصد پروژه احداث تصفیه‌خانه را در اختیار گرفته و تعهد کرده است که ظرف سه‌چهار سال، 80 کیلومتر شبکه، 37 هزار انشعاب و دو مدل تصفیه‌خانه احداث کند! او همچنین از تصمیم شهرداری برای زراعت چوب در جنوب سمنان به واسطه استفاده از پساب تصفیه‌شده خبر داد.

,

وضعیت نابسامان اعتبارات در شهرداری سمنان اما درباره توانایی شهرداری برای اجرای این پروژه بزرگ، تردیدهای جدی ایجاد کرده است.

,

باید دید این تعهد که در واقع برای دوره بعدی مدیریت شهری ایجاد شده است، به انجام خواهد رسید یا نه! مردم همچنان در انتظارند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه