اخبار داغ

معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی خراسان شمالی خبر داد؛

بهره‌برداری فاز نخست سامانه هشدار سیل با امکان پیش بینی ۵ روزه

بهره‌برداری فاز نخست سامانه هشدار سیل با امکان پیش بینی ۵ روزه
هاشم فارابی با اشاره به اینکه در جلسه ویدیو کنفرانسی امروز با حضور وزارت راه و شهرسازی فاز نخست سامانه هشدار سیل خراسان شمالی به بهره برداری رسید، گفت: میزان اعتبار تعلق گرفته برای این پروژه در فاز نخست مبلغ 15 میلیارد ریال است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هاشم فارابی، معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی خراسان شمالی، در حاشیه جلسه مجازی پنجاه و پنجمین شورای مدیران سازمان هواشناسی کشور در گفتگو با خبرنگار عصراترک از بهره برداری فاز نخست سامانه هشدار سیل در خراسان شمالی خبر داد و گفت: سامانه هشدار سیل خراسان شمالی یکی از اصلی ترین مصوبات تفاهم نامه مشترک بین استانداری خراسان شمالی و سازمان هواشناسی کشور بود که در جریان سفر رئیس سازمان هواشناسی کشور به استان در تیرماه سال جاری به امضا رسیده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , عصراترک ,

 

,

وی ادامه داد: براساس این تفاهم نامه مقرر شد که فاز نخست این سامانه شامل ایجاد پلتفرم نرم افزار تخصصی هواشناسی و توسعه شبکه ایستگاه های بارش سنجی هواشناسی با تامین اعتیار از محل اعتبارات ابلاغی سازمان هواشناسی و با همکاری شرکت آب و منطقه ای استان اجرایی شود.

,

 

,

فارابی اضافه کرد: طی سه ماه گذشته این پروژه با پییگری های مداوم استان، استفاده از ظرفیت فنی کارشناسی سازمان هواشناسی استان و خرید تجهیزات مرتبط با تامین اعتبار از محل اعتبارات ملی اجرایی شد که امروز فاز نخست این پروژه به بهره برداری رسید.

,

 

,

این کارشناس مسئول میزان اعتبار تعلق گرفته برای این پروژه در فاز نخست را مبلغ 15 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این سامانه تغذیه اطلاعاتی اش را از 104 ایستگاه مختلف هواشناسی در سطح استان و همینطور داده های دریافتی از ماهواره های مختلف دریافت می کند و هشدارهای لازم را برای مدیریت بحران ارسال می کند.

,

 

,

فارابی با بیان اینکه در استان خراسان شمالی تعداد 149 ایستگاه هواشناسی وجود دارد، گفت: در فاز نخست این سامانه 82 ایستگاه از سازمان هواشناسی استان و 22 ایستگاه از آب و منطقه ای خراسان شمالی دراین طرح قرار گرفته اند که به صورت آنلاین و برخط اطلاعاتشان در اختیار سامانه قرار می گیرد.

,

 

,

معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی خراسان شمالی با بیان اینکه سامانه نرم افزاری مرکز داده برداری در مرکز استان قرار داده شده است، گفت:  این سامانه قابلیت امکان ارائه پیش بینی سیلابی شدن رودخانه  و پیش بینی وضعیت هوا برای پنج روز آینده را دارد که به تناسب زمان، دقت بالاتر می رود.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه این سامانه در سه فاز طراحی شده است، گفت: فاز دوم جهت تکمیل مدلهای هواشناسی و هیدرولوژی و توسعه شبکه ایستگاه ها به تعداد 50 ایستگاه و فاز سوم ایجاد سامانه هشدار اتوماتیک خواهد بود که سیستم به صورت خودکار هشدارها را برای مدیریت بحران و مردم صادر کند.

,

 

,

فارابی با اشاره به اینکه تجهیزات سازمان هواشناسی ارزبر و وارداتی هستند و تولید داخل در این بخش توسعه چندانی نداشته است، گفت: در وضعیت فعلی با افزایش نرخ ارز به شدت در تامین تجهیزات، لوازم یدکی، نگه داری ایستگاه ها و توسعه ایستگاه ها چالش ایجاد شده است.

,

 

,

وی راهکارهای رفع این چالش را افزایش اعتبارات حوزه تملک هواشناسی به میزان منطقه ای و متناسب با افزایش قیمت ارز و تقویت شرکت های دانش بنیان جهت تولید تجهیزات داخل خواند.

,

 

,

فارابی همچنین با اشاره به اینکه خراسان شمالی  تنها استانی است که مرکز تحقیقات هواشناسی ندارد،گفت: مشکل اصلی این سازمان بحث تامین اعتبار مرکز تحقیقات هواشناسی و ساختمان اداره کل سازمان است که همچنان در حالت نامعلومی قرار گرفته است.

,

 

,

انتهای پیام/ رحمانی  

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه