اخبار داغ

همیشه پیشگیری مهم تر از درمان است؛

بزه‌دیدگی پنهان زنان در فضای مجازی هولناک‌تر از آمار رسمی!

بزه‌دیدگی پنهان زنان در فضای مجازی هولناک‌تر از آمار رسمی!
فضای مجازی یک فرصت برای شکست هویت زنان و کودکان را به وجود آورده است که در این بین به چالش کشیدن ارزش‌ها و برخی از فرهنگ‌های جامعه هم نباید غافل شد چراکه تاثیرات جبران‌ناپذیری در آینده خواهد داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، فضای مجازی، عنوانی آشنا اما ناشناخته که نسل جدیدی از روابط اجتماعی را رقم زده است و هر چند عمر زیادی ندارد اما به خوبی توانسته در زندگی جوامع در سنین مختلف جا باز کند به گونه ای گروه های اجتماعی  مختلف در سراسر دنیا مستقیم و غیر مستقیم توسط فضای مجازی از انیمیشن و سینما گرفته تا شبکه های اجتماعی با هم ارتباط  برقرار می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

شکی نیست که تعامل و زیستن! در محیطهای مجازی نیازمند برخورداری از یکسری مهارت ها است تا بتوان در کنار فواید زیادی ان چون آموزش و و کسب اطلاعات، خود را از آسیب های مخربش در امان بداریم.

,

, ,

***پیشگیری مهمتر از درمان

, ***پیشگیری مهمتر از درمان, ***پیشگیری مهمتر از درمان,

در عصرما پیشگیری مهمتر از درمان است، بسیاری از آسیب شناسان اجتماعی برآنند که برای مبارزه با کژ رفتاری‌ها به ویژه در فضای مجازی باید زمینه اجتماعی آنها را از میان برداشت از این رو در مقابله با بسیاری از آسیب های فضای مجازی با شناخت،بررسی و اطلاع رسانی این آسیب ها می توان آن ها را خنثی یا به حداقل رساند.

,

هر چند ضریب نفوذ مولفه هایی چون اینترنت، کاربری تلفن همراه و رایانه در زنان و کودکان یک پله پایین تر از مردان باشد اما بی شک بیشتر آسیب های این بستر متوجه ان هاست به ویژه قشر دانش اموزان که این روزها با چالش های جدید هم روبرو می شوند.

,

, ,

, ,

 

,

چندی پیش همایش در یزد با محوریت بزه دیدگی زنان و کودکان برگزار شد که نوید اتفاقاتی خوبی را در این حوزه می داد، اقدامی که می تواند گام مهمی در جهت کاهش آسیب های ناشی از فضای مجازی برای زنان و کودکان باشد.

,

***توانمندسازی مشاوران، ثمن ها و قضات در پیشگیری از بره دیدگی در فضای مجازی

, ***توانمندسازی مشاوران، ثمن ها و قضات در پیشگیری از بره دیدگی در فضای مجازی, ***توانمندسازی مشاوران، ثمن ها و قضات در پیشگیری از بره دیدگی در فضای مجازی,

محمدحسین رحیمی زاده معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، اظهار کرد: رییس دستگاه قضا دستورالعمل مبنی بر همکاری با نهادهای مردمی تدوین کرده است که بخشی از آن مرتبط با بزه دیدگی بانوان و کودکان است و در راستای اجرای این دستورالعمل جلساتی با ثمن های این حوزه برگزار شده است و امیدواریم با آموزش به مشاوران اموزش و پرورش، ثمن ها و حتی قضات بتوانیم در حوزه پیشگیری از بزه دیدگی در فضای مجازی بهتر و هماهنگ تر عمل کنیم.

,

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد با بیان اینکه بنا به اعلام رسمی مراجعی چون پلیس فتا آسیب های ناشی از فضای مجازی 9 برابر افزایش پیدا کرده است که در استان یزد نیز با توجه به ضریب نفوذ اینترنت، این آسیب ها روند افزایش بیشتری داشته است.

,

, ,

***آموزش مجازی برای دانش آموز و معلمان آسیب زا است

, ***آموزش مجازی برای دانش آموز و معلمان آسیب زا است, ***آموزش مجازی برای دانش آموز و معلمان آسیب زا است,

وی در پایان با اشاره به شرایط کرونا و آموزش های مجازی دانش اموزان گفت: با توجه به شیوع کرونا آموزش ها به اجبار در بستر فضای مجازی رقم خورده است که این موضوع هم برای دانش آموز و هم معلمان آسیب زا است که در سعی شده با کسب تجریبات بزه دیدگان و حتی نظرسنجی از آسیب های بیشتر جلوگیری شود.

,

این مسئول در خصوص طرح پیشگیری از بره دیدگی زنان و کودکان در فضای مجازی اظهار کرد: قریب یکسال با مصوبه معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه،  مقرر شد با همکاری دادسرا، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان یزد و دانشگاه آزاد واحد یزد همایشی ملی تحت عنوان پیشگیری از بزه دیدگی زنان و کودکان در فضای مجازی برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار شد.

,

***ارائه 50 مقاله تخصصی در بزه دیدگی زنان و کودکان در فضای مجازی

, ***ارائه 50 مقاله تخصصی در بزه دیدگی زنان و کودکان در فضای مجازی, ***ارائه 50 مقاله تخصصی در بزه دیدگی زنان و کودکان در فضای مجازی,

رحیمی زاده افزود: بزه دیدگی به معنی آسیبی است که شخص در اثر ارتکاب به فعل مجرمانه توسط شخص دیگری است که بیشتر آماج این آسیب ها متوجه زنان و کودکان جامعه است به ویژه در فضای مجازی که این قشر بیشتر در دام بزه کاران قرار می گیرند.

,

وی تصریح کرد: با اطلاع رسانی که به همه دادسراها و دانشگاه ها صورت گرفت بیش از 50 مقاله تخصصی در این همایش مجازی داوری شد و 12 مقاله به تایید نهایی و در پنل های تخصصی ارائه شد که قریب 2هزار نفر هم از سراسر کشور در این همایش مجازی شرکت کردند.

,

, ,

***آمار سیاه بزهکاری در فضای مجازی بسیار بیشتر از امار رسمی

, ***آمار سیاه بزهکاری در فضای مجازی بسیار بیشتر از امار رسمی, ***آمار سیاه بزهکاری در فضای مجازی بسیار بیشتر از امار رسمی,

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد در خصوص هدف این طرح گفت: اولین هدف طرح پیشگیری از بره دیدگی زنان و کودکان در فضای مجازی، آگاهی مسئولان و برانگیختن حساسیت نهادها و سازمان های مربوطه است و در هدف دوم، معمولا آمار بزه دیدگی خاموش و پنهانی که زنان و کودکان بنا به برخی مسائل مانند حفظ آبرو به مراجع رسمی اعلام نمی کنند مشخص شود.

, اولین هدف طرح پیشگیری از بره دیدگی زنان و کودکان در فضای مجازی، آگاهی مسئولان و برانگیختن حساسیت نهادها و سازمان های مربوطه است و در هدف دوم، معمولا آمار بزه دیدگی خاموش و پنهانی که زنان و کودکان بنا به برخی مسائل مانند حفظ آبرو به مراجع رسمی اعلام نمی کنند مشخص شود.,

وی با بیان اینکه امار سیاه بزه دیدگی در فضای مجازی بسیار بیشتر از آمار رسمی است که به پلیس و مراجع قضایی اعلام می کنند تصریح کرد: با این طرح با تکیه بر نظرسنجی می توان به برخی آمار هم دسترسی پیدا کرد مثلا چه میزان از دانش اموزان در مقطع دبیرستان آسیب های ناشی از فضای مجازی را تجربه کرده اند و بر اساس این مشخص شدن این تجربیات، مرکزی مردم نهاد به عنوان حلقه رابطی مطمئن و قابل اعتماد بین مراجع رسمی و آن دانش آموز یا فرد بزه دیده ایجاد شود.

,

رحیمی زاده ادامه داد: بر اساس تجربیاتی هم که از آسیب ها به دست می آید می تواند در امر اگاهی بخشی و اطلاع رسانی به مردم استفاده کرد تا سایر افراد جامعه به ویزه زنان و کودکان در باتلاق بزه دیدگی گرفتار نشوند.

,

***راه اندازی دفتر حمایت از زنان و کودکان بزه دیده در فضای مجازی در یزد

, ***راه اندازی دفتر حمایت از زنان و کودکان بزه دیده در فضای مجازی در یزد, ***راه اندازی دفتر حمایت از زنان و کودکان بزه دیده در فضای مجازی در یزد,

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد ابراز کرد: در یزد مقر شده دفتری با عنوان دفتر حمایت از زنان و کودکان بزه دیده در فضای مجازی با همکاری سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری یزد، دانشگاه و دادسرا در محل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ایجاد شود تا اگر فردی دچار بزه دیدگی در فضای مجازی شده قبل از انکه وارد روند دادگاه و تشکیل پرونده در دستگاه قضا شود با مراجعه به این دفتر با کمک پلیس و معاون دادستان در امور فضای مجازی از آسیب های احتمالی و بیشتر جلوگیری کنند و حتی اگر نیازی به تشکیل پرونده ندارد برای مسائلی چون حفظ آبرو وارد سیکل قضایی نشوند.

,

, ,

وی ابراز کرد: هدف کلی این طرح این است شخص بزه دیده با اعتماد نسبی پیدا کند و بداند اگر آن آسیب را اعلام کند دیگر خودشان به عنوان متهم مورد تعقیب قرار نخواهند گرفت و با مشاوره و راهنمایی تخصصی ضمن حفظ حرمت و آبرو از آسیب های بعدی جلوگیری می کنند.

,

*** آسیب و بزه دیدگی در فضای مجازی؛ تهدیدی برای همه

, *** آسیب و بزه دیدگی در فضای مجازی؛ تهدیدی برای همه, *** آسیب و بزه دیدگی در فضای مجازی؛ تهدیدی برای همه,

فضای مجازی یک فرصت برای شکست هویت زنان و کودکان را به وجود آورده است که در این بین به چالش کشیدن ارزش‌ها و برخی از فرهنگ‌های جامعه هم نباید غافل شد چراکه تاثیرات جبران‌ناپذیری در آینده خواهد داشت.

,

عدم اعتماد به نفس برخی از بانوان از دیگر دلایل حضور آنها در فضای مجازی است، میانگین میزان اعتماد به نفس بانوان در جهان متاسفانه از آقایان پایین‌تر است، زنان به دلیل اینکه کمتر وارد چرخه مشارکت اجتماعی می‌شوند اعتماد به نفس پایینی دارند و شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی از دید آنها فعلا یکی از بهترین فرصت‌های است که می‌توانند خود را در آن نشان دهند.

,

, ,

 

,

گرایش به رفتار پر خطر، گذاشتن تصاویر خاص و تبادل آنها در فضای مجازی موجب بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود و نهاد خانواده را متزلزل می‌کند زیرا بسیاری از اشخاص در فضای مجازی با هویت جعلی حضور دارند و از تصاویر و اطلاعات دیگران سوء  استفاده می‌کنند.

,

به هر حال آسیب هیچ وقت گزینشی و انتخاب شده نیست و اگر باشد همه را تهدید می کند به ویژه در فضای مجازی که هیچ مدیریت و برنامه ای روی ان نیست و رهاشدگی در آن پرواضح است اما می توان با اقدام به موقع و راهکارهای تخصصی از بسیاری آسیب ها جلوگیری کرد.

,

انتهای پیام/
 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه