اخبار داغ

به بهانه پخش از شبکه هیسپان تی وی؛

نگاهی به مستند «پرزیدنت آکتور سینما»/ عبرت از تاریخ

نگاهی به مستند «پرزیدنت آکتور سینما»/ عبرت از تاریخ
عنوان این مستند می تواند هر مخاطب را نسبت به تماشای آن کنجکاو کند؛ اگرچه نسبت بین سینما و سیاست چیزی تازه و عجیبی نیست. مستند «پرزیدنت آکتور سینما» روایت گر تلاش‌های میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، جهت ایجاد رفاه برای مردم شوروی است.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عنوان این مستند می تواند هر مخاطب را نسبت به تماشای آن کنجکاو کند. اگرچه نسبت بین سینما و سیاست چیزی تازه و عجیبی نیست. مستند «پرزیدنت آکتور سینما» روایت گر تلاش‌های میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، جهت ایجاد رفاه برای مردم شوروی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 گورباچف معتقد بود تا زمانی که تنش‌های شوروی با کشورهای غربی و به خصوص آمریکا ادامه داشته باشد، رسیدن به یک اقتصاد موفق ناممکن است، به همین دلیل اولویت عالی خود را تنش زدایی و برقراری رابطه و مذاکره با آمریکایی‌ها قرار داد. این مستند سعی دارد داستان یک پیروزی بدون جنگ را روایت کند. مستند «پرزیدنت؛ آکتور سینما» به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا بورونی توسط مرکز مستند سفیرفیلم و به تهیه‌کنندگی سازمان هنری رسانه‌ای اوج تولید شده‌است و از شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی به روی آنتن رفت.

,

 از سال ۲۰۰۶ آمریکا با مسائلی پیچیده در مورد ایران مواجه شد مثل اینکه ایران تنها کشوری در منطقه بود که در پازل آمریکا خوب بازی نمی‌کرد و قواعد بازی را در کشورهای دیگر هم به هم می‌زد و در عین حال مخالف‌ترین کشور آمریکا در منطقه نیز بود. از سال ۲۰۰۶ برنامه‌ریزی‌هایی برای تغییر در ایران انجام شد که به نتیجه نرسید و در نتیجه در دوران بوش راهبرد آمریکا در مواجهه با ایران عوض شد؛ ولی راهبرد جدید از زمان اوباما اجرایی شد.

,

 آن‌ها می‌گفتند به جای تغییر و براندازی باید به سمت راهبردهای نرم‌تر برویم. دو کلید واژه در این زمینه وجود داشت. هر اندیشکده آمریکایی را که بررسی کردیم بر دو الگوی رفتاری تأکید داشتند. اول، الگوی مقابله آمریکا با چین و دیگری با شوروی است. تأکید اندیشکده‌های آمریکایی بر استفاده از راهبرد رویارویی با شوروی بیشتر بود.

,

 آن‌ها می‌گفتند که برای رام کردن ایران و نیز برای تبدیل شدن به یک بازیگر نرمال‌تر باید از تجربه شوروی استفاده کنیم. بررسی تجربه رویارویی آمریکا با شوروی دغدغه مستند «پرزیدنت، آکتور سینما» شد که با تماشای این مستند متوجه این دغدغه ها خواهید شد. از سوی دیگر شباهت‌های زیادی بین الگوی رفتاری آمریکا با شوروی و الگوی رفتاری آمریکا با ایران وجود دارد. شباهت‌هایی مثل پیام نوروزی اوباما و ریگان، دخالت آمریکایی‌ها در سرکار آمدن گورباچف و تهدید نظامی، تحریم‌های اقتصادی، کاهش قیمت نفت، تقویت افراد و رسانه‌های غرب‌گرا و ترویج سبک زندگی غربی که هر کدام از آنها در این مستند مورد توجه قرار گرفته است.

,

مستند به خوبی بیانگر اتفاقات میان شوروی، آمریکا و غرب است که هم به درک روابط تاریخی و هم به فهم مناسبات سیاسی بین این دو کشور و نسبت آن با ایران کمک می کند. در واقع  مستند «پرزیدنت آکتور سینما» به نحو احسن وقایع تاریخی را که تشابهی بسیاری با زمان حال ما دارد، به نمایش درآورده است. رویکرد این مستند را می توان به سخنی از امام علی(ع) درباره تاریخ گره زد که فرمودند:« من از تاریخ گذشتگان به نحوی می‌دانم گویی با آن‌ها زندگی کردم و گذشته دنیا، برای خبر دادن از آینده آن کافی است».

,

گورباچف راه حل شدن مشکلات را رفتن به سمت غرب می‌دانست و در مسائل بین‌الملل بیشتر سعی در افزایش ارتباطات و تجارت با غرب را داشت، تا جایی که تمام درخواست های ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا را برای داشتن صلح و جلوگیری از جنگ پذیرفت اما چنانچه در این مستند می بینیم با گذشت زمان و انجام نشدن وعده‌های آمریکایی ها و تضعیف کشور روسیه، بین مردم دو دستگی به وجود آمد که هر دو برای مملکت مشکل ساز بودند؛ یک دسته کمونیست های تندرو و نقطه مقابل آن، اصلاح‌طلبان تندرویی بودند که شدیداً در حزب کمونیست و ارتش قدرت داشتند.

,

در آن زمان و در حین فروپاشی روسیه، فردی به نام پوتین برای جلوگیری از تجزیه شدن روسیه با انجام ندادن تعهداتی که نام حقوق بشر به خود گرفته بود، به جنوب روسیه رفت و با جنگی تمام عیار و خونین موفق به نجات روسیه و به عنوان قهرمان روسیه شناخته شد و یلتسین در ۶ ماه مانده به پایان ریاست جمهوری با عذرخواهی از مردم استعفا داد و پوتین برای منافع ملی به دور از هیچ وابستگیِ گروهی، موفق به انجام این کار شد. با توجه تشابهاتی که در اتفاقات آن زمان روسیه و حال ایران افتاده‌است، این مستند سعی کرده تا سوژه اش را به یک عبرت تاریخی بدل کند.

,

مستند با نمایش تصاویر آرشیوی از اوضاع بد اقتصادی در شوروی در زمان قبل از روی کار آمدن گورباچف آغاز می شود و با روی کار آمدن وی و تلاش های مصرانه اش برای از سر گیری ارتباط با آمریکا به عنوان تنها راه جدی برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور ادامه می یابد.

,

«پرزیدنت اکتور سینما» با نگاهی به فروپاشی شوروی به بررسی تاریخچه مذاکرات گورباچف رهبر شوروی سابق با ریگان رییس جمهور وقت آمریکا اشاره دارد و نظر گورباچف در مورد اینکه تا زمانی که تنش های شوروی با کشورهای غربی و به خصوص آمریکا ادامه داشته باشد، رسیدن به یک اقتصاد موفق ناممکن است را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.

,

 مستندساز تلاش کرده تا با مرور شواهد و مستندات تاریخی به سمت مقایسه مذاکرات هسته‌ای ایران با آمریکا و گروه ۱+۵  و نگرانی نسبت به پایبند نبودن آمریکایی ها به قول و قرارهایشان را مورد بحث و بررسی قرار دهد که این بخش از مستند را می تواند به عنوان نتیجه اثر هم مورد تامل قرار داد.

,  مستندساز تلاش کرده تا, با مرور شواهد و مستندات تاریخی به سمت مقایسه مذاکرات هسته‌ای ایران با آمریکا و گروه ۱, +, ۵  و نگرانی نسبت به پایبند نبودن آمریکایی ها به قول و قرارهایشان را مورد بحث و بررسی قرار دهد که این بخش از مستند را می تواند به عنوان نتیجه اثر هم مورد تامل قرار داد, .,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه