اخبار داغ

چند روایت از روز فرار شاه در کرمان؛

انقلابیون کرمانی چگونه مجسمه‌های شاه را سرنگون کردند

انقلابیون کرمانی چگونه مجسمه‌های شاه را سرنگون کردند
مردم کرمان که در روز فرار شاه، با ساقط کردن مجسمه‌های او، سلطنت را به طور نمادین به زیر کشیده بودند، تا ۲۲ بهمن و محو کامل سلطنت به تلاش و مبارزه خود ادامه دادند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، از اتفاقات مهم دی ماه ۱۳۵۷ که بعد از اعلام رسمی آغاز به کار شورای انقلاب به دلگرمی مردم برای در دست گرفتن سرنوشت خودشان افزود، زمزمه خروج شاه از کشور بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان،, راه آرمان,

با این تحولات مهم در سطح سیاسی، پیروزی ملت بیش از پیش محتمل به نظر می‌رسید و نوید فروپاشی هرچه سریع‌تر نظام پوسیده شاهنشاهی را می‌داد. در این زمینه در کتاب «انقلاب اسلامی در کرمان» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده آمده است: "بعد از اعلام خروج شاه از کشور مردم به پاخاسته کرمان که از اتفاقات خوش سیاسی آن روزها به هیجان آمده بودند، در اولین گام برای برچیدن نمادهای طاغوت، اقدام به سرنگون ساختن مجسمه‌های شاه و پدرش رضاشاه از میادین کرمان کردند و سه مجسمه محمدرضا پهلوی و رضاخان را از سر ستون‌های واقع در میادین ژاندارمری (شهدای نیروی انتظامی)، میدان باغ‌ملی (چهارراه ولی‌عصر) و چهار راه طهماسب‌آباد(سمّیه) بر چیدند و بر بلندی آن ستون‌ها پرچم الله‌اکبر نصب کردند".

,

, , ,

به گزارش روزنامه کیهان، در روز فرار شاه، اعضای جامعه کلیمیان کرمان هم همگام با مردم به جشن و سرور پرداختند: «اعضای جامعه کلیمیان کرمان در حالیکه عکس‌های امام خمینی را در دست داشتند، در اجتماع مردم در مسجد امام خمینی شرکت کردند.» 

, به گزارش روزنامه کیهان، در روز فرار شاه، اعضای جامعه کلیمیان کرمان هم همگام با مردم به جشن و سرور پرداختند: «اعضای جامعه کلیمیان کرمان در حالیکه عکس‌های امام خمینی را در دست داشتند، در اجتماع مردم در مسجد امام خمینی شرکت کردند.» ,

نصب پرچم «الله اکبر» به جای مجسمه‌های طاغوت در کرمان

, نصب پرچم «الله اکبر» به جای مجسمه‌های طاغوت در کرمان, نصب پرچم «الله اکبر» به جای مجسمه‌های طاغوت در کرمان,

آقای ساوه پایین کشیدن مجسمه‌ها را یک اقدام از پیش تعیین‌شده می‌داند: «با فرار شاه، تغییر فضای کلی در مملکت شروع شد. بعد از ورود ما، یک شب با قرار قبلی مجسمه‌های معدودی که در وسط شهر بود پایین آورده شدند و هر تکه‌ آن را برای نمایش، سر چهارراهی گذاشتند و مردم برای دیدن آن‌ها در شهر می‌گشتند.»

,

, ,

محمد پارسا از نحوه پایین کشیدن یکی از مجسمه‌های شهر کرمان می‌گوید: «یک خاطره از پایین کشیدن مجسمه‌ رضاخان در میدان ژاندارمری(شهدای نیروی انتظامی) که روی ستونی بود به یاد دارم. جوان‌های پر جنب و جوش هر روز به یک سمت شهر می‌رفتند. یک روز تظاهرات را از باغ ملی به طرف میدان ژاندارمری بردند. ما همراه تظاهرات به سوی آن میدان رفتیم؛ در همان حال یک کامیون را از قبل آماده کرده بودند، وقتی جمعیت به میدان ژاندارمری رسید، سیم بکسل و  ابزارهای لازم را  آماده بود. اول تعدادی از خانم‌ها که با جمعیت  بودند، می‌گفتند: تیر اندازی می‌کنند و می‌کشند فعلاً دست نگه دارید. ولی جوان‌ها توجهی به این حرف‌ها نداشتند، چند جوان پر شور از ستون بالا رفتند، از آن بالا شروع به الله‌اکبر گفتن کردند  و بعد هم سیم‌ها را به روی مجسمه انداخته و با کامیون کشیدند، ولی مجسمه کاملاً از جایش کنده نشد. اما پس از تلاشی دیگر کاملاً از جایش کنده و به زمین فرو افتاد؛ یادم هست آن مجسمه رضا شاه بود. مجسمه شاه در میدان باغ ملی بود.»

,

 وقتی کارمندان کرمانی وزرای بختیار را به رسمیت نشناختند

,  وقتی کارمندان کرمانی وزرای بختیار را به رسمیت نشناختند,  وقتی کارمندان کرمانی وزرای بختیار را به رسمیت نشناختند,

در آن شرایط که مردم به زدودن آثار طاغوت از سطح شهرها می‌پرداختند، در ادارات و سازمان‌های که ادامه فعالیت آن‌ها ضرورت داشت و خاتمه دادن به تحصن و اعتصاب از سوی  کارکنان و کارمندان به معنای همکاری با رژیم و بازگشت به وضعیت پیشین نبود. بسیاری از این ادارات و سازمان‌ها از پذیرفتن رؤسای انتصابی دولت غیرقانونی بختیار خودداری کرده  و مانع از حضور آنان در محل کار شدند و حتی از به رسمیت شناختن وزرای جدید هم سر باز زدند. چنانکه در ۲۶ دی ماه کارکنان سازمان منطقه‌ای بهداری و بهزیستی کرمان با انتشار اعلامیه‌ای خطاب به دکتر رزم‌آرا  وزیر جدید این وزارتخانه اعلام کردند: «ما تأکید می‌کنیم که هیچ‌گونه عداوت شخصی با شما نداریم لیکن به حکم وظیفه شرعی و به دستور مرجع عالی قدر جهان تشیع امام خمینی متأسفانه از همکاری با شما معذوریم.»

,

سقوط مجسمه شاه در رفسنجان

, سقوط مجسمه شاه در رفسنجان, سقوط مجسمه شاه در رفسنجان,

همچنین در کتاب انقلاب اسلامی در رفسنجان درباره سرنگونی مجسمه محمدرضا پهلوی در شهر رفسنجان آمده است: از جمله برنامه‌های مبارزان و انقلابیون رفسنجان، نابودی نمادهای طاغوت در این شهر بود، در اواخر دی‌ماه ۵۷، مجسمه شاه توسط یک کامیون باری و کلنگی که در دست مرحوم محمد زینلی بود پایین کشیده شد و بعد از آن غریو الله‌اکبر در میان مردم طنین‌انداز شد.

,

امیرهوشنگ یوسفی یکی از فرهنگیان فعال رفسنجانی درباره پایین کشیدن مجسمه محمدرضا پهلوی در رفسنجان می‌‌‌گوید: «…برای پایین کشیدن مجسمه شاه به طرف میدان مجسمه آن زمان «میدان ابراهیم» حرکت کردیم و پس از عبور از چهار راه مسجد جامع مأموران ابتدا گاز اشک‌آور و سپس با گلوله از ما پذیرایی کردند که شهید والامقام اکبر مقیمی در این حادثه شهید و تعدادی زخمی شدند.»

,

سقوط مجسمه شاه در بردسیر

, سقوط مجسمه شاه در بردسیر, سقوط مجسمه شاه در بردسیر,

ابراهیم غنچه پور یکی از انقلابیون بردسیر در خصوص مجسمه شاه در بردسیر می گوید: روزی شش سرباز از این مجسمه محافظت می کردند. یک روز به وسیله یک تراکتور و با همکاری تعدادی از انقلابیون سیم را به گردن مجسمه شاه انداختیم تراکتور چندین بار حرکت کرد. مجسمه کج می شد اما دوباره به جای قبلی برمی گشت که در نهایت با جمله سربازان موفق نشدیم. بعد از این اتفاق ماموران از ترس حمله دوباره مردم  مجسمه را بریدند و به کرمان بردند.

,

دیار انقلابیون

, دیار انقلابیون, دیار انقلابیون,

همچنین در اواخر دی ماه مجسمه شاه توسط مردم خشمگین در شهر های بم، سیرجان و جیرفت پایین کشیده شد.

,

۱۰۰ نفر از کارشناسان آمریکایی معدن مس سرچشمه از ایران فرار کردند، ساختمان ساواک به آتش کشیده شد و ساختمان ساواک منحله کرمان به بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی مرکز آموزش ۰۵ کرمان واگذار شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه